Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Chciałem podzielić się ze wszystkimi informacjami na temat geometrii w naszych e46. Na forum nie ma tak konkretnie w jednym miejscu żeby było dokładnie opisane więc...Jako że do tej pory miałem nieprzyjemne ( a raczej należałoby powiedzieć nieprofesjonalne) doświadczenia jeśli chodzi o warsztaty. Do tej pory jedyną czynnością jaką panowie potrafili zrobić przy bmw ( w warsztatach gdzie byłem) to ustawienie zbieżności kół przednich na drążkach kierowniczych. I to tyle. Szkoda było nawet wydatku tych 50 zł. Panowie nie słyszeli nawet ( wielkie oczy), że w BMW do prawidłowego ustawienia geometrii ( tak jak to przewiduje producent) używa się ciężarków dociążających auto. A na sam początek rozmowy o ustawieniu geometrii tylnej osi w ich oczach widziałem panikę, bo nie mieli pojęcia ani umiejętności

( tudzież sprzętu) aby to zrobić, nie wiedzieli nawet gdzie są punkty regulacyjne w e46. No cóż nikt nie jest idealny, w każdej marce aut jest inaczej, nikt nie może wiedzieć wszystkiego. Dlatego postanowiłem sam zgłębić temat na czym to wszystko polega, i jak ma być to zrobione profesjonalnie. Na początek postanowiłem znaleźć odpowiedni warsztat gdzie będą umieli odpowiedni sprzęt i pojęcie o marce BMW. Jako że jestem ze Świętokrzyskiego mój wybór padł na Auto-serwis Kijanka w Kielcach. Najpierw się skontaktowałem, żeby ustalić czy ogarniają temat, ustaliłem że posiadają wymagane obciążniki do beemek i umówiłem się na przeprowadzenie „ operacji”. Zapytałem czy będę mógł przy okazji zrobić pare fotek- nie było problemu.

 

http://img155.imageshack.us/img155/5161/1005385c.jpg

Na początek po wjechaniu na stanowisko do pomiaru, zostało mi zmierzone ciśnienie w ogumieniu ( to plus dla warsztatu za podejście, że nie zapomnieli o tym.) Potem auto do góry na podnośnik i sprawdzenie czy nie ma luzów w zawieszeniu które by uniemożliwiały przeprowadzenie prawidłowej regulacji geometrii. Jako, że było ok. auto zostało obciążone ciężarkami. Zostały założone lustra i wykonany pomiar. Jak należy obciążyć auto widać na załączonych zdjęciach ( oczywiście nie ma potrzeby bawić się co do kilograma, ale ważne żeby to obciążenie było)

 

http://img268.imageshack.us/img268/1933/1005394.jpg

Zdjęcie przedstawia pomiar jak było, no i co jest do korekty. Schemat z pomiaru jest w 3D, można obracać, ładnie wszystko ilustruje co i jak jest. Generalnie nie było jakoś strasznie źle, ale właściwie każde miejsce regulacyjne trzeba było ruszyć. To co było na początku wychodziło trochę poza tolerancję, ale nie jakoś strasznie.

http://img585.imageshack.us/img585/2628/1005398.jpg

No więc zaczęliśmy od tyłu. Dodam, że mechanik przeprowadzający całą operacje był ogarnięty, miły, chętnie odpowiadał na pytania które zadawałem. Bo mnie ciekawiło co i jak.

Jeśli chodzi o zawieszenie tylne interesują nas 2 rzeczy:

-Kąt pochylenia koła oraz

-zbieżność.

Kąt pochylenia koła ustawia się na widocznej na foto śrubie mimośrodkowej. Zdarza się dość często w e46, że ta śruba potrafi się po prostu zerwać podczas regulacji jeśli jest skorodowana . Uprzedził mnie o tym pan na początku, że takie coś może mieć miejsce, ale w razie czego mają takie oryginalne śruby na stanie ( bo po prostu wiedzą że to się dzieje często) więc nie ma tragedii i kłopotu ze nagle nie mamy tej śruby, a bez niej nie ma szans żeby poskręcać zawieszenie prawidłowo. Zwykłą śrubą tego nie zrobimy. Koszt takiej śruby mimośrodkowej to około 35zł. U mnie nie było z nimi problemów, nie były zapieczone.

 

A zbieżność z tyłu ustawiamy na 3 śrubach tych idących do tulei wahacza w progu ( widoczne na foto)

Wszelkie wartości aktualne i pożądane wyświetlają się na żywo na monitorze i pan regulował dopóki wartości nie wskoczyły na zielone pole czyli prawidłowy zakres tolerancji.

 

Po ustawieniu tyłu, przechodzimy na przednią oś.

I tu mamy podobną sytuację, z tym , ze oprócz zbieżności oraz pochylenia koła, dochodzi nam kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Zbieżność jak wiadomo regulujemy na drążkach kierowniczych.

http://img847.imageshack.us/img847/9619/1005400w.jpg

A do kąta pochylenia koła oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy służy regulacja na 3 śrubach które mamy na kielichu amortyzatora pod maską.

Fabrycznie w e46 te dwie wartości jeśli chodzi o przednią oś: pochylenie koła i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy są zablokowane, przez taki pin w kielichu widoczny na foto. Jeśli jest potrzeba regulacji tych kątów pin należy usunąć

( ściąć fabryczne zblokowanie) aby było możliwe przeprowadzenie regulacji. Do tego celu służy specjalny klucz bmw. Wygląda on tak. Bez niego niestety nie ma możliwości aby cokolwiek przestawić w tym zakresie tzn. pochylenie koła i wyprzedzeni sworznia zwrotnicy.

http://img854.imageshack.us/img854/7233/tool.jpg

http://img28.imageshack.us/img28/241/camber2.jpg

http://img857.imageshack.us/img857/8296/camber1.jpg

U mnie zawieszenie było standardowe, inne wartości geometrii są dla zawieszenia sportowego, dla m3, czy też dla 330i i 330d, ale to się wybiera z bazy danych programu w urządzeniu.

 

Przy ustawianiu zbieżności kół przednich ważne aby sobie wypoziomować kierownicę ( żeby potem nie była przekrzywiona podczas jazdy) Należy to zrobić na odpalonym silniku aby działało wspomaganie, poruszać lewo prawo, wyrównać prościutko, zgasić silnik i wtedy regulujemy na drążkach, U mnie tak właśnie pan zrobił.

Na koniec dostałem wydruk z wszelkimi wartościami jakie miałem pierwotnie i już po ustawieniu.

http://img27.imageshack.us/img27/9163/1005416e.jpg

http://img840.imageshack.us/img840/9683/1005397.jpg

Oczywiście musi się też zgadzać geometryczna oś jazdy tzw. kąt znoszenia. Idealnie jest jeśli wynosi 0 stopni. ( jest tolerancja według danych TiS +/- 6 minut. ) Jeśli jest wszystko poprawnie ustawione to oczywiście i ta oś symetrii pokrywa się z osią geometryczna jazdy i u mnie wyszło 0 stopni.

Ogólnie jestem zadowolony jeśli chodzi o przeprowadzenie całej operacji, przed przyjazdem nie było źle, ale teraz jest jak fabryka przykazała.

Polecam chłopaków z serwisu Kijanka w Kielcach , więc jeśli ktoś jest ze świętokrzyskiego i ma problem z geometrią może do nich podjechać się umówić. Jeśli chodzi o koszta, to wiadomo ceny się zmieniają, ale tak z grubsza to pomiar kosztuje 40zł, oraz 15zł od każdego punktu regulacyjnego, jeśli jest potrzeba regulacji. Maksymalnie punktów regulacyjnych jak opisałem w e46 mamy 8. Myślę, że cena nie jest zbytnio wygórowana. Jest tam też myjnia, usługi wulkanizacyjne, linia diagnostyczna, sprzedaż części i ogólnie serwis mechanika pojazdowa.

http://img809.imageshack.us/img809/8615/1005410x.jpg

http://img34.imageshack.us/img34/7960/1005411y.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/9498/1005415b.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/6169/1005395x.jpg

http://img219.imageshack.us/img219/2271/1005417.jpg

Edytowane przez kameleon3000
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • Odpowiedzi 67
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano
Super opis!!! Nie muszę już szukać nic więcej o ustawianiu geometrii w E46. Gratuluje!!!
Opublikowano
Skoro kotlet odgrzany, to się dopiszę - a dziś właśnie pełną geometrię zleciłem w pobliskim warsztacie. Po wymianie wahaczy i pukających sworzni z przodu wczesną zimą lekko zaczęło mi znosić. Lekkie znoszenie niestety urosło trochę po założeniu nowiutkich opon letnich, więc trzeba było coś zrobić z tym. Za całość warsztat wziął 200 zł i jak na razie autko idzie idealnie. Panowie zadeklarowali też, że jak w ciągu kilku okaże się, że trzeba poprawić coś to oczywiście mam podjechać i poprawią bez ceregieli. No niestety okoliczne drogi są paskudne i pewnie jeszcze coś się kiedyś rozreguluje. Całej operacji nie obserwowałem, nie wiem czy ciężarków używali, ale efekt jak najbardziej zadowalający.
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

odkopię trochę temat, bo problem podobny tyle że dotyczy E90.

 

ostatnio wrzuciłem springi eibacha pro kit, do seryjnego zawieszenia - pojechalem na geometrię i facet spytal czy samochod jest obnizony, odpowiedzialem oczywiscie ze tak, sa nizsze sprezyny. gość zaczął robic swoja robote, wszystko poustawiał i faktycznie wszystkie wartości na zielono, prawidłowe, auto nie ściąga jedzie jak po sznurku.

 

jednak dzisiaj zauważyłem że tnie mi wszystkie 4 opony od zewnątrz

pytanie - czy miało to jakieś znaczenie czy gość robił geometrie dla obnizonego (moze pomyslal ze mpakietowego) zawiasu tj. amory, wahacze, springi, czy dla serii ?

 

jezeli pojade do niego drugi raz z reklamacja, to ma ustawiac tak jak full serie? na wydruku widnieje napis

"e90 zawieszenie z obnizonym przeswitem"

 

jak to wygląda? nigdy nie mialem takiego problemu

http://img38.imageshack.us/img38/8832/hu9c.jpg
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.

 

Czy mają ten przyrząd do ustawiania kwsz i kpk nr 323140 :?:

Opublikowano
w każdym większym mieście na pewno jest taki serwis, wystarczy sprawdzić czy mają tego typu dobry sprzęt i wszędzie ustawią.

 

Czy mają ten przyrząd do ustawiania kwsz i kpk nr 323140 :?:

 

Właśnie, mieli ten klucz do ustawiania kwsz i kpk, ustawiali Ci to?

Opublikowano
nie mieli. ten klucz to tylko ASO lub tam gdzie robią geometrie i specjalizują się w BMW
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Panowie - gorąca prośba o polecenie jakiegoś warsztatu w woj. Małopolskim który porządnie ogarnie kompletną geometrię w e46, posiada potrzebne narzędzia etc - bo paproków którzy mówią "w BMW się kątów nie ustawia" to już mam dośc....

 

 

z góry wlk dzięki

Opublikowano

Witam,

podobna prośba kompetentnego warsztatu od geometrii bmw ale odnośnie warmińsko-mazurskiego... dziękuję

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Panowie - gorąca prośba o polecenie jakiegoś warsztatu w woj. Małopolskim który porządnie ogarnie kompletną geometrię w e46, posiada potrzebne narzędzia etc - bo paproków którzy mówią "w BMW się kątów nie ustawia" to już mam dośc....

 

 

z góry wlk dzięki

 

Panowie takiego serwisu jak szukamy nie znalazłem w Krk, ale zrobiłem na ul. pod fortem u chłopaków i porządnie z sercem robią. Narzędzia camber adjuster nie mają wprawdzie ale dają rade - do momentu znalezienia czegoś takiego jak w Kielcach kolega opisał, mogę z czystym sercem tych chłopaków polecić: ul. pod fortem 12, tel 510-335-200, 012 638 08 53.

 

Omijajcie za to szerokim łukiem (ile sie da po zewnetrznej , przy samej bandzie ;)) "serwis" na ul. Bociana - wszystko piękne, obsługa miła, szef do rany przyłóż, nowe super maszyny ale kompetencje w temacie BMW jak ja w neurochirurgii dzień po ostrym chlaniu (w bmw sie tego nie da ustawic itd)....

Opublikowano
U mnie w jednym warsztacie gość ustawił mi tylko przód na drążkach nie tykając tyłu, twierdząc że nie wie jak to dokładnie zrobić żeby nie popsuć - sic! W drugim miejscu gość ustawił mi co prawda mimośrody na tyle (ale bez ruszania tych 3 śrub od zbieżności), przód zaś również tylko na drążkach bez wnikania w kąty. A wiadomo że bez ustawienia dokładnie wszystkich kątów nie da się ustawić wzorcowo fabrycznie zbieżności. No i nadal nie mam wszystkich wartości na zielono, są nieduże ale są - odchylenia od normy. Nie ściąga na prostej ale delikatnie przycina oponki od wewnętrznej z lewej strony.
  • 4 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.