Skocz do zawartości

klima z R-12- czym zastąpić ten gaz?


wodzik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Kupując jesienią ten samochód wiedziałem, że ma delikatnie uszkodzoną cłodnicę klimy. Nic poważnego- dało się naprawić. Zrobiło się ciepło i postanowiłem nabić układ. Schody się zaczęły, kiedy okazało się, że trzeba ją napełnić gazem R-12. Oczywiście jest to zabronione i gość u którego byłem dzisiaj powiedział, że może ją napełnić jakimś specyfikiem, który ten gaz zastąpi, ale nie daje gwarancji, że się klima nie uszkodzi. Trafiłem na jakieś zamienniki na forum, ale to był post sprzed ponad roku i może do tej pory coś się zmieniło. Nigdy nie miałem do czynienia z klimą i nie chciałbym się dać nabić w przysłowiową butelkę. Czy ktoś z Was miał podobne doświadczenia? Byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie.
Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duzo warsztatow nabija dalej starym czynnikiem pomimo ze jest to zabronione, tylko musisz taki znalesc, to chyba najtansza opcja.

 

 

Pozdrawiam

Nigdy nie kłóć się z idiotami, sprowadzą Cię do swojego poziomu i pokonają doświadczeniem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są warsztaty które mają R12, można go zastępować też gazem bodajże R434 (na pewno pierwsza cyfra to 4 pozostałych nie jestem pewien), ale jak się dowiadywałem w tamtym roku to taka operacja kosztował ok. 300 zł (a nabicie R12 120 zł) i podobno ma gorsze właściwości chłodnicze. Cała zabawa polega na tym, że R12 ma większe cząsteczki niż inne gazy, stąd w szczelnych intalacjach może funkcjonować latami w przecieństwie do R134a, który już po 2 latach może mieć spore ubytki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jejku, właśnie wróciłem z objazdu po Wawie i jestem zdruzgotany poziomem wiedzy naszych "facowców" (normalnie Friedman i Kofta się kłaniają i to nisko). Nasłuchałem się takich cudów, że hej. Powiem tylko, że w dwóch warsztatach szukając końcówek do napełniania gazu zaczęli się dobierać do bagnetu oleju od skrzyni biegów :duh: Pierwszemu podpowiedziałem, że to nie to, ale przy drugim siedziałem cicho i patrzyłem jak się męczy. Powiedziałem mu po 10 min..... niezły był. ustalę jeszcze jedną rzecz i zadam konkretne pytanie, bo coś mi świta :idea:
Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wczoraj zrobiłem wymiane gazu z r12 na 134,zdecydowałem sie na ten drugi bo ciężko o r12,tym bardziej że rozszczelniła się sprężarka,uciekł gaz i wylał sie olej.

Zmiana gazu z olejem plus uszczelnienie(wymiana oringu) sprężarki 350zł i teraz zimno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słowo daję- baranieję. Przed momentem oglądałem 735 mojego kolesia. Data prod to 06.90, a więc pół roku młodsza od mojej. Ma takie same przyłącza do napełniania klimy i taką samą sprężarkę. Tyle, że u niego jest oryginalna naklejka z rodzajem gazu R-134 i mówił, że takim to napełniał. U mnie niestety nalepki nie ma, bo ktoś lakierował wzmocnienie czołowe i nie nakleił nowej. Fachury oceniali rodzaj gazu na podstawie przyłączy, więc teraz to ja na prawdę nic nie rozumiem. Aha, co to jest RETROFIT? Jeden z kolesi mówił, że może mi tym nabić układ- tyle że za 500 pln.
Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czynnik R-12 zastap R-406A.

 

R-134 nie jest tak wydajny jak wlasnie R-406A. na dodatek R-134 wymaga wiekszej kompresji aby dzialac prawidlowo. Jezeli masz instalacje i kompresor przystosowany do R12 to R-134 nie bedzie dobrym rozwiazaniem.

Olej ktory pozostanie po wypuszczeniu R-12 (mam nadzieje ze nie w powietrze) przy pomieszaniu razem z R-134 zamieni sie w zel co przyspieszy uszkodzenie niewlasciwie smarowanego kompresora.

Poszukaj googlem co nadaje sie najlepiej jako zamiennik dla R12.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja bryczka została sprowadzona w 2005 r, to może i u mnie jest to przerobione na R-134. Wszystko jest takie same jak u mojego kolesia z tym, że u niego jest stosowna naklejka informacyjna. Czy ktoś wie jak można odróżnić klimy na R-12 od tej na R134? Jak zacznę jeździć po warsztatach to się tylko nasłucham głupot i w końcu ktoś stwierdzi, że trzeba tu nabić propan butan (wczoraj na ten przykład jeden z nabijaczy stwierdził, że R-12 to argon). A może znacie jakiś godny polecenia zakład w Wawie lub Radomiu, w którym mogliby to zdiagnozować po ludzku?
Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz poszukać takiego warszatu, który zajmuje się klimatyzacjami od ładnych paru lat, bo tylko w takich są ludzie którzy się znają na rzeczy i pamiętają freon. Te nowe, których się teraz namnożyło jak grzybów po deszczu kupują agregat do wymiany i uważają się za fachowców i jak widać po Twoim doświadczeniu prezentują żenujący poziom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie najlepszą alternatywą będzie R413a, poszukałem troszkę i chyba ten gaz spełnia oczekiwania starszych instacji.

Jako jedyny z wielu pozostałych posiada info że jest zamiennikiem R12 do klimatyzacji samochodowych.

Pytanie tylko ile kosztuje wymiana?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz poszukać takiego warszatu, który zajmuje się klimatyzacjami od ładnych paru lat, bo tylko w takich są ludzie którzy się znają na rzeczy i pamiętają freon. Te nowe, których się teraz namnożyło jak grzybów po deszczu kupują agregat do wymiany i uważają się za fachowców i jak widać po Twoim doświadczeniu prezentują żenujący poziom

Baa, tylko powiedz, gdzie takiego warsztatu szukać. Jak mi się uda to poinformuję o tym na forum.

Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, że się podepnę ale powiedzcie jak często nabijacie klimę jak szwankuje czy też okresowo ?

U mnie po zimie wszystko chula i chłodek aż miło ale jak w tamtym roku w poprzednim autku nabijałem klimę powiedzieli, że należy co roku nabijać i wymieniać olej.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie najlepszą alternatywą będzie R413a, poszukałem troszkę i chyba ten gaz spełnia oczekiwania starszych instacji.

Jako jedyny z wielu pozostałych posiada info że jest zamiennikiem R12 do klimatyzacji samochodowych.

Pytanie tylko ile kosztuje wymiana?

Dzięki za informację. Jednak teraz muszę ustalić czy moja klima nie była przystosowana do R-134. I to jest problem, bo nikt nic nie wie.

Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze dwa tygodnie w brzuchu :)

Twój pewnie już chodzi :lol:

Chodzę to na razie ja przy nim. Ale robi się z niego prawdziwy bmwmaniak. Jak tylko przekroczy próg mojej siódemki to od razu uśmiech na twarz i zasypia.

Co do ETK to na razie nie miałem czasu się tym zająć. Jak tylko dzieci pozwolą to się odezwę.

Wodzik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informację. Jednak teraz muszę ustalić czy moja klima nie była przystosowana do R-134. I to jest problem, bo nikt nic nie wie.

 

Można rozróżnić po zaworkach do nabijania. Sprawa wygląda tak: obydwa typy klimy mają dwa zaworki: większy i mniejszy.

klimy na R-134 mają zaworki większego rozmiaru (średnicy) od klim na freon. Najłatwiej Ci bedzie jak miałbyś możliwość porównania swojego auta z autem, którego klima bankowo śmiga na R-134. Jeśli będziesz miał zawory tej samej wielkości tzn. ze masz r-134, jezeli mniejsze - masz freon.

Bądź miły dla ludzi kiedy pniesz się w górę,

bo możesz ich spotkać kiedy będziesz spadał w dół...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.