Skocz do zawartości

Serwisowanie m340i (wpływ na żywotność)


Raff.e

Rekomendowane odpowiedzi

Mam kilka pytań technicznych odnośnie m340i i jego traktowania, tak aby służył jak najdłużej/najlepiej. Proszę podzielcie się swoim doświadczeniami/spostrzeżeniami.


1. Czy do m340i tankujecie 95, 98 czy 100? Na korku wlewu paliwa jest napisane 95 (min. 91) jednak zastanawiam się czy nie lepiej lać 98 lub 100. Nie chodzi mi stricte o osiągi, raczej o kulturę pracy silnika oraz jego żywotność.
2. Wiem, że należy wymieniać olej co 10 tys./1 rok, zastanawiam się nad poszczególnymi typami oleju. Czy przy normalnym użytkowaniu auta (zero jazdy torowej) trochę spokojnej jazdy, trochę agresywnej ale bez pałowania szczególnie na zimnym wybór oleju będzie miał znaczenie? Spotkałem się ze stwierdzeniem, że lepszym wyborem od OEM 0w30 jest 5w40 lub 0w40.
3. BMW twierdzi, że olej w skrzyni i dyferencjale nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania auta. Słyszałem też, że słuszna jest wymiana w obu przypadku po kilkudziesięciu tys. km. Ktoś z Was tak robił? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Najlepszy wyborem jest benzyna 98.

Olej leje się według zaleceń producenta. Wybór klasy lepkości zależy od tego jak zaprojektowano silnik, a nie czyjegoś widzimisię. Wymiana co 10 tys. km jest za częsta. Auto jest nowe, silnik czysty wewnątrz więc olej wytrzyma spokojnie dłużej. 15 tys. km i więcej bez problemu.

Dla normalnie eksploatowanych samochodów ZF zaleca wymianę oleju w skrzyni automatycznej przy 150 tys. km. Częściej nie ma sensu. W dyferencjale i skrzyni rozdzielczej można zmienić przy tych 80 tys. km, jak kolega Adiki napisał. Temperatury i obciążenia są tam dużo wyższe niż w skrzyni biegów. Przez co olej szybciej się zużywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie polecam wymiane oleju co 10-12 tys. koszt niewielki. Natomiast pierwsza wymiane kategorycznie zrobilbym po 2 tys. Jest mnistwo filmikow na ktorych widac co jest po rozcięciu fitrow po pierwszych kilometrach. W skrzyni olej zawsze robie co 100 tys. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zmieniałem olej pierwszy po 8 tysiacach km (1 miesiac jazdy) w benzynie i filtr byl czysty, zolty bez opilkow. sam to robilem, okazało się, że było to zbędne. uważam, że optymalnie jest po prostu 15 tys km chyba, że bardzo ciezkie warunki jazdy to należy skrócić interwał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pb95

2. Olej silnikowy w połowie między wymianą w ramach BSI tj. 14 tys. km. 0W30 lub 5W30 jak wskazuje instrukcja.

3. Skrzynia biegów przed 80 tys. km, statycznie, pewnie teraz zrobię razem z VTG (xdrive) i dyferencjałami przy ok. 60 tys.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.01.2024 o 21:28, Borsuczek napisał(a):

Po to jest filtr oleju. Pierwsza wymiana po 2 tys. km to jest zwykłe wyrzucenie pieniędzy.

Absolutnie się z tym nie zgadzam. To jedna z ważniejszych czynności serwisowych, jeśli chcemy naprawdę zadbać o samochód. Przecież to okres docierania, w jednym silniku nie będzie opiłków (będzie ich mało i nie będzie ich widać) a w innych opiłki będą jeszcze po drugiej wymianie oleju. Mam trochę wiedzy z motocykli - w motocyklach zazwyczaj zalewa się na start inny olej tzw. "dotarciowy" i wymienia się go po 1000km - i leci z niego naprawdę syf.

Kolejne wymiany to już zależy od eksploatacji - moim zdaniem przy normalnym użytkowaniu wystarczy jedna wymiana pomiędzy fabrycznymi interwałami - czyli co 12-15tyś km.

Skrzynia biegów - podobno BMW już zaleca wymianę oleju w skrzyni - chyba co 80tyś km. 150tyś km to moim zdaniem za długi interwał.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.01.2024 o 16:32, Borsuczek napisał(a):

Najlepszy wyborem jest benzyna 98.

wg mnie setka na Shellu najlepsza. Zresztą wystarczyć spojrzeć jakie auta to tankują 😉 

Edytowane przez jaworq
Stop Electric GO V8. 2 litry to może mieć czajnik ;D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, jaworq napisał(a):

wg mnie setka na Shellu najlepsza. Zresztą wystarczyć spojrzeć jakie auta to tankują 😉 

Tankują bo ich stać, a nie bo jest najlepsza. Tak się goli frajerów 😉

To, że właściciel Lambo stojąc przed wyborem 6.50zł, 7.50zł i 8zł za litr wybierze ten ostatni nie znaczy, że warto to zalewać do 3-litrowego silnika BMW.

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W stanach to jeździ na PB91 i żyje, 95 w zupełności wystarcza, wyżej to już fanaberia do codziennego użytku.

Xdrive u mnie wymieniony przy 75000, nadal był w dobrym stanie, skrzynia przy 90000 bez opiłków, stan też dobry, silnik robię co 10 lub 15 jeśli latam dużo ( a ostatnio 20 w pół roku zrobione).

Olej od BMW jest bardzo dobrym olejem, znajdź na necie tabele od Piotr Tester (są też filmy na YT), nie ma sensu kombinować z innymi.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalecenie stosowania benzyny 98 dla silników B58 BMW ma kilka powodów:

• Zapobieganie stukaniu silnika: Silniki o wysokim stopniu sprężania, takie jak B58, są bardziej podatne na stukanie silnika, co jest szkodliwe i może prowadzić do uszkodzenia silnika. Wyższa liczba oktanowa oznacza, że paliwo jest bardziej odporne na samozapłon pod wysokim ciśnieniem, co pomaga unikać stukania.

• Optymalizacja wydajności: Silnik B58 jest zaprojektowany do osiągania maksymalnych osiągów przy użyciu paliwa o wysokiej liczbie oktanowej. Używanie paliwa 98 umożliwia pełne wykorzystanie potencjału silnika, oferując lepszą moc i przyspieszenie.

• Efektywność paliwowa: Wysokiej jakości paliwo pozwala na bardziej efektywne spalanie, co może przyczynić się do lepszej ekonomii paliwa i niższej emisji spalin.

Dostosowanie do zaawansowanej elektroniki silnika: Silniki B58 są wyposażone w zaawansowane systemy zarządzania silnikiem, które są zoptymalizowane pod kątem wyższych oktanów. Te systemy mogą precyzyjnie dostosowywać czas zapłonu i inne parametry działania silnika, aby uzyskać maksymalną wydajność i efektywność przy użyciu paliwa o wyższej liczbie oktanowej.

* Wygenerowane przy użyciu ChatGPT 4 😂

 
  • Lubię to 1

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, siwyZS napisał(a):

Silniki mają czujniki spalania stukowego i same sobie dobiorą kąt wyprzedzenia zapłonu. Silnik z m340i nie jest jakimś wyczynowym, ale cywilnym silnikiem.

Każdy zrobi jak uważa. 

Tak, mają czujniki. Dobierając kąt zapłonu zwykle ograniczają tym samym moc. Natomiast nie wiemy pod jakie paliwo fabryka stroi silnik. Jak pod 98, to na 95 będzie mniej mocy (nie jest to 20%, ale bardziej 1-2%). Jak gregor10 stroi silnik, to pod konkretne paliwo żeby ograniczyć spalanie stukowe i jednocześnie wykorzystać potencjał jak najlepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega probuje powiedziec, ze on czuje roznice 1% mocy w zaleznosci od paliwa ma shellu. Ale zapomnial jaki wplyw na osiagi ma cisnienie i temperatura powietrza. Jak sie jedzie latem + 35 stopni na autostradzie + jakas wysokosc npm, vs.  ISA day to troche wieksza roznica. Za duzo zmiennych by porownywac. Spojrzmy na Stany, jak juz bylo wspomniane. Bo Europa przestala byc pepkiem swiata, producenci robia globalne produkty i szczegolnie w USA bardziej pratyczne podejscie do tematow motoryzacji, a tam bez auta ani rusz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, karlos91 napisał(a):

kolega probuje powiedziec, ze on czuje roznice 1% mocy w zaleznosci od paliwa ma shellu. Ale zapomnial jaki wplyw na osiagi ma cisnienie i temperatura powietrza. Jak sie jedzie latem + 35 stopni na autostradzie + jakas wysokosc npm, vs.  ISA day to troche wieksza roznica. Za duzo zmiennych by porownywac. Spojrzmy na Stany, jak juz bylo wspomniane. Bo Europa przestala byc pepkiem swiata, producenci robia globalne produkty i szczegolnie w USA bardziej pratyczne podejscie do tematow motoryzacji, a tam bez auta ani rusz. 

jeśli o mnie mowa, to nie, nie próbuję tego powiedzieć. Próbuję bardziej powiedzieć, że spalanie stukowe i jego ewentualna kompensacja na wyższym lub niższym poziomie może mieć zarówno wpływ na trwałość podzespołów, jak i osiągi. Jesteśmy w temacie o żywotności, więc uważam, że to dyskusja na miejscu. Natomiast pewnie należałoby pochylić się nad jakimiś badaniami na ten temat, a następnie policzyć, czy zmniejszona żywotność przypadkiem nie opłaca się bardziej niż nieustanne przepłacanie za paliwo. Praktyczność motoryzacji w stanach? No na pewno 🙂 Zwłaszcza silniki po 6l 😉 Porównujemy inną mentalność, inny świat, inne ceny, inne priorytety. 

 

39 minut temu, siwyZS napisał(a):

Oczywiście, że moc będzie mniejsza, ale czy do stania w korku, jazdy po mieście czy autostradzie te kilka koni zrobi różnicę?

tak samo w korku stoi m340i, m3 i 318i.

Jasne, maluch, smart, stara łada. Pewnie każdy samochód tak samo stoi, ale czy tak samo wygodnie? Czy do jazdy po mieście potrzebne jest M3? Wystarczy komunikacja miejska. Czy autostradą można jechać smartem? Można, więc po co mi więcej koni?

 

Możemy długo się tak przepychać. Odniosłem się do spalania stukowego, jego kompensacji i wpływu na żywotność silnika. Podałem również dodatkowe plusy i minusy. Jeśli macie jakieś badania naukowe w tym zakresie, to chętnie poczytam, ale wiadomo, że chłopski rozum jest o krok dalej niż badania xD

  • ??? 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
23 godziny temu, siwyZS napisał(a):

W stanach to jeździ na PB91 i żyje, 95 w zupełności wystarcza, wyżej to już fanaberia do codziennego użytku.

Xdrive u mnie wymieniony przy 75000, nadal był w dobrym stanie, skrzynia przy 90000 bez opiłków, stan też dobry, silnik robię co 10 lub 15 jeśli latam dużo ( a ostatnio 20 w pół roku zrobione).

Olej od BMW jest bardzo dobrym olejem, znajdź na necie tabele od Piotr Tester (są też filmy na YT), nie ma sensu kombinować z innymi.

Chyba nie wiesz co to jest 91 w USA, polecam najpierw się dowiedzieć a potem pisać bzdury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, jest tak jak mówicie, zgadzam się w 100%, nadal jest to odpowiednik naszej 95 i możemy się przepychać jak nieraz było wałkowane polskie paliwo vs zachodnie paliwo.

 

 

Edytowane przez siwyZS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli samochód seryjny, to 95 wystarczy.

BMW tu akurat stroi auta pod te wszystkie paliwa. Cupre miałem obligatoryjnie 98 wskazane jako preferowane. 95 tez łykała jak było trzeba, ale czuć było lekko inną pracę silnika.

 

Co do użytkowania normalnego, moje propozycje:

- po odpaleniu dać się silnikowi rozgrzać i dopiero w palnik

- olej co 10-15.000km

- cyfry i skrzynia jak instrukcja lub okolice 80/100.000km

- paliwo 95, jak jest fantazja to 98, ale bez spiny...

- po wtóre: NIE PAŁOWAĆ NA ZIMNYM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.