Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Czy z centalnego głośnika na desce (HK) słyszycie czasami przy głośniejszym słuchaniu muzyki odgłos rezonującego plastiku?

Mam HK i takich przypadłości nie występują, a często w trasie słucham głośno basowej muzyki

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
mam pytanie przy okazji tematu nagłośnienia w G30. Czy posiadając fabryczny zestaw hi-fi możemy podmienić tylko same głośniki na te z zestawu HK i czy to przyniesie jakiś pozytywny efekt? Czy też darować sobie taką podmianę?
Opublikowano
mam pytanie przy okazji tematu nagłośnienia w G30. Czy posiadając fabryczny zestaw hi-fi możemy podmienić tylko same głośniki na te z zestawu HK i czy to przyniesie jakiś pozytywny efekt? Czy też darować sobie taką podmianę?

 

Teoretycznie można podmieniać średniaki i tweetery bo mają taką samą impedancję nie wiem jak ze skutecznością i balansem tonalnym. Wczoraj miałem klienta, który włożył Logic7 z E-Serii do F10 (tylko średniaki i tweetery). Woofery zostawił OEM. Miał też nasz wzmacniacz z DSP. Bez filtracji na oryginalnym wzmaku BMW był niezadowolony z tej modyfikacji, z naszym wzmakiem i plikiem DSP pod głośniki HIFI 676 też było źle, dopiero plik do naszych głośników go zadowolił - i to bardzo o dziwo.


Wooferów pod fotelami nie można podmieniać bo w 676 są 2ohm pędzone ok. 20W RMS (40 max) a w HK są 7/8ohm i potrzebują troszku więcej sosu (Wzmak HK podaje 60W RMS zmierzone - BMW twierdzi, że 125max) więc po takiej podmianie będą grać wielokrotnie ciszej niż oryginały - być może ledwie słyszalnie.


Operacja raczej bez sensu, lepiej wymienić wzmaka.


BTW, będę niedługo mierzył na stole 2 radia od G30 ENAVEVO i NBTEVO ID5/6 - może uda mi się stwierdzić czemu wszyscy narzekają na te G30 bez wsiadania do samochodu. Podejrzewam, że jakaś dziwna filtracja w nich odchodzi, nie podejrzewam winy w głośnikach czy wzmacniaczu. Mogę się mylić. Jak obadam podzielę się info.


Jak ktoś ma chęć podjechać G30 z hifi na próbę ze wzmakiem DSP - zapraszam serdecznie do kontaktu.

Opublikowano
Dla mnie (lubię muzykę elektroniczna z mocnym basen) w g30 jest za mało basu. W e60 byłem zadowolony przy L7, nawet w superbie3 Canton miał więcej basu niż HK w g30, jak wyłącze L7 to jest trochę lepiej z basem, ale dalej to nie to, a znika dźwięk przestrzenny :| Próbowałem różnych ustawień na tym samym utworze, ale się poddałem.
Opublikowano


Jak byście testowali HK w g30 i znaleźli „złote ustawienie” equalizera to się podzielcie:)

 

Rozumiem, że masz audio HK? Ja pisałem o ustawieniach DSP z zastosowaniem naszego zamiennika wzmacniacza w którym to mamy mocarne DSP (kompatybilny z "golasami" bez wzmaka i w autami z hifi 676). EQ w iDrive nie ruszam, nawet to w HK jest za ubogie, żeby dało się zdziałać coś, co by mnie zadowoliło. Owszem, niektórzy znajdują jakąś krzywą, która bardziej im odpowiada za pomocą samego EQ HK w iDrive ale to jest inna liga porównując do pełnego DSP gdzie można aplikować dowolną korekcję/filtrację/opóźnienia dla każdego kanału głośnikowego z osobna.


Samochody z HK 688 posiadające wzmacniacz na moście (optyku) niestety nie są kompatybilne z naszym wzmakiem. Do nich da się wstawić dedykowany, zewnętrzny procesor - akurat my ich nie oferujemy ale są na rynku od firmy Fiberdyne - również mają dużą moc obliczeniową i całkiem zacny soft.


Wzmak HK jest nawet całkiem spoko, więc dokładając taki procek i strojąc system na nowo jestem przekonany, że dałoby się i te auta "naprostować" samym prockiem na fabrycznym wzmaku i głośnikach. Tani nie jest, ale można nim zdziałać wiele.


W przyszłym tygodniu będę rąbał pomiary radii BMW, nie mogę się doczekać nowej wiedzy jaka z tego wyniknie a w szczególności tego co NBT EVO/ENAV EVO robią z sygnałem w G30.

Opublikowano
Dla mnie (lubię muzykę elektroniczna z mocnym basen) w g30 jest za mało basu. W e60 byłem zadowolony przy L7, nawet w superbie3 Canton miał więcej basu niż HK w g30, jak wyłącze L7 to jest trochę lepiej z basem, ale dalej to nie to, a znika dźwięk przestrzenny :| Próbowałem różnych ustawień na tym samym utworze, ale się poddałem.

W G30 jedyna słuszna droga to wyłączyć L7. Posłuchaj dłużej z wyłączonym - dostaniesz lepszą kontrolę basu, a po pewnym czasie z powrotem przyzwyczaisz się do przestrzenności dźwieku jaką oferuje standardowe, niczym niepotrzebnie nie rozdmuchane, stereo.

Opublikowano


Jak byście testowali HK w g30 i znaleźli „złote ustawienie” equalizera to się podzielcie:)

 

Rozumiem, że masz audio HK? Ja pisałem o ustawieniach DSP z zastosowaniem naszego zamiennika wzmacniacza w którym to mamy mocarne DSP (kompatybilny z "golasami" bez wzmaka i w autami z hifi 676). EQ w iDrive nie ruszam, nawet to w HK jest za ubogie, żeby dało się zdziałać coś, co by mnie zadowoliło. Owszem, niektórzy znajdują jakąś krzywą, która bardziej im odpowiada za pomocą samego EQ HK w iDrive ale to jest inna liga porównując do pełnego DSP gdzie można aplikować dowolną korekcję/filtrację/opóźnienia dla każdego kanału głośnikowego z osobna.


Samochody z HK 688 posiadające wzmacniacz na moście (optyku) niestety nie są kompatybilne z naszym wzmakiem. Do nich da się wstawić dedykowany, zewnętrzny procesor - akurat my ich nie oferujemy ale są na rynku od firmy Fiberdyne - również mają dużą moc obliczeniową i całkiem zacny soft.


Wzmak HK jest nawet całkiem spoko, więc dokładając taki procek i strojąc system na nowo jestem przekonany, że dałoby się i te auta "naprostować" samym prockiem na fabrycznym wzmaku i głośnikach. Tani nie jest, ale można nim zdziałać wiele.


W przyszłym tygodniu będę rąbał pomiary radii BMW, nie mogę się doczekać nowej wiedzy jaka z tego wyniknie a w szczególności tego co NBT EVO/ENAV EVO robią z sygnałem w G30.

 

Właśnie mi bardziej chodziło o ta krzywa w eq już żeby nie zmieniać nic tylko w miarę wystroić na fabrycznych bebechach

Opublikowano

W związku z faktem, iż jest to mój pierwszy post na Forum witam wszystkich serdecznie.


W grudniu stałem się szczęśliwym posiadaczem (użytkownikiem) nowej 530i z xd (G30). Decyzja o zakupie miała miejsce w szalonym okresie 2 połowy grudnia - zmiany w leasingu + masa przedsiębiorców szukających "kosztu" (tak jak ja), tak więc auto z produkcji odpadało, co za tym idzie brałem auto ze stocku. W całym zamieszaniu miałem tyle szczęścia, że udało mi się trafić ładnie wyposażoną sztukę (bez jednej rzeczy, którą brałbym w konfiguratorze) z bardzo uczciwym rabatem (tutaj ukłony w stronę "mojego" doradcy z salonu - stanął na głowie i jeszcze trochę). Jedynym, wspomnianym elementem wyposażenia, którego nie mogłem dobrać, a na które miałem ochotę był HK (moja wersja ma hi-fi). Na ten moment dźwiek jest ok, ale cały czas mam w głowie to, że byłem "napalony" na HK ;)


I tutaj pytanie do użytkownika Maciej@BimmerTech (a w zasadzie trzy):

1. Jak zamian na opisywany przez Ciebie wzmacniacz ma się do tematu gwarancji (przedłużyłem ją na 5 lat i szkoda byłoby ją tracić przez zmiany w audio)?

2. Na ile wymiana samego wzmacniacza przybliży dzwięk z hi-fi do HK?

3. Jak wygląda taki temat cenowo?


Z góry dziękuję za pomoc

Opublikowano

Teoretycznie można podmieniać średniaki i tweetery bo mają taką samą impedancję nie wiem jak ze skutecznością i balansem tonalnym. Wczoraj miałem klienta, który włożył Logic7 z E-Serii do F10 (tylko średniaki i tweetery). Woofery zostawił OEM. Miał też nasz wzmacniacz z DSP. Bez filtracji na oryginalnym wzmaku BMW był niezadowolony z tej modyfikacji, z naszym wzmakiem i plikiem DSP pod głośniki HIFI 676 też było źle, dopiero plik do naszych głośników go zadowolił - i to bardzo o dziwo.


Wooferów pod fotelami nie można podmieniać bo w 676 są 2ohm pędzone ok. 20W RMS (40 max) a w HK są 7/8ohm i potrzebują troszku więcej sosu (Wzmak HK podaje 60W RMS zmierzone - BMW twierdzi, że 125max) więc po takiej podmianie będą grać wielokrotnie ciszej niż oryginały - być może ledwie słyszalnie.


Operacja raczej bez sensu, lepiej wymienić wzmaka.


BTW, będę niedługo mierzył na stole 2 radia od G30 ENAVEVO i NBTEVO ID5/6 - może uda mi się stwierdzić czemu wszyscy narzekają na te G30 bez wsiadania do samochodu. Podejrzewam, że jakaś dziwna filtracja w nich odchodzi, nie podejrzewam winy w głośnikach czy wzmacniaczu. Mogę się mylić. Jak obadam podzielę się info.


Jak ktoś ma chęć podjechać G30 z hifi na próbę ze wzmakiem DSP - zapraszam serdecznie do kontaktu.

 


Dzięki za odpowiedź. Jeśli dobrze rozumiem zacząć należy od zmiany wzmacniacza i ewentualnie podpiąć do tego głośniki HK?

Opublikowano

Sorry że nie zaglądam, kosmos w robocie.

Dla mnie (lubię muzykę elektroniczna z mocnym basen) w g30 jest za mało basu. W e60 byłem zadowolony przy L7, nawet w superbie3 Canton miał więcej basu niż HK w g30, jak wyłącze L7 to jest trochę lepiej z basem, ale dalej to nie to, a znika dźwięk przestrzenny :| Próbowałem różnych ustawień na tym samym utworze, ale się poddałem.

W G30 jedyna słuszna droga to wyłączyć L7. Posłuchaj dłużej z wyłączonym - dostaniesz lepszą kontrolę basu, a po pewnym czasie z powrotem przyzwyczaisz się do przestrzenności dźwieku jaką oferuje standardowe, niczym niepotrzebnie nie rozdmuchane, stereo.

 

Rada powyżej brzmi ciekawie. Jako, że nie mam takiego samochodu na co dzień do podłubania i tylko kilka razy coś z audio w HK testowałem na X5 z dołożonym NBT EVO id5 takim jak pewnie we większości G30 z HK rzeczywiście z logiciem jakoś dziwnie to brzmi.

 

Właśnie mi bardziej chodziło o ta krzywa w eq już żeby nie zmieniać nic tylko w miarę wystroić na fabrycznych bebechach

 

Fundamentalnie nie jestem za "poprawianiem" brzmienia systemu za pomocą tak ubogiego EQ. Może coś tam da się ugrać - na zachodnich forach pewnie można znaleźć jakieś rekomendacje w tej materii.

 

I tutaj pytanie do użytkownika Maciej@BimmerTech (a w zasadzie trzy):

1. Jak zamian na opisywany przez Ciebie wzmacniacz ma się do tematu gwarancji (przedłużyłem ją na 5 lat i szkoda byłoby ją tracić przez zmiany w audio)?

2. Na ile wymiana samego wzmacniacza przybliży dzwięk z hi-fi do HK?

3. Jak wygląda taki temat cenowo?

 

1. W skrócie wzmacniacz nie wpływa na gwarancję. Musiałby coś popsuć w samochodzie, żeby mógł wpłynąć na gwarancję. Jedyne, co można popsuć za pomocą wzmacniacza, to głośniki, gdy zrobi się coś głupiego z plikiem w procesorze np. wysteruje się go za głośno i spali głośnik. Do dnia dzisiejszego na setki sprzedanych wzmacniaczy żaden z naszych klientów nie spalił sobie głośnika używając plików od nas. Jeden geniusz raz dowalił EQ w iDrive, w aplikacji na komórce i chyba jeszcze na wzmacniaczu słuchając przesterowanego rapu. Zaśmierdziały mu woofery, ale nie spalił ;).

2. Sam wzmacniacz zrobi dużo nawet z fabrycznymi głośnikami. Nie potrafię odpowiedzieć jak blisko HK będzie bo HK G30 nie słuchałem. Ogólnie trudno mi zabrać konkretny głos, bo w żadnym G30 nie siedziałem osobiście jeszcze. Tak jak gdzieś już pisałem - jak masz G30 z 676 hifi - zapraszam do siebie, w 15-30min. podepniemy nasz wzmak, potem 2-3h strojenia i będzie wiadomo mniej więcej co się da zrobić. Ponieważ opinia obiegowa jest taka, że G30 brzmi dziwnie i jeszcze nie wiem z czego to wynika musiałbym przemierzyć, by zobaczyć, czy wiem o co chodzi i czy mogę coś z tym zrobić. Obstawiam, że temat do ogarnięcia. Oczywiście wszystko to bez żadnych zobowiązań. Jak się spodoba to fajnie, jak nie to nie - przy takich testach nie ma żadnego parcia na sprzedaż. Sprzedajemy wystarczająco dużo ;).

3. O cenach na forum nie piszę bo numero uno nie chcę bana. Jak coś można się spiknąć na PW.

 

Dzięki za odpowiedź. Jeśli dobrze rozumiem zacząć należy od zmiany wzmacniacza i ewentualnie podpiąć do tego głośniki HK?

 

Przy systemie HIFI wzmacniacz daje najlepszy efekt. Fabryczne głośniki BMW HiFI nie są wcale złe, a mieszając głośniki od Hifi z L7 "na pałę" nie wiadomo co z tego będzie. Może krok w przód, a może w tył. Ktoś te systemy w fabryce stroił :).


Wzmak daje moc i można "przestroić" brzmienie w dużym stopniu za pomocą DSP uzyskując równiejszą charakterystykę, spójniejszą scenę, nieco lepszy bas. Efekty niemal gwarantowane (tak jak pisałem, konkretnie w G30 nie stroiłem, ale zawsze wychodzimy na duży plus).


Dopiero w weekend zasiadam do strojenia, mierzenia, może w niedzielę wreszcie załaduję do F30 radio od G30 żeby zobaczyć jakie ono wypuszcza z siebie audio. Sprzęt pomiarowy już się grzeje. ;)

  • 8 miesięcy temu...
  • 11 miesięcy temu...
Opublikowano

Minął rok od ostatniego posta. Czy ktoś znalazł dobrą drogę na poprawę brzmienia z seryjnego audio (bez tweeterów w drzwiach) bez ryzyka utraty rozszerzonej do 5 lat gwarancji?


Tu od razu spytam, czy może ktoś wymieniał navi biznesową na proffesional? Też pytanie o gwarancje i koszta.

Opublikowano

Siemanko,


Co do nawigacji to wiele zależy od tego jakie masz "radio" w tej chwili. Jeżeli ENAV EVO upgrade do NBT EVO ID5/6 jest stosunkowo prosty - cenowo kilka tysięcy PLN w używanych częściach + montaż. Z pewnością w Polsce są ludzie, co zrobią to stosunkowo tanio i dobrze - my robimy takie retrofity praktycznie jak z fabryki. Jeżeli masz MGU z cyfrowymi zegarami - z grubsza można zapomnieć, albo szykować ok. 5kUSD na nowe klamoty prosto z BMW, bo używanych nie da się przeszczepić, no i wiązek tyle dorabiać, że nie da się uwierzyć.


Audio bez tweeterów najpewniej masz pędzone właśnie z ENAV EVO jeżeli masz biznesową nawigację. Remedium na to jest montaż wzmacniacza z DSP z wiązkami, oczywiście minimum do tego dołożenie OEM tweeterów + ewentualnie wooferów na HiFi'owe lub jakieś aftermarketowe, bo fabryczne z base są kiepskie i do tego 4ohmowe. Kupa roboty - bo z 8h - pół samochodu trzeba rozebrać, no chyba, że akurat masz jeszcze ASD w aucie - to część wiązki już będzie i przy okazji można ASD wywalić dla lepszego dźwięku.


Gwarancji raczej nie stracisz - prawo działa tak, że gdyby przeprowadzone modyfikacje wpłynęły na jakiś system w aucie - so stracisz gwarancję na ten system. Prawidłowo dołożony wzmacniacz może jedynie wpłynąć na głośniki - jeżeli jakiś wysadzisz oraz ewentualnie na akumulator, jeżeli ktoś by go podłączył tak, że po zaparkowaniu wozu się nie wyłączy wzmacniacz i będzie ciągnął prąd non stop. Z dobrym sprzętem i rozsądnym instalatorem w praktyce nie ma żadnego ryzyka, w serwisie na normalnej obsłudze nawet nikt się nie kapnie, że coś było robione. Komputer im nie powie, a zaglądać przecież nie będą. Co najwyżej przekodują radio z powrotem na golasa i trzeba będzie przekodować ponownie na HiFi (jest inne EQ - kodowanie Hifi jest bardziej liniowe i przez to lepsze jako sygnał źródłowy dla wzmaka z DSP).


Co do tematu wątku, to koledzy narzekali tu ztcw bardziej na system audio HiFi 676 jakoby poszedł krok do tyłu albo dwa względem F10. Robiliśmy już modyfikację audio w G30 Hifi poprzez wymianę wzmacniacza + głośników i strojenie wszystkiego za pomocą DSP - klient był bardzo zadowolony, nie płaciliśmy mu za stanięcie przed kamerą i nagranie krótkiej recenzji:



Także można śmiało powiedzieć, że temat audio w G30 nie jest jakąś niezbadaną zagadką - wystarczy zapakować wzmacniacz z DSP o odpowiedniej mocy i wystroić od podstaw. Ewentualnie można też wymienić głośniki przy okazji.

Opublikowano
Minął rok od ostatniego posta. Czy ktoś znalazł dobrą drogę na poprawę brzmienia z seryjnego audio (bez tweeterów w drzwiach) bez ryzyka utraty rozszerzonej do 5 lat gwarancji?


Tu od razu spytam, czy może ktoś wymieniał navi biznesową na proffesional? Też pytanie o gwarancje i koszta.

 

W moim dołożyłem same tweety z Hi-Fi. Pojawiły się wysokie dźwięki i muzyka wyszła z głośnika. Koszt ok 100zł z allegro jeśli umiesz sam drzwi rozłożyć i ładnie lutować.

Brakuje basu, tutaj już jest większy problem.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Minął rok od ostatniego posta. Czy ktoś znalazł dobrą drogę na poprawę brzmienia z seryjnego audio (bez tweeterów w drzwiach) bez ryzyka utraty rozszerzonej do 5 lat gwarancji?


Tu od razu spytam, czy może ktoś wymieniał navi biznesową na proffesional? Też pytanie o gwarancje i koszta.

Jeżeli patrzysz przez pryzmat gwarancji, to:

1. Kup zestaw dedykowanych głośników + trójkąty pod tweeetery ~1300 zł średnio. Ja zamontowałem ETON, zero ingerencji w instalację.

Poprawią się tylko tony wysokie.

2. Zestaw dedykowanych subwooferów - pomorze trochę poprawić tony niskie, zero ingerencji w elektrykę.

3. Okablowanie które ciągniesz od wooferów do bagażnika + wzmacniacz - wszystkiego będzie więcej :D


Odnośnie konwersji nawigacji to worek pieniędzy w ASO, a poza na pewno problemy z gwarancją. Opcja to dołożenie "ekranu z androidem" za 2500 i wtedy masz duży wyświetlacz, i duże możliwości z aplikacjami ze sklepu googla. Niestety opcja mało "profesjonalna".

Jednak w razie poważnych problemów z autem i gwarancją zawsze wrócisz do oryginału jeśli będziesz musiał.

Opublikowano

Widze sporo opinii nt dobrej jakości dźwięku HK w F10 i słabszej w odbiorze serii G.

Hmmm. Ja w F11 jestem z HK zwyczajnie niezadowolony. Moze dlatego ze miałem okazje posłuchać Volvo czy MB.


Zwykle nie robiłem druciarstwa, ale czy nie lepszy efekt uzyskam z HiFi z po interwencjI magika, niz seryjne HK? HK bazujące na optyce jest trudniej modyfikowane.


Co mnie w HK drażni? Brak otwartości (?). Mocno dodaje sopranów, troche pomaga. Ale i tak trudno o niuanse. Basu głębokiego nie ma (ok, rozumiem, to nie kino domowe), więcej go nie chce, bo jest męczący. Nie jestem melomanem, zwykła listwa Sonosa w domu daje fajne, ciepłe brzmienie. W F11 tego nie znajduje,

A moze to właśnie problem kombi? I tu sie zwyczajnie wiele nie zdziała?

Opublikowano
Minął rok od ostatniego posta. Czy ktoś znalazł dobrą drogę na poprawę brzmienia z seryjnego audio (bez tweeterów w drzwiach) bez ryzyka utraty rozszerzonej do 5 lat gwarancji?


Tu od razu spytam, czy może ktoś wymieniał navi biznesową na proffesional? Też pytanie o gwarancje i koszta.

Jeżeli patrzysz przez pryzmat gwarancji, to:

1. Kup zestaw dedykowanych głośników + trójkąty pod tweeetery ~1300 zł średnio. Ja zamontowałem ETON, zero ingerencji w instalację.

Poprawią się tylko tony wysokie.

2. Zestaw dedykowanych subwooferów - pomorze trochę poprawić tony niskie, zero ingerencji w elektrykę.

3. Okablowanie które ciągniesz od wooferów do bagażnika + wzmacniacz - wszystkiego będzie więcej :D


Odnośnie konwersji nawigacji to worek pieniędzy w ASO, a poza na pewno problemy z gwarancją. Opcja to dołożenie "ekranu z androidem" za 2500 i wtedy masz duży wyświetlacz, i duże możliwości z aplikacjami ze sklepu googla. Niestety opcja mało "profesjonalna".

Jednak w razie poważnych problemów z autem i gwarancją zawsze wrócisz do oryginału jeśli będziesz musiał.

 

Mozesz przyblizyc ile to cenowo wychodzi z konwersji seryjnych? I czy masz kogos do polecenia do instalacji?

Szukalem na internetach, ale na allegro to sa tylko te w tylna polke. Widzialem ze moze byc jeszcze centralny na konsole (tam chyba nie glosnika seryjnie w standardzie). Za to o subach pod fotelami nie pisali a tez sa w seryjnym audio.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.