Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Oglądałem wczoraj, Bąku jest spoko, ale jego testy są kompletnie nieprecyzyjne. Tak czy siak cudów nie ma, jak się szybko jedzie czyli min te 180 to czy to paliwo czy to prąd szybko znika. Tankując paliwo w 5 min. można jechać dalej, a "tankując prąd nawet w 30 min taka jazda robi się bez sensu. Na razie nie widzę sensu/potrzeby kupowania elektryka. Nie tylko z tego powodu, ponieważ dźwięk jest dla mnie póki co ważny. Natomiast jeśli chodzi o najważniejszą zaletę elektryków, czyli tania jazda to co z tego, ze zamiast wydać rocznie na paliwo np 15 tys zł wydam powiedzmy 3 tys. Tylko, że najpierw musze wydać 300 tys na nowe auto. Także finansowo to tez się nie spina. Elektryki mogą wg mnie kupować ludzie, którzy chcą kupić nowe auto za powiedzmy 300 tys zł i wtedy mają wybór spalinowy czy elektryk.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Założenia pomiarów były proste. Każdym z samochodów przemieszczano się przez 482 kilometry ze średnią prędkością 130 kilometrów na godzinę...


po co kupować kilkuset konne auta? po to, żeby jeździć 130 autostradą? na pewno się tacy znajdą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inaczej - w Norwegii możesz mieć karocę o dystansie 150km. Idąc za tropem maxymy pokój buduje się za pomocą rakiet ma swoim terytorium jak czysty klimat za pomocą trucizny.

Celowo podburzasz piszac, że Tesla najlepsza trolujac userow. W dalszy ciągu jestem za wieczystemu banem dla ciebie i takich jak ty.

W.ierdzisz mi ruskim trolem od dawna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
po co kupować kilkuset konne auta? po to, żeby jeździć 130 autostradą? na pewno się tacy znajdą...

Kriss, ja czasami naprawde nie rozumiem Twojego podejscia, nawet pomimo tego, ze wiem jak wyglada jazda w Polsce w praktyce.

Czy Ty uwazasz, ze kazdy kto kupuje 400, 500 czy 600 konne auto ma automatycznie zapier**** za kazdym razem, na kazdej obwodnicy/ekspresowce/autostradzie 200km/h?

W calej Europie poza Polska i Niemcami maks. dopuszczalna predkosc to 120-130km/h i miazdzaca wiekszosc ludzi tych przepisow po prostu przestrzega :roll:

Pelna moc aut ludzie wykorzystuja od wielkiego dzwonu, gdzies przez chwile pocisna, gdzies chwilowo sie z kims poscigaja, ktos pojedzie na tor i w sumie tyle.

Dla tych ulotnych chwil wiele osob jest sklonnych doplacic troche wiecej.

Dzisiaj 200km/h mozesz godzinami zapier**** i w Skodzie Octavii 1.6TDI i nie jest to jakis wielki powod do chluby, nie trzeba do tego kupowac 500KM auta przeciez - przedstawiciele handlowi udowadniaja to kazdego dnia :norty:


Mi na przyklad w mocnych EV podoba sie to, ze dodatkowa moc kosztuje juz relatywnie niewiele w porownaniu do bazowych modeli a jadac w podobny sposob wersja 200KM czy 500KM - zuzywasz prawie tyle samo energii. W przypadku ICE mocne wersje potrafia kosztowac 2-3x tyle co wersje bazowe, eksploatacja/serwis jest kilkukrotnie drozsza a i spalanie duuuzo wieksze.

 

Inaczej - w Norwegii możesz mieć karocę o dystansie 150km. Idąc za tropem maxymy pokój buduje się za pomocą rakiet ma swoim terytorium jak czysty klimat za pomocą trucizny.

Celowo podburzasz piszac, że Tesla najlepsza trolujac userow. W dalszy ciągu jestem za wieczystemu banem dla ciebie i takich jak ty.

W.ierdzisz mi ruskim trolem od dawna.

Jezeli to nie narkotyki (nie oceniam) to polecam szukac pomocy z linku ponizej :cool2:

https://www.znanylekarz.pl/choroby/schizofrenia/warszawa

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
nie jest ze mną tak żle, bo w Jeepie mam blokadę na 178 km/h i mi wystarcza :D , natomiast w M2 taka prędkość to taka spokojna przelotowa na autostradzie :mad2:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ceny prądu wzrosną we wrześniu o 500 procent. „Taryfy grozy” już u klientów



https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/Ceny-pradu-wzrosna-we-wrzesniu-o-500-procent-Taryfy-grozy-juz-u-klientow



Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ceny prądu wzrosną we wrześniu o 500 procent. „Taryfy grozy” już u klientów

https://wiadomosci.radiozet.pl/Biznes/Ceny-pradu-wzrosna-we-wrzesniu-o-500-procent-Taryfy-grozy-juz-u-klientow

Mowimy o przedsiebiorcach czyli stacje ladowania DC w przypadku EV, zobaczymy jak to sie przelozy na ceny.

Odbiorcy indywidualni nawet jak im o te 180% wzrosnie - zamiast 100pln mies beda ladowac za 200 pln w G12 jak nie maja fotowoltaiki. Ile wydajesz mies na benzyne? ;)

Przy tej cenie energii witamy sie z 25% inflacja jak nic, to bedzie terapia szokowa dla wielu ludzi w PL :/

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wszystkie moje samochody palą co najmniej 12 l/100, więc do wydatków na ładowanie elektryka jeszcze daleko, ale większość ludzi ma auta które spalają średnio 6 l i jeżdżą 10-15 tys km rocznie. Rocznie wydają ok 5 tys zł na paliwo. Dla nich nie będzie argumentem przejście na elektryka, żeby zaoszczędzić rocznie ze 2 -3 tys zł, bo maja auta warte 30-50 tys zł itd...

Co do podwyżek cen prądu dla przedsiębiorców to wiadomo, że to się na wszystkim i na wszystkich odbije.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zgadzamy sie Kriss, teraz o elektrykach w PL najczesciej mysla ludzie ktorzy i tak planowali wydac >150k PLN na nowe auto.

Typu - chcialem 330i za 250k PLN ale sie szarpne i za 300k PLN kupie i4 e40, doloze 50k PLN ale bedzie technologiczna nowosc, bedzie oszczedniej, nowoczesniej etc etc.

A jeszcze jak doloza ze 20k PLN dofinansowania to juz w ogole.

Ci ludzie ktorzy jezdza 15 letnimi autami po 30 tys PLN pewnie sie zainteresuja EV za ~10 lat jak uzywki EV beda chodzic w podobnych cenach.


W wielu krajach Europy m.in. Norwegii koszty uzytkowania starych samochodow sa po prostu duzo wyzsze niz w PL (serwis, oplaty drogowe) a dofinansowania do EV z kolei wyzsze - wiec poziom "oplacalnosci" jest w innym miejscu dla Kowalskiego. Jakbym policzyl 3 letnie TCO mojej ex F10 530d to wyszloby pewnie 10x wieksze od TM3 (albo raczej 20x biorac pod uwage jak Tesle/EV obecnie trzymaja wartosc)


Apropo cen energii - teraz swietnie widac dlaczego oplacalo sie instalowac fotowoltaike - wiekszy jednorazowy wydatek w czasach propserity, a wymierne korzysci na 10-15 lat w czasach kryzysowych.


Tymczasem w Tesli - OTA rzadzi - wchodza zapowiadane profile kierowcy w "chmurze" - wsiadajac do dowolnej Tesli (z wypozyczalni, do auta kolegi etc etc) - wszystkie ustawienia (fotele, lusterka, kierownica, media, tryb jazdy etc etc) beda automatycznie synchronizowane.

A ze Tesla to produkt premium, gdzie kazdy egzemplarz ma elektryczne fotele, elektryczna kierownice czy spersonalizowane Spotify - kierowca nigdy wiecej nie bedzie zmuszony do plebejskiego ustawiania wszystkiego pod siebie za kazdym razem :norty:

https://electrek.co/2022/08/23/tesla-software-update-cloud-based-driver-profiles-goodies/

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jakbym policzyl 3 letnie TCO mojej ex F10 530d to wyszloby pewnie 10x wieksze od TM3 (albo raczej 20x biorac pod uwage jak Tesle/EV obecnie trzymaja wartosc)

 

To nie elektryki trzymaja wartosc a inflacja panujaca na calym swiecie sprawia ze pieniadz jest coraz bardziej g warty.

 

Apropo cen energii - teraz swietnie widac dlaczego oplacalo sie instalowac fotowoltaike - wiekszy jednorazowy wydatek w czasach propserity, a wymierne korzysci na 10-15 lat w czasach kryzysowych.

 

Dlatego majac PV inwestuje dodatkowo w generator pradu. SPALINOWY :D


 

A ze Tesla to produkt premium, gdzie kazdy egzemplarz ma elektryczne fotele, elektryczna kierownice czy spersonalizowane Spotify

w dacii tez to wszystko jest :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzamy sie Kriss, teraz o elektrykach w PL najczesciej mysla ludzie ktorzy i tak planowali wydac >150k PLN na nowe auto.

Typu - chcialem 330i za 250k PLN ale sie szarpne i za 300k PLN kupie i4 e40, doloze 50k PLN ale bedzie technologiczna nowosc, bedzie oszczedniej, nowoczesniej etc etc.

Zapomniałeś dopisać, że będą też królikami doświadczalnymi 10 różnych sieci ładowania, wielu nowych problemów z aplikacjami, tudzież walczenia ze wspólnotą o przyłącze.

 

Apropo cen energii - teraz swietnie widac dlaczego oplacalo sie instalowac fotowoltaike - wiekszy jednorazowy wydatek w czasach propserity, a wymierne korzysci na 10-15 lat w czasach kryzysowych.
Ja nawet chciałem, ale lipa, bo wpierw muszę wymienić poszycie dachu, żeby to utrzymało :P

 

Tymczasem w Tesli - OTA rzadzi - wchodza zapowiadane profile kierowcy w "chmurze" - wsiadajac do dowolnej Tesli (z wypozyczalni, do auta kolegi etc etc) - wszystkie ustawienia (fotele, lusterka, kierownica, media, tryb jazdy etc etc) beda automatycznie synchronizowane.

A ze Tesla to produkt premium, gdzie kazdy egzemplarz ma elektryczne fotele, elektryczna kierownice czy spersonalizowane Spotify - kierowca nigdy wiecej nie bedzie zmuszony do plebejskiego ustawiania wszystkiego pod siebie za kazdym razem :norty:

Z tym premium to u Ciebie jak z definicją auta sportowego :D Generalnie rozwiązanie problemu, który nie był problemem. Ja dla przykładu mam spersonalizowane Spotify w samochodach od kilkunastu lat dzięki użyciu technologii premium zwanej bluetooth ;)

Jestem też ciekaw, jak zapisują w chmurze ustawienia lusterka środkowego, czy przypadkiem trzeba je ustawiać tak samo jak 100 lat temu?


No i najwazniejsze - czy jak kierowca tak spersonalizowanej Tesli z niej wysiądzie i potem musi siedzieć na zwykłym fotelu np. w restauracji, to go bolą plecy, albo łokcie od używania sztućców w nieoptymalnej pozycji uśrednionej dla populacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja nawet chciałem, ale lipa, bo wpierw muszę wymienić poszycie dachu, żeby to utrzymało :P

 

Goraco odradzam zakładanie pv na dachu. Lepiej wydzielić kawałek działeczki. Jakby nie było to jest ingerencja w dach, który po czasie może zacząć cieknąć. Do tego jak wejdzie kuna i będzie potrzeba przełożenia dachówki czy coś to będzie problem. Nie uzyskasz także optymalnego kata plus chłodzenie paneli będzie sporo słabsze jak na gruncie. No i w przypadku pożaru problem z gaszeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego na płaskim dachu miałbym mieć problem z nieoptymalnym kątem?

Kuny nigdy w życiu nie widziałem, tym bardziej na dachu domu typu "kostka" gdzie bardzo trudno wejść na dach.

Poza tym jak mówiłem, na razie odpuściłem, bo nie wiem czy chce mi się dach robić, chyba że ceny w budowlance się unormują. Zresztą, mam tylko 4 garażowane miejsca pod domem, także powiększenie tego jest teraz priorytetem :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zapomniałeś dopisać, że będą też królikami doświadczalnymi 10 różnych sieci ładowania, wielu nowych problemów z aplikacjami, tudzież walczenia ze wspólnotą o przyłącze.

W PL? Na dzis Greenway i Orlen, w 99% wystarczy. Gdzie te 10? Co do walki o przylacze - mniemam, ze zdecydowana wiekszosc kupujacych BEV to na dzis wlasciciele domow gdzie raczej nie ma problemow z wallboxem, nie? Takich klientow z wlasnym domem jest w PL 50% ludnosci wiec ma kto kupowac te elektryki poki co :cool2:

A w ciagu kolejnych kilku lat istniejace bloki (nowe juz musza bo ustawa) z miejscami parkingowymi sie dostosuja, jak BEV wejdzie do mainstreamu to wspolnoty same z siebie beda instalowac przylacza bo to bedzie po prostu podnosic atrakcyjnosc mieszkan/blokow - cos ala dzisiaj nikt nawet nie chce patrzec na nowoczesne mieszkania na 3. czy 4. pietrze bez windy.

 

Ja dla przykładu mam spersonalizowane Spotify w samochodach od kilkunastu lat dzięki użyciu technologii premium zwanej bluetooth ;)

Ooo panie, a ja mam autonomie level 5 jak zamowie ubera :cool2:

 

Jestem też ciekaw, jak zapisują w chmurze ustawienia lusterka środkowego, czy przypadkiem trzeba je ustawiać tak samo jak 100 lat temu?

Tu 100% zgody, tez o tym myslalem. Sa w ogole jakies auta gdzie sa te lusterka automatyczne? Moze jakis problem technologiczny/legislacyjny?

Natomiast nie zmienia to tego, ze Tesla robi fajny zamkniety ekosystem na wzor Appla ze swietna integracja pomiedzy wlasnymi urzadzeniami.

Na dzisiaj szanse, ze zdominuja rynek automotive i przeskocza sprzedaz VW i Toyote oceniam na jakies 85-90% - i jak jeszcze kilka lat temu byly smiechy ze startupu i odpadajacych kierownic - tak uwazam juz, ze za kilka lat jak czlowiek bedzie chcial elektryka to pierwsze kroki beda do tesla.com bo firma jest juz synonimem technologii EV mozna powiedziec.

W sensie - chcesz EV --> myslisz o Tesli i dopiero jak tam cos nie pasuje (cena, brak tradycyjnych licznikow, za malo premium dla uzytkownikow niemieckich premium, za malo punktow serwisowych, nie podoba sie bryla etc etc) to dopiero rozgladasz sie wsrod konkurencji. Ciezko wypracowana renoma.

 

No i najwazniejsze - czy jak kierowca tak spersonalizowanej Tesli z niej wysiądzie i potem musi siedzieć na zwykłym fotelu np. w restauracji, to go bolą plecy, albo łokcie od używania sztućców w nieoptymalnej pozycji uśrednionej dla populacji?

Odpowiedz na to pytanie jest jedna - trzeba kupic wlasna restauracje i miec spersonalizowane fotele pod siebie, nie? ;)

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Mercedes W140 zwany lochą ma elektrycznie sterowane lusterko wewnętrzne :8) Ale czy jego ustawienia zapisują się wraz z pamięcią foteli - tego nie wiem, trzeba by poszukać :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu 100% zgody, tez o tym myslalem. Sa w ogole jakies auta gdzie sa te lusterka automatyczne? Moze jakis problem technologiczny/legislacyjny?

Natomiast nie zmienia to tego, ze Tesla robi fajny zamkniety ekosystem na wzor Appla ze swietna integracja pomiedzy wlasnymi urzadzeniami.

Na dzisiaj szanse, ze zdominuja rynek automotive i przeskocza sprzedaz VW i Toyote oceniam na jakies 85-90% - i jak jeszcze kilka lat temu byly smiechy ze startupu i odpadajacych kierownic - tak uwazam juz, ze za kilka lat jak czlowiek bedzie chcial elektryka to pierwsze kroki beda do tesla.com bo firma jest juz synonimem technologii EV mozna powiedziec.

W sensie - chcesz EV --> myslisz o Tesli i dopiero jak tam cos nie pasuje (cena, brak tradycyjnych licznikow, za malo premium dla uzytkownikow niemieckich premium, za malo punktow serwisowych, nie podoba sie bryla etc etc) to dopiero rozgladasz sie wsrod konkurencji. Ciezko wypracowana renoma.

Wiele osób, w tym z tego forum, patrzy na co by kupić, co nie jest Teslą. Generalnie estetyka mydła i brak fizycznych WYGODNYCH przycisków nie wszystkim odpowiada. Im bardziej Tesla będzie nadganiać swoje braki, tym bliżej konkurencja będzie w sferze samej elektryki. Oczywiście zgodzę się z tym, że ustawienia w chmurze są spoko, natomiast nie jest to żaden game-changer, więcej o tym jest halo niż pożytku.


Jako ciekawostkę dodam, że w różnych samochodach mam różne fotele i w większości mam pełną elektrykę, poza 911, gdzie mam kubełki - elektrycznie się podnoszą do góry/w dół, a przód/tył jest na dźwignie. I bardzo tą dźwignię lubię, bo przejście od maksymalnej pozycji z przodu do maksymalnej z tyłu zajmuje 1sek, nierealne dla foteli elektrycznych, a przy 2 drzwiach przydatne. Nie zawsze pozornie wygodne elektyczne rzeczy dają realną korzyść.


Trzeba też pamiętać, że w VW został Piech wyrzucony, bo bezrefleksyjnie poszedł w kierunku all-in-BEV, co poskutkowało spadkiem zysków z spalinówek bez sensu. A moim zdaniem w najbliższych 20latach raczej bym się spodziewał, że przejdziemy z Diesel/Benzyna na Diesel/Benzyna/Elektryk po prostu.

 

No i najwazniejsze - czy jak kierowca tak spersonalizowanej Tesli z niej wysiądzie i potem musi siedzieć na zwykłym fotelu np. w restauracji, to go bolą plecy, albo łokcie od używania sztućców w nieoptymalnej pozycji uśrednionej dla populacji?

Odpowiedz na to pytanie jest jedna - trzeba kupic wlasna restauracje i miec spersonalizowane fotele pod siebie, nie? ;)

Tutaj muszę Ci przyznać 100% racji :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

a dzisiaj szanse, ze zdominuja rynek automotive i przeskocza sprzedaz VW i Toyote oceniam na jakies 85-90%

 

Nie ma szans. Zbyt uboga oferta i brak perspektyw na jej duze rozszerzenie przez kolejnych kilka dobrych lat. Moim zdaniem juz wysycaja rynek w Europie (wlasnie dolozyli gowniana wersje y do oferty)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Trzeba też pamiętać, że w VW został Piech wyrzucony, bo bezrefleksyjnie poszedł w kierunku all-in-BEV, co poskutkowało spadkiem zysków z spalinówek bez sensu. A moim zdaniem w najbliższych 20latach raczej bym się spodziewał, że przejdziemy z Diesel/Benzyna na Diesel/Benzyna/Elektryk po prostu.

W sensie Diess nie Piech?

Imho Diess podjal jedyna sluszna decyzje widzac co wyrabia Tesla i jak przyjmuje to rynek.

To, ze spadnie szybko bylo w sumie wiadomo od poczatku bo decyzje byly drastyczne (musialy byc po dieselgate) i narobil sobie pelno wrogow w zarzadzie i zwiazkach przy transformacji grupy.

A to czy mial racje dowiemy sie juz bardzo niedlugo bo jego sciezka, a sciezka drugiego giganta - Toyoty, sa poki co skrajnie rozne.

https://auto.economictimes.indiatimes.com/news/passenger-vehicle/cars/vw-boss-dilemma-is-about-more-than-herbert-diess/79515784?redirect=1


Wg mnie mylisz sie okrutnie z tymi 20 latami, za 5 lat nie poznasz rynku motoryzacyjnego - nie na ulicy, bo tam rzeczywiscie jeszcze 15-20 lat beda spaliniaki jezdzic - mam na mysli rynek pierwotny.

Mala zajawke mozesz juz miec ogladajac kanaly motoryzacyjne czy czytajac prase - polowa contentu to BEV. Za kilka lat dzial ICE to bedzie tylko "jak naprawiac/utrzymac przy zyciu" .

 

Nie ma szans. Zbyt uboga oferta i brak perspektyw na jej duze rozszerzenie przez kolejnych kilka dobrych lat. Moim zdaniem juz wysycaja rynek w Europie (wlasnie dolozyli [bAD] wersje y do oferty)

Pieknie bedzie sie starzec ten post, nie omieszkam go przypomniec za jakis czas :norty:

Przyklad Tesli szybko pokaze czy klienci potrzebuja 60 roznych modeli, kazdy w 10 wersjach silnikowych - czy wystarczy kilka, ale dopracowanych.

Przyklad Apple pozwala mi snuc jakies tam wnioski na ten temat :cool2:

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Adam

Tak, pomyliłem tych z VW, nieszczególnie pilnie to śledzę.


Co do przyszłości, to już kilka razy szumnie coś zapowiadali, a potem jednak się wycofywali. Więc się z Tobą co do przyszłości mocno nie zgodzę z prostej przyczyny, którą wszyscy znają - nie jesteśmy w stanie nadążyć z podażą prądu. Czas pokaże ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokaze czy klienci potrzebuja 60 roznych modeli, kazdy w 10 wersjach silnikowych - czy wystarczy kilka, ale dopracowanych.

Przyklad Apple pozwala mi snuc jakies tam wnioski na ten temat :cool2:

 

Rozumiem, o co Ci chodzi, ale dobrze ma też się Samsung z pewnie 108 różnymi modelami.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Apple to zupelnie nietrafione porownanie bo to caly ekosystem jest z dziesiatkami urzadzen takich jak telefony, tablety, zegarki, komputery stacjonarne, laptopy. Najszybsze i najbardziej wydajne procesory na rynku. Do tego masz top notch wykonanie z materialow premium. Zupelnie inna filozofia bo w tesli rzadzi tandeta i tanizna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.