Skocz do zawartości

[E32] Przekładnia kierownicza-likwidacja luzu M60/M70/M30


Rekomendowane odpowiedzi

Likwidacja luzu na przekładni kierowniczej E32 z silnikiem M60.

 

Najczęstsze objawy: "pływanie" samochodu po koleinach, drgania podczas jazdy i hamowania przy prędkościach od 80 do 100 km/h.

 

Do wykonania tej czynności niezbędny jest kanał lub podnośnik w przeciwieństwie do modeli z silnikiem M30 i M70, klucz oczkowy 17 skrócony do 15 cm długości i klucz imbusowy 5. Wskazana butelka zimnego piwa gdyż nieco gorąco jest pod silnikiem :-).

 

Przekładnia kierownicza w E32 z silnikiem M60 umiejscowiona jest pod lewym kolektorem wydechowym blisko bloku silnika, co czyni niemożliwym wykonanie tej operacji od góry, na domiar złego do górnej części przekładni przykręcony jest blaszany "ekran" oddzielający ją od kolektora wydechowego (nr 8 na rysunku 1).

 

http://bmw.pgnet.pl/steeringbox.png

Rys. 1

 

Przed rozpoczęciem regulacji należy obrócić koło kierownicy maksymalnie w prawą stronę, a by można było zdjąć dolną osłonę przekładni kierowniczej. W zasadzie jest tylko jedno miejsce, aby dostać się do śruby regulującej (nr. 10 na rysunku 1), należy w tym celu odkręcić cztery śruby osłony z profilowanego aluminium (nr 5 na rysunku 2) kluczem 10. Po zdjęciu osłony zobaczymy przekładnię i ponad nią osłonę z blachy, którą brutalnie odginamy do góry tak by założyć klucz oczkowy 17 na nakrętkę kontrującą (osłonę należy odgiąć siłą rąk, nie używać młotków tudzież innych ciężkich narzędzi gdyż powyżej są przewody gumowe, które można uszkodzić). Klucz należy założyć jak najbliżej rury kolektora wydechowego gdyż pomiędzy nim a blokiem silnika mamy około 70° obrotu, ale to wystarczy, aby poluzować kontrę. Trzeba posłużyć się tzw. „dźwignią”, można użyć do tego celu długiego śrubokręta albo dużego klucza (nic innego tam się nie zmieści) i zaprzeć o kolektor wydechowy.

 

http://bmw.pgnet.pl/oslona.png

Rys. 2

 

Po poluzowaniu kontry uruchamiamy silnik i wykonujemy pełny obrót kierownicą w lewo a następnie w prawo, wyłączamy silnik i przystępujemy do regulacji. W tym celu należy „po omacku” umieścić klucz imbusowy w śrubie regulującej, która znajduje się dokładnie w środku nakrętki kontrującej. Należy trzymać się jak najbliżej bloku silnika gdyż śrubę dokręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dokręcamy do oporu a następnie cofamy o 1/8 obrotu.

 

UWAGA!!!

PAMIĘTAJCIE O TYM BY PO WYCZUCIU OPORU COFNĄĆ ŚRUBĘ, O CO NAJMNIEJ 1/8 OBROTU, GDYŻ ZBYT MOCNE SKRĘCENIE MOŻE ZNISZCZYĆ PRZEKŁADNIE.

 

Następnie analogicznie dokręcamy kontrę opierając tym razem „dźwignię” o blok silnika, doginamy z powrotem górną osłonę, przykręcamy dolną i w drogę, jeśli ktoś nie pił piwa oczywiście.

 

Opisy regulacji przekładni kierowniczej dla silników M30 i M70 znajdują się na tej stronie: Steering box adjustment

 

Rysunki zapożyczyłem ze strony http://www.realoem.com bez wiedzy i zgody autorów, ale chyba się nie obrażą.

 

Jeśli ktoś z użytkowników E34 z silnikiem M60 będzie dokonywał tej naprawy to proszę dopisać posta czy opis może dotyczyć również tego modelu.

 

Powodzenia.

 

PS

Fantastyczny pomysł z tym działem. Można by się pokusić o przetłumaczenie angielskojęzycznych stron o tej tematyce, za zgodą autorów oczywiście.

Edytowane przez Gomes - BMW Klub Polska

Pozdrawiam

Gomes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Likwidacja luzu na przekładni kierowniczej E32 z silnikiem M60.

 

Najczęstsze objawy: "pływanie" samochodu po koleinach, drgania podczas jazdy i hamowania przy prędkościach od 80 do 100 km/h.

 

.

 

no ja mam E32 z siolnikiem M30 , no i własie mam takie objawy- po przekroczeniu 80km/h zaczyna drgac kierwonica a potem całe auto drga i dosc mocno jak dodam gazu i rozbujam do ponad 100 km/h to tak jak by przestawalo drgac , ale czuc ze auto zachwuje sie jakos nie tak jak powinno.

Gomes czy u mnie bedzie wlasie to o czym piszesz :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ja mam E32 z siolnikiem M30 , no i własie mam takie objawy- po przekroczeniu 80km/h zaczyna drgac kierwonica a potem całe auto drga i dosc mocno jak dodam gazu i rozbujam do ponad 100 km/h to tak jak by przestawalo drgac , ale czuc ze auto zachwuje sie jakos nie tak jak powinno.

Gomes czy u mnie bedzie wlasie to o czym piszesz :?:

 

Na 90 %, bo możesz mieć jeszcze wytłuczone silentblock'i górnych wachaczy. Ale łatwiej będzie Ci zlikwidować luz, bo za darmo :D .

Pozdrawiam

Gomes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Regulowałem luz u siebie - w TDS dostęp jest lepszy - wszystko da się zrobić z góry. Tylko jedna wątpliwość: u mnie największy luz był w położeniach krańcowych przekladni. Kiedy ustawiałem na skręconych kołach to przez "środek" przechodziło z dużym trudem i kierownica nie wracała całkowicie na zero. Natomiast kiedy wyreguluję na wprost, to przy skręconych kołach luz jest bardziej wyczuwalny. Trochę to wbrew logice, chyba że E34 (TDS?) ma slimak o jakiejś dziwnej geometrii. Albo mam "kombinowaną" przekładnię i sam o tym nie wiem..;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
No dokładnie - w krańcowych połozeniach przekładni luz jest znacznie większy - ja mam tak samo i inni też wiec jak to jest z tą regulacją - czy dokonuje się je w skrajnym położeniu przedładni czy środkowym i jeszcze jedno czy koło muszą być podniesione czy to nie ma aż takiego znaczenia (bo wydaje mi sie ze nie ma żadnego)
http://img221.imageshack.us/img221/9561/bmw9bq.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ustawialem w polozeniach skrajnych i nigdy nie moglem dojsc do tego zeby kierownica sama wracala ,zawsze za mocno bylo skrecone. Nastepnym razem bede probowal kasowac luz na kolach wyprostownych. Ale poczekam z tym az ktos madrzejszy sie wypowie, bo mam juz dosc siedzeniaw kanale i krecenia to w ta to w tamta.

Była E34 M50 2.5 24v :) czerwona

Była Lancia Lybra 2.4 jtd SW lx 2000

Jest Citroen c5 2.2 hdi 2001 exclusive

Jest E34 524 td 1991

1997 YZF 750R (4hd)- sold- nastepny sezon juz hayabusa

http://img244.echo.cx/img244/9103/podavatar6bx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wziąłem się za to jeszcze raz i nareszcie udalo mi sie luz skasować. Wg. mnie podstawą sukcesu jest podniesienie przodu. Przy wyłączonym silniku trzeba pokręcić kierownicą max na obie strony zeby wyczuć opór jaki stawia przekladnia przed regulacją. Potem dokręcasz śrubkę, aż zacznie ciężej chodzić i wtedy odpuszczasz trochę - podobnie jak przy regulacji lożysk stożkowych w kołach. To chyba lepszy test niż popuszczanie o 1/8 obrotu jak radzą niektórzy. Ważne żeby po zakontrowaniu nie było nadmiernego tarcia w przekładni - opór powinien pozostać taki sam. Teraz auto prowadzi sie zdecydowanie precyzyjniej, kierownica powraca gdzie trzeba. Jednak słyszałem ze nie zawsze udlaje się luz skasować. Pewnie zależy to od stopnia zużycia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

e34 z m60 probowalem wyregulowac luz na przekladni.

- bez uniesienia silnika na jakies 10 cm do gory praktycznie nie wykoanlna czynosc. jest tak malo miejsca iz ciezko smiescic reke i klucze

 

Uniesienie silnika przyspiesza znaczaco prace

 

Przypadek z e32 i e34

luz w okolicy przekladni

Okazuje sie ze podczas eksploatacji tworza sie luzy nie tylko na przekladni

Juz kilka przypadkow mialem gdzie zluzowaniu ulegaja rozne czesci mechanizmu kierowniczego Glownie ramie na przekladni (to osadzone wieloklinowo

Wiec zanim sie bedziemy chcieli skasowac luz sprawdzmy czy nie ma luzu w ty miejscu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Ostatnio robiłem likwidację luzu w E34 540 i potwierdzam, że bez uniesienia silnika robota jest niewykonalna. Ja podparłem silnik lewarkiem na wysokości lewej poduszki. W tym miejscu miska olejowa jest najwęższa, ma grube przetłoczenia i podparcie nie grozi jej uszkodzeniem.

Wydaje mi się, że warto zakupić jakiś niedrogi klucz oczkowy 17mm i skrócić go tak aby manipulacja była możliwa. Z typowymi kluczami są problemy i można się nieźle nadenerwować :D

Zgodnie z zaleceniami "przedpiszców" uniosłem cały przód samochodu i tak regulowałem imbusem aby nie pojawiły się zbyt duże opory na przekładni. Mimo tego w skrajnych położeniach kierownicy nadal jest luz :(

Życzę przyjemnej pracy

Krzysiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 9 miesięcy temu...

Witam

nie chcę zakładać nowego tematu dlatego odświeżę stary.

Jak ma się sprawa z przekładnią bez wspomagania w bmw e36 316.

ja mam luzy z lewej strony pod gumą. Gość co regeneruje przekładnie mówi że tych luzów na tej przekładni nie da się usunąć na 100% co innego z przekładnią z wspomaganiem. Twierdzi żebym szukał używki.

Proszę o pomoc bo dostję szału nie mogę słuchać już tych stuków szczególnie na torach.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Nie wiem o co kaman, ale żeby znaleśc ten temat musze go szukac przez inne forum bo tu w szukajce wpisanie ,,kasowanie luzu'' nic nie daje.

 

A teraz moje spostrzeżenia i problem:

 

Walczyłem z tym luzem w piątek, udało mi się wykonać całą operację, ale za wiele mi to nie pomogło, jest lepiej ale dalej myszkuje na koleinach, ustawiłem tak że kierownica chodzi ciut ciężej ale bez problemu powraca na swoje miejsce.

Co jeszcze mogę sprawdzić żeby wyeliminować ten luz??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam!

Czy ktoś kto wykonał kompensacje tego luzu na przekładni ślimakowej, może powiedzieć w perspektywie czasu, jak to się sprawdziło?

Bo temat ma już kilka lat i myślę, że możecie powiedzieć jak się auta sprawują po takim zabiegu.

Pozdrawiam! ;)

Nikt nie będzie mi mówił, jak mam żyć, bo nikt za mnie nie umrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.