Skocz do zawartości

[F10/F11] Ciśnienie w oponach - letnie v zimowe.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pytam z ciekawości ( na zdjęciu tabliczka u mnie w aucie - można powiększyć zdjęcie ):

Dlaczego dla opony zimowej 245/45 R18 100V M+S XL ( lewy dolny róg zdjecia ) ciśnienie przód / tył powinno być 2,5 / 2,7,

a dla takie samego rozmiaru opony letniej 245/45 R 18 96Y ( prawy górny róg ) podają 2,3 / 2,5 ?

Zimowe mają większą nośność niż letnie, wszytkie są RoF.

 

http://images69.fotosik.pl/328/8af0876dba2c71dbm.jpg

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ponieważ ciśnienie w oponach jest zależne od temperatury, czyli w zimie spada wraz ze stopniami, a w lato rośnie w upały - czasami nawet piszą by sprawdzać ciśnienie przy umiarkowanej temperaturze ;)
Opublikowano

Niby przyjmuje się żeby na zimę dmuchać o dwie kreski więcej bo jak spadnie temperatura... I tak to nie wystarczy jak temperatura spadnie z + 10 do - 10.

Ale jak autko stoi pod chmurką to reguła bierze w łeb.

 

A nie daje Wam do myślenia tak wysokie ciśnienie przy obciążeniu - w odniesieniu do maksymalnego w/g producenta opon?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Moim zdaniem różnica ciśnień podana w tabelce ma związek nie z "zimowością" opony (M+S) lecz z faktem, że jest to opona wzmocniona (XL).

Generlnie opony wzmocnione wymagają nieco wyższego ciśnienia nominalnego w stosunku do standardowych opon o takim samym rozmiarze.

 

P.S.

Z fluktuacją ciśnienia w zależności od temperatury można sobie radzić pompując opony azotem.

Ale to już inny temat, zresztą budzący sporo kontrowersji :wink:

Opublikowano

Oczywiście masz racje Pe.te!

A mnie się zdawało, że w tabelce są same xl-ki :mad2:

 

Z tym azotem to kiedyś walczyłem i nie widziałem istotnych różnic. Znacznie lepiej było po wcześniejszym wytworzeniu próżni w oponie, ale mało kto ma odpowiednią wytwornice azotu z pompą próżniową.

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano
Lekko poboczne pytanie. Tabelka mowi do 3 osob i dla 5+bagaz. A co jak jada 4 bez bagazu? Pompujecie od razu gorna granice, czy tak troche wiecej, czy jak dla 3? Pewnie nie wiele osob sie tym przejmuje, ale ostatnio sie zastanawialem...
Głowix
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W takiej sytuacji optymalnie - to pewnie gdzieś pośrodku pomiędzy wartościami dla 3 i 5+bagaż...

Tak na logikę :wink:

Opublikowano
Z fluktuacją ciśnienia w zależności od temperatury można sobie radzić pompując opony azotem.

Ale to już inny temat, zresztą budzący sporo kontrowersji :wink:

 

Kiedyś będąc na studiach na Politechnice liczyłem różnice w spadku ciśnień przy pompowaniu azotem 100% i powietrzem w funkcji temperatury, wyszło gdzieś na którymś miejscu po przecinku, albo, żeby zauważyć różnicę spadku temperatury, albo wzrost, to tak ze 100*C wychodziło. Przecież w powietrzu jest 78% azotu i 21% tlenu, który jest pierwiastkiem z tej samej grupy co azot, więc defacto są bardzo do siebie zbliżone. Ktoś kto wciska pierdoły o pompowaniu azotem powinien sobie patelnią w łeb strzelić. Realnie uzasadniając pompowanie azotem można tylko w jeden sposób - nie zawiera tlenu, który wchodzi zazwyczaj w reakcje znacznie bardziej niż azot, który już w ogóle jest obojętnym gazem. Mówi się też, że brak tlenu w kole opóznia proces starzenia gumy, ale nie na Boga wyrównuje ciśnienia w zależności od temperatury zewnętrzej czy nawet wewnętrznej :lol:

 

To jest kit klasy magnetyzerów Panowie... :duh:

Opublikowano

Pozwolę się nie zgodzić, ale po kolei - Opowiadaj jak to liczyłeś.jakie opony (rozmiar).

I jeszcze jestem ciekaw ile to jest "żeby zauważyć różnicę " ?

Bo skoro polibuda to chyba nie "na oko"

Opublikowano

Z tym azotem to faktycznie jest jakieś naciąganie.

Przecież nikt jak pompuje azotem to nie odsysa tamtego powietrza (czytaj "szkodliwego" tlenu).

Natomiast ta rozszerzalność cieplna jest mocno naciągana :wink:

Reklamując azot bo stosują go w F1 to tak jak by ... zachęcajcie do aut bez klimy bo w F1 jej nie mają :mad2:

 

Do poczytania, mam wrażenie, że sponsorowane, ale jest kilka szczegółów, które cisną nowe pytania: http://www.motofakty.pl/artykul/czy-warto-pompowac-opony-azotem.html

Opublikowano
Ale fakt jest taki, że ciśnienie bardzo mocno może poskoczyć podczas upałów - mnie raz w przyczepie kempingowej z 4,5bara skoczyło do 6,7bara i... wypieprzyło w kosmos zaworek - opona na szrot, oczywiście problem na austryjackiej banie jak nie wiem co. Więc jestem ciekawy tematu - jak ten problem zminimalizować bo też o azocie różne zdania słyszałem.
Opublikowano

Nie wiem czy z azotem to jest naciąganie. Nie można jednak zaprzeczać faktom, że po rozgrzaniu opon rośnie w nich ciśnienie. Ciśnienie rośnie i nie ma dyskusji. Czy jest to odczuwalne ? - dla mnie zdecydowanie tak. Podejżewam, że kluczowa będzie ilość powietrza w oponie wynikająca z rozmiaru koła. W innym samochodzie mam oponki zwykłe ( nie rof) w rozmiarze 195/?/15 i tam zjawisko nie jest odczuwalne. O ile rośnie ciśnienie nie pamiętam. W bimerze są rofy 19" i 20" i bardzo wyraźnie odczuwam wzrost ciśnienia, który wynosi od 0,2 do 0,4 bar.

Barko - prawidłowo należy zrobić próżnię w oponie - wytwornica azotu ma taką możliwość - ja korzystałem osobiście z takiego urządzenia. Moim zdaniem pompowanie z butli nie ma sensu.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

To aby dało lepiej do myślenia to :

 

1.Rozszerzalność temperaturowa :

0,003672K^-1 dla azotu i 0,003670K^-1 dla powietrza

 

2. Przy wzroście temperatury o 50*C, ciśnienie w oponie wzrośnie o 0,1892atm przy pompowaniu powietrzem a dla azotu będzie to 0,1899atm - to można wyliczyć z równania pV/T=const oraz pV=nRT

 

3. Zatem, żeby zobaczyć różnicę na poziomie 0,2bara (czyli ok 0,198atm) to żeby zobaczyć taką różnicę w kole pomiędzy powietrzem a azotem to :

 

skoro różnica 50*C to 0,0007atm to różnica temperatur musi być 0,198/0,0007 = 283 a zatem 283*50*C = 14150*C różnicy pomiędzy kołem pompowanym azotem.

 

4. W autach sportowych stosuje się azot nie dlatego, że tak bardzo chcą zachować stałe ciśnienie w kołach tylko po to, że jak wybuchnie opona to mniejsze prawdopodobieństwo jest, że coś się zapali jak będzie sam azot. Po prostu redukcja ryzyka pewnie o 1 p. procentowy.

 

5. I historia z życia wzięta :

 

http://mistrzowie.org/113732/Azot

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W powietrzu jest 78% azotu...

Inna odpowiedź to to że w azocie nie ma pary wodnej, co jest prawdą o ile stosuje się dobry i czysty azot a nie techniczny oraz wypompuje się wcześniej powietrze z opony...

 

Sent from mobile.

Opublikowano
W powietrzu jest 78% azotu...

Inna odpowiedź to to że w azocie nie ma pary wodnej, co jest prawdą o ile stosuje się dobry i czysty azot a nie techniczny oraz wypompuje się wcześniej powietrze z opony...

 

Sent from mobile.

 

Masz rację co do pary wodnej, ale zakładamy, że nie.

  • 2 lata później...
Opublikowano

Wrocmy do glownego watku. Potrafi ktos naukowo wyjasnic czemu bmw chce na zime +0.2-0.3 bar?

 

Indeks obciazenia to wartosc maks. Z cisnieniem chyba nie ma wiele wspolnego.

 

Jedyne co mi przychodzi do glowy to ze trzeba pompowac gdzies w pol drogi a oni zakladaja ze nikt nie sprawdza cisnienia :-) i na wiosne mniej bo bedzie roslo a jesienia wiecej bo bedzie malalo...

Głowix
Opublikowano

Pewnie dlatego, że jak dadzą +0.2bar pompując je w warsztacie przy 20*C, a potem przywali -20*C i 40*C różnicy to w teorii zrekompensuje spadek ciśnienia.

 

Innego wyjaśnienia nie widzę.

  • 4 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Panowie. Ile pompujecie powietrza do letnich 245/45 18 96y bo u mnie wg tabelki powinno byc raptem 2.0 i 2.3 bara jezeli nie jest zapakowane auto. Problem w tym ze dziwnie sie tak prowadzi. Jakis taki gumowaty sie zrobil mimo ze opony ROF. Na zimowkach z indeksem nosnosci 100 i tez ROF powietrza ma byc 2.3 i 2.5 dawałem o 0.2 bara wiecej czyli 2.5 i 2.7 i prowadzil sie swietnie. Czuc było te sztywnosc. Dziwne ze zalecaja tak niskie ciśnienie do tak ciezkiego auta. To w e90 przy 18 bylo wg tabelki wiecej niz w f10. Tez dalem do letnich o 0.2 wiecej niz tabelka ale jakos dupska nie urywa.

🙃🙃

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Moja tabliczka z ciśnieniami różni się trochę od tej z pierwszej strony.

245/40/19 letnie mam podane 2.2 przód i tył.

Zimowe 2,3 i 2,5 - jeździło się na nich całkiem fajnie. Po zmianie mam wrażenie, że opony są niedopompowane.

Jeszcze uwaga do oznaczenia XL - takie opony przewiduje producent dla rozmiarów 245/45/18 M+S,245/35/20 oraz 275/30/20. Moje 19 są XL i nie ma ich w tabeli. To jakim ciśnieniem powinny być napompowane?

  • 2 lata później...
Opublikowano
U mnie na rof 245 45 18 przód 2.4 tył 2.6 zaznaczam że to zimówki choć czasem robi się 2.5 i 2.7u kiedy się ociepli .prowadzi się ok choć te rof coraz bardziej uwazam za pomyłke gdybym nie miał rocznych Pirelli rof zmienił bym je na wzmacniane i felgi 19 .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.