Skocz do zawartości

Jaki olej do mojego BMW - wszystkie modele i silniki


cosmo--pl

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Nigdzie nie napisałem że co droższe to lepsze tak że nie zmyślaj :) Sam napisałeś koledze damaslow że większy % zużycia następuje przy zimnym rozruchu i radziłeś jemu 0WX a teraz nagle innemu koledze polecasz olej o wiekszej lepkości kinematycznej w 40 stopniach a to ona jest ważna w przypadku niskich temperatur a nie temperatura płynięcia (w naszym klimacie), z resztą bardzo dobrze zostało to pokazane na filmiku wyżej, dlatego najlepiej kiedy olej ma niższą lepkość w 40 st. a wyższą w 100 st.

Wszystkie oleje LL-04 są Mid-saps lub Low-saps tak że nie jest to wyznacznikiem ceny, jedne są droższe inne tańsze, cena zależy czy olej jest zaliczany do grupy III czyli oleje wytwarzane w procesach głębokiego hydrokrakingu destylatów próżniowych z ropy, katalitycznego odparafinowania i wykańczającego procesu hydrorafinacji. Innym procesem umożliwiającym otrzymywanie olejów grupy III jest proces hydroizomeryzacji stałych węglowodorów parafinowych i zaznaczę że do tych olejów zalicza się większość 5WX co nie oznacza że są złe ale gorsze od olejów grupy IV i V które są 100 % syntetyczne i ich bazą są głównie PAO i Estry które charakteryzują się powolnym procesem starzenia, bardzo niskimi temperaturami płynięcia, szybciej odbierają ciepło z ruchomych części silnika, posiadają bardzo małą lotność. Ponadto PAO i Estry są bardziej odporne na wysoką temperaturę, utlenianie i nie powodują korozji, posiadają wysoki wskaźnik lepkości, bardzo dużą wytrzymałość filmu smarnego na obciążenia mechaniczne.

A jesli chodzi o dodatki uszlachetniające to więcej ich posiadają oleje HC ale też szybciej je tracą.

Informacje jakie posiadam pochodzą od producentów bo każdy dystrybutor olejów otrzymuje wszelką dokumentacje na temat sprzedawanego towaru.

 

 

Millers zrobił parę szkoleń, przez głupich Polaków prowadzonych

 

Tak i z wydechu po zalaniu tego oleju lecą złote dukaty.

 

Kolego @reithan nie słuchaj więc "dzieci internetu", którym wydaje się że coś wiedzą, bo przeczytali parę postów

 

 

Nie będę zniżał się do Twoich wypowiedzi bo są płytkie :nienie:

 

 

Wiem co mówię, prowadzę firmę i zawodowo się tym o czym piszę, zajmuję.

 

Super :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CO ty w ogóle gadasz? Ośmieszasz się na całej linii :)

 

"lepkości kinematycznej w 40 stopniach a to ona jest ważna w przypadku niskich temperatur" - co to za bzdura - przecież lepkość olejów nie wzrasta/maleje liniowo, a zależy od konkretnego oleju - to że jakiś w 40 stopniach ma taką, to nie znaczy, że w minus 20 będzie miał adekwatną... tego się nie da czytać. 40 stopni to umowna granica, która została przyjęta do celów standaryzacyjnych.

 

Test, który zamieściłeś jest tak nieprofesjonalnie zrobiony jak tylko mógł być. Ja takich testów na studiach zrobiłem kilkanaście, w profesjonalny sposób i na porównywalnych olejach, o zbliżonym składzie. Zapewniam Cię, że znajdę olej 10W40, który będzie lepiej płynął przy -22 niż olej 5W40. Idąc dalej Twoim tokiem rozumowania olej do skrzyń biegów 75W90 zamarza na kość w tej temepraturze... :) Weź się ogranij!!! już nie będę nadmieniał, że SAE 300J dla 5W i 0W to dokładnie ta sama norma, bo mi się nie chce już Ciebie ośmieszać i dla rzeczonej temperatury 40 stopni ma się ich lepkość zawierać w tym samym przedziale! Wyboraź sobie też że SAE to pewna granica i np jeżeli przyjmiemy że określa ją liczba 400 to olej który ma np 401 będzie 5Wx a 399 0Wx, różnica natomiast między nimi będzie żadna!!!! i zawierała się będzie w błędzie pomiaru!

 

Najbardziej mi się jednak podoba pseudonaukowe ględzenie z googli przerzucone - nawet podam Ci autora książki - Elżbieta Beran i była to jedna z książek, która była w bibliografii mojej pracy inżynierskiej - wszystko ok - tylko jak chcę dowód na to z jakiej dokładnie bazy jest robiony Millers, bo że Motul jest pionierem di i tripel estrów, to nie muszę chyba nikogo przekonywać. Obecnie jednak już od tej technologii się odchodzi ale nie będę się rozpisywał dlaczego, bo mi szkoda czas na edukowanie Ciebie - piszesz jednak bzdury i informacje od producentów, możesz sobie wsadzić generalnie tam gdzie światło nie dochodzi, dlatego że oleje Millersa są dokładnie praktycznie takie same jak oleje Motula, LM czy innych marek. Kwestia ceny, dostępności czy innych walorów użytkowych ewentualnie różnicy w składzie dodatków. Producentów baz jest 3 czy 4 na świecie.

 

Sam też napisałeś, że jest droższy ale lepszy, ja proszę o konkretny dowód - DLACZEGO?

 

Poleciłem koledze do diesla ale zauważ, że 0w30, nie 0w40 i nie posiada on instalacji LPG. Badałem też za czasów studiów wpływ paliw alternatywnych na olej silnikowy i wiem co mówię w tej kwestii, jednocześnie nie twierdzę, że olej Millers jest zły ale patrzę na to wielotorowo, czego też tłumaczyć mi się nie chce. Olej silnikowy ma około 20 podstawowych właściwości i dobierając odpowiedni środek smarny, nie można się opierać tylko na własnym widzi mi się czy na tym, który jak płynie w ekstremalnych temepraturach. Oleje dedykowane jednak do paliwa alternatywnego będą zawsze odrobinę lepsze w konfrontacji ze środkami, które są tylko do takiego paliwa przystosowane. Też się nie będę rozwodził dlaczego, bo to nie forum od tego. Głupotą jest więc nie korzystać z takiego oleju.

 

SAPS i ich ilość ma znaczenie, popytaj swoich dostawców, to się dowiesz dlaczego i dlaczego te oleje są droższe, bo tańsze dodatki zabezpieczające m. in. przed zużyciem, musiały zostać zastąpione innymi, które nie pozostawiały niezdrowych dla katalizatorów pozostałości-popiołów w ilościach określonych przez producenta. Logicznym więc jest, że skoro BMW wymaga co najmniej Mid-SAPS, to Low-SAPS też pasuje, jednak, żeby olej Low-SAPS utrzymał takie same wartości zabezpieczające oleju, to trzeba użyć innych dodatków niż fosfor i siarka etc., które to są droższe!! EOT kolego.

 

reasumując - nie będę się z Tobą sprzeczał, bo nie mam na to czasu ale skończ, bo nie masz nawet ćwierci pojęcia tego co ja i nie nadrobisz czytając te broszury sprzedawców - 5 lat studiów, badań w laboratorium, hamowaniach, bo byłeś na szkoleniu sprzedażowym czy czymś innym. Nikt też w sumie tego od Ciebie nie wymaga ale miej przynajmniej dla kogoś szacunek, kto to zrobił i uszanuj, że Ci napisał, że piszesz głupoty i nie pchaj się w dyskusję, z której ewidentnie wychodzi, że nie masz pojęcia większego jak producenci swoje oleje produkują i gdzie na tej produkcji oszczędzają. Starasz się użyć tylko jakiegoś pseudo naukowego ględzenia, po to aby podtrzymać swoje błędne tezy w takiej mniej więcej formie, jakbyś mi tłumacząc granicę funkcji próbował przekonać do inwestycji w złoża dolomitu na Bałkanach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
piszesz jednak bzdury i informacje od producentów, możesz sobie wsadzić generalnie tam gdzie światło nie dochodzi

 

Super, cieszymy się że masz tak obszerną wiedzę i wszyscy inni piszą bzdury, łącznie z producentem olejów, tylko mógł byś być trochę bardziej kulturalny w swoich niektórych wypowiedziach a było by miło :wink: zaglądaj tu częściej a nie jak po otwarciu tematu, że nie było Cię ponad miesiąc bo w ten sposób forumowicze nie doczekają sie na poradę i zakupią olej zanim zdążysz odpisać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Kolego śmigasz po mieście dużo, 70% zużycia następuje przy zimnych rozruchach, powinieneś więc dołożyć trochę na lepszy olej jakiś z gamy 0W30 ale podaj nam zużycie oleju na 1000 km, bo jest to informacja jakby kluczowa przy doborze.

 

Z podaniem zużycia mam kłopot, bo nie dolewam za często. Ale szacuję, że ostatnio dolewałem 300 ml po ok. 10 kkm. A dlaczego ma to znaczenie w doborze typu oleju? Jeżeli chodzi o koszty, to z chęcią bym usłyszał propozycję z górnej pólki i taką ze średniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model: E46

Silnik: 325xi M54

Przebieg: 201 000 km

Styl jazdy: mieszany, dużo na tempomacie

Użytkowanie: 80% trasa

Zużycie bieżące na l/1000km: 600 ml

Instalacja LPG: tak

DPF: nie

Dotychczas: Mobil Super 3000 XE 5W-30 (od 5000 km)

rocznie ok 30.000 km

 

nie wiem co wcześniej było lane, samochód do 195.000 km jeździł na benzynie, ubytek oleju zauważyłem i przed założeniem LPG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Model: E90 2006

Silnik: 325i N52 (wersja USA 3.0)

Przebieg: 75 000

Styl jazdy: agresywny

Użytkowanie: mieszany z przewagą miasta

Zużycie bieżące na l/1000km: jeżdżę dopiero okk 1000km i nie zauważyłem zużycia

Instalacja LPG: jeszcze nie ale może będzie w najbliższym czasie

DPF: nie

Dotychczas: nie wiem

 

Proszę o pomoc w doborze oleju. Piszecie, że Motul jest dobry. Taki?

http://allegro.pl/gdansk-motul-x-cess-5w40-5w-40-5l-filtry-do-40-i2705304489.html

A może Shell Helix?

http://allegro.pl/shell-helix-ultra-5w40-5w-40-7l-4l-3x1-gratis-i2644865255.html

Oba są niby LL-01 a poleca się chyba LL-04 ale wcześniej w tym temacie czytałem, że LL-01 lepiej chroni silnik a LL-04 jest bardziej ekologiczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Proszę o pomoc w doborze oleju. Piszecie, że Motul jest dobry. Taki?

http://allegro.pl/gdansk-motul-x-cess-5w40-5w-40-5l-filtry-do-40-i2705304489.html

A może Shell Helix?

http://allegro.pl/shell-helix-ultra-5w40-5w-40-7l-4l-3x1-gratis-i2644865255.html

Oba są niby LL-01 a poleca się chyba LL-04 ale wcześniej w tym temacie czytałem, że LL-01 lepiej chroni silnik a LL-04 jest bardziej ekologiczny.

 

No tak ale w twoim przypadku powinien być LL-04 i wybierz lepiej Motul np. X-clean.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak ale w twoim przypadku powinien być LL-04 i wybierz lepiej Motul np. X-clean.

 

Czyli taki :-)

http://allegro.pl/motul-x-clean-5w30-5l-507-00-229-51-filtry-gratis-i2732780398.html

Super, bardzo dziękuję za pomoc. Myślisz, że taki olej z Allegro może nie być oryginalny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Taki ale na allegro często można trafić na podróbki a ten z linka jest dość podejrzany ze względu na niską cenę ale być może wszystko z nim ok, ja i kilku forumowiczów kupujemy u sprawdzonego allegrowicza. http://allegro.pl/filtry-gdansk-motul-x-clean-5w30-5l-filtry-40-i2734054217.html
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model: E39 523i

Silnik: M52

Przebieg: 225 000

Styl jazdy: Spokojny

Użytkowanie: mieszany

Zużycie bieżące na l/1000km: na 13 tyś km zero zużycia

Instalacja LPG: tak

DPF: nie

Dotychczas: auto użytkuję od 5 lat , pierwsze 3 lata jeździłem na wymiany gdzie lali mi półsyntetyk Mobila, łykał 0,5L na 12 tyś

Zaryzykowałem i zalałem Castrol EDGE Longlife 0w30 i od 2 lat na nim jeżdze, braki w oleju od wymiany do wymiany zerowe..... w przeciwienstwie do Mobila polsyntetyka. Od tej pory sam wymieniam olej i jestem z niego zadowolony, tylko slyszalem ze castrol stracił na jakości ... dlatego

 

Mysle o zmianie na Petro - Canada ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Model: E46 320d

Silnik: M47TU

Przebieg: 207 000 km

Styl jazdy: mieszany

Użytkowanie: 50%/50%

Zużycie bieżące na l/1000km: niezauważalne

DPF: nie

Dotychczas: Valvoline MST 5W-30

rocznie ok 20.000 km

 

Zastanawiam się nad przejściem z VALVOLINE Syn Power MST LL04 na VALVOLINE Syn Power 5W30 LL01 co myślicie o tym? gdzieś na forum czytałem ze ten LL01 ma leprze właściwości smarujące silnik. Szkoda ze Valvoline nie ma 0w40 z norma LL01 bo ten byłby dobry na zimowe rozruchy.

Odważni nie żyją wiecznie...ostrożni nie żyją wcale...

Nie kłóć się z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

 

Zastanawiam się nad przejściem z VALVOLINE Syn Power MST LL04 na VALVOLINE Syn Power 5W30 LL01 co myślicie o tym? gdzieś na forum czytałem ze ten LL01 ma leprze właściwości smarujące silnik. Szkoda ze Valvoline nie ma 0w40 z norma LL01 bo ten byłby dobry na zimowe rozruchy.

 

LL-01 posiada więcej popiołów siarczanych, fosforu i siarki przez co lepiej chroni silnik ale jest mniej przyjazny środowisku, jeśli twoje auto spełnia normy Eu 3 to śmiało możesz go stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Model: E46 320d

Silnik: M47TU

Przebieg: 207 000 km

Styl jazdy: mieszany

Użytkowanie: 50%/50%

Zużycie bieżące na l/1000km: niezauważalne

DPF: nie

Dotychczas: Valvoline MST 5W-30

rocznie ok 20.000 km

 

Zastanawiam się nad przejściem z VALVOLINE Syn Power MST LL04 na VALVOLINE Syn Power 5W30 LL01 co myślicie o tym? gdzieś na forum czytałem ze ten LL01 ma leprze właściwości smarujące silnik. Szkoda ze Valvoline nie ma 0w40 z norma LL01 bo ten byłby dobry na zimowe rozruchy.

Tak , dobrze czytałeś .Dla Twojego silnika będzie to korzystna zamiana . LL01 może mieć również wyższe TBN - dzięki czemu wolniej będzie się starzał ( pogarszał swoje parametry ).

 

Ma ,te oleje powinny mieć lepszą płynność od 5W30: SynPower 0W-40 i SynPower MXL 0W-30.Porównaj ich parametry techniczne .Dokładnie nie sprawdzałem ,SynPower MXL 0W-30 na pewno , SynPower 0W-40 chyba też spełnia normę LL01.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie prawdopodobnie przy następnej wymianie zalewam SynPower MXL 0W30

Dodam że na Valvoline MST na 10tys Km musiałem dolać około 0,5l

Odważni nie żyją wiecznie...ostrożni nie żyją wcale...

Nie kłóć się z idiotą, bo najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Model: E46

Silnik: 320d M47

Przebieg: 220 000 km (licznik) rzeczywisty nie sprawdzony

Styl jazdy: normalny/czasem lubie dobrze depnąć

Użytkowanie: 20%trasa spokojna/ 20% miasto/ 60% autostrada

Zużycie bieżące na l/1000km: znikome, zero dolewki

 

DPF: nie

Dotychczas: Castrol Magnatec 10W40

 

rocznie ok 25 tyś km

obecnie Castrol 10w/40 zmieniany co 10 tyś km, chce zmienić na full syntetyk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Model: E46

Silnik: 320d M47

Przebieg: 220 000 km (licznik) rzeczywisty nie sprawdzony

Styl jazdy: normalny/czasem lubie dobrze depnąć

Użytkowanie: 20%trasa spokojna/ 20% miasto/ 60% autostrada

Zużycie bieżące na l/1000km: znikome, zero dolewki

 

DPF: nie

Dotychczas: Castrol Magnatec 10W40

 

rocznie ok 25 tyś km

obecnie Castrol 10w/40 zmieniany co 10 tyś km, chce zmienić na full syntetyk

 

Zmień na Motul X-cess 5W40 i zastosuj płukankę do silnika przed zmianą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model: E46

Silnik: 330Cd M57TU

Przebieg: 147 000 km

Styl jazdy: normalny

Użytkowanie: 70% miasto, 30% trasa

Zużycie bieżące na l/1000km: nic nie dolewam ale po 10 tys widac że ubyło trochę na bagnecie.

DPF: nie

Dotychczas: Castrol EDGE 5W30 od początku do dziś - wymieniam olej co 10-12tyś, czyli 2 razy w roku.

rocznie robię ok 20 tyś km

 

Koszty nowego oleju nie mają znaczenia, chcę kupić najlepszy olej do auta - a pytanie o olej zadaje, gdyż wyczytałem na stronie castrola ze 0W40 jest bardziej zalecany do mojego silnika. Proszę napisz co ty uważasz.

Aha i jeszcze uprzedzę, gdyż widzę że nikomu nie polecasz castrola - to pytanie czy jest sens zmieniać markę oleju jak przez 8 lat auto jeździło na takim właśnie? co może spowodować wymiana na Motul np. po tylu latach? Ma to naprawdę sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

 

Koszty nowego oleju nie mają znaczenia, chcę kupić najlepszy olej do auta - a pytanie o olej zadaje, gdyż wyczytałem na stronie castrola ze 0W40 jest bardziej zalecany do mojego silnika. Proszę napisz co ty uważasz.

Aha i jeszcze uprzedzę, gdyż widzę że nikomu nie polecasz castrola - to pytanie czy jest sens zmieniać markę oleju jak przez 8 lat auto jeździło na takim właśnie? co może spowodować wymiana na Motul np. po tylu latach? Ma to naprawdę sens?

 

Castrola nie polecam ponieważ jest wiele opinii użytkowników że kultura pracy silnika jest gorsza, łatwo odparowuje i nie utrzymuje silnika w czystości, tak że jeśli masz ochotę przejść na inną markę to nie ma przeciwwskazań, nic się nie stanie. Lepkość 0W40 jest dobra w zimie jak i w lecie, jego film olejowy jest bardziej odporny na zerwanie w wysokich temperaturach a przy 3 litrach będzie odpowiedni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super..dzięki za szybką odp. Zatem zmienię olej na Motul, i teraz prosze poradz mi bo 0W40 występuje z tego co się zorientowałem jako 8100 XMax oraz 300V - ten drugi jest dedykowanych do aut sportowych. Zatem który powinienem wybrać do mojego diesla? Ten 300V to może byłby przerost formy nad treścią? :) aha...dodam że nie mam podkręconej mocy w aucie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ze względu na to że twój model spełnia Eu 4 pasuje zalać LL-04 a Motul nie posiada takiego przy lepkości 0W40 dlatego polecam Ci markę Która jest równie dobra jak Motul czyli Millers XFS 0W40 posiadający specyfikację BMW LL-04 http://zmienolej.pl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=72&category_id=4&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

 

Ps. Motul 300V jest bardzo dobry do samochodów które użytkowane są w moto sporcie lub kiedy często kręcisz silnik do odcinki np. przy driftach tak że to nie olej dla Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponawiam pytanie

 

Model: E46

Silnik: 325xi M54

Przebieg: 206 000 km

Styl jazdy: mieszany, dużo na tempomacie

Użytkowanie: 80% trasa

Zużycie bieżące na l/1000km: 600 ml

Instalacja LPG: tak

DPF: nie

Dotychczas: Mobil Super 3000 XE 5W-30 (od 10.000 km)

rocznie ok 30.000 km

 

nie wiem co wcześniej było lane, samochód do 195.000 km jeździł na benzynie, ubytek oleju zauważyłem i przed założeniem LPG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
ponawiam pytanie

 

Model: E46

Silnik: 325xi M54

Przebieg: 206 000 km

Styl jazdy: mieszany, dużo na tempomacie

Użytkowanie: 80% trasa

Zużycie bieżące na l/1000km: 600 ml

Instalacja LPG: tak

DPF: nie

Dotychczas: Mobil Super 3000 XE 5W-30 (od 10.000 km)

rocznie ok 30.000 km

 

nie wiem co wcześniej było lane, samochód do 195.000 km jeździł na benzynie, ubytek oleju zauważyłem i przed założeniem LPG.

 

Ze względu na LPG proponuje zalać 0W40 lub 5W40 np. Millers, Motul, Valvoline lub jeszcze mało znany w Polsce Amsoil (ja go stosuję), jeśli twój samochód spełnia Eu 3 to lepiej LL-01 chociaż 04 też możesz jeśli EU 4 to LL-04

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ponawiam pytanie

 

Model: E46

Silnik: 325xi M54

Przebieg: 206 000 km

Styl jazdy: mieszany, dużo na tempomacie

Użytkowanie: 80% trasa

Zużycie bieżące na l/1000km: 600 ml

Instalacja LPG: tak

DPF: nie

Dotychczas: Mobil Super 3000 XE 5W-30 (od 10.000 km)

rocznie ok 30.000 km

 

nie wiem co wcześniej było lane, samochód do 195.000 km jeździł na benzynie, ubytek oleju zauważyłem i przed założeniem LPG.

 

Ze względu na LPG proponuje zalać 0W40 lub 5W40 np. Millers, Motul, Valvoline lub jeszcze mało znany w Polsce Amsoil (ja go stosuję), jeśli twój samochód spełnia Eu 3 to lepiej LL-01 chociaż 04 też możesz jeśli EU 4 to LL-04

 

moze byc Motul Specific CNG/LPG 5W40?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.