Skocz do zawartości

Czy BMW samo zahamuje aby uniknąć kolizji ?


Tomi_ST

Rekomendowane odpowiedzi

Zadaję to pytanie, bo wydawało mi się to oczywiste (już wiele aut kompaktowych ma to w standardzie) ale nie jestem już wcale taki pewien czy nie potrzeba do tego Systemu Asystującego Kierowcy Professional 5AU.

Mam G31 po liftingu z Systemami Asystującymi Kierowcy 5AS oraz 5AL Active Protection i wchodzący w skład wyposażenia standardowego Active Guard.


Jak dotąd gdy za bardzo zbliżyłem się jakiegoś poprzedzającego pojazdu (nie ukrywam, że czasem celowo) to jedynie na ułamek sekundy na wyświetlaczu Head-Up pojawił się czerwony symbol auta.

I to wszystko, żadnego dźwięku, żadnej próby hamowania. W ustawieniach auta wszystkie systemy ochrony są włączone, ostrzeganie przez kolizją - ustawione na wcześnie.


Czy w sytuacji awaryjnej auto podejmie próbę hamowania czy też nie liczyć na to ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz tych systemów ty masz, mam jeszcze aktywny tempomat. Jak wykryje jakies auto przede mna w odleglsoci ok 20m pokazuje mi na head-up'ie szary samochodzik. Jesli jestem blizej to juz czerwony. Potem jest jeszcze gong i czerowny samochodzik i auto samo hamuje. Nie wiem czy sa to 2 poziomy czyli czerwony samochodzik + gong i czerwony samochodzik + gong i samoczynne hamowanie bmw. Zawsze jak mialem gong to auto zaczynało hamować
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja niestety mam tylko zwykły tempomat.

Ale w wyposażeniu standardowym każdego auta jest ciś co się nazywa „Regulator prędkości z funkcją hamowania”.

Czy to oznacza zwykły tempomat?

Jakoś nie zauważyłem aby tempomat hamował jak przekroczę prędkość. Co najwyżej hamuje silnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadaję to pytanie, bo wydawało mi się to oczywiste (już wiele aut kompaktowych ma to w standardzie) ale nie jestem już wcale taki pewien czy nie potrzeba do tego Systemu Asystującego Kierowcy Professional 5AU.

Mam G31 po liftingu z Systemami Asystującymi Kierowcy 5AS oraz 5AL Active Protection i wchodzący w skład wyposażenia standardowego Active Guard.


Jak dotąd gdy za bardzo zbliżyłem się jakiegoś poprzedzającego pojazdu (nie ukrywam, że czasem celowo) to jedynie na ułamek sekundy na wyświetlaczu Head-Up pojawił się czerwony symbol auta.

I to wszystko, żadnego dźwięku, żadnej próby hamowania. W ustawieniach auta wszystkie systemy ochrony są włączone, ostrzeganie przez kolizją - ustawione na wcześnie.


Czy w sytuacji awaryjnej auto podejmie próbę hamowania czy też nie liczyć na to ?

 

Zahamuje nawet bez tych wszystkich asystentów i przed liftem, wiem bo tak właśnie mam i miałem autonomiczną reakcję już kilka razy. Nie wiem jak asystenci, ale z tego co kojarzę, to aktywny tempomat zwiększa zakres prędkości, w których samochód może sam awaryjnie hamować.

Miałem tak, że samochód, gdy uznał że są marne szanse na wyrobienie się, hamował przed przeszkodą. Czyli reakcja samochodu jest bardzo późno - nie koniecznie aby w pełni uniknąć, ale na pewno, żeby zminimalizować ewentualne skutki. Wywołanie tego samemu w normalnym ruchu ulicznym jest bardzo ciężkie.

Jeszcze jedno: gdy tylko trajektoria ruchu samochodu (trochę odbiłem) zmieniła się na bezkolizyjną, samochód od razu odpuścił hamulce i przestał pikać.


 

Ja niestety mam tylko zwykły tempomat.

Ale w wyposażeniu standardowym każdego auta jest ciś co się nazywa „Regulator prędkości z funkcją hamowania”.

Czy to oznacza zwykły tempomat?

Jakoś nie zauważyłem aby tempomat hamował jak przekroczę prędkość. Co najwyżej hamuje silnikiem.

Tak to jest zwykły tempomat. Z funkcją hamowania bo jak obniżasz prędkość na tempomacie to samochód aktywnie hamuje, żeby zastosować nową prędkość.

Edytowane przez lucas48
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest to dosc glupi system bynajmniej w bmw

nie pisze o aktywnym tempomacie


wiele razy wychamowywal mi auto na rondzie

bez sensu

dziala z dupy sory za okreslenie

ale nie sadze by zadzialal kiedy potrzeba

takie moje odczucia mogl by byc volvo


raz parkowlem wlasnie vovlvo

klienta i zachamowal mi przed wrotami garazowymi

gdzie sie bardzo zdiwilem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Mi w F02, F07 i F10 wiele razy to zadziałało i hamowało zamiast mnie. Nie wiem czy aż tak w ostatnim momencie, ale może nawet raz uratowało tyłek.

Nie ma co ufać temu, bo to ma tylko pomóc a nie działać za nas.


Zawsze mam aktywny tempomat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli auto przed tobą jedzie prosto i zacznie hamować to może i zatrzyma się awaryjnie. Jeżeli Auto przed tobą skręca i zniknie z pola widzenia radaru czy tam kamerki, w zalezości od konfiguracji, to auto nie zahamuje. Tak właśnie rozje... g31 kilka tygodni temu w aktywnym tempomatem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
jest to dosc glupi system bynajmniej w bmw
Litości! PRZynajmniej a nie Bynajmniej! :nienie: https://allegro.pl/oferta/aten-switch-kvm-2-portowy-vga-usb-cs22u-11081636860
Jeżeli Auto przed tobą skręca i zniknie z pola widzenia radaru czy tam kamerki, w zalezości od konfiguracji, to auto nie zahamuje. Tak właśnie rozje... g31 kilka tygodni temu w aktywnym tempomatem.
To ciekawe, bo VAG i Mercedes zwalniają znacznie, kiedy aktywny tempomat wykryje, ze auto z przodu może skręcać.

Jednak problem jest gdzie indziej: koncerny NIE WYJAŚNIAJĄ jak działają ich systemy, więc zwykły człowiek nie wie, czego oczekiwać od automatyki.

Tak samo przed zakupem nie dowiesz się - jak system działa i kiedy zareaguje a kiedy nie... bo tego ani sprzedawca nie wie ani nie ma wiarygodnych materiałów na ten temat.

Faktycznie te systemy są proste i najczęściej (bo np. Subaru ma/miało kamery stereoskopowe) działają w oparciu o głowicę radaru dopplerowskiego (prawdopodobnie ze skanowaniem fazowym) - więc mogą zrobić sobie prosta mapę sytuacyjną z przodu z podziałem na to, co się porusza i na to, co się nie porusza. Dzięki temu system nie powinien hamować w zakrętach - bo ignoruje stojące przeszkody takie, jak drzewa, znaki, słupy itp. System zajmuje się jedynie tymi przeszkodami, które poruszają się w tym samym kierunku, co my. Dzięki temu nie ma fałszywych alarmów z powodu nadjeżdżających pojazdów. I z tego samego powodu system może zignorować auto, którego dotąd nie śledził i które zobaczył już stojące na światłach (bo stoi - więc jest ignorowane). Podobnie może być z pojazdami, które wyjechały po za wiązkę radaru - nasze auto może w nie uderzyć bokiem, bo przeszkoda nie jest widoczna. Tesla również ignorowała billboardy - dzięki temu stojącą w poprzek drogi naczepę TIR'a zignorowała jako billboard i zdekapitowała właściciela/kierowcę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam BMW G30 2017 rok. Ostatnio podjezdzalem do ronda i samochod mi sam zahamowal przed autem przede mna ni z gruchy ni z pietruchy. Pierwszy raz mi sie to zdarzylo, zadnego pikania nie pamietam jedynie czerwone autko na head up. Za mna byl motor i zastanawialem sie czy tym motorem nie przydzwoni we mnie :D Ale wszystko bylo ok. Z tego co wiem ten system dziala do pewnej predkosci typu 50 km/h.

Nie mam zadnych dodatkowych systemow typu adaptacyjny tempomat itp asystenci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • Zasłużeni forumowicze

Odkopie temat, gdyż właśnie niedawno miałem sytuację że facet wymusił mi pierwszeństwo z bocznej drogi, a samochód jedynie wyświetlił komunikat na czerwono.

Gdybym nie odbił na drugi pas, jestem pewny że auto nie dało by rady wyhamować do przeszkody i zwyczajnie w gościa bym uderzył - prędkość 70-80km/h.

Jeśli tak ma działać hamowanie awaryjne, to ja dziękuję.

U mnie nie ma tempomatu aktywnego, więc zakładam że przeszkody wychwytuje kamera w szybie, no ale litości, na ten moment to ten system działa na zasadzie "uwaga - zaraz przy*******isz w przeszkodę".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W "starych" (sprzed LCI) pdf-ach jest napisane, że ten system działa do bodajże 60-70 km/h.

W instrukcji z rocznika 2022 jest mowa o 80 km/h.


Najpierw jest ostrzeżenie.

Brak reakcji ponoć skutkuje awaryjnym hamowaniem, przy czym za reakcję uważa się zarówno rozpoczęcie hamowania jak i ruch kierownicą.

W teorii rozpoczęcie manewru omijania przeszkody powinno przełączyć system w tryb stabilizacji toru jazdy - tzn. po gwałtownym ruchu kierownicą auto powinno samo pomóc ustabilizować tor jazdy wykonując np. kontrę.


Żeby to jednak wszystko sprawdzić, to pewnie potrzebny byłby "test kartonów" albo pompowanych, gumowych samochodów:)


Sam zaobserwowałem kilka razy awaryjne hamowanie, gdy "asystenci professional" nie wykryli stojącego samochodu na moim pasie i dopiero wykrywanie kolizji uruchomiło hamowanie (a nie tempomat).

Najpierw było oczywiście ostrzeżenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test kartonów nie zadziała.

W innym aucie (Nissan) testowałem system stawiając ogromny karton po dużej lodówce. Auto nigdy nie zareagowało na karton i zawsze go rozjechałem, ale w normalnym ruchu dobrze reagowało na zagrożenie i kilka razy samo zahamowało.

Jak sądzę oprogramowanie kamery jest nastawione na wykrywanie pojazdów a nie sztucznych obiektów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.