Skocz do zawartości

Ładowanie z gniazdka domowego przenośną ładowarką BMW


BMFun

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Jaką macie moc ładowania? Ja maksymalnie uzyskuję 2.0-2.1kW (na wyswietlaczu), czyli prąd Max 10A. Czy komuś udało się uzyskać 3kW+ na tej przenośnej ładowarce?


Teoretycznie ładowarka obsługuje 16A, gniazdko i bezpieczniki w miejscu ładowania mam 16A, w aucie przy AC bez względu na to czy ustawiam 30A czy 16A, to Max prąd ładowania wychodzi 10A.


Dodatkowo czy moc, która się wyświetla się to moc która „wchodzi” do baterii, czyli po wszystkich stratach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ladowalem już kilka różnych aut w domu ze zwykłego gniazdka i wszystkie szły z mocą 10A, nie wieksza. Bezpiecznik raczej nie ma na to wpływu bo on przy większej mocy odłączy całkowicie prąd. Nie ma możliwości jego regulacji. Podejrzewam ze te przenośne ładowarki sa tak ustawione coby nie popalić słabszych instalacji elektrycznych ale niech może ktoś bardziej ogarnięty w temacie się wypowie.


https://topcharger.co.uk/using-a-3-pin-plug-to-charge-at-home/


Tu tez piszą o 2.3kw i to jeszcze o tym ze trzeba takie ładowarki z rozwaga używać bo gniazdka i instalacje nie sa projektowane do ciągłego i długotrwałego poboru takiej mocy co grozi nagrzewaniem się instalacji a w konsekwencji pożarem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Moim zdaniem z użyciem tej przenośnej ładowarki BMW nie uda się uzyskać 3.6kW na jednej fazie.

A przynajmniej nie ze standardowym kablem 230V z wtyczką E+F, dodawanym w komplecie z ładowarką.


Spójrzcie na instrukcję do tej ładowarki, a konkretnie na tabelę na str. 11 i 12.

https://www.bmw.pl/content/dam/bmw/common/topics/fascination-bmw/electromobility2020-new/charging-support/poland/ffc/bea-01295A02C10_2.2_pl_pl.pdf.asset.1649100725841.pdf


Wyglada na to, że stosując dołączony do ładowarki jednofazowy kabel z wtyczką E+F mamy ograniczenie do 10A.

Jednak przy zastosowaniu rownież jednofazowego kabla, ale z niebieską wtyczką CEE (można kupić ten kabel jako akcesorium do ładowarki) prawdopodobnie dałoby się uzyskać większą moc ładowania.

Inna sprawa że tego rodzaju gniazd jednofazowych (niebieskich) w Polsce właściwie nie spotyka się (one wyglądają jak czerwone trójfazowe). Co oczywiście nie przeszkadza - jak ktoś chce - aby sobie w garażu takowe zainstalować, kupić kabel i prawdopodobnie uzyskać wyższa moc ładowania na jednej fazie.


P.S.

Wtyczka typu E - to obowiązujący w Polsce standard z bolcem uziemiającym

Wtyczka typu F - to tzw. złącze Schuko (popularne w Niemczech), uziemienie zamiast bolca stanowią blaszki z boku wtyczki

Wtyczka typu E+F - to mix obu ww., tj. obsługująca uziemienie zarówno poprzez bolec jak i boczne blaszki (złącze Schuko)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
nie umiem sobie wyobrazic, zeby kabel zasilajacy mogl wplywac na prad jaki poda ladowarka. Nie ma tam zadnej komunikacji. Musi byc na ladowarce albo jakis przelacznik albo jakis pin w polaczeniu ladowarki z kablem, ewentualnie jakos jest to rozwiazane softowo. Jest tez mozliwosc, ze instrukcja jest uniwersalna i ma w sobie zawarte informacje o kablach do roznych typow ladowarek (sa tam tez wymienione kable silowe)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To zobacz ile pinów (i jakie) są w gnieździe ładowarki.

Jest 5 dużych pinów zasilających (trzy fazy, neutralny, ochronny) i trzy małe piny.

Ja jak najbardziej jestem w stanie sobie wyobrazić, że te trzy małe są wykorzystywane właśnie do komunikacji (bo do czego innego?)

Wszak ten „zwykły” kawałek kabla kosztuje w ASO 500 PLN, z czegoś ta cena wynika… Więc nie zdziwiłbym się gdyby w kablu coś dołożyli. Przykładowo każdy kabel Lightning do iPhone, nawet chiński, ma we wtyczce chipa… to nie jest obecnie żadne rocket science…

No i z uwagi na specyficzne złącze nie zastosujesz jakiegokolwiek kabla, musisz kupić oryginalny… więc spokojnie mogli zastosować tego typu rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To by sie zgadzalo, jesli jest inny uklad pinow we wtyczce po stronie ladowarki (nie gniazdka). Zapewne po podlaczeniu ktorys pin sie zwiera co umie odczytac ladowarka. Kabla lighting nie ma co porownywac bo to jest kabel, w ktorym idzie tez komunikacja cyfrowa, wiec urzadzenia potrafia sie miedzy soba dogadac. Tu masz polaczenie z siecia a gniazdko nic ci nie powie :D


Oczywiscie inna cena zapewne wynika z grubosci kabla. Im wyzsza moc tym kabel musi byc grubszy czyli drozszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie zrozumiałeś przykładu z kablem Lightning. Chodziło o to że umieszczenie mikroprocesora w kablu jest dzisiaj powszechną praktyką, nawet w tanich chińskich kablach.


W ładowarce BMW wystarczyłoby gdzieś w tych wymiennych kablach (np. we wtyczce) zainstalować układ kodujący („chipa”), z którym ładowarka komunikuje się za pomocą magistrali trzyprzewodowej (trzy małe piny). Każdy kabel jest inaczej zaprogramowany, stąd ładowarka „wykrywa” jego typ. Sieć zasilająca (czyli gniazdko w ścianie) nie ma tu nic do rzeczy, komunikacja odbywa się tylko na linii ładowarka-wymienny kabel.

Poza tym w ten sposób da się łatwo ogarnąć sieci zasilające typu IT (w Polsce mamy standard zasilający TN). Czyli da się ogarnąć np. sieć zasilającą stosowaną w Norwegii - wiele ładowarek do elektryków (kupionych poza Norwegią) ma tam problem bo ładowarka nie identyfikuje poprawnie uziemienia.

Oczywiście „kodowanie kabla” można wykonać prymitywnie, odpowiednio zwierając wspomniane trzy styki po stronie kabla, zamiast stosowania chipa. Jednak (pomijając małą liczbę kombinacji na 3 pinach) jestem przekonany, że jeśli zdecydowali się na kodowanie kabli, zastosowali interfejs cyfrowy.


P.S.

Markowy 2m kabel 16A (prawdziwy przekrój 2.5mm2 z dobrej miedzi), np. serwerowy HP czy Dell, kosztuje 100 zł. Taki sam mniej markowy, aczkolwiek nadal bardzo dobry - kosztuje 60 zł, chiński poniżej 25 zł… 16A na jednej fazie to nie są przesadnie duże moce…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Chip wbudowany w kabel, czy tez złącze, to ma sens :D


jesli to jest ta sama ladowarka: https://www.bmw.pl/pl/topics/offers-and-services/konfigurator-akcesoriow.zestaw-startowy-szybkiej-%C5%82adowarki-uniwersalnej-bmw-typ-e-f.html to na dole w Pasujące akcesoria sa rozne kable, rowniez 3 fazowe wiec chyba warto sie w taki kabel silowy + ten niebieski + przejsciowka sie zapoatrzyc :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Mogę potwierdzić, że kabel pomiędzy gniazdkiem, a ładowarką wpływa na moc ładowania. Zresztą zobaczcie sobie przy wtyczce na zawieszoną karteczkę jest tam wyraźnie napisane 10A czyli 2,2 kW. Ja dokupiłem przelotkę do siły do tej ładowarki i na 3 fazach leci 11 kW ale mam też przelotkę zwykła wtyczka do gniazda 1 fazowego <=> gniazdo do siły. I po wpięciu tej przelotki a potem użyciu końcówki 3 fazowej z ładowarki BMW leci na jednej fazie 3,6 kW. Wniosek na 100% kabel gada ładowarce, że ma ograniczać moc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
za 700 zlotych mozna dokupic dodatkowy kabelek do tej ladowarki. Mamy wtedy ladowarke mobilna 2w1. 11kw jak jest sila + na zwykle gniazdko. Radze tez zainteresowac sie gniazdami silowymi i dokupic odpowiednia przelotke bo sa 2 type wieksze i mniejsze (32A/16A bodajze)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Już 700 zł te kable kosztują? :shock:

Nie tak dawno można było kupić po 450 zł…


Co do przejściówek - można to rozwiązać dwojako: kupić kabel do ładowarki z wtyczką 16A i do tego przejściówkę gniazdo 16A->wtyczka 32A. Bądź kabel 32A i przejściówkę gniazdo 32A->wtyczka 16A.


Przykładowa przejściówka jak niżej kosztuje ok. 45 zł i nie zajmuje dużo miejsca

http://tarel.pl/3d/600/600v2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Jaką macie moc ładowania? Ja maksymalnie uzyskuję 2.0-2.1kW (na wyswietlaczu), czyli prąd Max 10A. Czy komuś udało się uzyskać 3kW+ na tej przenośnej ładowarce?


Teoretycznie ładowarka obsługuje 16A, gniazdko i bezpieczniki w miejscu ładowania mam 16A, w aucie przy AC bez względu na to czy ustawiam 30A czy 16A, to Max prąd ładowania wychodzi 10A.


Dodatkowo czy moc, która się wyświetla się to moc która „wchodzi” do baterii, czyli po wszystkich stratach?

 

BMW iX3 ma on-board AC charger o mocy 11kW. Na jednej fazie 240V przy 16A można uzyskać maksymalnie nieco ponad 3kW. Aby uzyskać 11kW trzeba mieć 3 fazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jaką macie moc ładowania? Ja maksymalnie uzyskuję 2.0-2.1kW (na wyswietlaczu), czyli prąd Max 10A. Czy komuś udało się uzyskać 3kW+ na tej przenośnej ładowarce?


Teoretycznie ładowarka obsługuje 16A, gniazdko i bezpieczniki w miejscu ładowania mam 16A, w aucie przy AC bez względu na to czy ustawiam 30A czy 16A, to Max prąd ładowania wychodzi 10A.


Dodatkowo czy moc, która się wyświetla się to moc która „wchodzi” do baterii, czyli po wszystkich stratach?

 

BMW iX3 ma on-board AC charger o mocy 11kW. Na jednej fazie 240V przy 16A można uzyskać maksymalnie nieco ponad 3kW. Aby uzyskać 11kW trzeba mieć 3 fazy.

 

To jest jasne :-) Mowa w wątku była o ładowaniu ze zwykłego gniazdka domowego takiego do którego podłącza się czajnik elektryczny, a nie gniazdka siłowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pozwole dorzucic swoje 3 grosze na podstawie innego watku.

Skoro BMW daje ladowarke mobilna 1-f o natezeniu max 10A to na pewno robi to ze wzgledu na dobro klienta :cool2:

W koncu mozemy miec stara instalacje w domu, drewniane sciany, dzieci spia w pokoju obok, pozar te sprawy.

Imho nie warto zwiekszac mocy ladowania, trzeba cierpliwie czekac 2 doby az sie elektryk naladuje :twisted:

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście masz rację, nikt nikomu nie sugeruje aby naciągać idee BMW, ale jak jest ktoś kto kombinuje coś z przejściówkami itp aby wyciągnąć z 1F 16A to raczej zdaje sobie sprawę, że do takiej zabawy instalacja musi być odpowiednia no i co podstawa wymaga odpowiedniego zabezpieczenia czyli 16A jak i odpowiednich przewodów. Jeżeli instalacja nie spełnia warunków 16A to powinna mieć mniejsze zabezpieczenie w postaci mniejszego bezpiecznika, a wtedy operacja z przejściówkami i tak wywali mu zabezpieczenie. No chyba, że jak to w szerokiej Polsce bywa jedziesz na "gwoździu" to wtedy hulaj dusza ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ale czy przeczytaliście ten wątek dokładnie?


Nikt tu nie kombinuje z żadnymi przejściówkami dla jednej fazy - jedyne co dyskutowaliśmy, to przyczyny dlaczego ładowarka BMW ma ograniczenie do 10A dla zasilania jednofazowego oraz że to zabezpieczenie jest zrealizowane najprawdopodobniej w postaci zakodowanego przewodu. Ta dyskusja nie była po to, żeby to „przerabiać gwoździem, ale po to aby zrozumieć „idee fixe”.

Zresztą zabezpieczenie zostało wprowadzone - i słusznie - zapewne właśnie z uwagi na ryzyko obciążenia prądem 16A instalacji, która niekoniecznie jest do przystosowana do takiego obciążenia.


Jeśli zaś chodzi o przejściówki - to mowa jest jedynie o przejściówce trójfazowej, bo jak zapewne większość osób wie spotykane są dwa standardy gniazd pięciobolcowych (mówimy tylko o sieciach TNS, nie rozważamy czteroprzewodowej sieci TNC). A te dwa standardy (3x16A oraz 3x32A) różnią się wielkością gniazda.

Można więc kupić sobie do przenośnej ładowarki BMW albo oba oryginalne przewody (każdy po 500, czy podobno już 700 zł) bądź jeden z nich i odpowiednią przejściówkę za 50 zł. W przypadku tej konkretnej ładowarki z elektrycznego punktu widzenia i z punktu widzenia BEZPIECZEŃSTWA jest to dokładnie to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Można więc kupić sobie do przenośnej ładowarki BMW albo oba oryginalne przewody (każdy po 500, czy podobno już 700 zł) bądź jeden z nich i odpowiednią przejściówkę za 50 zł. W przypadku tej konkretnej ładowarki z elektrycznego punktu widzenia i z punktu widzenia BEZPIECZEŃSTWA jest to dokładnie to samo.

na stronie BMW po 480 PLN (w Mini to samo)

https://www.bmw.pl/pl/topics/offers-and-services/konfigurator-akcesoriow.kabel-przej%C5%9Bciowy-bmw-cee-32-a-(czerwony-3-fazowy)-do-szybkiej-%C5%82adowarki-uniwersalnej.html

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.