Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak zwykle, źródło: instytut badań z dupy :D

...

:cool2:

Dziekuje, czasami glupio mi w tym watku co kilka tyg. zbijac samemu te same, powtarzajace sie, naciagane argumenty, fajnie ze coraz wiecej ludzi widzi nadchodzace zmiany oraz dostrzega zalety BEV i wady aut spalinowych.


Od siebie dodam tylko to, ze wiekszosc posiadaczy Tesli (oraz innych EV) ma dom i fotowoltaike, ktora karmia swoje elektryczne samochody.

Teze wysuwam na podstawie wpisow wlascicieli EV na elektrowozie.

Klienci elektrykow to najczesciej mocno swiadomi klienci, nie kupuja takich aut przez przypadek, wiedza z czym to sie je, jakie sa kompromisy etc.


Druga sprawa to to, ze nie mozna cedowac problemow mixu energetycznego w PL na Tesle czy BEV ogolnie na swiecie, to sa dwie niezalezne rzeczy i raczej jestem pewny ktora z nich bedzie sie musiala zreformowac w najblizszych latach bo na to, ze elektromobilnosc ominie Polske szerokim lukiem - raczej bym nie stawial pieniedzy :twisted:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja tylko jestem ciekawy jak będzie wyglądała sprzedaż jak się wszystkie dopłaty skończą a kiedyś na pewno się skończą. Nikt tutaj nie liczy emisji potrzebnej na zarobienie pieniędzy aby pokryć różnice w cenie miedzy bev i ice a ta zapewne mała nie jest.
Opublikowano

No ok, ale nie zawsze to co jest najtańsze jest najlepsze i będzie wybierane przez ludzi. Jakby tak było to każdy by dom ogrzewał paląc śmieciami, bo raz - nie płacisz za prąd/gaz, dwa - nie płacisz za wywóz śmieci. A jednak ludzie tak nie robią, tylko wybierają droższe, ale bardziej korzystne dla świata metody.


A wracając całkiem do tematu, ojciec w zeszłym tyg zamówił i4, bardzo fajnie doposażone (+300k katalogowo). Oczywiście benzynowe 4 gran coupé byłoby tańsze w zakupie, ale nie cena jest jedynym wyznacznikiem wartości produktu :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Ja tylko jestem ciekawy jak będzie wyglądała sprzedaż jak się wszystkie dopłaty skończą a kiedyś na pewno się skończą.

Zanim doplaty sie skoncza to w salonach nie bedzie innych aut niz elektryczne, klient nie bedzie wiedzial/pamietal jaka jest cena "wyjsciowa" - ktora i tak idzie z roku na rok w gore bo inflacja pedzi. Oby konkurencja zrobila swoje i trzymala ceny w ryzach.

Moze ostana sie jakies niedobitki hybryd PHEV dla najbardziej zatwardzialych.


Pomysl z tego punktu widzenia - glownym kosztem w BEV sa podobno baterie, ktore dzis sa w okolicach ~100-120$/kWh (ceny spadly dziesieciokrotnie w ciagu ostatniej dekady)

Jezeli wezmiesz takie i4, ktore ma baterie 80kWh czyli warta 8-10k$ - to jest raptem 10%, w porywach 15% wartosci calego auta!

Jezeli odejmiesz wszystko to co niepotrzebne w EV - czyli skomplikowany silnik spalinowy, skrzynie biegow, caly osprzet - turbiny, katalizatory, wtryskiwacze etc etc - smiem twierdzic, ze koszt produkcji tego auta jest zblizony do dzisiejszego 440i (badz mniejszy..)


Problemem jest z pewnoscia przejscie na inna technologie - wymaga to nowych fabryk czy gruntownej reorganizacji starych, zwolnieniu masy niepotrzebnych pracownikow, zmiany calej siatki logistycznej lancucha dostaw etc.


BMW bedzie przez kolejna dekade obciazone ICE - zyski beda z tego coraz mniejsze a serwisowac sprzedane auta trzeba bedzie kolejne 10-15 lat - firmy motoryzacyjne stricte typu EV np Tesla nie maja tego problemu i tych nalecialosci i bedzie im duzo latwiej obecnie bo elektryki to nowe rozdanie dla wszystkich.

Grupa VW tez poki co adaptuje sie duzo lepiej od innych tradycyjnych producentow motoryzacyjnych.


Ja zdania nie zmieniam - najblizsze lata to bedzie ogromne przetasowanie na rynku motoryzacyjnym i poki co, przyszlosc BMW nie napawa zbytnim optymizmem imho, chociaz Toyota i ich upor maniaka na wodor wyglada zdecydowanie gorzej :roll:

 

A wracając całkiem do tematu, ojciec w zeszłym tyg zamówił i4, bardzo fajnie doposażone (+300k katalogowo). Oczywiście benzynowe 4 gran coupé byłoby tańsze w zakupie, ale nie cena jest jedynym wyznacznikiem wartości produktu :)

Super :cool2:

Zdasz relacje jak to teraz wyglada w PL z restrykcjami i dostawa?

Sa jakies konkrety od dealera?

Edytowane przez adamjttk

.

Opublikowano
Zgadza sie oferta jest wyjatkowo intrantna ale tez grubo ponad podanymi przeze mnie widelkami dlatego przejzyj pozostale oferty. 100-200 netto za godzine to nie jest zaden mokry sen ale realne stawki dostepne na dzisiejszym rynku. Wiem bo sie akurat w tym srodowisku obracam a zeby nie bylo ze jestem goloslowny podalem linka do portalu i przykladem wyjatkowo intrantnego ogloszenia. p.s. na dzien dzisiejszy wiekszosc programistow w tzw software housach robi dla firm zagranicznych wiec to zaden wyjatek ze oferta jest np z Singapuru.

Im bardziej czytam takie Twoje odpowiedzi, tym gorsze zdanie o Tobie mam :8)

Nie ma znaczenia co odpiszę, bo tak nie czytasz albo nie rozumiesz.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

nie to Ty nie rozumiesz albo nie dociera do Ciebie jakie aktualne stawki panuja na rynku:

https://justjoin.it/all/all/all/25k -- KILKASET ogloszen ze stawka powyzek 25K, najstarsze ogloszenie sprzed 3 tygodni.


i kilka perelek wybranych tak na bardzo szybko:

https://justjoin.it/offers/devsdata-llc-senior-software-engineer-with-c-krakow -- oferta z Krakowa

https://justjoin.it/offers/airspace-intelligence-react-native-engineer -- Gdansk

https://justjoin.it/offers/teleport-back-end-engineer -- Warszawa


Polecam

13 minuta, Waldus wspomina ile pojedynczy programista jest w stanie zarobic
Opublikowano
nie to Ty nie rozumiesz albo nie dociera do Ciebie jakie aktualne stawki panuja na rynku:

https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-programista-stanowisko-ogolne


Tamtaram ;)

Wyłuskiwanie perełek z ogłoszeń, a rynek to dwie różne rzeczy. Wspominałem też, że stawki stołeczne naturalnie są wyższe, natomiast idę o zakład, że na śląsku programiści powyżej 20k na rękę to jednocyfrowy procent, a może i promil.


Swoją drogą, nie odróżniasz programisty od innych specjalizacji, bo wklejasz wszystko co leci, łącznie z takimi z "Krakowa" jak to:

We're looking for a Senior Software Engineer with C++ for an algorithmic trading and asset management company headquartered in Singapore, with technology development offices in Singapore and Amsterdam.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wiekszosc programistow dzisiaj i tak zdalnie pracuje wiec pojecie oferta stoleczna\inna lokalizacja sie zaciera. Obejzyj Waldusia (podlinkowany przezemnie film), minuta okolo 23 opowiada ile ludziom placi od 60-65 zlotych za godzine dla czlowieka po kursie do grubo ponad 200 dla najlepszych. Rozumiem ze te kilkaset ofert z kwotami 25k+ tez Ciebie nie przekonuje. Nie wiem skad bierze dane taki portal jak wynagrodzenia.pl ale spojrzyj sobie np na srednie np tutaj:

https://kodilla.com/pl/blog/ile-zarabia-programista

 

Opracowanie No Fluff Jobs pokazuje też wyniki badania dotyczącego 2020 roku. Widzimy tutaj m.in., że na najwyższe pensje mogli liczyć specjaliści security oraz Big Data. Średnia wysokość zarobków w tych obszarach wyniosła od 16 tys. zł netto do nawet ponad 22 tys. zł netto na B2B

 

Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć seniorzy z kilkuletnim doświadczeniem, którzy zarobią nawet 24.500,00 PLN. Warto zwrócić uwagę na skrajności - doświadczeni liderzy mogą oczekiwać płacy w wysokości 40.000,00 PLN brutto.

 

Czy firma dla ktorej programista koduje jest z UK, USA, Singapur nie ma to zadnego znaczenia. Pisalem juz wczesniej, jestes zatrudniony przez software house np z Krakowa ale robisz dla klienta z zagranicy.


Oczywiscie sa caly czas firmy co placa jakies marne grosze ale jak ktos ma fach w reku to mozna godnie zarobic.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Panowie wróćmy do tematu :)

 

:cool2:


https://electrek.co/2021/10/25/hertz-orders-100000-teslas-the-single-largest-ev-purchase-ever/

https://newsroom.hertz.com/2021-10-25-Hertz-Invests-in-Largest-Electric-Vehicle-Rental-Fleet-and-Partners-with-Seven-Time-Super-Bowl-Champion-Tom-Brady-to-Headline-New-Campaign


Hertz - jedna z najwiekszych wypozyczalni aut na swiecie wlasnie poinformowala, ze kupuje od Tesli 100.000 szt. TM3 :shock:

Kwota operacji - ponad 4 miliardy dolarow, nie dostaja nawet 1 centa upustu "flotowego" :norty:

Dostawa - w ciagu najblizszych 14 miesiecy.


https://www.youtube.com/watch?v=xjKaYp7QjeM&ab_channel=Hertz


Wyglada na to, ze to bedzie 100.000 aut demonstracyjnych Tesli na swiecie, po co komu dealerzy i jazdy testowe ^^


To jest olbrzymi news i fantastyczna informacja i PR dla Tesli.

Z pewnoscia mala usterkowosc czy brak drogich i regularnych serwisow tez mial wplyw na decyzje Hertza.

Ciekawi mnie czy news jest obecnie zdyskontowany w wycenie TSLA czy jest jeszcze miejsce na kolejne wzrosty :shock:


"Beginning in early November and expanding through year end, customers will be able to rent a Tesla Model 3 at Hertz airport and neighborhood locations in U.S. major markets and select cities in Europe. To learn more, visit hertz.com/ev."


"Hertz also is installing thousands of chargers throughout its location network. Customers who rent a Tesla Model 3 will have access to 3,000 Tesla supercharging stations throughout the U.S. and Europe."


51628044553_aeddde8fc1_o.jpg


Na koniec zawsze warto wspomniec bylego (na szczescie) szefa R&D BMW - szanownego pana Klausa Froehlicha :norty:

https://elektrowoz.pl/auta/bmw-klienci-nie-sa-zainteresowani-samochodami-elektrycznymi-zasieg-jest-g-niany/

https://electrek.co/2020/01/13/bmw-rd-chief-most-of-the-us-does-not-need-bevs/

.

Opublikowano

Super :cool2:

Zdasz relacje jak to teraz wyglada w PL z restrykcjami i dostawa?

Sa jakies konkrety od dealera?

 

Zamówione na końcówkę Q2, ale pewnie może się odrobine przesunąć. Co ciekawe, o ile spalinowe wersje mają mnóstwo rzeczy w restrykcjach, to elektryki praktycznie nic. Widać, że części które mają, pakują do elektryków i M-ek.

Z takich ciekawszych rzeczy to zamówiony hak elektryczny, pakiet asystujące prof plus (oba zdjęte ze spalinowych). Jedne co było w restrykcjach to HK i kamery 360 - tzn można było zamówić, ale bez gwarancji produkcji z tym. Za to na 4-er z benzynowym lista restrykcji miała bodajże 7 punktów.

A co do cen jeszcze taka ciekawostka, dealer powiedział, że elektryki są sprzedawane na niskich marżach przez centralę, żeby ich cena była bardziej konkurencyjna względem spalinowych.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
nie to Ty nie rozumiesz albo nie dociera do Ciebie jakie aktualne stawki panuja na rynku:

https://justjoin.it/all/all/all/25k -- KILKASET ogloszen ze stawka powyzek 25K, najstarsze ogloszenie sprzed 3 tygodni.


i kilka perelek wybranych tak na bardzo szybko:

https://justjoin.it/offers/devsdata-llc-senior-software-engineer-with-c-krakow -- oferta z Krakowa

https://justjoin.it/offers/airspace-intelligence-react-native-engineer -- Gdansk

https://justjoin.it/offers/teleport-back-end-engineer -- Warszawa


Polecam

13 minuta, Waldus wspomina ile pojedynczy programista jest w stanie zarobic

 

Ustalcie może ze @Sławomir czy mówicie o tym samym :-) Słonik akurat ma racje ze takie są stawki na b2b (netto ale nie „na rękę”) dla programistów w mainstreamowych technologiach typu .net, Java itp z min 4-5 lat doświadczenia, chociaż pewnie większość ofert jest w pierwszej połowie przedziału. Druga połowa to już bardzo doświadczeni ludzie pracujących w projektach zagranicznych i takich ludzi w Polsce też jest niemało.


Sławek zgaduje pisze o innych technologiach i pewnie nie o b2b tylko o kwotach „na rękę”.


No ale odjazd od tematu mocny, dlatego wracając do głównego wątku, przyznaję że po długim okresie śledzenia wątku i w dużej mierze dzięki Adamowi, dojrzałem do elektryka jako drugie auto do jazdy po mieście. Dzięki Adam za dużo merytorycznych informacji na forum i na Priv. Prawie kupiłem TM3, ale przyznam się że po jazdach testowych elektrykami Tesli i BMW, zdecydowałem się na iX3. Jednak jakość materiałów i ogólny feeling przemawiał za BMW. Jedynym mankamentem są słabsze osiągi i odrobine mniejszy zasięg (w porównaniu do TMY). Co ciekawe BMW są dobrze wycenione, wychodzi….taniej od Tesli TMY i są bogato wyposażone. Bogatsza wersja ma praktycznie wszystko w tym…headup bez którego nie umiem już funkcjonować ;)


Pierwsze wrażenia znakomite, auto stworzone do miasta. Jak pojeżdżę trochę, to zdam większa relacje, w szczególności porównanie ze spalinowką.

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Zamówione na końcówkę Q2, ale pewnie może się odrobine przesunąć. Co ciekawe, o ile spalinowe wersje mają mnóstwo rzeczy w restrykcjach, to elektryki praktycznie nic. Widać, że części które mają, pakują do elektryków i M-ek.

Z takich ciekawszych rzeczy to zamówiony hak elektryczny, pakiet asystujące prof plus (oba zdjęte ze spalinowych). Jedne co było w restrykcjach to HK i kamery 360 - tzn można było zamówić, ale bez gwarancji produkcji z tym. Za to na 4-er z benzynowym lista restrykcji miała bodajże 7 punktów.

A co do cen jeszcze taka ciekawostka, dealer powiedział, że elektryki są sprzedawane na niskich marżach przez centralę, żeby ich cena była bardziej konkurencyjna względem spalinowych.

Dzieki za info :cool2:

Zadzwonilem do mojego dealera przed chwila - powiedzial, ze zniesiono wszystkie restrykcje na i4 oprocz e-sima, ktory w Norwegii i tak jest o kant du&^ :dance:

Tyle ze dostawa Q4 2022 czyli rok czasu :duh:


Z ciekawostek powiedzial jeszcze, ze od 1 listopada cena wzrasta o ~4k euro bo zebrali juz ponad 30.000 zamowien (wprost niewiarygodna liczba, nie wiem czy sie nie pomylil) :norty: :norty:

Norweski lud spragniony EV od BMW :twisted:

 

No ale odjazd od tematu mocny, dlatego wracając do głównego wątku, przyznaję że po długim okresie śledzenia wątku i w dużej mierze dzięki Adamowi, dojrzałem do elektryka jako drugie auto do jazdy po mieście. Dzięki Adam za dużo merytorycznych informacji na forum i na Priv. Prawie kupiłem TM3, ale przyznam się że po jazdach testowych elektrykami Tesli i BMW, zdecydowałem się na iX3. Jednak jakość materiałów i ogólny feeling przemawiał za BMW. Jedynym mankamentem są słabsze osiągi i odrobine mniejszy zasięg (w porównaniu do TMY). Co ciekawe BMW są dobrze wycenione, wychodzi….taniej od Tesli TMY i są bogato wyposażone. Bogatsza wersja ma praktycznie wszystko w tym…headup bez którego nie umiem już funkcjonować ;)


Pierwsze wrażenia znakomite, auto stworzone do miasta. Jak pojeżdżę trochę, to zdam większa relacje, w szczególności porównanie ze spalinowką.

 

Gratuluje!! :cool2: :cool2:

Headupa pozytywnie zazdroszcze i wcale sie nie dziwie decyzji - wcale nie jest latwo zmienic marke.

Wziales wersje z placu, ta przed liftem? Nie korcilo poczekac na odswiezona, ktora jest juz w produkcji?

Pewnie dali rabat z gatunku tych nie do odrzucenia :)

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano


Gratuluje!! :cool2: :cool2:

Headupa pozytywnie zazdroszcze i wcale sie nie dziwie decyzji - wcale nie jest latwo zmienic marke.

Wziales wersje z placu, ta przed liftem? Nie korcilo poczekac na odswiezona, ktora jest juz w produkcji?

Pewnie dali rabat z gatunku tych nie do odrzucenia :)

 

Wersja z placu. Jej główna zaleta w stosunku do poliftowej jest to że po prostu jest i nie przesunie się produkcja i że ma wszystko co w restrykcjach - HK, hak, podparcie lędźwiowe itp. Z zewnątrz różnice nie są kolosalne, w środku nie wiem. Rabaty nie są oszałamiające, ale pow 10% można spokojnie wyrwać, ale to i tak wychodzi za bogatsza wersję z 250-260k vs 300k za TMY bez rolety :P


Na polift te są przyzwoite rabaty 10% w górę ale to tylko obietnica dostarczenia auta a nie auto ;-)



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro

Opublikowano

Headupa pozytywnie zazdroszcze i wcale sie nie dziwie decyzji - wcale nie jest latwo zmienic marke.

 

Dobre rozumowanie, wybrał BMW a nie Teslę nie dlatego, że to lepsze auto, tylko dlatego, że markę trudno zmienić :wink:


Bo jak zmieniasz markę samochodu to trzeba nową bramę garażową wstawić, dom przebudować, inaczej będą niekompatybilne :mrgreen:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Bmw fun jak jeszcze nie podpisałeś umowy to spójrz na audi q4 etron! Mam oferte na mailu na wynajem na 3 lata 2200 netto przy 5 procentach wpłaty i to bez targowania! Audi dopina szczegóły dopłat z programu mój elektryk i będzie jesze ze 12 procent taniej. Ja chyba wezmę dla żony bo to naprawdę dobra oferta, 100 procent odpisu z podatku czyli auto realnie wyjdzie ze 1500 złotych na miesiąc :D


Adam dzieje się to o czym tu pisałem. Jak się konkurencja zabierze za elektryki to udział tesli w rynku będzie topniał jak lód w lecie. Oczywiście firma nie zbankrutują, nadal będzie miała duży udział no ale nie tylko jedna marka się sprzedawać będzie.

Opublikowano
Ciekawi mnie czy news jest obecnie zdyskontowany w wycenie TSLA czy jest jeszcze miejsce na kolejne wzrosty :shock:

Już tak, wzrosły dziś akcje o dobrych kilka procent, ciekawe czy nie skończy się dzień na +10%.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Headupa pozytywnie zazdroszcze i wcale sie nie dziwie decyzji - wcale nie jest latwo zmienic marke.

 

Dobre rozumowanie, wybrał BMW a nie Teslę nie dlatego, że to lepsze auto, tylko dlatego, że markę trudno zmienić :wink:


Bo jak zmieniasz markę samochodu to trzeba nową bramę garażową wstawić, dom przebudować, inaczej będą niekompatybilne :mrgreen:

 

Przecież napisałem że dla mnie Tesla nie była lepsza :-) pomimo że to bardzo dobry samochód. Poważnie go rozważałem, ale mi mniej leżał pod kilkoma względami.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tez jeździłem tesla 3 na jeździe próbnej z cała rodzina, po jeździe wszyscy byli na wielkie nie. Wygląd z zewnątrz i wewnątrz nikomu do gustu nie przypadł, netflixem się nikt nie zajaral, spotify mam tez w bmw a przyspieszenie to nie wszystko. Swoją droga obejrzałem kilka recenzji tesli model y i nie ma zbyt dobrych opinii. Główny zarzut to ze jest stanowczo zbyt twarda jak na rodzinnego suva i to jeszcze w wersji long range. Duża wagę zawieszona wyżej niż w modelu 3 trzeba było opanować utwardzając zawieszenie i wyszedł klops.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Bmw fun jak jeszcze nie podpisałeś umowy to spójrz na audi q4 etron! Mam oferte na mailu na wynajem na 3 lata 2200 netto przy 5 procentach wpłaty i to bez targowania! Audi dopina szczegóły dopłat z programu mój elektryk i będzie jesze ze 12 procent taniej. Ja chyba wezmę dla żony bo to naprawdę dobra oferta, 100 procent odpisu z podatku czyli auto realnie wyjdzie ze 1500 złotych na miesiąc :D


Adam dzieje się to o czym tu pisałem. Jak się konkurencja zabierze za elektryki to udział tesli w rynku będzie topniał jak lód w lecie. Oczywiście firma nie zbankrutują, nadal będzie miała duży udział no ale nie tylko jedna marka się sprzedawać będzie.

 

Już odebrane nawet i już jeździłem nim :-) Auto właśnie dla żony i dobre jako backup jeśli główne się akurat popsuje ;-) q4 bardzo ładne, ale chyba mniejsze i słabsze. Oglądałem w salonie chyba etron który jest odpowiednikiem iX3 ale cenowo sporo droższy i już bardzo, bardzo ciężki (2,5 tony). Tańsze wersje iX3 tez się łapią na dofinansowanie, ale trzeba pamiętać o wożeniu naklejki NFOŚIGW na pol metra szerokości, wiec będzie wyglądać jak służbowy ;-)

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dobre rozumowanie, wybrał BMW a nie Teslę nie dlatego, że to lepsze auto, tylko dlatego, że markę trudno zmienić :wink:

Bo jak zmieniasz markę samochodu to trzeba nową bramę garażową wstawić, dom przebudować, inaczej będą niekompatybilne :mrgreen:

 

Dla kolegi BMW iX3 bylo lepszym autem z kilku wzgledow podejrzewam - przede wszystkim gotowe do odbioru od reki, tansze jak mowi o 40-50k PLN od TMY (ktore imho zbytnio sie ceni jak na brak baterii 4680) no i jako ze bedzie to auto +1 i glownie sluzylo do jazdy po miescie - zalety sieci SC juz nie sa tak istotne. Do tego nie oszukujmy sie - jestesmy na forum BMW i spodziewam sie, ze 8-9 osob na 10 bedzie zawsze ciagnac bardziej w strone BMW (wliczajac w to mnie).


Najwazniejsze to podjac swiadoma decyzje a czy ktos wybierze Tesle czy BMW - malo istotne, fajnie ze kolejny EV na drodze zamiast spalinowca :cool2:

.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.