Skocz do zawartości

Wymiana oleju w skrzyni biegów ZF: statyczna czy dynamiczna?


WP89

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana dynamiczna moze byc zabojcza dla skrzynii, ktora ma 200 000 - 300 000 km.


MOZE ALE NIE MUSI - i powie to kazdy uczciwy mechanik, ktory chociaz zna zasade dzialania automatu.


Chodzi o to, ze skrzynia z czasem "zarasta" nagarem, ktory stanowi dodatkowe uszczelnienie. Sam nagar w sobie nie stanowi niczego groznego dla skrzynii. Jednak po plukaniu jej dynamicznie (dynamiczna wymiana), skrzynia moze sie rozszczelnic. Nie koniecznie w czasie samego zabiegu, ale moze okazac sie ze po przejechaniu 30 km, albo 1000 kidy skrzynia sie rozgrzeje, wtedy olej wyleci z niej jak nie powiem co z czego podczas obstrukcji.

No ale niestety... ile forow, ile uzytkownikow i "mechanikow" tyle opinii.


W Polsce pokutuje to, ze masa ludzi kupuje auta, ktore maja na liczniku 120 000 -150 000 km (po korekcie z 500 000). Pozniej nowy "szczesliwy" nabywca robi plukanki silnika, skrzynii, i okazuje sie po kolejnych 60 000 km ze wszystko pada. Czesto jest tak, ze aktualny wlasciciel nie zdazy tego zaznac, bo sprzeda auto w kolejne rece... a pozniej w internet ida opinie, ze W212 po 200 000 km to szmelc.... ze F10 220 000 km do niczego sie nie nadaje... ... tylko ze to wynika czesto z tego, ze jakis Turek cofnal licznik o 300 000 km - 400 000 km (srednio zaawansowany specjalista nie zauwazy tego podczas ogledzin przy zakupie), a nastepnie Polak po zakupie wydaje setki PLNow na "magiczne" usprawnianie mechanizmow wyplukujac z nich caly szlam, ktory uszczelnial odpowiednie podzespoly. No ale coz... w Europie jest ponad miliard ludzi, daje to niezliczone kombinacje mozliwosci, ktore powoduja pozniej narzekania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

wytyczne ZF co do wymiany oleju w skrzyni to wymiana statyczna. Dynamiczne się robi w DSG. Nie dawałbym komuś auta do wymiany oleju w skrzyni gdzie on nigdy tego typu skrzyni nie robił...
Stop Electric GO V8. 2 litry to może mieć czajnik ;D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Wymieniłem w końcu ten olej w skrzyni.

Co ciekawe, zeszło równo 4.5l, i tyle samo weszło.

Wydaje się dziwnie mało, no ale cóż, jest 1:1.


Przebieg 81tyś, olej jeszcze fabryczny, ewidentnie przepracowany.

Nie odczuwam żadnych zmian w pracy skrzyni.


Wymieniłem również olej w przekładni VTG X-Drive, tutaj dopiero był dramat, aż dziwne że w ASO nikt tego nie wymienia.

Nie ma niestety korka spustowego (jest na niego miejsce w obudowie, ale samego korka niet) więc trzeba ratować się odsysarką z dogiętą metodą prób i błędów rurką którą ściągamy olej przez korek wlewowy.

Odciągnąłem równo 0.5l, i tyle samo weszło.


Kolejny raz wymienię pewnie gdzieś po 40tyś, nie będę czekał do 80.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
To zależy... ZF mówi o wymianie oleju między 80 a 120 tys. km w zależności od warunków eksploatacji. Jeśli jeździsz głównie w trasy to ja bym jeszcze ze 20 tys. zrobił.... z drugiej strony świeży olej to jednak świeży. Musisz sam podjąć decyzję, bo nikt Ci tu nie wskaże rozwiązania, a zdania są podzielone jak widać we wcześniejszych postach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fetysz się zrobił z tą wymianą oleju... Dynamicznie, statycznie - doktoraty, opracowania.

Niektórzy nie wymieniają oleju wcale, inni się zastanawiają nad wymianą po 75 tys km.


Nie bawiłem się nowszymi skrzyniami ZF ale powiem tak:

Skrzynia ZF 6hp26.

Wymiana oleju chyba po ok. 240 tys km (poprzedni właściciel nie wymieniał oleju raczej), wymiana statyczna. Olej zlewany bardzo ciemny. Po wymianie - bez zmian. Jak jeździła tak jeździ.

Po 260 km, wymiana można by rzec dynamiczna bo wkładałem inny konwerter, przy okazji puścił najprawdopodobniej oring pompy więc olej zlany praktycznie całkowicie podczas rozbierania wszystkiego. Efekt - bez zmian - jak było tak jest.

Przy okazji adaptacja skrzyni czy jak to tam nazywa kasowanie - skasowałem trochę pochopnie na zasadzie ryzyk fizyk, nie bardzo mogłem wykonać jazdę "adaptacyjną" (najzwyczajniej nie miałem czasu). Zacząłem jeździć normalnie - efekt - bez zmian, jak było tak jest.


Moim zdaniem olej w skrzyni powinno się wymieniać bo tak jak wszystkie oleje się zużywa. Oczywiście nie w takim tempie jak silnikowy bo wiadomo - pracuje w innych warunkach.

Olej spokojnie można zmieniać statycznie wiedząc, że podmieniamy ok. 2/3 całej objętości. Jednak w kontekście tego, że BMW nie zaleca wymiany oleju w ogóle, to wymienianie nawet tych 2/3 co np. 100 tys km to i tak luksus dla skrzyni.

Wymiana dynamiczna - czemu nie, kto bogatemu zabroni - w końcu można wymieniać olej w ASB przy każdej wymianie oleju w silniku :-)

No a jak skrzynia jest zużyta to nie pomoże ani wymiana statyczna ani żadna magia z wymianą dynamiczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W d..ach się już wszystkim poprzewracało.


Sprawdź ile kosztuje oryginalny zestaw ZF do Twojej skrzyni - olej, filtr (miska), i inne drobiazgi. Wtedy porównaj z ceną warsztatu.

Statyczną wymianę w skrzyni da się zrobić w godzinę, dwie - jak liczą czas do wystygnięcia samochodu, który przyjechał na warsztat... Jak masz możliwości warsztatowe i jakieś pojęcie w temacie (wymiana jest bardzo prosta) to ogarniesz sam, jak nie - jesteś zdany na łaskę warsztatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak właśnie uważam że mocno odpłynęli z ceną. Zestaw ori ZF kosztuje lekko ponad 700zl. Nawet doliczając koszt robocizny to nie powinno to być więcej niż 1000-1200, a gdzie tu za 1600... Sam nie zrobię bo nawet nie mam gdzie ale w innym miejscu zapytam. Taki zwykły warsztat to ogarnie? Nie jest chyba potrzebny spec od automatów?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy warsztat to ogarnie o ile mechanik ma trochę oleju w głowie i potrafi czytać proste teksty po angielsku (jeśli wcześniej tego nie robił).

Opis wymiany miski i filtra jest w newtis a procedura wlewania oleju tak aby był dobry poziom w instrukcji ZF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga na wymianę dynamiczną


Stronka BM cars ma taką wzmiankę


Aktualizacja 12.07.2021 – nowe zalecenia producenta skrzyń ZF odnośnie wymiany oleju

Ze względu na liczne przypadki uszkodzeń automatycznej skrzyni biegów podczas stosowania metody dynamicznej, firma ZF zaleca wymianę statyczną. Wtłaczanie ciśnieniowe, czyli dynamiczna wymiana może powodować uszkodzenia mechatronika, uszczelnień i elementów ciernych. O aktualizacji napisaliśmy na naszym blogu.


Jako specjalistyczny serwis BMW mamy bezpośredni kontakt z producentami podzespołów. Dlatego też informujemy o nowych zaleceniach naszych klientów – zarówno online na stronie, jak i offline podczas wizyty w Katowicach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Witam,


dorzucę temat do rozpatrzenia. X3 F25 X30D (2015) na misce widnieje napis OIL FILLING TEMP. 40 to 50 st. C, pytanie czy przed wymianą ogrzewaliście olej ?


Pozdrawiam...

 

Jeżeli serio pytasz, to jest to temperatura przy jakiej masz mieć właściwy poziom oleju, a nie że olej musisz grzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
Nikt nie pisze o zresetowaniu adaptacji skrzyni po wymianie oleju. Znalazłem procedury które mówią o naciśnięciu pedału gazu na 30 s na włączonym zapłonie a następnie uruchomienie silnika. znalazłem też zresetowanie adaptacji za pomocą programu winKFP. W książce Bentley jest dokładnie procedura wymiany oleju skrzynie ale nie ma nic o zresetowaniu adaptacji. Czy jest to konieczne po wymianie oleju? rozumiem że po takim zresetowaniu adaptacji trzeba wykonać jazdę adaptacyjną. co o tym temacie wiecie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nikt nie pisze o zresetowaniu adaptacji skrzyni po wymianie oleju. Znalazłem procedury które mówią o naciśnięciu pedału gazu na 30 s na włączonym zapłonie a następnie uruchomienie silnika. znalazłem też zresetowanie adaptacji za pomocą programu winKFP. W książce Bentley jest dokładnie procedura wymiany oleju skrzynie ale nie ma nic o zresetowaniu adaptacji. Czy jest to konieczne po wymianie oleju? rozumiem że po takim zresetowaniu adaptacji trzeba wykonać jazdę adaptacyjną. co o tym temacie wiecie?

Adaptacje robisz po naprawie skrzyni ( wymiana sprzęgieł, naprawa mechatroniki ) a nie po wymianie oleju.

Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, różne rzeczy można w Internecie na ten temat przeczytać, jak zresztą na każdy temat, wgłębiałem trochę temat. W ISTA można zobaczyć czas napełnienia sprzęgieł i jest adaptacja a następnie przyuczanie. jeśli jest wszystko w porządku i te czasy nie wybiegają poza normę, po wymianie oleju nic nie robimy. a ta procedura z pedałem gazu dotyczy przepustnicy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.