Skocz do zawartości

Driving Assistant Plus 5AT w dużej mgle


unky

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam opcję 5AT Systemy asystujące kierowcy Plus. Wczoraj jechałem w potężnej mgle, widoczność bardzo kiepska. Pomyślałem że pojadę na tempomacie z niewielką szybkością. Tempomat jest aktywny z radarem. Dzięki temu w razie jakby coś stało przede mną to radar szybciej wykryje przeszkodę aniżeli moje oko w takiej mgle i zacznie sam hamować a na Head-Up pojawi mi się czerwony samochodzik. Czy moje rozumowanie było słuszne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zeszłym roku przejechałem tak przez całe Czechy wracając z Austrii. Mgła, że oko wykol, a ja na radarze z ustawioną jak największą odległością od poprzedzającego pojazdu, śmigałem aż miło :D

Może i to było trochę ryzykowne, ale sprawdziło się w 100% :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktywny tempomat może nie zadziałać i nie będzie hamował ale ostrzeżenie zadziała (czerwona ikona auta), wtedy hamuj sam :) Też tak przejechałem Austrię tydzień temu.

W takiej sytuacji wystarczy, że masz włączone ostrzeżenie przyciskiem na tym panelu po lewej stronie pod światłami, nie musisz aktywować tempomatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktywny tempomat może nie zadziałać i nie będzie hamował ale ostrzeżenie zadziała (czerwona ikona auta), wtedy hamuj sam :) Też tak przejechałem Austrię tydzień temu.

W takiej sytuacji wystarczy, że masz włączone ostrzeżenie przyciskiem na tym panelu po lewej stronie pod światłami, nie musisz aktywować tempomatu.

Dlaczego może nie zadziałać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdę pisze Mono, z tymi radarami to różnie bywa.

Poza tym on hamuje już na samym końcu. Najpierw jest ostrzeżenie wizualne ( czerwony samochodzik ), potem dźwiękowe, a na koniec sam hamuje. Przynajmniej u mnie tak jest. W gęstej mgle, faktycznie warto zacząć samemu przyhamować już przy tym pierwszym ostrzeżeniu....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie...również mam to ostrzeżenie - czerwona ikona samochodu. Nigdy jednak moje auto nie dochamowało samo, a boje się sprawdzić .. Kilka razy po mimo zapalonej ikony podjechałem komuś pod zderzak a auto nie hamowało . Chyba kiedyś zrobię test z kartonowymi pudłami , bo jak wypróbowac czy to działa?Ikona się zapala , nawet czasem piknie..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też właśnie się zastanawiam czy samochód do końca wyhamuje, ostatnio na autostradzie jechałem dość szybko, samochód zaczął hamować sam, ale podjechał na tyle blisko że spękałem i docisnąłem jeszcze samemu hamulec, ale myślę że przyczyna może być też taka że on mierzy szybkość samochodu poprzedzającego i jak nasze szybkości się zrównały jak samochód podjechał bardzo blisko TIR'a to jakby przestał hamować ale trochę spanikowałem i jeszcze dohamowałem do momentu w którym miałem mniejszą prędkość niż TIR.

Samochód wg. mnie na pewno nie zahamuje do prędkości niższej aniżeli aniżeli samochód przed nami stąd może to złudzenie że do końca nie wyhamowuje, człowiek jako tako prędkości pomiędzy autami nie mierzy, patrzy tylko na odległość i jak trzeba ostro hamować to zapewne hamujemy tak że dystans pomiędzy samochodem poprzedzającym się zwiększa co oznacza że mamy niższą prędkość. Automat na pewno sprawdza prędkość poprzedzającego samochodu i to hamowanie wygląda inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie wyprobowac to autohamowanie, przy wyprzedzaniu auta na zakręcie drogi dwupasmowej. Niekiedy system wykrywa na łuku auto, ktore jedzie na prawym pasie, a my jedziemy na lewym szybko i jeszcze mamy troche prostej przed soba, niemniej na zakręcie ma je niejako przed soba i odczytuje to jako potencjalna kolizje. Mi juz tak pare razy zadziałało. Tylko wtedy musicie zdjąć nogę z gazu, bo przy ciagle wciśniętym gazie to odczyta to jako swoja pomyłkę i na pewno nie wyhamuje. Mysle, ze to najbezpieczniejszy sposób przetestowania tego systemu, lepszy niz kartony :D

Inna sprawa, ze to dohamowanie bedzie chwilowe tylko, bo jak auto zniknie z pola widzenia radaru, to system tez przestanie działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę teorii. Opis z instrukcji:

1. system wyhamuje sam tylko do prędkości 50km/h (raz całkowicie się zagapiłem w korku, zahamował sam, uratował sytuacje. Potem nigdy mi nie starczyło odwagi by wywołać tak gwałtowne hamowanie).

2. powyżej 50km/h w przypadku zagrożenia system wyświetla ostrzeżenie graficzne, następnie dźwiękowe, przygotowuje pompę hamulcową, zbliża szczęki i zwiększa czułość pedału hamulca ale nie hamuje. Jeśli ustawicie ostrzeżenie na "wczesne" to łatwo można przetestować jadąc trochę dynamiczniej w gęstszym ruchu. System mierzy prędkość pojazdów, nie reaguje na przeszkody stałe, , filary mostów, rowerzystów, pieszych itp.

 

Nie róbcie głupich prób, przeszkoda musi być z materiału który istotnie różni się właściwościami magnetycznymi lub dielektrycznymi od otoczenia. Żeby wykrywać kartony należałoby użyć echosondy emitującej ultradźwięki lub dalmierza laserowego wykorzystującego światło podczerwone. Oba rodzaje fal mają wady, m.in. niemożność działania w deszczu lub mgle.

Dlatego użyto radaru, który jak wszyscy pamiętamy ze szkoły (:) ), emituje fale elektromagnetyczne, a tych karton nie odbija (przynajmniej przy tej długości fali).

Gdyby radar samochodowy wykrywał kartony Hanka Mostowiak dalej by żyła!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeszkoda musi być z materiału który istotnie różni się właściwościami magnetycznymi lub dielektrycznymi od otoczenia.

 

Kiedyś oglądałem jakiś program na TVNTurbo (już nie pamiętam jaki) i pokazywali test takiego radaru - czy auto się zatrzyma przed przeszkodą.

Śmiać mi się chciało, jak jako przeszkodę wykorzystali jakiś wielki kawałek papieru, przed którym oczywiście auto nawet nie zwolniło :duh:

Oczywiście prowadzący skomentował, że to urządzenie nie działa :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę teorii. Opis z instrukcji:

1. system wyhamuje sam tylko do prędkości 50km/h (raz całkowicie się zagapiłem w korku, zahamował sam, uratował sytuacje. Potem nigdy mi nie starczyło odwagi by wywołać tak gwałtowne hamowanie).

2. powyżej 50km/h w przypadku zagrożenia system wyświetla ostrzeżenie graficzne, następnie dźwiękowe, przygotowuje pompę hamulcową, zbliża szczęki i zwiększa czułość pedału hamulca ale nie hamuje. Jeśli ustawicie ostrzeżenie na "wczesne" to łatwo można przetestować jadąc trochę dynamiczniej w gęstszym ruchu. System mierzy prędkość pojazdów, nie reaguje na przeszkody stałe, , filary mostów, rowerzystów, pieszych itp.

 

Czy 2 punkt instrukcji nie kloci sie z wypowiedzia Pemka, ze auto samo hamuje na dwupasmowce podczas wyprzedzania na zakrecie w lewo? Chyba, ze Pemek jechal ponizej 50km/h na lewym pasie dwupasmowki...

 

Poza tym przegladajac instrukcje do F30 odnosze wrazenie (str 116-119), ze oprogramowanie jest inne niz w F10 - ogolnie:

- system uaktywnia sie od 15 km/h wzwyz

- "Pilne ostrzezenie zmusza do samodzielnej reakcji, zas w przypadku niebezpieczenstwa kolizji, z reguly wspierane jest hamowaniem. Hamowanie odbywa sie z niewielka sila hamowania i jest ograniczone czasowo. Pojazd nie zostanie zahamowany az do zatrzymania."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek Balkan, wielki dziennikarz moto Wyborczej, też robił test 7er z kartonowym autobusem, baran jeden :)

Sądzę, że Pemkowi mogło się wydawać, po aktywowaniu ostrzeżenia hamulec jest tak "przygotowany", że wystarczy go musnąć by samochód hamował całkiem mocno. Ale nie wiem, ja mam f10 z 2010, on z 2012 czyli już po "małym faceliftingu".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie róbcie głupich prób, przeszkoda musi być z materiału który istotnie różni się właściwościami magnetycznymi lub dielektrycznymi od otoczenia. Żeby wykrywać kartony należałoby użyć echosondy emitującej ultradźwięki lub dalmierza laserowego wykorzystującego światło podczerwone. Oba rodzaje fal mają wady, m.in. niemożność działania w deszczu lub mgle.

Dlatego użyto radaru, który jak wszyscy pamiętamy ze szkoły (:) ), emituje fale elektromagnetyczne, a tych karton nie odbija (przynajmniej przy tej długości fali).

Gdyby radar samochodowy wykrywał kartony Hanka Mostowiak dalej by żyła!

 

Światło z dalmierza laserowego (nieważne czy widzialne, czy podczerwone) to też fala elektromagnetyczna :wink:

Ale masz rację - w zależności od częstotliwości, są one bardziej lub mniej podatne na zakłócenia atmosferyczne tudzież na odbijanie się od przeszkód o różnych własciwościach.

 

Systemy z grupy IntelligentSafety wspomagają się także kamerą Kafas (czyli tą, o wysokiej rozdzielczości w stopce lusterka). Nie wszystkie bazują na radarze w zderzaku, jak choćby system rozpoznawania pieszych - ten bazuje właśnie na kamerze Kafas (nie mam na myśli systemu NightVision, który z kolei wykorzystuje dodatkową kamerę podczerwieni umieszczoną pomiędzy lamelkami atrapy chłodnicy).

Wydaje mi się natomiast, że jeśli chodzi o funkcję zapobiegającą najechaniu (z wyhamowaniem) o której mowa, to DrivingAssistant analizuje zarówno informację z radaru jak i z kamery - wszak system ten dostępny jest także w modelach bez radaru w zderzaku (oczywiście w wersji z radarem będzie skuteczniejszy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odrobinę za czułe rozwiązanie. Reaguje na mijających mnie motocyklistów niestety czasem gwałtownie :wink:

"Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy" (Albert Einstein)

"Zawsze się starałem, żeby szkoła nie miała wpływu na moją edukację" (Mark Twain)

"Lubię walczyć z silniejszymi"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.