Skocz do zawartości

320d - Podręcznik świeżego kupca.


Bummmer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, wszystkich bardzo serdecznie.

Jest to mój pierwszy napisany post na tym forum, jendak troszkę już poczytałem.

 

Stąd moja prośba by nie odsyłać mnie do wyszukiwarki :)

Na znak, że część wiedzy posiadam postanowiłem napisać mały instruktaż jak kupić

 

tytułowy mogel autka. Liczę na wytykanie błędów merytorycznych, być może komuś

 

w przyszłości się to przyda, a przy okazji ja poprawie moje braki wiedzy i kupie

 

lepszy egzemplarz. Wszyscy zyskują (przynajmniej w teorii..)

Do rzeczy!

 

Zbieram się za zakup pierwszej mojej beemki, po tygodniowej lekturze

 

niniejszego forum zdecydowałem się na model E46 kombi 320d po lifcie (150KM) w

 

manualu.

Staram się utworzyć listę czynności jakie będę robić (wszystkie bez

 

specjalistycznych sprzętów) oglądając ten konkretny model BMW.

Jak wspomniałem proszę o komentarze na temat lub podanie linka z taką listą.

 

Część I. Pierwsze wrażenie.

1) Oglądamy karoserię (najlepiej w słoneczny dzień) szukamy różnic w ocieniach

 

lakieru, na różnych elementach karoserii purchelków, rysek, zadrapań. Załamań

 

światła itp.

2) Oglądamy szczeliny pomiędzy pasowaniami konkretnych elementów nadwozia,

pomiędzy drzwiami, a błotnikami, zderzakami słupkami.

Warto zwrócić uwagę na łączenie skrzydełek zderzaków i błotników.

Kant obydwu skrzydeł bocznych musi być idealnie zgrany z linią prostopadłą błotnika, oraz łuk błotnika musi idealnie zgrywać się z łukiem zderzaka. W tylnym zderzaku od trzymania profilu mamy stalowe klamerki, których brak może świadczyć o niefachowej naprawie.

Otwieramy maskę i zaglądamy przez szczelinę zderzaka w poszukiwaniu NITÓW w dolnych rogach flansz absorberów. Jeżeli są zerwane tzn, że absorber był z jakiegoś powodu wymieniany.

 

3) Oglądamy szyby czy wszystkie są z tego samego rocznika w szczególności dziwne

 

są wymiany szyb tylnych. (różnice w przodzie mogą być wynikiem kradzieży np

 

radia)

4) Oglądamy karoserię wokół uszczelek wszystkich szyb (tam w niektórych autach

 

rozpoczyna się proces korozio.

5) Oglądamy opony, stan bieżnika, rok produkcji (pierwszy element szacowania

 

przebiegu na oko) Łysa opona z roku 2009 może oznaczać spory przebieg w ostatnim

 

roku użytkowania. Patrzymy czy nie ma purchli, czy bieżnik jest równo zjechany.

6) Oglądamy szybę przednią czy nie ma uszczerbków nawet drobnych od kamyków spod

 

kół. Narazie mogą być delikatne skazy, mogą jednak przekształcić się w

 

brzydkiego pająka.

7) Oglądamy stan szkieł na reflektorach (szczególnie ksenonach), czy nie ma

 

oznak wilgoci wewnątrz, pary, zamglenia.

8) oglądamy progi od dołu czy nie są pogniecione, zarysowane, broń Boże krzywe,

 

wypaczone.

9) oglądamy zakola, jeśli są plastikowe osłony czy nie ma dziwnych wkrętów.

 

(mówiące nam o naprawach w stodole)

10) patrzymy czy silnik jest zimny, (dziwne jeśli np właściciel teoretycznie

 

dziś nie jeździł a nagle silnik gorący jak kupiec ma przyjechac) oglądamy po raz

 

pierwszy wycieki na asfalcie. Warto to zrobić po paru minutach aby umożliwić ew.

 

wykapanie się tego co ma się wykapać.

11) Jeśli auto posiada hak to oglądamy stan jego zużycia.

 

Część II. Zaglądamy do środka.

12) Licznik licznikiem ale warto obejrzeć stan pedałów, kierownicy, drążka

 

zmiany biegów.

 

!!Tu WIELKA prośba to WAS!!

Prosiłbym o zdjęcia el z pkt 11 zwłaszcza skórzanego fotela kierowcy wraz z

 

podanym orientacyjnym przebiegem auta. Nie posiadam wiedzy nt zużycia tego

 

elementu, gdyby parę os wkleiło tu swoje fotele i podało przebieg może

 

wykluczyłbym skatowane auta z przebiegiem rzędu 1 mln km.

!!Tu WIELKA prośba to WAS dzięki!!

 

13) Oglądamy popielniczki - widać czy było palone

14) Patrzymy na stan podsufitki, przy palaczach często potrafi mieć ciemne plamy

 

(Zawsze jakieś pole manewru do urwania z ceny :))

15) Patrzymy czy tapicerka nie skrzypi, czy nie ma oznak demontażu, złego

 

pasowania.

16) oglądamy bagażnik, koło zapasowe i podłogę pod nim, czy aby nie jest krzywa.

 

Po walnięciu w zadek ciężko ją naprostować i często rdzewieje.

17) Sprawdzamy czy siedzenia się składają, czy wszystkie przełączniki od foteli

działają. Zerkamy czy pod przednim siedzeniem nie było nic grzebane przy macie air-bagu.

Podobno maty te, lub ich styki często ulegają usterkom. Warto właściciela dopytać czy coś wie na ten temat.

Wiele osób wpina równolegle połączoną diodę i kondensator 100nF by nie wariował komputer. Przy wypadku nawet gdy pasażera nie ma wystrzelą obie poduszki. Osobiście po zakupie bym sprawdził czy to jedyne przeróbki w układzie airbag.

18) Sprawdzamy czy wszystkie pasy się zapinają.

19) Sprawdzamy krawędzie drzwi i klamy bagażnika pod względem rdzy i zadrapań

20) Sprawdzamy działanie obu lusterek bocznych (szczególnie gdy sterowane

 

elektronicznie)

 

Część III Otwieramy maskę.

21) Oglądamy elementy karoserii, sprawdzamy oryginalność śrub

22) Szukamy rdzy, niesymetrycznych mocowań, szpachli itp

23) Ciężko się ogląda silnik z osłoną, ale w miarę możliwości warto zerknąć czy

 

nie ma dziwnych wycieków z turbiny, wężyków gumowych.

24) Sprawdzamy stan oleju, oglądamy bagnet czy aby w oleju nie ma opiłek metalu

 

(to już katastrofa).

25) Sprawdzamy poziom i kolor płytu hamulcowego.

26) Sprawdzamy poziom płynu w chłodzącego.

27) sprawdzamy datę produkcji i stan akumulatora

 

Kolejna prośba do posiadaczy o zdjęcie silnika (ja niestety nie dysponuję) z

 

wskazaniem położenia podstawowych elementów w/w.

Najlepiej z osłoną możliwe że ktoś takowe posiada.

 

Część III. Włączamy silnik, ale za nim po raz kolejny warto zerknąć na ew

 

wycieki z silnika od dołu.

28) wszystkie kontrolki powinny się zapalić, a po chwilni zniknąć. Choć jak mówi wątek viewtopic.php?f=69&t=134528 różnie z tym może być

29) silnik powinien zaskoczyć bez dłuższego kręcenia rozrusznikiem. Obserwujemy

 

dymienie z rury wydechowej podczas odpalenia.

30) podczas nagrzewania się silnika możemy sprawdzić czy wszystkie elektryczine

 

sterowane szyby się podnoszą i opuszczają.

31) sprawdzić nawiewy klimy i czy po jej załączeniu/rozłączeniu widać lekkie

 

wahnięcie obrotów (spowodowaną zmianą obciążenia silnika)

32) na postoju skręcamy maksymalnie koła w prawo i lewo ruch kierownicy powinien

 

być płynny, bez stuków pisków szarpnięć. Powtarzamy tę próbę przy lekko wyższych

 

obrotach silnika.

33) Wyłączamy radio by nie grało podczas jazdy

34) wyciągamy bagnet oleju patrzymy czy nie ma przedmuchów

35) sprawdzamy działanie ksenonów. Oraz ich barwę obie strony powinny świecić w jednakowym kolorze.

 

część IV Jazda próbna

36) Silnik zdecydowanie nie powinien kopcić i w całym zakresie obrotów

 

przyspieszać bez szarpnięć.

37) Rozpędzamy się wrzucicamy 3jkę zniżamy obroty do 1000-1500rpm i wciskamy gaz

 

do podłogi. Obserwujemy w lusterku kopcenie, jednocześnie weryfikując płynność

 

przyspieszania, reakcję turbiny.

38) Ten sam zabieg wykonujemy wciskając sprzęgło do połowy i 3/4. To pozwoli w

 

ogólnym zarysie zweryfikować przepływomierz i nadmiar kopcenia który nie jest

 

normalny!

39) Koniecznie musimy sprawdzić czy wszystkie biegi wchodzą płynnie bez

 

szarpania, czy stukow (sprzęgła ew koła dwu masowego)

40) Rozpędzamy się do prędkości ponad 100km/h puszczamy kierownicę. Auto nie

 

powinno skręcać.

41) Rozpędzamy ponownie samochód do 100km/h, sprawdzamy czy za nami nikt nie

 

jedzie i dajemy ostro po hamulcach (tu także auto nie powinno być ściągane na

 

boki)

42) Szukamy bardziej dziurawej drogi tak by przejechać się po wybojach. Staramy

 

się usłyszeć dziwne stuki i uderzenia zawieszenia. Szukamy głośnych łożysk,

 

pól-osiek itp.

43) Testujemy tempomat. Zarówno po ustawieniu prędkości hamowanie awaryjne jak i

 

wciskając pedał gazu.

44) Włączamy klimę na maksymalne chłodzenie sprawdzając jej wydajność.

45) Oglądamy wskazówkę spalania chwilowego przy stabilnej prędkości 80-120 km/h

 

i bez zmian obciążenia silnika na biegach 4-5 ew 6 spalanie powinno wynosić w

 

zakresie 3-5L

 

Część V. Po przejażdżce

46) Zatrzymujemy się i pytamy się czy wyłączyć silnik. Gdy po ostrzejszej

 

jeździe sprzedawca nie będzie miał nic na przeciw może to być oznaką, że nie

 

szanował turbiny. Po zgaszeniu silnika odpalamy go ponownie by sprawdzić jak odpala gdy jest ciepły.

47) ponownie otwieramy maskę i szukamy teraz śladów wycieków na chłodnicy,

 

turbinie rurkach i gdzie tylko się uda.

48) patrzymy czy z klimy nie kapie nic innego poza skroploną wodą oraz czy woda nie kapie do kabiny. Oglądamy np. dywaniki

 

Jeśli wszystkie powyższe elementy nas zadowalają, cena jest przystępna, a sprzedawca wydaje się być szczerym. Polecam podjechanie do ASO na szczegółowy przegląd auta i ew zakup.

 

Część VI. w ASO

49) Polecam zarzyczyć sobie na piśmie historię egzemplarza wraz z listą wyposażenia

50) Na piśmie opisany stan: turbiny, jakość kompresjii silnika

51) opis błędów komputera lub stwierdzenie, że ich brak

52) weryfikację wycieków od dołu z podnośnika (ze skrzyni, silnika i jego podzespołów

53) weryfikację grubości lakieru

 

Część VII Bonus

54) Mając czujnik lakieru można zbadać średnią jego grubość na wszystkich

 

elementach karoserii

55) Mając komputer podobno we własnym zakresie można zweryfikować te elementy które wykonuje ASO. Nie mam jednak jasnej instrukcji jak to zrobić. Prośba o ew podpowiedzi.

 

To tyle z mojej strony prosiłbym o uwagi, nt typowych wad tego modelu, być może coś pominąłem, coś przekłamałem o czymś nie wspomniałem.

Dodajcie też opis swoich usterek być może komuś ułatwi to życie.

 

Aha, na zakończenie jeszcze raz proszę o zdjęcia przedniego fotela kierowcy oraz jeśli to nie problem to kierownicy, gałki biegów i pedałów.

Pytanie ostatnie ile średnio musieliście płacić za przegląd stanu techniczego Waszego auta przed zakupem i co w tej cenie zostało zweryfikowane?

 

Pozdrawiam

 

PS. Rozumiem, że ameryki tu nie odkryłem i wiele z powyższych 55 punktów tyczy się 100% kupowanych aut. Natomiast na tym forum takiego opisu nie znalazłem, być może czas zrobić konkretny podręcznik młodego kupca :)

 

Dodatki :) czyli rady użytkowników z forum

56) Sprawdzamy daty produkcji i numery elementów plastikowych, pasów bezpieczeństwa, reflektorów, pytanie jak rozkodować symbole bo w BMW chyba nie ma gwiazdek przy roku produkcji szyb.

57) Sprawdzamy stan tuleii nr 9.

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/w/r/181.png

http://img2.imageshack.us/img2/9274/photomib.jpg

Ostatnia patrzac od tylu samochodu.

58)Ogladamy mocowanie wału napędowego

Wyrwane mocowanie tez da sie zobaczyc:

http://www.treffbilder.de/images/199440 ... 39gix0.jpg

 

Dziękuję użytkownikom: soda, jakub, yoshimura01, fornal, et_cb199

za dobre rady, które dodałem do powyższego tekstu. Pozwalając sobie na ukryte cytaty.

Edytowane przez Bummmer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzuć jeszce że dośc wazne jest ustalenie dat produkcji ważnych elementów w aucie np osłon z tworzywa, reflektorów pasów bezpieczeństwa itd itp , ktore mogly być wymieniane po wypadku.

Dobrze jest też mieć listę wyposażenia z jakim auto wyjechało z fabryki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki dodałem Twoje uwagi. Możesz coś więcej opisać nt tych trzech punktów?

Czy grzebanie przy airbagu rozumiesz jako jakieś uszkodzenia mechaniczne, nieoryginalne śruby, czy można jakoś w miarę profesjonalniej dokonać tych oględzin.

Czy coś więcej z kontrolkami udało Ci się ustalić? Która z wersji check-engine jest poprawna? Czy faktycznie zależy to od rocznika?

Rozumiem że problemy z odpaleniem ciepłego silnika wynikają ze słabej turbiny? Ciepły silnik powinien odpalić od tzw "pierdnięcia" rozrusznikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dorzuć jeszce że dośc wazne jest ustalenie dat produkcji ważnych elementów w aucie np osłon z tworzywa, reflektorów pasów bezpieczeństwa itd itp , ktore mogly być wymieniane po wypadku.

Dobrze jest też mieć listę wyposażenia z jakim auto wyjechało z fabryki.

 

Słuszna uwaga, jak można z oznaczeń szyb i elementów wyżej wspomnianych zdekodować datę produkcji lub ich oryginalność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....nie łapie tego z tym silnikiem,czyli jezeli sprzedaje auto i jestem umówiony z kupcem na oglądnięcie samochodu w tym dniu absolutnie nie moge się nim poruszac bo jak piszesz CIEPŁY silnik jest dla ciebie niepokojącym objawem.Co do samej listy to dla kupujacych zawiera dużo ciekawych informacji,aczkolwiek trzymanie sie jej kurczowo zmusza nas do kupienia auta wyłącznie nowego :wink:
(*pozdrawiam*)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spodziewałem się takich komentarzy dlatego z satysfakcją odpowiem.

Czy ja gdzieś napisałem ze wszystkie podpunkty muszą być spełnione w 100%?

Porysowany próg to nie problem bo wystarczy zakopać się w zaspie śniegu posypanej piachem i już mamy takie ślady. Pofalowana podłoga to już inna bajka.

Tworzę sobie check listę i to ode mnie będzie zależeć czy dana usterka wyklucza auto czy nie.

Auta z pogiętym dachem nie kupię ale wgnieciony błotnik czy zarysowane drzwi dla mnie są minusem dodatnim :) bo cena musi być niższa a na lakierze się nie jeździ przecież

Wiele os nie zdaje sobie sprawy ile rzeczy można sprawdzić, jak liczę że w zamian za moją listę pomożecie mi dodając kilka punktów od siebie.

 

Co do ciepłego silnika to kiedyś kupowałem motocykl. Dzwonie do kolesia rano i się umawiam na 17 on na to że cały dzień w domu jest ale prosi o tel na godzinke przed przyjazdem, ok dzwonie o 16, na 17 jestem. Facet przy mnie otwiera barak z 3 czy 4 kłódek wyłącza alarm w baraku

wystawia 4 rowery i kosiarkę wypycha motocykl, który ma gorący silnik.. dziwne nie :)

 

Na liście zaznaczyłem uwagi o turbinie czy to oznacza ze nie kupie auta z zajechaną turbiną? możliwe że tak ale z pewnościa musi mieć cenę odpowiednią do stanu technicznego.

 

Jak mawiają Ci ze sprawnymi autami kupuj z głową :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie znajdziesz takiego auta .... bo nawet jak ktoś ma to nie jest na sprzedaż .... :lol:

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja poradnik popieram ale skupil bys sie bardziej na typowych usterkach modul 320d (136 i 150 ps) typu:

- czy mocowanie tylniego mostu jest nie wyrwane

- jak sie miewa tuleja nr 9

- czy auto ma moc (bo duzo z tym problemow w 320d)

- czy nie ma bledow w INPIE/DIS

- czy lapie temperature po 5km (test zegarow)

 

Niektore problemy trzeba tez zaakceptowac jak bujanie przy gaszeniu, wspawana inna zlaczka w tlumik niz orgianal, mata pasazera z emulatorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może będziesz się jeżył, ale to co piszesz to TEORIA nie wykonalna w praktyce. Takie oględziny trwać powinny pół dnia minimum.

Ja bym podziękował kupującemu z taką listą i wymaganiami przy 15-20 punkcie :mrgreen:

Po za tym nie masz szans aby znaleźć auto , które przejdzie jako tako tą "pielgrzymkę".

Niektóre z Twoich testów zdyskwalifikują każde BMW e46, albo wzbudzą poważne podejrzenia mimo, że nie ma się czym martwić. Niektóre są niewykonalne.

Np:

3) wiesz jak odczytać datę z szyb w BMW ??

17) jeśli ktoś "oszukał" matę w fotelu pasażera - to co to oznacza w 8-10 letnim aucie ??

27) co nam da informacja, jeśli już da się odczytać o dacie produkcji akumulatora ??

31) jak zinterpretować wahnięcie wskazówki przy załączeniu klimy a jak brak wahnięcia ??

35) jaki ma wpływ na stan auta zamontowanie przed sprzedażą 1 żarnika w ksenonie zamiast kompletu (90% aut jest od handlarza więc sam fakt naprawienia usterki to już plus)

37) możesz się mocno zdziwić jak na 3 biegu zaczniesz w e46 przyśpieszanie od 1000 rpm

38) robiąc takie zabiegi można co najwyżej sprzęgło przypalić a nie czegoś się dowiedzieć o stanie silnika

46) gdy sprzedający od kilku godzin wędruje z Tobą w koło auta, potem jeździ po okolicy , irytuje się :mrgreen: - może zapomnieć o "studzeniu turbiny", po za tym wiele osób sprzedając auto, troszke mniej się martwi co się z nim stanie za 2-3 m-ce. Handlarz ma to w d... zawsze.

Po takiej przeprawie nikt z Kupującym do ASO nie pojedzie na pewno. Nie przesadzał bym tu z maksymą klient nasz pan :8)

Jeżeli już są jakieś auta, które mogą kwalifikować się do takich oględzin to 2004r i młodsze, 330d, 330i, Coupe, M3.

Osoba , która dba o swoje auto, może nawet poczuć się urażona takim "śledztwem" wobec jej dobrego auta, które i tak okaże się "złomem" wg tej check-listy. Handlarz zawsze przyjmie Cię z otwartymi rekami, zgodzi się na wszystko, a jak przejdziesz pół Polski okaże się ,że auto nie ma ubezpieczenia i możesz sobie po podwórku pojeździć :cool2: a do ASO możecie podjechać za tydzień miedzy 11.30 - a 13.00 bo tylko wtedy ma czas :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzez stan tuleii chodzi Ci o ew jej luzy? Co wywołuje jej zużycie?

 

Co do mostu faktycznie wygląda to nieciekawie... :/

Dzięki fornal! dodałem Twoje uwagi do listy

 

Kolego kwiatus19 w dzisiejszych czasach to sprzedajacy musi sie bujać ze sprzedażą a nie kupujący prosić o zakup.

Chciałbym byś odemnie kupował moją starą toyotę, rozuimem, że ogladasz zdjęcia na allegro po czym klikasz kup teraz?

Powodzenia!

Jakby sprzedawca zabroniłl mi przejechać się albo obejrzeć karoserię to nawet bym nie żałował że mnie wyprasza bo zaoszczędziłbym tym samym czas na oglądanie padaki.

odpowiem po kolei

ad uwagi 3) nie wiem dlatego pytam

ad uwagi 17) jesli ktos zdejmowal mate to moze to oznaczac bardzo wiele rzeczy i żadna z nich nie jest dla mnie atutem auta

ad uwagi 27) prawdopodobienstwo koniecznosci zakupu nowego przed najblizsza zima

ad uwagi 31) klima obciąża silnik i jest to normalne, gdyby natomiast obciążenia nie bylo to nasza klima to zwykly nawiew

ad uwagi 35) wpływ żaden, ale przyczynę i skutek różny od nieszczelnego i parującego reflektora do rozbicia połowy auta.

ad uwagi 37) jezdzilem juz wieloma trojkami i nie jest to wielki problem

ad uwagi 38) sprawne sprzeglo nie pali sie od kilku jednorazowych baaardzo zlych operacji, chyba że ktos przez wiele lat je torturowal, tak czy siak poznamy jego stan

ad uwagi 46) kilka godzin troszkę przesadzasz, co ma aso do dokladnego ogladania? Ja bym chcial by ktos sprawdzil moj samochod w aso na jego koszt w kazdej chwili mozemy sie umowic.

Urazony to sie moze poczuc ktos kto sprzedaje purchla!

Auto ja osobiscie kupuje zdrowym rozsądkiem, a nie oczami, dzięki temu potem jeżdżę nim, a nie autobusem do mechanikow pytac czy teraz da sie juz wyjechac dalej niz 3km od domu.

Edytowane przez Bummmer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak zgadzam się, natomiast wymieniona przednia szyba, koślawo spasowana maska, obudowa filtru powietrza z innym vinem, inne numery na prawym i lewym reflektorze szpachla na dachu oraz widoczne objawy majstrowania przy airbagu dla mnie osobiście auto lekko dyskwalifikują :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Bummmer czy na prawdę masz 320d czy dopiero szukasz ? Jeśli szukasz i znajdziesz to zobaczysz ile warta jest mata zajętość pasażera. Zobaczysz czy będziesz chciał wydawać 400zł co 6 miesiecy na matę zajętość czy wydać 1zł na diodę. To jest nagminny problem e46 i nie tylko diesla ! Pozdrawiam
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=134590 Zapraszam do oceny mego samochodu:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.