Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

zmieniłem właśnie auto na g30 530e.

Przymierzam się do zmiany oleju. Wg instrukcji powinienem lać 0w20 lub 0w30. Zastanawiam się czy lepszym wyborem nie będzie 5w30. (z marki to będzie pewnie Shell)

Jakie macie zdanie na ten temat?

Dotychczas jezdziłem na ropę i zawsze lałem bogatszą mieszankę typu Verva. Jak jest z benzyną? Warto lać 98? Czy wręcz przeciwnie lepszym wyborem będzie 95?

Dzięki za pomoc

Opublikowano

Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 5w30 ale czy Shell akurat ? Ja jestem fanem Ravenola. Nie ma sensu przepłacać za 98.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Jeżdżę obecnie na oleju catrol 0w30 LL-19 FE wcześniej zalewany byl 0w30 LL04 shell. Tak zalewa serwis bmw w DE.  Oczywiscie miedzy wymianami serwisowymi ktore są co 2 lata zmieniam olej sam po roku i leje to co wlal serwis. Normy 04 i 19 to co innego niż 12 i 17. 

Edytowane przez feel_x

🙃🙃

Opublikowano

LL-19 FE niby bardzo fajna norma jako rozwinięcie LL04 - ktoś ma dokładniejsze informacje?

U mnie nadal leją LL04 (wymiana w październiku - z pakietu serwisowego), w kwietniu planuję kolejną wymianę - pewnie nadal będzie LL04.

Z tym, że u mnie jest B57, może do benzyn leją LL-19FE?

Opublikowano

Ja leje 95 ale dodaje czasem coś do paliwa(dodatki) i tyle. Jeśli chodzi o olej to u mnie od początku leje 0W20 Ravenol a auta ma przejechane 130tys. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Tak do benzyn leją LL-19. U mnie 1 raz zalali tego castrola w listopadzie 2023. Wcześniej lali właśnie shell. Teraz w grudniu sam zmieniłem znowu na ten sam. Zobaczymy co zaleja znowu w listopadzie. Co do paliwa. Leje 95 E5. Nie mogę się przekonać do E10.

Edytowane przez feel_x

🙃🙃

Opublikowano

Olej: ja używam oryginalnego 5w30 BMW TwinTurbo Power (produkcji Shell z tego co kojarzę). Próbowałem się coś doedukować w temacie olejowym, są różne testy, Ravenol i Millers świetnie wypadają, ale ten ori też dość dobry. Natomiast najważniejszym wnioskiem z testów jest coś innego: olej zaczyna tracić swoje właściwości (głównie lepkość) po 10k km. Więc jak dobierzesz olej zgodny ze specyfikacją i będziesz go wymieniał często, to to jego producent będzie miał już mniejsze znaczenie.

Paliwo: używam Pb95, gdyż nie widać za bardzo podstaw do lania czegoś, co kosztuje ~12% więcej. Choć krążą różne opinie o E5 vs E10. Teraz zrobiłem lekki program, ale auto jest przystosowane od Pb95 i takie też leję, głównie z Orlenu. Bardziej wzbogaconą wersję posiada Shell w formie "V-Power 95", ale ile to daje? Tego już nie wiem, może potestuję bo teraz jest jakaś promka -25gr/L.

  • Lubię to 1

icon3.png G30 530i xDrive

Opublikowano (edytowane)
W dniu 21.03.2025 o 07:32, derlysy napisał(a):

Nie ma sensu przepłacać za 98.

To zależy od oczekiwań. Są na YT filmy z hamowni po zalaniu 95, 98 i 100 (shell vpower racing). Oczywiście pojazd pojazdowi nierówny, z tego co pamiętam pacjentem był seat cupra, różnica w mocy między 95 a 98 wyniosła 4%, a między 98 a 100 kolejne 3% . Dla jasności, samochód miał mapę zrobioną pod paliwo 98. Nie dla wszystkich jest to jednak kwestia istotna - tu rozumiem kolegę derlysy który ma 4.4l V8 pod maską i kucy pod dostatkiem (o ile się jednak nie mylę do N63 producent zaleca chyba 98?). Natomiast poza podniesieniem wydajności, paliwa premium są reklamowane jako te które mają uszlachetniające dodatki, czyszczą silnik i podzespoły z nagaru etc etc. Każdy decyduje sam czy łyka ten marketing. Wiadomo, jak się nabija kilometry, to każdy PLN na litrze robi różnicę, jak się jeździ wokół komina i dla przyjemności sytuacja wygląda inaczej.

Edytowane przez klurg
Opublikowano
51 minut temu, klurg napisał(a):

To zależy od oczekiwań. Są na YT filmy z hamowni po zalaniu 95, 98 i 100 (shell vpower racing). Oczywiście pojazd pojazdowi nierówny, z tego co pamiętam pacjentem był seat cupra, różnica w mocy między 95 a 98 wyniosła 4%, a między 98 a 100 kolejne 3% . Dla jasności, samochód miał mapę zrobioną pod paliwo 98. Nie dla wszystkich jest to jednak kwestia istotna - tu rozumiem kolegę derlysy który ma 4.4l V8 pod maską i kucy pod dostatkiem (o ile się jednak nie mylę do N63 producent zaleca chyba 98?). Natomiast poza podniesieniem wydajności, paliwa premium są reklamowane jako te które mają uszlachetniające dodatki, czyszczą silnik i podzespoły z nagaru etc etc. Każdy decyduje sam czy łyka ten marketing. Wiadomo, jak się nabija kilometry, to każdy PLN na litrze robi różnicę, jak się jeździ wokół komina i dla przyjemności sytuacja wygląda inaczej.

Ja filmiki z YT to traktuje raczej humorystycznie. Tam się ma klikać i tyle 😉 Zalej bak 95 i 98. Zrób logi statyczne i dynamiczne i wtedy będziesz wiedział czy warto 😉 Dwa do M550i nie ma zalecenia 98 można 95 choć ja leje 98 z BP. Trza mapę robi sie po paliwo 100 oktanowe. Nie słyszałem jeszcze jaki sens ma robienie po 98. Owszem jak piszesz 98 ma dodatki i uszlachetniacze ale tu kwestie są sporne, jest też suchszym paliwem co jak nie którzy twierdzą może w dłuższej eksploatacji nie służyć wtryskom. Choć mówię dla mnie to dość naciągana teoria.

Opublikowano
8 minut temu, derlysy napisał(a):

Ja filmiki z YT to traktuje raczej humorystycznie. Tam się ma klikać i tyle 😉 Zalej bak 95 i 98. Zrób logi statyczne i dynamiczne i wtedy będziesz wiedział czy warto 😉 Dwa do M550i nie ma zalecenia 98 można 95 choć ja leje 98 z BP. Trza mapę robi sie po paliwo 100 oktanowe. Nie słyszałem jeszcze jaki sens ma robienie po 98. Owszem jak piszesz 98 ma dodatki i uszlachetniacze ale tu kwestie są sporne, jest też suchszym paliwem co jak nie którzy twierdzą może w dłuższej eksploatacji nie służyć wtryskom. Choć mówię dla mnie to dość naciągana teoria.

Czegoś tu nie rozumiem, piszesz, że do N63 nie ma zalecenia 98 (ok, możliwe, że zostałem wprowadzony w błąd, nie weryfikowałem tego), poza tym nie ma sensu przepłacać za 98, ale jednak lejesz 98... Wiem, wiem, kto komu zabroni. Sam też zalewam 98 BP i mam mapę ustawioną przez tunera pod 98, zakładam, być może naiwnie, że nie przepłacam tylko za marketing.

Nie przesądzam wiarygodności filmów na YT prezentujących różnice w mocy paliwa 95-98-100, natomiast jest ich zbyt wiele, by choćby statystycznie nie móc przyjąć, że występują jakieś różnice w uzyskanej mocy na korzyść paliw z wyższą liczba oktanów, oczywiście pozostaje pytanie jak duże w konkretnym pojeździe/silniku etc. 

  • Moderatorzy
Opublikowano
Godzinę temu, klurg napisał(a):

To zależy od oczekiwań. Są na YT filmy z hamowni po zalaniu 95, 98 i 100 (shell vpower racing). Oczywiście pojazd pojazdowi nierówny, z tego co pamiętam pacjentem był seat cupra, różnica w mocy między 95 a 98 wyniosła 4%, a między 98 a 100 kolejne 3% . Dla jasności, samochód miał mapę zrobioną pod paliwo 98.

Ano właśnie, mapa, doładowany silnik w Cuprze - czyli 2.0 i mapujemy go do odcinki - ogień z rury i pod Lidla. 😅 (żarcik, nie pod dyskusję)

A na poważnie w tym oznaczeniu chodzi głównie o spalanie stukowe, im więcej oktanów tym więcej można ciśnienia i paliwa pchnąć w cylinder, tym więcej mocy można wycisnąć, a najlepiej to idzie na etanolu uwielbianym w motorsporcie.

Fabryczne mapy są robione pod 95 (albo pod cokolwiek tam mają w USA - dlatego trochę inną moc na tamtejsze rynki mają samochody i inne mapy)

Różnica w standardowym samochodzie może być, ale tylko w skrajnych przypadkach - przy długotrwałym dużym obciążeniu silnika - jazda z dużymi prędkościami po autobanie w silniku doładowanym albo w upalny dzień kiedy powietrze do dolotu trafia gorące i nie ma za bardzo jak się schłodzić w intercoolerze z uwagi na małą różnicę temperatur - moc może być ograniczona żeby chronić silnik przed spalaniem stukowym i faktycznie zalanie 98, czy 100 może pomóc.

Na codzień może to być lepsze z uwagi na dodatki do paliwa, albo ze względu na lepsze samopoczucie kierowcy.

Sam co jakiś czas zalewam jakieś pierdy do czyszczenia wtrysków (mimo, że paliwo teoretycznie powinno spełniać parametry i oczyszczać je z automatu) do mojego śmierdziela. Czy pomaga? e61 sprawdzałem korekty po solidnym przelaniu trzema puchami LM i faktycznie spadły mniej więcej o połowę po zabiegu. Ale sprawdzić czy w moim przypadku dizel zwykły albo dizel premium ma wpływ na cokolwiek? No nie mam jak, to zadanie dla expertów z jutuba 😂

 

  • Moderatorzy
Opublikowano

Nie wiem skąd bierzecie informację, że dla M550i nie ma zalecenia paliwa 98. Ja mam zarówno na klapce wlewu informację, że należy lać 98, a do tego w instrukcji jest napisane jak byk, że do M Performance należy lać 98. I nie jest to kwestia samopoczucia.

Jak mi w 540i zrobili tuning silnika pod paliwo 98 to na 95 auto w ogóle nie szło, czuć było, że jest wyraźnie słabsze. Więc to nie jest 3 czy 5% utraty mocy. Od tamtej pory już nawet się nie zastanawiam co lać i leję 98, a w M550i tym bardziej.

Paliwo.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, madseason napisał(a):

Fabryczne mapy są robione pod 95 (albo pod cokolwiek tam mają w USA - dlatego trochę inną moc na tamtejsze rynki mają samochody i inne mapy)

Różnica w standardowym samochodzie może być, ale tylko w skrajnych przypadkach - przy długotrwałym dużym obciążeniu silnika - jazda z dużymi prędkościami po autobanie w silniku doładowanym albo w upalny dzień kiedy powietrze do dolotu trafia gorące i nie ma za bardzo jak się schłodzić w intercoolerze z uwagi na małą różnicę temperatur - moc może być ograniczona żeby chronić silnik przed spalaniem stukowym i faktycznie zalanie 98, czy 100 może pomóc.

Trafiłeś w sedno tematu, pełna zgoda. Wspomniani ,,eksperci z YT'' ujawniają różnice na hamowni w pojazdach, które mają dedykowane mapy do paliw wysokooktanowych.

Dla zamknięcia wątku wydajności poszczególnych paliw, przykładowe testy na wspomnianym pacjencie seat leon cupra (2.0 tfsi) po tuningu z mapą, są dostępne pod linkiem: https://youtu.be/y7gjIWxqnbI?si=qMl43VdAEAQqI2i_ 

Edytowane przez klurg
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jedzusie jak dobrze ze mam diesla i nie mam tego dylematu czy w danym momencie mam z paliwa 93 czy 101 procent mocy 😆🫢😆🤣

  • Haha 1
Opublikowano

Yhy, my za to mamy dylematy czy nam czasem wtryski i pompy nie siądą od ciut gorszej partii paliwa, które się psujo chyba tylko w dizlach, to ja już wolałbym tylko te 5% mocy mniej jak w benzynach.. 😂

Opublikowano (edytowane)
W dniu 28.03.2025 o 14:01, s0nar napisał(a):

[...]Jak mi w 540i zrobili tuning silnika pod paliwo 98 to na 95 auto w ogóle nie szło, czuć było, że jest wyraźnie słabsze. Więc to nie jest 3 czy 5% utraty mocy. Od tamtej pory już nawet się nie zastanawiam co lać i leję 98, a w M550i tym bardziej.[...]

 

Należy wziąć pod uwagę, że program był zrobiony pod 98 to na 95 pewnie pojawiało się spalanie stukowe i komputer auta automatycznie bardzo radykalnie wycofywał zapłon, aby nie doprowadzić właśnie do spalania stukowego. Pewnie program dało się zrobić pod 95 przy mocy powiedzmy te 5% niższej nie doprowadzając do stuków, ale jak już do tego dochodziło i komputer sam wycofywał zapłon to utrata mocy na 95 mogła być i ze 30%. 

 

Dlatego właśnie lanie 98 do aut przeznaczonych pod 95 nie daje kompletnie nic, ale w drugą stronę jest już inaczej - jeśli producent pojazdu/autor programu silnika zaleca 98, to należy to robić, bo na 95 utrata mocy może być bardzo wyraźna. 

Edytowane przez pawel934
  • Lubię to 1

E30 325i 2d '88 - classic

E36 325i Smurf na tor - klik!

G31 LCI

MX-5 ND '19 track car

Opublikowano
22 godziny temu, pawel934 napisał(a):

Dlatego właśnie lanie 98 do aut przeznaczonych pod 95 nie daje kompletnie nic, ale w drugą stronę jest już inaczej - jeśli producent pojazdu/autor programu silnika zaleca 98, to należy to robić, bo na 95 utrata mocy może być bardzo wyraźna. 

Czy ktoś badał na hamowni o jakiego rzędu stracie (ile %) tu mówimy? Mam mapę pod 98, na razie leję tylko takie paliwo, ale myślałem, jak się chyba okazuje naiwnie, że gdybym zalał 95 to różnica w mocy auta nie byłaby mocno odczuwalna. Z tego co piszecie jest inaczej i to nie będzie ubytek rzędu kilku %, ale znacznie więcej.

Opublikowano

Mnie w takim przypadku mniej martwiłby ubytek mocy, a dużo bardziej spalanie stukowe. Nie wiem czy ktoś badał taki przypadek, gdzie do auta na 98 celowo wlał 95. Natomiast gdy ktoś ma auto na 95, ale robi sobie program i prosi o 98 - to osiągnie uzysk ok. 2%, w przypadku 530i 252 PS to będzie zatem +5 PS. To są dane z bootmod3, również podobne zdanie wyraził mój tuner, ale może ktoś ma inne doświadczenia. 

  • Lubię to 1

icon3.png G30 530i xDrive

Opublikowano
13 minut temu, MatiKosa napisał(a):

 Natomiast gdy ktoś ma auto na 95, ale robi sobie program i prosi o 98 - to osiągnie uzysk ok. 2%, w przypadku 530i 252 PS to będzie zatem +5 PS. T

To by się z grubsza zgadzało z wynikami osiągniętymi na przykładzie seata w zalinkowanym wyżej filmie z YT.

Opublikowano

Tu nie trzeba hamowni. Tu wystarczy zrobić logi dynamiczne 😉 Robiłem takie pomiary fakt że w passacie CC i różnice były marginalne. Do tego trzeba dodać że większość aut nie trzyma serii a już w bmw to znany standard.

Opublikowano

To też ciekawy temat z tym nietrzymaniem serii - od czego to może zależeć? Byłem ze swoim 530i i pokazało 237 PS zamiast 252. Moment co prawda deklarowane 350 Nm, ale to był krótki overboost, reszta to już płasko 320 Nm i to zrobiło różnicę. Może już pora oczyścić zawory dolotowe? (auto ma 103k km przebiegu, było tuż po serwisie olejowym). Z drugiej strony tuner twierdził, że przy autach z xDrive takie różnice występują częściej, że trudniej je zhamować (to była hamownia obciążeniowa 4x4) i że nie ma się czym przejmować. Choć widziałem wykresy aut, które miały blisko serii, ale tu znowu temat rzeka na temat różnych hamowni, sposobów pomiaru, warunków, maska odkryta / zakryta, etc. 

icon3.png G30 530i xDrive

  • Moderatorzy
Opublikowano
1 godzinę temu, klurg napisał(a):

Czy ktoś badał na hamowni o jakiego rzędu stracie (ile %) tu mówimy? Mam mapę pod 98, na razie leję tylko takie paliwo, ale myślałem, jak się chyba okazuje naiwnie, że gdybym zalał 95 to różnica w mocy auta nie byłaby mocno odczuwalna. Z tego co piszecie jest inaczej i to nie będzie ubytek rzędu kilku %, ale znacznie więcej.

Jak robiłem chip w 540i to przyjechałem na paliwie 95. Goście zrobili mapę pod paliwo 98, zaczęli pomiary, ale ciągle im nie wychodziło tyle ile powinno. Z tego co pamiętam z 340KM wychodziło 360KM czy jakiś podobny, niewielki uzysk. Nm nie pamiętam. W każdym razie poprawiali kilka razy i ciągle to samo. W końcu się zapytałem o co kaman. To mówią, że ich program nie daje spodziewanych przyrostów mocy. I tak zaczęliśmy rozmawiać i od słowa do słowa wyszło, że zapomnieli mnie uprzedzić, że mam już tankować 98, bo program jest napisany pod takie paliwo. Musiałem wyjeździć cały bak, zatankować 98 i przyjechać ponownie na pomiary. I dopiero na paliwie 98 wyszło spodziewane 400KM+, czyli w okolicach 420KM.

  • Lubię to 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.