Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Herezje jakie tutaj mozna przeczytac podchodza dla mnie pod poziom komentarzy onetu czy innego wp🫢

275mm to jest wąska opona? Jest tak wąska, że aż niebezpieczna? Serio? Swój komplet zimowych 20' mam z runflatami. Różnica w prowadzeniu kontra 21' ( 315mm tył) jest ale to kosmetyka. Moja żona w ogole nie zauważa żadnej roznicy.

Na 20' jest troche wiecej komfortu i wydaje sie troche mniej bezposrednie prowadzenie. Co do jazdy na granicy bezpieczenstwa czy to w zakręcie czy to na prostej to nie wiem co trzeba z tym suvem zrobic zeby na publicznych drogach roznice miedzy 21' a 20' wychwycic. Oczywiscie są rozne opony i tutaj podejrzewam jest pies pogrzebany.

Moj zestaw to Pirelli Scorpion Winter RunFlat + tylna oś skrętna + sportowy dyferencjał. Przy takiej konfiguracji z pełnym przekonaniem mogę przekazac, że jazda zimą jest bardzo satysfacjonujaca.

Nie mam takiej wiedzy ale mogę sobie wyobrazic, że tania opona, nie runflat, zużyta opona, brak active steering czy sportowego dyferencjału moze miec wpływ na jakośc prowadzenia i odczucia kierowcy. Nie piszmy jednak, ze wina leży po stronie 20' rozmiaru kół i że "nie powinny byc homologowane" bo to brzmi zwyczajnie śmiesznie.

  • Lubię to 7
Opublikowano

Pozowolę sobie na mały off topic. Mnie fascynuje, przynajmniej do pewnego stopnia, fakt, że na forum ciągle wracamy do starych wątków i czegoś, co było już maglowane kilkukrotnie. Nie jestem wieloletnim uczestnikiem, ledwie od 2023, co przy części z Was to pikuś, ale śledzę dość uważnie i tam, gdzie mogę coś wnieść, to piszę. Ale naprawdę, ja już sam przeszedłem te same dyskusje kilkukrotnie, co dopiero inni. Tak jakby za każdym razem wszyscy dawali się wciągnąć w podobne tematy. Nie wiem, jaka jest wizja adminów i ogólnie forum, ale moje doświadczenia z innych tego typu miejsc wskazują, że osoby nowe powinny wykazać trochę wysiłku i poczytać tematy, użyć wyszukiwarki i dopiero jak nie znajdą pytać. Sam dołączając przemaglowałem większość wątków, a już na pewno te, które były interesujące pod pytania, jakie mi się nasuwały. A tu mam wrażenie, że co osoba wskoczy co kilka dni, to jedzie to samo, te same pytania. I wszyscy odpowiadają od początku, a co więcej dyskutują między sobą. Temat kół i rozmiarów jest tego najlepszym przykładem. Z pamięci już wiem np., że kolega JarekR (wybacz, że akurat Ciebie daję jako przykład, ale na świeżo wrzuciłeś w tym wątku) ma dramatyczne przeżycia z 20", na autostradzie właściwie latał niestabilnie od prawej do lewej, czego w sumie nikt inny nie potwierdził, raczej odwrotnie - mamy pozytywne odczucia. Itp. itd.

Cenię sobie to miejsce, czytam naprawdę regularnie, wiem już kto ma jaki styl i co wnosi, ale czasem po prostu trochę męczące jest wałkowanie tego samego non stop. W sumie tyle w temacie wolnych myśli.

  • Lubię to 2
Opublikowano

Zgadzam sie z przedmówcą. Jakie rozmiary kół, felg, czy wymieniać olej, co ile, czy w skrzyni to tematy ciągle powracające jak bumerang. Choć i tak za najlepsze uważam dyskusje na temat kiedy bedzie auto, jakim statkiem płynie, gdzie statek skręcił i kiedy,  czy kapitan wyszedł na ląd czy nie 🙂 .

  • Haha 3
Opublikowano
6 godzin temu, kenhor napisał(a):

Pozowolę sobie na mały off topic. Mnie fascynuje, przynajmniej do pewnego stopnia, fakt, że na forum ciągle wracamy do starych wątków i czegoś, co było już maglowane kilkukrotnie. Nie jestem wieloletnim uczestnikiem, ledwie od 2023, co przy części z Was to pikuś, ale śledzę dość uważnie i tam, gdzie mogę coś wnieść, to piszę. Ale naprawdę, ja już sam przeszedłem te same dyskusje kilkukrotnie, co dopiero inni. Tak jakby za każdym razem wszyscy dawali się wciągnąć w podobne tematy. Nie wiem, jaka jest wizja adminów i ogólnie forum, ale moje doświadczenia z innych tego typu miejsc wskazują, że osoby nowe powinny wykazać trochę wysiłku i poczytać tematy, użyć wyszukiwarki i dopiero jak nie znajdą pytać. Sam dołączając przemaglowałem większość wątków, a już na pewno te, które były interesujące pod pytania, jakie mi się nasuwały. A tu mam wrażenie, że co osoba wskoczy co kilka dni, to jedzie to samo, te same pytania. I wszyscy odpowiadają od początku, a co więcej dyskutują między sobą. Temat kół i rozmiarów jest tego najlepszym przykładem. Z pamięci już wiem np., że kolega JarekR (wybacz, że akurat Ciebie daję jako przykład, ale na świeżo wrzuciłeś w tym wątku) ma dramatyczne przeżycia z 20", na autostradzie właściwie latał niestabilnie od prawej do lewej, czego w sumie nikt inny nie potwierdził, raczej odwrotnie - mamy pozytywne odczucia. Itp. itd.

Cenię sobie to miejsce, czytam naprawdę regularnie, wiem już kto ma jaki styl i co wnosi, ale czasem po prostu trochę męczące jest wałkowanie tego samego non stop. W sumie tyle w temacie wolnych myśli.

Niby masz rację  ale dzięki  takiemu maglowaniu tematów   forum żyje  🙂

  • Lubię to 2
Opublikowano
W dniu 26.06.2025 o 09:14, Michael1916 napisał(a):

Herezje jakie tutaj mozna przeczytac podchodza dla mnie pod poziom komentarzy onetu czy innego wp🫢

275mm to jest wąska opona? Jest tak wąska, że aż niebezpieczna? Serio? Swój komplet zimowych 20' mam z runflatami. Różnica w prowadzeniu kontra 21' ( 315mm tył) jest ale to kosmetyka. Moja żona w ogole nie zauważa żadnej roznicy.

Na 20' jest troche wiecej komfortu i wydaje sie troche mniej bezposrednie prowadzenie. Co do jazdy na granicy bezpieczenstwa czy to w zakręcie czy to na prostej to nie wiem co trzeba z tym suvem zrobic zeby na publicznych drogach roznice miedzy 21' a 20' wychwycic. Oczywiscie są rozne opony i tutaj podejrzewam jest pies pogrzebany.

Moj zestaw to Pirelli Scorpion Winter RunFlat + tylna oś skrętna + sportowy dyferencjał. Przy takiej konfiguracji z pełnym przekonaniem mogę przekazac, że jazda zimą jest bardzo satysfacjonujaca.

Nie mam takiej wiedzy ale mogę sobie wyobrazic, że tania opona, nie runflat, zużyta opona, brak active steering czy sportowego dyferencjału moze miec wpływ na jakośc prowadzenia i odczucia kierowcy. Nie piszmy jednak, ze wina leży po stronie 20' rozmiaru kół i że "nie powinny byc homologowane" bo to brzmi zwyczajnie śmiesznie.

Wąska nie jest, ale jest osadzona głębiej w nadkolach - to jest problem.

Żona nie zauważa różnicy? Moja też🤣 Gorzej, jeżeli ty też jej nie zauważasz😉 Wiele osób nie zauważało bardzo krzywych osadzeń (offsetów) kierownicy w autach (większość MB np. W213, W222). Niektóre modele BMW (cała seria F w tym F15 - od serii G jest prosto) również w mniejszym stopniu to miały. Czy to znaczy, że tego tam nie było? Nie. To oznacza tylko tyle, że wiele osób jest takimi ignorantami, że producenci mogą dalej schodzić w dół z jakością aut, a i tak większość osób będzie zadowolona.

Kluczowe pytanie: jakie masz zawieszenie?

Jeżeli są konfiguracje, przy których auto prowadzi się źle, to najzwyczajniej takie rzeczy nie powinny być homologowane. Natomiast mówimy o prędkościach niemieckich, to trzeba powiedzieć jasno. Jeśli ktoś się takimi nie porusza, to jest mu wszystko jedno. Ale zasadniczo wtedy można równie dobrze postawić postawić całkiem serio pytanie: "dlaczego nie Kodiaq?" 

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 26.06.2025 o 08:00, Big_daddy napisał(a):

ja mam LCI .. może tam coś zmienili ? 

Jeździłem dla porównania kilkoma autami w tym setupie (20" 748M), również LCI. Dobicie do 2,8-2,9 atmosfer nieco poprawia sytuację, to na pewno. Ale generalnie jeśli tylko był wiatr, prowadzenie było tak samo słabe.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 27.06.2025 o 17:03, JarekR napisał(a):

Jeśli ktoś się takimi nie porusza, to jest mu wszystko jedno. Ale zasadniczo wtedy można równie dobrze postawić postawić całkiem serio pytanie: "dlaczego nie Kodiaq?" 

Uwazasz ze BMW x5 sluzy tylko do zapier…. ? . Moim zdaniem, a jezdze szybko…po niemieckich drogach w zime na r20 i nie mam z tym problemu, auto caly czas sie bardzo dobrze prowadzi 🙂   Ciut inaczej niz na r22, ale wszystko da sie wyczuc i zrozumiec.

Co do kodiaqa - jak by mial 3.0 diesel mocno bym sie zastanwial czy jest sens doplacac, a raczej przeplacac za x5… i w droga strone 2"0 w x5 ..wole wtedy za ten cash kodiaqa, wyciszyc go i mam prawie to samo ..za ulamek ceny. 
 

Co do duzych predkosci…3\4 aut moze zapierd..nawet po 200 na r15 195\65 (kiedys sie tak jezdzilo)  …jezeli za kierownica nie siedzi malpa…

 

Mowisz o kierownicy krzywej - to juz historia ja inna bajke, bo 3/4 ludzi nie widzi 3/4 rzeczy skopanych przez fabryke…

BMW i inne marki mialy problem ze ci upierdliwy klienci potrafili co jakis czas slyszec cos ze szklanego dachu otwieranego..i musieli je regulowac…teraz wiekszosc marek daje szklany dach nie otwierany…bo prosciej…

 

Edytowane przez Big_daddy
  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 28.06.2025 o 20:35, Big_daddy napisał(a):

Uwazasz ze BMW x5 sluzy tylko do zapier…. ? . Moim zdaniem, a jezdze szybko…po niemieckich drogach w zime na r20 i nie mam z tym problemu, auto caly czas sie bardzo dobrze prowadzi 🙂   Ciut inaczej niz na r22, ale wszystko da sie wyczuc i zrozumiec.

Co do kodiaqa - jak by mial 3.0 diesel mocno bym sie zastanwial czy jest sens doplacac, a raczej przeplacac za x5… i w droga strone 2"0 w x5 ..wole wtedy za ten cash kodiaqa, wyciszyc go i mam prawie to samo ..za ulamek ceny. 
 

Co do duzych predkosci…3\4 aut moze zapierd..nawet po 200 na r15 195\65 (kiedys sie tak jezdzilo)  …jezeli za kierownica nie siedzi malpa…

 

Mowisz o kierownicy krzywej - to juz historia ja inna bajke, bo 3/4 ludzi nie widzi 3/4 rzeczy skopanych przez fabryke…

BMW i inne marki mialy problem ze ci upierdliwy klienci potrafili co jakis czas slyszec cos ze szklanego dachu otwieranego..i musieli je regulowac…teraz wiekszosc marek daje szklany dach nie otwierany…bo prosciej…

 

Jeździło się bokami i Polonezami na 13" z profilem 70. Stary Golf V Variant jedzie pod 200 i nie ma większych zastrzeżeń, co do jego prowadzenia. Po prostu nie ten budżet, żeby akceptować takie rzeczy - tu już można mieć jakieś oczekiwania.

Opublikowano
W dniu 26.06.2025 o 09:14, Michael1916 napisał(a):

Herezje jakie tutaj mozna przeczytac podchodza dla mnie pod poziom komentarzy onetu czy innego wp🫢

275mm to jest wąska opona? Jest tak wąska, że aż niebezpieczna? Serio? Swój komplet zimowych 20' mam z runflatami. Różnica w prowadzeniu kontra 21' ( 315mm tył) jest ale to kosmetyka. Moja żona w ogole nie zauważa żadnej roznicy.

Na 20' jest troche wiecej komfortu i wydaje sie troche mniej bezposrednie prowadzenie. Co do jazdy na granicy bezpieczenstwa czy to w zakręcie czy to na prostej to nie wiem co trzeba z tym suvem zrobic zeby na publicznych drogach roznice miedzy 21' a 20' wychwycic. Oczywiscie są rozne opony i tutaj podejrzewam jest pies pogrzebany.

Moj zestaw to Pirelli Scorpion Winter RunFlat + tylna oś skrętna + sportowy dyferencjał. Przy takiej konfiguracji z pełnym przekonaniem mogę przekazac, że jazda zimą jest bardzo satysfacjonujaca.

Nie mam takiej wiedzy ale mogę sobie wyobrazic, że tania opona, nie runflat, zużyta opona, brak active steering czy sportowego dyferencjału moze miec wpływ na jakośc prowadzenia i odczucia kierowcy. Nie piszmy jednak, ze wina leży po stronie 20' rozmiaru kół i że "nie powinny byc homologowane" bo to brzmi zwyczajnie śmiesznie.

Potwierdzam, ja tam żadnych różnic pomiędzy 315 i 275 w czasie przejazdu z domu do piekarni i z powrotem nie zanotowałem.

PS1. A co do tkz. "oczekiwań z jazdy" to jest multum innych aut (nie SUV, tylny napęd) które się do tego dużo bardziej nadają niż ten kiosku ruchu na kołach.

PS2. Aby poprawić jazdę przy wietrze to trzeba zawieszenie obniżyć a nie iść w szerokość opon. Bo to ruch budy powoduje dyskomfort. Chyba że wieje tak że auto przesuwa jak stoi 😉

Opublikowano
W dniu 26.06.2025 o 18:43, Serek3005 napisał(a):

Niby masz rację  ale dzięki  takiemu maglowaniu tematów   forum żyje  🙂

Racja, tylko problem w tym, że za często na forum piszemy że coś jest dobre tylko dlatego bo coś innego (kogoś) jest złe.

A nie że jest dobre wymieniając argumenty dlaczego jest dobre bez negatywnego porównywania z alternatywą.

 

Bezsprzecznie szersza opona i większa felga lepiej wygląda. Ale czy to powód aby odmówić homologacji mniejszym rozmiarom?  Serio?

Taki przykład ode mnie z "bloku". Sąsiad jeździ najtańszym X5 (19 cali, x-line, czarne + wszędzie chrom). Auto firmowe, darowane. Parkuje pod chmurką. Raz na miesiąc straż miejska wywozi auto (bo głównie tutaj zakazy parkowania). Ma to gdzieś. Raz na jakiś czas przesiada się do Z3 cabrio. To auto ma chyba z 20 lat jak nie więcej.

Gość jest uśmiechnięty od rana do wieczora. Czego Wam wszystkim życzę 🙂

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 26.06.2025 o 09:14, Michael1916 napisał(a):

Herezje jakie tutaj mozna przeczytac podchodza dla mnie pod poziom komentarzy onetu czy innego wp🫢

275mm to jest wąska opona? Jest tak wąska, że aż niebezpieczna? Serio? Swój komplet zimowych 20' mam z runflatami. Różnica w prowadzeniu kontra 21' ( 315mm tył) jest ale to kosmetyka. Moja żona w ogole nie zauważa żadnej roznicy.

 

W poprzedniej X5 40i przeszkadzała mi wysokość a nie szerokość opony 20'' - w szybkich zakrętach czułem delikatny efekt 'podwijania opony', co kompletnie nie było wyczuwalne w 22'. Fakt, ze to zmiana o 2''. Także ode mnie +1 dla osób widzących różnicę w prowadzeniu ;).

  • Lubię to 2
Opublikowano
W dniu 1.07.2025 o 09:24, BigCactus napisał(a):

W poprzedniej X5 40i przeszkadzała mi wysokość a nie szerokość opony 20'' - w szybkich zakrętach czułem delikatny efekt 'podwijania opony', co kompletnie nie było wyczuwalne w 22'. Fakt, ze to zmiana o 2''. Także ode mnie +1 dla osób widzących różnicę w prowadzeniu ;).

Lato na 20" ma 305 lub 315 z tyłu. Dobrze napompowane, jeździ dużo lepiej niż ten sam wzór felgi na zimę z szerokością 275.

Z obserwacji większość użytkowników siedzi źle, trzyma źle, nie zwraca uwagi. Dlatego jak już wcześniej pisałem, nawet mnie to nie dziwi, że w takich okolicznościach ktoś mówi, że czegoś nie zauważa.

Opublikowano
W dniu 1.07.2025 o 09:19, czesiek25 napisał(a):

Racja, tylko problem w tym, że za często na forum piszemy że coś jest dobre tylko dlatego bo coś innego (kogoś) jest złe.

A nie że jest dobre wymieniając argumenty dlaczego jest dobre bez negatywnego porównywania z alternatywą.

 

Bezsprzecznie szersza opona i większa felga lepiej wygląda. Ale czy to powód aby odmówić homologacji mniejszym rozmiarom?  Serio?

Taki przykład ode mnie z "bloku". Sąsiad jeździ najtańszym X5 (19 cali, x-line, czarne + wszędzie chrom). Auto firmowe, darowane. Parkuje pod chmurką. Raz na miesiąc straż miejska wywozi auto (bo głównie tutaj zakazy parkowania). Ma to gdzieś. Raz na jakiś czas przesiada się do Z3 cabrio. To auto ma chyba z 20 lat jak nie więcej.

Gość jest uśmiechnięty od rana do wieczora. Czego Wam wszystkim życzę 🙂

Ja mówiłem o tym, że moje własne auto na 20" z tyłami 275 prowadziło się zaskakująco - a spektrum porównania mam dość szerokie, bo jeździłem w życiu ponad 100 różnymi autami, Polonezami również. I o tym, że inne egzemplarze na kołach 275 z tyłu (osadzonych głębiej we wnękach) prowadzą się równie "zaskakująco". Stąd życzliwa uwaga, że jeśli ktoś wie, że nie jest mu wszystko jedno, jak auto się prowadzi, żeby szedł od razu po 21" 315, bo różnica jest wyczuwalna, jak chyba żadna inna w konfiguratorze🙂

Niektórzy traktują to jako personalny atak na siebie, ale tak nie jest. Sam przecież kupiłem te koła wierząc na słowo w zapewnienia handlowca (lato, brak możliwości testu).

  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Śmiem zauważyć, że pewnie wybór zawieszenia M Adaptive Pro zamiast pneumatyki da większy efekt, ale przyjmę, że różnica w prowadzeniu między 21" / 315 z tyłu vs. 20" / 275 z tyłu może być "close second"

  • Lubię to 1

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano
5 godzin temu, maciek_w napisał(a):

Śmiem zauważyć, że pewnie wybór zawieszenia M Adaptive Pro zamiast pneumatyki da większy efekt, ale przyjmę, że różnica w prowadzeniu między 21" / 315 z tyłu vs. 20" / 275 z tyłu może być "close second"

O tym się nigdy nie przekonamy, bo nie sądzę, ze ktokolwiek założy te koła do zawiasu M Professional 🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

mogę pogadać z jednym takim, co wziął moje M60i i nakłonić do eksperymentów 😉

 

(tylko dawca kółek 20" byłby potrzebny)

Edytowane przez maciek_w

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano
W dniu 3.07.2025 o 14:11, JarekR napisał(a):

Ja mówiłem o tym, że moje własne auto na 20" z tyłami 275 prowadziło się zaskakująco - a spektrum porównania mam dość szerokie, bo jeździłem w życiu ponad 100 różnymi autami, Polonezami również. I o tym, że inne egzemplarze na kołach 275 z tyłu (osadzonych głębiej we wnękach) prowadzą się równie "zaskakująco". Stąd życzliwa uwaga, że jeśli ktoś wie, że nie jest mu wszystko jedno, jak auto się prowadzi, żeby szedł od razu po 21" 315, bo różnica jest wyczuwalna, jak chyba żadna inna w konfiguratorze🙂

Niektórzy traktują to jako personalny atak na siebie, ale tak nie jest. Sam przecież kupiłem te koła wierząc na słowo w zapewnienia handlowca (lato, brak możliwości testu).

Fajnie bo napisałeś wyważony komentarz. Wcześniejsze stwierdzenie że 20tki nie powinny być homologowane (a to chyba najpopularniejszy rozmiar na zimę) zakrawał na lekki ekstremizm. Spokojnie można tym autem w zimie na 20 cali jeździć na narty przez Niemcy 🙂

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zmianilem 20 rtf na 22 zwykle , zawieszenie adaptacyjne ustawione na comfort plus. Wg mnie nie ma zadnej roznicy w komforcie jazdy a samochod nareszcie wyglada 👍👍

  • Lubię to 2
Opublikowano

A ja mam pytanie o oponę zimową 21” na tył w rozmiarze 315/35

Kojarzycie może czy na rynku jest dostępna tylko jedna opona Pirelli Scorpion Winter RunFlat?!?

Chodzi oczywiście o wersję z „gwiazdką” namaszczającą od BMW 🙂 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Innych nie znalazłem. Miałem takie na swoich kołach na zimę i były spoko (ciche, wystarczająco komfortowe, dobrze się trzymały)

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano
12 godzin temu, ubejane napisał(a):

A ja mam pytanie o oponę zimową 21” na tył w rozmiarze 315/35

Kojarzycie może czy na rynku jest dostępna tylko jedna opona Pirelli Scorpion Winter RunFlat?!?

Chodzi oczywiście o wersję z „gwiazdką” namaszczającą od BMW 🙂 

Myślę że da rady kupić komplet - 2 sztuki 😉

A tak na serio -> katalog BMW tylko taką oponę podaje na moje oko.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.