Skocz do zawartości

22 cale vs 21 cale


Serek3005

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Godlike napisał(a):

Cześć,

ja się ciągle waham nad setupem kół/zawieszenia. Kompletnie nie zależy mi na pneumatyce, podobno zawieszenie adaptacyjne M radzi sobie zaskakująco dobrze, a pneumatyka w BMW nie jest aż tak rewelacyjna jak w Mercedesie. Z drugiej strony to SUV, a nie sportowe auto, zwłaszcza w wersji 30d, więc z natury powinien być dość komfortowy. Pomijając estetykę auta, skonfigurowałem Zawieszenie adaptacyjne M + koła 20". Jeździłem autem znajomego: pneumatyka+21" i w trybie comfort za bardzo pływało wg. mnie i na mój gust. Opcjonalnie rozważam zawieszenie adaptacyjne M + koła 21", boje się z kolei, że to może być za twarde. Znajomy tez oddaje w tym roku felgi do regeneracji, przy zimowych 20" nie ma tego problemu, twierdzi też, że na 20 auto niżej stoi. Jeździłem takim setupem X6 (M-adaptive +21")  i było zdecydowanie za twardo, ale może X6 jest z natury twardsze? 

Z drugiej strony obawiam się kosztów napraw pneumatyki. Czy jest czego?

Z trzeciej strony.. adaptacyjne amortyzatory w BMW też nie grzeszą trwałością. Aktualnie mam w 3GT zawieszenie adaptacyjne i wygląda na to, że po 90kkm przednie amortyzatory są do wymiany (a w zasadzie były już po drugim roku użytkowania, ale ASO nie wymieniło ich wtedy na nowe, bo stwierdzili, że nie znaleźli usterki, a zawieszenie z rana ewidentnie stukało), a co dopiero w tak ciężkim samochodzie jak G05. Jakie są tutaj Wasze doświadczenia? 

Ja mam adaptacyjne M i na lato koła 21" a na zimę 20", wszystko run-flat.
Na tych 21" to wolałbym mieć pneumatykę, bo są dokuczliwe na nierównościach, a jak przełożyłem jesienią na 20" to jednak trochę przyjemniej się zrobiło.

Ale lubię to trzymanie boczne w zakrętach, więc nie wiem czy bym się zdecydował na zmianę 🙂

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo możliwe, ale ryzyko uszkodzenia felgi i opony znacznie większe. Dzisiaj widziałem polifta na 22 czarnych felgach, auto max kilka miesięcy, rany już obite tu i tam 😞

1 godzinę temu, Kingu napisał(a):

Ja mam adaptacyjne M i na lato koła 21" a na zimę 20", wszystko run-flat.
Na tych 21" to wolałbym mieć pneumatykę, bo są dokuczliwe na nierównościach, a jak przełożyłem jesienią na 20" to jednak trochę przyjemniej się zrobiło.

Ale lubię to trzymanie boczne w zakrętach, więc nie wiem czy bym się zdecydował na zmianę 🙂

no właśnie większość tak te 21 na adaptacyjnym ocenia, może jeszcze kwestia samego modelu opony oraz ciśnienia. Ja w F34 mogę ustawić ciśnienia na komfort i oszczędność, różnica to az 0.5b i czuć bardzo tę różnicę. 

a co z trwałością adaptacja vs pneumatyka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mniejsze koła w adaptacyjnym wcale nie gwarantują mniejszego dyskomfortu. Trzeba być świadomym, że adaptacyjne ogólnie jest dość sztywne, więc takie mniejsze i częstsze nierówności, pęknięcia na drodze, mogą być odczuwalne. Czy takie mniejsze sztywne progi. Na tych szerszych jest ok, chyba że przelecimy z dużą prędkością (no ale kto to robi). Zatem jeśli @Godlike spodziewasz się komfortowej limuzyny, w której nie poczujesz żadnej nierówności, to tak nie będzie w X5. Chyba, że na pneumatyce, ale nie mam z nią żadnego doświadczenia, więc nie skomentuję. No chyba, że za doświadczenie można uznać to, że wieeeele lat temu jeździłem Citroenem Xantią 🙂, tam było pneumatyczne, jak to w Cytrynach i było ogólnie miękkie. Nie jestem pewny, czy pneumatyka bardziej jest "odczuwalna" na ogólnych nierównościach, w sensie nie pęknięciach asfaltu, czyli tam gdzie może bujać, czy może tam gdzie bardziej "trzepie". Głównie tę cechę opisują właściciele, czy przeciwnicy (że buja).

Ja mam adaptacyjne i teraz na lato kupiłem 22" (też się zastanawiałem nad 21", w tym wątku znajdziesz rozważania, ale jednak zdecydowałem wziąć większe, wygląd miodzio), ogumienie nie RFT. Na zimę mam 20" RFT. I dotychczasowe lato zresztą też. Właśnie zmieniłem. Czy jest różnica? Powiedziałbym minimalna, głównie przy drobniejszych nierównościach, może ciutkę bardziej czuć na kierownicy. Ale ogólnie bardzo porównywalnie. Jeszcze tez zależy jak nabijesz opony, no i też jakie to są opony. Np. porównanie moich poprzednich letnich 20 P Zero a zimowych Michelin - też odczułem lekką różnicę, zimówki bardziej miękkie. Oczywiście wiedząc, że się ma 22" trzeba o tym pamiętać przy krawężnikach, ale tak po prostu jest. Coś za coś. Specjalnie poszedłem w opony P Zero, bo mają rant ochronny, więc powinno być ok, nie boję się jakoś, że zaraz porysuję felgi. Wszystko zależy, jak się jeździ, zapewniam, że są tacy że i czołg by zniszczyli.

Podsumowując, wszystko zależy, co kto lubi. I czego się oczekuje. Nikt za Ciebie nie zdecyduje, bo jak widzisz ilu użytkowników, tyle opinii. Zarówno w temacie pneumatyka/adaptacyjne, jak i wielkości. Sam wklejałem diametralnie różne opinie kilka komentarzy wcześniej, na dokładnie ten sam temat. Musiałbyś trochę pojeździć na wszystkich opcjach. Ja powiem ogólnie, że przy tym samym zawieszeniu, 20-21" RFT a 22" bez RFT są porównywalne.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem przed zamówieniem x5 LCI w pneumatyce na 21 calach i w adaptacyjnym z m pakietu na 22 calach. Wiedziałem czego chcę w x5 i miałem porównanie z poprzednim autem seria 7 G12 z pakietem executive drive pro, gdzie zawieszenie było genialne. Powiem tak, pneumatyka w x5 jest zbyt rozbujana i niestabilna w moim odczuciu przy tym samochodzie i dynamiczniejszej jeździe czy to po autostradzie czy drogach podmiejskich. Wybrałem zdecydowanie 22 cale bez runflatu na adaptacyjnym z m pakietu i po miesiącu jazdy bym nie zamienił na pneumatykę. Natomiast zawieszenie to w mojej opinii rzecz gustu i tu ciężko będzie tobie zdecydować bez jazdy.

Edytowane przez alekar
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, alekar napisał(a):

Jeździłem przed zamówieniem x5 LCI w pneumatyce na 21 calach i w adaptacyjnym z m pakietu na 22 calach. Wiedziałem czego chcę w x5 i miałem porównanie z poprzednim autem seria 7 G12 z pakietem executive drive pro, gdzie zawieszenie było genialne. Powiem tak, pneumatyka w x5 jest zbyt rozbujana i niestabilna w moim odczuciu przy tym samochodzie i dynamiczniejszej jeździe czy to po autostradzie czy drogach podmiejskich. Wybrałem zdecydowanie 22 cale bez runflatu na adaptacyjnym z m pakietu i po miesiącu jazdy bym nie zamienił na pneumatykę. Natomiast zawieszenie to w mojej opinii rzecz gustu i tu ciężko będzie tobie zdecydować bez jazdy.

Pneumatyka rozbujana ?? 😁 Jezdze juz od kilku lat na 22 calach z pneumatyka I komfort jest naprawde wystarczajacy , w trybie sport  na 22 calach to auto w zakretach  jest naprawde  super przyklejone I napewno nie rozbujane 🙂 jezdzilem na adaptacyjnym  I w zyciu  bym pneumatyki na to nie zamienil. 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie jeździłem x5 z adaptacyjnym na 20” i było dość komfortowo. Później x6 na 21” również z adaptacją i było nieprzyzwoicie twardo jak na tej klasy auto. Ale jest kilka niewiadomych 1. Być może x6 ma twardsze nastawy 2. Ciśnienie w oponach 3. Sama opona. 
 

za 21 przemawia jeszcze fakt, że można kupić same opony z homologacją w różnych rozmiarach. Przy 20” nie ma takiej możliwości. Chociaż 21” to opcja najtwardsza z możliwych z tego co piszecie 🤔

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, alekar napisał(a):

Jeździłem przed zamówieniem x5 LCI w pneumatyce na 21 calach i w adaptacyjnym z m pakietu na 22 calach. Wiedziałem czego chcę w x5 i miałem porównanie z poprzednim autem seria 7 G12 z pakietem executive drive pro, gdzie zawieszenie było genialne. Powiem tak, pneumatyka w x5 jest zbyt rozbujana i niestabilna w moim odczuciu przy tym samochodzie i dynamiczniejszej jeździe czy to po autostradzie czy drogach podmiejskich. Wybrałem zdecydowanie 22 cale bez runflatu na adaptacyjnym z m pakietu i po miesiącu jazdy bym nie zamienił na pneumatykę. Natomiast zawieszenie to w mojej opinii rzecz gustu i tu ciężko będzie tobie zdecydować bez jazdy.

Mam dokładnie takie same wrażenia - tj. X5 na 22-calowych kołach z zawieszeniem M Performance Pro wydawało mi się lepiej zestrojone i bardziej komfortowe niż moja 7er (G11 LCI) z zawieszeniem executive drive (pneumatyka z aktywnymi stabilizatorami). Aha, w siódemce miałem koła 21 cali na lato i na tych było, kiedy robiłem porównanie z X5 kolegi. Koniec końców, do X5, którą odbieram niebawem, zamówiłem właśnie zawieszenie MPerfPro i koła 22" na lato (21" na zimę). Dodam, że wybór wynikał nie tyle z komfortu, ale z niesamowitego zestrojenia zawieszenia, które było jednocześnie bardzo dobre w redukowaniu przechyłów nadwozia, jak i w zapewnianiu dobrego wybierania nierówności drogi. Co ciekawe, pod tym względem, moje G11 było wyraźnie gorsze

Na marginesie dodam, że jeździłem także X5 z zawieszeniem pneumatycznym i miałem poczucie płynięcia pontonem - samochód bardzo bujał się na boki i w ogóle zawieszenie sprawiało wrażenie mocno "sztucznego", jakby starało się za bardzo udowodnić jakie jest mądre. Zupełnie nie mój klimat

I to jest chyba najważniejszy punkt - trzeba uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest ważniejsze, albo jaki charakter samochodu dostarcza właścicielowi więcej przyjemności - bardziej zwarty i sportowy, czy bardziej zrelaksowany i komfortowy

Mój osobisty odbiór tego co jest "lepsze" wynika z mojej filozofii jazdy samochodem - ja szukam dynamiki, przyjemności z połączenia samochodu z drogą, po której jedzie, nie kręcą mnie gadżety... Unikam samochodów nastawionych na komfort. Dlatego pasuje mi MPerfPro. A jak znam życie (i mam nadzieję, niedługo sprawdzę), najlepsze dla mnie byłoby zawieszenie z "prawdziwego M" (X5M)

Natomiast jeśli dla kogoś najistotniejsze jest mięciutkie zawieszenie i jeździ na tyle delikatnie, że bujania nie zauważa, to pneumatyka też będzie dobrym wyborem

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.04.2024 o 20:53, tomekck napisał(a):

Dzisiaj odebrałem x5 na 22 calach run-flat i trochę trzepie na dziurach mimo pneumatyki / comfort mode, ale ogólnie na + 🙂. Jeżeli na adaptacyjnym jest bardziej twardo to bym brał mniejsze koła.

Upewnij się, czy opony masz run flat. Według mojej wiedzy, BMW nie homologuje opon RFT większych niż 21" (tj. nawet 22-calowe opony z gwiazdką nie są run flat, są "tylko" wzmacniane)

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, maciek_w napisał(a):

Upewnij się, czy opony masz run flat. Według mojej wiedzy, BMW nie homologuje opon RFT większych niż 21" (tj. nawet 22-calowe opony z gwiazdką nie są run flat, są "tylko" wzmacniane)

Możesz mieć racje.. nigdzie w konfigu nie ma info o tym. Mam obręcze M Double-spoke 742. Prawdopodobnie ubzdurałem sobie, że to runflaty bo miałem na oku inny model na 21 calach z RFT 😃

Edytowane przez tomekck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, maciek_w napisał(a):

Mam dokładnie takie same wrażenia - tj. X5 na 22-calowych kołach z zawieszeniem M Performance Pro wydawało mi się lepiej zestrojone i bardziej komfortowe niż moja 7er (G11 LCI) z zawieszeniem executive drive (pneumatyka z aktywnymi stabilizatorami). Aha, w siódemce miałem koła 21 cali na lato i na tych było, kiedy robiłem porównanie z X5 kolegi. Koniec końców, do X5, którą odbieram niebawem, zamówiłem właśnie zawieszenie MPerfPro i koła 22" na lato (21" na zimę). Dodam, że wybór wynikał nie tyle z komfortu, ale z niesamowitego zestrojenia zawieszenia, które było jednocześnie bardzo dobre w redukowaniu przechyłów nadwozia, jak i w zapewnianiu dobrego wybierania nierówności drogi. Co ciekawe, pod tym względem, moje G11 było wyraźnie gorsze

Na marginesie dodam, że jeździłem także X5 z zawieszeniem pneumatycznym i miałem poczucie płynięcia pontonem - samochód bardzo bujał się na boki i w ogóle zawieszenie sprawiało wrażenie mocno "sztucznego", jakby starało się za bardzo udowodnić jakie jest mądre. Zupełnie nie mój klimat

I to jest chyba najważniejszy punkt - trzeba uczciwie odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest ważniejsze, albo jaki charakter samochodu dostarcza właścicielowi więcej przyjemności - bardziej zwarty i sportowy, czy bardziej zrelaksowany i komfortowy

Mój osobisty odbiór tego co jest "lepsze" wynika z mojej filozofii jazdy samochodem - ja szukam dynamiki, przyjemności z połączenia samochodu z drogą, po której jedzie, nie kręcą mnie gadżety... Unikam samochodów nastawionych na komfort. Dlatego pasuje mi MPerfPro. A jak znam życie (i mam nadzieję, niedługo sprawdzę), najlepsze dla mnie byłoby zawieszenie z "prawdziwego M" (X5M)

Natomiast jeśli dla kogoś najistotniejsze jest mięciutkie zawieszenie i jeździ na tyle delikatnie, że bujania nie zauważa, to pneumatyka też będzie dobrym wyborem

Ciekawe czy to MperfPro też nie realizuje redukcji przechyłów pneumatyka? Tak czy inaczej to droga opcja jak do budżetowej wersji 30d poniżej 500k 😉 sportowe i twarde auto już mam, po SUVie tej wielkości, który ma być typowym autem uniwersalnym oczekuje raczej komfortu, ale też pewności prowadzenia. Jednym słowem złotego środka. Po tym co tu przeczytałem wnioskuję, że mam dwie opcje. 1. 20”+adaptacja(moj pierwszy wybór) 2. 21/22”+pneumatyka

auto bedzie totalnie czarne z pakietem M pro. Może przeżyję te 20” 😝 chociaż w biurze obok sąsiad parkuje poliftem dokładnie całym czarnym na 22” czarnych kołach i wygląda obłędnie, choć trochę gangstersko 😉 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawieszenie MPerfPro (a także po prostu MPerf) nie jest twarde. Co więcej na pewno nie da się go określić jako niekomfortowe. Nie brałbym tej opcji, jeśli oznaczałaby, że skrzywdzisz wygląd samochodu kołem 20 cali... 

Jeśli pneumatyka, to tylko na dużym kole (22 cale) - im mniej gumy, tym mniej przechyłów. Plus masz dodatkowy bajer w postaci możliwości obniżenia auta, co też pomoże zniwelować wychyły. Jak ustawisz całość w trybie sport i trochę się utwardzi, to będzie dobrze na co dzień

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra... na dzień dzisiejszy wybieram 21" + adaptację(najwyżej będę jeździł na ciśnieniu 1.5b 😄 ), ale jeszcze postaram się przejechać zarówno adaptacją jak i pneumatyką. Dobrałem też 4 letnią gwarancję, chociaż mam nadzieję, że się nie przyda. Czekam na potwierdzenie warunków przez leasing i jazda.. 6mcy czekania 😕

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie martw się, może nie będzie 6 miesięcy.

U mnie wyszło 5: zamówiłem samochód pod koniec listopada, a odbiór mam zaplanowany na przyszły tydzień. Auto stoi już u dilera, leasing poprosił o dokumenty, pełna opłata wstępna uregulowana, etc. Zakładam, że zmieścimy się z rejestracją, przygotowaniem samochodu przez dilera, no i z ubezpieczeniem w 3-4 dni, dzięki czemu w czw/pt odbiorę swoje pierwsze w życiu V8 😄

 

Edytowane przez maciek_w

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

V8... grubo 🙂 gratulacje! 

właśnie w tym momencie podnieśli ceny usług serwisu i rozszerzonej gwarancji i to grubo.. o jakieś 30%. 🤑 więc tym bardziej gratuluję 😉

Edytowane przez Godlike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Godlike napisał(a):

V8... grubo 🙂 gratulacje! 

właśnie w tym momencie podnieśli ceny usług serwisu i rozszerzonej gwarancji i to grubo.. o jakieś 30%. 🤑 więc tym bardziej gratuluję 😉

mam zamówione w konfiguracji Service Inclusive oraz Repair Inclusive - oba na 5 lat; może coś to da...

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, hamster325730 napisał(a):

maciek_w jaki masz datę produkcji w vin?

Drugi tydzień lutego; wypłynął ze Stanów 11 marca

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, maciek_w napisał(a):

Drugi tydzień lutego; wypłynął ze Stanów 11 marca

Dzięki, u mnie połowa marca i drugi początek kwietnia. Podobno płyną oba, więc zakładam odbiór w czerwcu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.04.2024 o 17:43, alekar napisał(a):

Jeździłem przed zamówieniem x5 LCI w pneumatyce na 21 calach i w adaptacyjnym z m pakietu na 22 calach. Wiedziałem czego chcę w x5 i miałem porównanie z poprzednim autem seria 7 G12 z pakietem executive drive pro, gdzie zawieszenie było genialne. Powiem tak, pneumatyka w x5 jest zbyt rozbujana i niestabilna w moim odczuciu przy tym samochodzie i dynamiczniejszej jeździe czy to po autostradzie czy drogach podmiejskich. Wybrałem zdecydowanie 22 cale bez runflatu na adaptacyjnym z m pakietu i po miesiącu jazdy bym nie zamienił na pneumatykę. Natomiast zawieszenie to w mojej opinii rzecz gustu i tu ciężko będzie tobie zdecydować bez jazdy.

Ja miałem odwrotne spostrzeżenia. Jeździłem na demówce x6 lci na adaptacyjnym + 21 cale w trybie comfort i miałem wrażenie, że bardziej bujało niż na x5 lci pneumatyka + 22 cale. W ogóle to pneumatyka u mnie średnio tłumi dziury i zastanawiam się czy winą może być ciśnienie 2.8 kiedy aplikacja sugeruje, że powinno być 2.6.

Edytowane przez tomekck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, tomekck napisał(a):

czy winą może być ciśnienie 2.8 kiedy aplikacja sugeruje, że powinno być 2.6

U mnie aplikacja co chwilę sugeruje inne ciśnienie od 2,4 do 2,8 bar bez względu na obciążenie. Też tak masz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, tomekck napisał(a):

Ja miałem odwrotne spostrzeżenia. Jeździłem na demówce x6 lci na adaptacyjnym + 21 cale w trybie comfort i miałem wrażenie, że bardziej bujało niż na x5 lci pneumatyka + 22 cale. W ogóle to pneumatyka u mnie średnio tłumi dziury i zastanawiam się czy winą może być ciśnienie 2.8 kiedy aplikacja sugeruje, że powinno być 2.6.

Na jazdach próbnych miałem też do dyspozycji x6LCI 21 cali adaptacyjne m pakiet i było twardsze niż w x5 na tych samych felgach i zawiasie. Przynajmniej takie miałem wrażenie.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Leon napisał(a):

U mnie aplikacja co chwilę sugeruje inne ciśnienie od 2,4 do 2,8 bar bez względu na obciążenie. Też tak masz?

Tak się dzieje, i jest zależne również od temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 16.04.2024 o 11:39, Leon napisał(a):

U mnie aplikacja co chwilę sugeruje inne ciśnienie od 2,4 do 2,8 bar bez względu na obciążenie. Też tak masz?

Dzisiaj aplikacja pokazywała inaczej, że powinno być 2.4 a było 2.6. Obciążenie auta takie samo, więc chyba chodzi o temperaturę powietrza. Zbiłem dzisiaj do wartości zalecanej i komfort jazdy jest nieporównywalnie lepszy. Nie trzaska na dziurach, wyłapuje miękko nierówności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.