Skocz do zawartości

[E90] LED Ringi + kwestia bi-ksenonów


Szuli

Rekomendowane odpowiedzi

parę dni temu padła mi żarówka oświetlająca światła postojowe (tzw. ringi) w związku z czym przeczesałem forum w tym temacie. Ponieważ wątków na ten temat jest sporo ALE czasem pojawiają się sprzeczne informacje więc parę moich uwag / spostrzeżeń itp - może się komuś przyda (wszystko dotyczy E91, przed liftem, światła ksenonowe):

 

1) czy wymieniać oryginalną żarówkę na LED'y?

 

oryginalna żarówka kosztuje ok. 130 zł. Jest to żarówka zintegorwana ze specjalną oprawką więc nie do dostania np: na stacji benzynowej. Wiem, że niektórzy forumowicze kupują zwykłe żarówki, wylutowują przepalone z osłonki i wymieniają ale osobiście to jestem sceptyczny do takiego kombinowania i jego trwałości, bo oryginalnie całość jest "zalana w plastiku" więc zaczynamy ocierać się o rękodzieło artystyczne :) Więc moim zdaniem: albo oryginał albo LED'y.

 

Ja zdecydowałem się na LED'y i póki co nie żałuję. Kupiłem na allegro - jest tam kilkanaście aukcji, ale poza ceną (130-200 zł za komplet = 2szt.) różnic brak: wygląda, że wszystko idzie z jednej fabryki w Chinach więc można spokojnie brać najtańsze. LED'y o których piszę mają 6W mocy i takie polecam. Na allegro można kupić jeszcze tzw. III lub IV generację o mocy odpowiednio 10W i 20W. Cóż - nie próbowałem ale bym nie brał z prostej przyczyny: oryginalna żarówka ma 5,5W mocy więc wstawianie tam mocy 2 lub 4 razy większych może doprowadzić do jakichś usterek, a wszyscy wiemy jakie są koszty naprawy elektroniki w naszych furach :)

 

Jeśli chodzi o zamontowane LED'y to:

a) wygladają o niebo lepiej niż oryginalne, żółtawe światło. Nie ma mowy o żadnej "wiosze" - światło ma taką samą barwę jak ksenon więc wygląda super

b) używanie postojówek jako świateł dziennych - hmmm... raczej w bardzo pochmurne dni. Aż tak mocno to one nie świecą chociaż znacząco mocniej niż oryginały. Generalnie nie nastawiałbym się na używanie ich jako dziennych.

c) nie wywalają żadnych błędów. Po zamontowaniu LED'a w miejsce przepalonego oryginału błąd automatycznie znikł. Nie zaobserwowałem również żadnych innych negatywnych działań.

d) jedyny niuans - podczas uruchamiania silnika na zgaszonych światłach, LED delikatnie błyska kilka razy i gaśnie. Domyślam się, że to komputer testuje czy żarówka nie jest przepalona i o ile w oryginalnej żarówce tak mały prąd nie powoduje świecenie o tyle LED'y zaczynają migać. Nie przeszkadza to raczej w niczym bo i tak jeździmy cały rok na włączonych światłach więc ja swoich w ogóle nie wyłączam, a nawet jeśli ktoś odpala samochód na zgaszonych światłach to po prostu LED'y błysną mu kilka razy i tyle.

 

2) Wymiana żarówki

Generalnie jest prosta ale pracochłonna. Jedną żarówkę wymieniałem sam, mając do dyspozycji zwykły lewarek i nie polecam takiego rozwiązania - zajęło mi to ok 2h. Z drugą żarówką pojechałem do pierwszego lepszego zakładu z podnośnikiem i wymienili mi w 15 minut. Koszt 20zł...

 

Uwagi co do wymiany:

 

Wszelkie sugestie na forum, że można wymienić tą żarówkę bez zdejmowania koła i nadkola należy między bajki włożyć. A już na bank nie za pierwszym razem. Tak więc:

 

1) zdjąć koło

2) odkręcić przednią część plastikowego nadkola. Nie trzeba ruszać "okienek" w nadkolu. Odkręcamy śrubki (klucz: nasadowa 8-ka oraz 10-tka) które widać w nadkolu (wszystkie to 8-ki. Jedna jest 10-tka - różni się od pozostałych wyglądem łebka). Nadkole jest również przymocowane do spodniej części przedniego zderzaka - dojście "od spodu". Nie ma potrzeby odkręcania tego małego spojlerka który jest przed kołem - schodzi razem z nadkolem.

3) jak już zdejmiemy nadkole to mamy ładny dostęp do reflektora. I tu uwaga: nie ruszamy tej największej klapki w reflektorze. Tam są żarówki do świateł mijania i drogowych. Żarówka do postojówek jest poniżej, pod osłoną w kształcie cylindra. Żeby zdjąć tą osłonę trzeba podważyć dwa zatrzaski: jeden na dole (łatwy dostęp) i drugi na górze (dostęp utrudniony - trzeba użyć płaskiego śrubokręta do podważenia). Lepiej zacząć od podważenia górnego zatrzasku.

4) po ściągnięciu osłony odłączamy dwa kabelki od żarówki (ten w plastikowej osłonie to PLUS, a ten bez osłony MINUS) i odkręcamy żarówkę

5) Żarówka jest przykręcona dwiema śrubami o łebkach typu THORX (gwiazdka). Trzeba przed demontażem zaopatrzyć się w śrubokręt z taką końcówką. Rozmiaru nie podam ale jakiś mały T3 lub T4

6) jak już odkręcimy śrubki to wyciągniemy żarówkę oraz taką plastikową nasadkę ze szkiełkiem osadzonym w blaszce. W przypadku montażu LED'ów tą blaszkę i szkiełko zdejmujemy zostawiająć tylko plastikowy element.

7) do plastikowego elementu montujemy LED'a (pasuje idealnie) i całość wkładamy do reflektora (w tym miejscu dobrze jest włączyć światła i sprawdzić czy LED świeci i czy nie wywala błędu)

8) jeśli chodzi o kabelki: na LED'owej żarówce nie ma zaznaczenia który styk jest PLUSem, a który MINUSem. Przypuszczam, że nie ma to znaczenia bo oba LED'y zapaliły mi się za pierwszym razem. Ale może miałem po prostu farta więc jakby LED nie zaświecił to pierwsze co zrobić to zamienić kabelki miejscami.

9) dalej to już prosto: montujemy plastikową osłonkę w kształcie cylindra, montujemy nadkole, koło i tada!!!

 

3) kwestia bi-ksenonów

w kilku miejscach na forum czytałem, że w E90/E91 przed liftem montowano tylko bi-ksenony co, wg mnie, nie jest prawdą. Ksenon jest tylko w światłach mijania. Drogowe (długie) są na zwykłej żarówce H7, tyle, że mają przed sobą soczewkę wyglądającą tak samo jak w ksenonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Puki co żaróki wszystkie świecą jak należy więc się tu nie wypowiem. Jedynie co chce napisać to to, że do tej pory myślałem że mam zwykły ksenon skrętny w swoim aucie. Po ostatnim spotkaniu pod plazą zostałęm jednak uświadomiony że mam biksenon. Także pozdrawiam tych co byli:)

 

A więc, wajcha do siebie włącza zwykłą żarówkę natomiast od siebie uruchamia ksenon. Także chyba coś w tym jest że wszystkie e9X miały seryjnie biksenon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

3) kwestia bi-ksenonów

w kilku miejscach na forum czytałem, że w E90/E91 przed liftem montowano tylko bi-ksenony co, wg mnie, nie jest prawdą. Ksenon jest tylko w światłach mijania. Drogowe (długie) są na zwykłej żarówce H7, tyle, że mają przed sobą soczewkę wyglądającą tak samo jak w ksenonie.

 

Było wiele razy. Faktycznie jest H7 (nie ma soczewki, jest na odbłyśniku), ale w połączeniu z Bixenonem i świeca jednocześnie, nie było innej opcji. Bardzo skuteczne połączenie. Wyjątkiem jest tutaj E92/E93 przed liftem, wtedy H7 pełni rolę statycznego doświetlania zakrętów a nie wsparcia świateł drogowych.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgadza się mamy trzy tryby świecenia:

1-usawienie standard - tylko światła mijania -xenon

2-"wajha" do siebie - światła mijania xenon wspomagane halogenowym długim ( chyba tylko do migania, ostrzegania przed radarem itd ... )

3-"wajha" od siebie - załaczone światła mijania xenon, wspomagacz halogenowy oraz xenonowe długie.

 

opcja 2 wystepuje prawdopodobnie w halogenie dlatego ze mruganie uruchamianie i gaszenie xenonów zle wpływa na ich kondycje a halogen pomimo iz tez tego nie lubi to jest jednak duzo tańszy ...

 

Tak - wszystkie xenony preLCI to bi-xenony

 

EDIT: od siebie dodam że opcja 3 na autostradzie A1 w deszczu jest poprostu bezbłędna ... widać jak w dzień na 300-400m

http://www.azeroplus.pl

Jakby Bóg preferował przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach...

http://images38.fotosik.pl/1891/729270affbdc14bem.jpg

http://www.motostat.pl/user_images/52708/icon1.png

"Inwestycje WIELKIEGO formatu"


Sprzedam moje E91 320d ... info pod telefonem 662 079 26pięć

http://otomoto.pl/bmw-320-200-zdjec-perelka-C33615250.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgadza się mamy trzy tryby świecenia:

1-usawienie standard - tylko światła mijania -xenon

2-"wajha" do siebie - światła mijania xenon wspomagane halogenowym długim ( chyba tylko do migania, ostrzegania przed radarem itd ... )

3-"wajha" od siebie - załaczone światła mijania xenon, wspomagacz halogenowy oraz xenonowe długie.

 

opcja 2 wystepuje prawdopodobnie w halogenie dlatego ze mruganie uruchamianie i gaszenie xenonów zle wpływa na ich kondycje a halogen pomimo iz tez tego nie lubi to jest jednak duzo tańszy ...

 

Tak - wszystkie xenony preLCI to bi-xenony

 

EDIT: od siebie dodam że opcja 3 na autostradzie A1 w deszczu jest poprostu bezbłędna ... widać jak w dzień na 300-400m

 

Tak właśnie jest. Są trzy tryby świecenia, jak kolega napisał :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ok - przyznaję się bez bicia :D

 

Myślałem, że pod pojęciem "bi-ksenon" kryją się dwa osobne żarniki ksenonowe w każdym reflektorze, a my mamy ksenon z ruchomą przesłoną + H7 do migania :)

 

Doczytałem też, że osobnego żarnika do świateł drogowych raczej w ogóle się nie stosuje ze względu na opóźnienia w zapłonie lamp ksenonowych.

 

To może ustalmy, że mamy pół-bi-ksenon ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zarejestrowani

Nie, mamy bixenon a nie jakiś pół-bixenon,nie dorabiaj sobie półśrodków jeżeli nie rozumiesz zasady działania i powiązanej z tym nazwy.

Lampy w modelach LCI i w ogóle w wielu nowych autach nie mają wcale innych żarówek do świateł drogowych, jest tylko xenon z przesłoną .

b4c4c1867b858a60.jpg.30a4296d964cadcc5bbee45deeb1292d.jpg

OFICJALNY ZEWNĘTRZNY PARTNER BMW AG

Chiptuning Programowanie Carplay Kodowanie Diagnostyka BMW AOS

Tel. +48-790-465-462

https://www.facebook.com/Codemybimmer

https://www.instagram.com/codemybimmer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, mamy bixenon a nie jakiś pół-bixenon,nie dorabiaj sobie półśrodków jeżeli nie rozumiesz zasady działania i powiązanej z tym nazwy.

Lampy w modelach LCI i w ogóle w wielu nowych autach nie mają wcale innych żarówek do świateł drogowych, jest tylko xenon z przesłoną .

 

Popatrz sobie na emotikonkę na końcu zdania, a potem się wymądrzaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać, że tych zwykłych ledów za 130zł przy włączonym xenonie w dzień prawie w ogóle nie widać, a na pewno nie widać ich tak bardzo jak widać żółte żarówki

 

Wiem, że niektórzy forumowicze kupują zwykłe żarówki, wylutowują przepalone z osłonki i wymieniają ale osobiście to jestem sceptyczny do takiego kombinowania i jego trwałości, bo oryginalnie całość jest "zalana w plastiku" więc zaczynamy ocierać się o rękodzieło artystyczne :)

 

Kolega chyba nie widział rękodzieła artystycznego, ale jak ktoś lubi wyrzucać pieniądze w błoto, to czemu ma nie kupić nowej żarówki za 130zł, przecież serwis też musi na kimś takim zarobić :mad2:

 

Pzdr

Sprzedam Graty po Aucie :


- Wybierak ( Joystik ) Zmiany biegów zwykły do F10-tki - cena 200zł ! ( stan idealny )

- Licznik Europejski F10 ( stan BDB ) - cena 200zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać, że tych zwykłych ledów za 130zł przy włączonym xenonie w dzień prawie w ogóle nie widać, a na pewno nie widać ich tak bardzo jak widać żółte żarówki

 

Już to kiedyś pisałem, ale powtórzę - mi osobiście bardziej podobają się ori żółte ringi, niż te białe ledowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać, że tych zwykłych ledów za 130zł przy włączonym xenonie w dzień prawie w ogóle nie widać, a na pewno nie widać ich tak bardzo jak widać żółte żarówki

 

Same ledy świecą mocniej niż zwykłe żarówki - wewnętrzne ringi widać bardzo ładnie. Zewnętrzne oczywiście zlewają się z ksenonem ze względu na zbliżony kolor ale moim zdaniem całość prezentuje się o niebo lepiej niż żółte światło które w ogóle mi nie pasuje do koloru ksenona. No ale o gustach się nie dyskutuje - przymusu wymiany nie ma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Czy w standardowych ustawieniach po włączeniu stałych świateł drogowych powinien odpalić się jednocześnie bixenon+h7? U mnie H7 służą jedynie do "mrugania", a po włączeniu świateł drogowych reaguje jedynie xenon. Czy jest możliwość zakodowania, aby halogen działał jednocześnie z xenonem? Zawsze to jakieś dodatkowe źródło światła przy pustej drodze.

 

Mam auto pre-lcl (2007), dynamic bixenon z asystentem świateł drogowych. Z góry dzięki za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak. Też wymieniałem pierwszy raz, i w ogole pierwszy raz mam styczność z marka BMW, ale w zupełności żaba wystarczyła zeby podnieść auto. Bo to chodzi tylko zeby ściągnać kolo i nadkole. Później wydaje mi sie ze trudności nie ma. Bez ściągania kola może i też by poszło ale po co komplikować sobie życie :D sama wymiana jakieś 20min (sama wymiana)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja dodam od siebie, że moim zdaniem wymiana całej żarówki z oprawką za 130PLN (widze na allegro nawet 170-190pln) to zwykły chwyt marketingowy i nic nie trzeba lutować wymieniając samą żarówkę za 10PLN. Do fabrycznej oprawki BMW pasuje żarówka H10W BA9S, czyli na przykład:

http://allegro.pl/zarowka-szklana-ba9s-t4w-h-10w-12v-ringi-bmw-433h-i6192058130.html

 

Generalnie wystarczy wyjąć czarną część oprawki z odbłyśnika (niestety żarówka nie przejdzie od frontu, bo ma wystające zabezpieczenie), wyjąć spaloną żarówkę poprzez jej przekręcenie w oprawce i włożyć nową przekręcając ją ponownie w czarnej oprawce. Następnie wkładamy czarną część do odbłyśnika i mamy 100-150PLN w kieszeni.

 

Do wymiany nie trzeba zdejmować całego nadkola, wystarczy odkręcić 2-3 śruby przy połączeniu ze zderzakiem i odchylić je, co daje nam wystarczający dostęp (nadkole jest elastyczne).

 

Cała operacja wymaga jednak trochę czasu, mnie wymiana zajęła ok. 1h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakby te żarówki OE były za 130 zł to byłoby super ale one są za 185 zł :8) (kupiłem w zeszłym miesiącu jedną), a wczoraj mi się spaliła z drugiej strony... Edytowane przez trocky
www.kancelariaturowski.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w standardowych ustawieniach po włączeniu stałych świateł drogowych powinien odpalić się jednocześnie bixenon+h7? U mnie H7 służą jedynie do "mrugania", a po włączeniu świateł drogowych reaguje jedynie xenon. Czy jest możliwość zakodowania, aby halogen działał jednocześnie z xenonem? Zawsze to jakieś dodatkowe źródło światła przy pustej drodze.

 

Mam auto pre-lcl (2007), dynamic bixenon z asystentem świateł drogowych. Z góry dzięki za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...
  • 6 miesięcy temu...

Witam


Mam pytanie odnośnie świateł do jazdy dziennej w reflektorze ksenonowym.


Mam zaprogramowane DRL na zasadzie, że żarówka H7 od długich świeci na 30%. Nie podoba mi się żółty kolor tej żarówki. Znalazłem na allegro żarówki H7 LED o zimnym kolorze. Czy można taką żarówkę podmienić bez żadnego problemu? Do kompletu bym kupił ledowe żarówki do ringów i cały reflektor miałby "zimny" kolor.

Będzie to działać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.