Skocz do zawartości

320D UBYWAJĄCY PŁYN CHŁODNICZY


Szmyciu321

Rekomendowane odpowiedzi

A do Rogera:

jeśli wino smakowało, to najważniejsze ;) Sam jestem fanem wina, ale wolę te z korkiem prawdziwym, a nie plastikowym ;) :8)

 

Wino miało syntetyczny korek ale nie plastikowy :mrgreen: Co nie zmienia faktu że plastikowy od szampana też będzie dobry.

 

ylko co do pierwszego punktu się nie zgodzę. Mimo, że egr będzie sobie zamknięty, spaliny gorące i tak trafiają do chłodniczki ( nagrzewa się ona dość mocno po uruchomieniu silnika). ( chyba, że ktoś sobie zaślepi rurkę egr tuż przy wyjściu z kolektora przed chłodniczką) Poprzez chłodniczkę płyn w niej się znajdujący bardzo szybko się nagrzewa, termostat egr się otwiera i puszcza ten nagrzany płyn bezpośrednio w kolanko plastikowe co wchodzi do pompy wody. A stąd dalej do bloku.

 

 

Strasznie zakręciłeś... pompa wody "wypompowuje " więc ciecz z bloku wychodzi.

Zobacz na układ przewodów w real oem. Gdy termostat główny jest zamknięty ciecz krąży w małym obiegu , jest pchana na mały obieg i do "wymiennika ciepła EGR", dochodzi do niego i STOP tam jest termsotat który otworzy się przy około 90st. Jak wiemy gdy ten jest uszkodzony i poszcza ....ciecz przechodzi przez wymiennik i trafia do dużego obiegu. Dlatego przy jego awarii silnik może się nie dogrzewać. Zakładamy że do naszej dyskusji jest sprawny.

Więc od strony pompy wody ciepła ciecz nie wejdzie dopóki na termostacie egr nie będzie temperatury. Z drugiej strony termostatu małego jest ciecz z obiegu dużego (jeśli układ jest dobrze odpowietrzony . Tam nie ma ruchu wody dopóki nie otworzy się termostat główny i pompa nie zacznie w obiegu dużym wymuszać rotacji.

Więc zakładając nawet że chłodniczka nagrzewa się od spalin to i tak do uzyskania przez silnik 90st. gdy termostaty działają poprawnie . W spirali chłodniczki EGR nie ma obiegu a woda w niej jest zimna bo jest z obiegu dużego. Dopiero gdy silnik uzyska 90 st. Duży termostat przełącza obieg na duży obieg ... wtedy pojawia się gorąca ciecz po obu stronach małego termostatu.. Ten otwiera się tylko gdy już ciecz płynie w dużym obiegu i wtedy zaczyna przez chłodniczkę EGR płynąć woda. Nie po ta aby zagrzać się w wymienniku egr ale po to aby zabrać od niego ciepło.

 

Więc EGR nie ma nic do nagrzewania silnika.

Ponadto w DDE3 EGR jest otwierany dopiero jak ciecz uzyska 24 st. w dde4 gdy ciecz uzyska 16st. w dde5 gdy ciecz uzyska 15st. Więc gdy odpalimy auto na mrozie przy minus 20 to trochę czasu minie zanim komp uruchomi EGR. Nawet gdy układ EGR nie jest zatkany... tylko sprawny to i tak do tego czasu jest tylko ślepym zaułkiem dla spalin.

Weź rurkę od drinków i zatkaj ją z jednej strony a z drugiej spróbuj do niej nadmuchać...... Zwiększysz ciśnienie ale nie wtłoczysz tam powietrza z płuc. Tak samo jest z wydechem , spaliny nie są przewodnikiem ciepła tylko nośnikiem. Dopóki nie zaczną przelatywać przez EGR nie będzie tam zachodził proces wymiany ciepła do wężownicy w chłodniczce EGR.

Proces się pojawi gdy silnik uzyska te 24 st wtedy komp uchyli pierwszy raz nieznacznie EGR CIEPŁE SPALINY ZACZNĄ ODDAWAĆ CIEPŁO WĘŻOWNICY .

Będą oddawać cieczy z dużego obiegu, aż do momentu uzyskania w małym obiegu 90st. Co za tym idzie spaliny będą chłodzone kosztem wody stojącej w dużym obiegu.

 

Może to okazać się dla niektórych skomplikowane ,zwłaszcza tych co nie praktykują. Więc od innej strony.....

Zakładamy że termostat na chłodniczce egr jest niesprawny ( często bywa) wtedy wypompowywana ciecz przez pompę do małego obiegu leci na mały obieg i na ten uszkodzony termostat ,przepływa przez wężownicę w wymienniku ciepła EGR i leci do dużego obiegu czyli na chłodnicę. Efekt jest taki że silnik jest niedogrzany ,a w zimne dni podczas jazdy można zauważyć ruchy wskazówki temperatury cieczy w zestawie zegarów.

Więc pytam dlaczego spaliny będące w wymienniku EGR nie zagrzały tej cieczy ? No przecież mają to robić! TAK ?

 

Dziękuję za uwagę :mrgreen: Pozdrawiam Krzysiek

Edytowane przez ROGER-NYSA

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kameleon druhu........... ale żeś się naprodukował :duh:

Po pierwsze uno przeanalizuj działanie termostatu w obiegu chłodniczki EGR i samego obiegu cieczy w tym układzie.

Po drugie dowiedz się przy jakiej temperaturze cieczy i powietrza dde otwiera egr.

Po trzecie egr dawno zamknięty z poziomu DIS

Po czwarte wino było nie byle jakie i weszło pięknie.

Po piąte korków nie widać a wszystko wygląda jak seria.

Po szóste auto nie straciło tylko zyskało.

Po siódme nie namawiam.... ani nie odradzam. Każdy ma swój rozum !

 

Czy tak czy inaczej to jest najłatwiejszy i najszybszy sposób nie tylko eliminacji usterki ale również na postawienie trafnej lub nie diagnozy.

 

A teorie że chłodniczKa EGR poprawia szybkość zagrzewania silnika to jakiś kosmos krążący na forach BMW wymyślony przez kosmitę.

 

Sorki :(

... a ja mam pytanie odnośnie punktu 3 ... w jaki sposób zamknąłeś EGR za pomocą DISa , wiem że w dde 3.0 nie było takiej możliwości i w późniejszych też nie , chyba że mówisz o korekcie zaworu EGR ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w jaki sposób zamknąłeś EGR za pomocą DISa , wiem że w dde 3.0 nie było takiej możliwości i w późniejszych też nie , chyba że mówisz o korekcie zaworu EGR ...

 

Naturalnie mowa o korekcie.... więc określenie "zamknięty" może nie jest zbyt precyzyjnym określeniem aczkolwiek , wiesz że maksymalne wartości pozwalają skutecznie ograniczyć pracę EGR .

W DDE4 furtka ta pozwala na zamknięcie całkowite.

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w jaki sposób zamknąłeś EGR za pomocą DISa , wiem że w dde 3.0 nie było takiej możliwości i w późniejszych też nie , chyba że mówisz o korekcie zaworu EGR ...

 

Naturalnie mowa o korekcie.... więc określenie "zamknięty" może nie jest zbyt precyzyjnym określeniem aczkolwiek , wiesz że maksymalne wartości pozwalają skutecznie ograniczyć pracę EGR .

W DDE4 furtka ta pozwala na zamknięcie całkowite.

no właśnie przyglądałem się kiedyś tym korektom i co dziwne nie ma przed i po żadnych zmian w mapach wykonawczych zaworka sterującego EGRem ...

ciekawe jak to wygląda właśnie w dde 4...

w mapach potrafię go wyłączyć w odpowiednich mapach albo wyłącznikiem ale DIS jakoś dziwnie to rozwiązuje ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mapach potrafię go wyłączyć w odpowiednich mapach albo wyłącznikiem ale DIS jakoś dziwnie to rozwiązuje ...

Nie wiem czy zwróciłeś uwagę ( niestety tylko na słuch) bo nie można sprawdzić tego żadną aplikacją.

Przy zwykłym mechanicznym odcięciu spalin od działającego EGR w pomiarze dis lub inpa widzimy rozbieżność pomiędzy masą oczekiwaną a uzyskaną.

Przepływka mierzy więcej....sprawa oczywista. Ale kąt wyprzedzenia wtrysku jest dalej przez dde ustalany do masy oczekiwanej nie zmierzonej. Efektem tego jest lekki efekt uboczny , niedostosowany kat wtrysku do ilości powietrza i dawki paliwa. Słychać to na słuch bo pojawia się lekko "stukowe spalanie" (Troszkę twardsza praca silnika na wolnych obrotach)

Natomiast gdy obcinamy EGR z poziomu DIS rośnie wartość oczekiwana i dde dostosowuje kąt wtrysku .... nie ma efektu ubocznego.

Samo odcięcie egr jest tylko czymś pozytywnym. Na dzień dobry nie mamy spalin w kolektorze , przepływka wyjściowo więcej mierzy więc i szybciej wstaje i podczas zmiany biegów EGR się nie uchyla co również dobrze wpływa bo nie wpuszcza nam spalin przy wachlowaniu biegami przy jeździe po mieście i nie tylko. Więcej powietrza lepsze spalanie mieszanki a co za tym idzie większa sprawność silnika a to zaś oszczędności. Nie wielkie ale zawsze....

Tak to widzę.

Oczywiście coś kosztem czegoś .... spaliny zmieniają "zapach" bo zwiększa się w nich ilość tlenków ( dla nie wtajemniczonych- tlenki są nie widoczne) Natomiast jest jeszcze jeden plus zmniejsza się ilość cząstek stałych w spalinach.(sadzy)

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piszesz o dostosowaniu kąta wtrysku przez ecu tylko nie wiem czy dotyczy to dde 3 ponieważ w mapach kąta wtrysku dalej się nic nie zmienia po korekcie w DISie ... muszę porobić testy na innych dde :idea:

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ROGER-NYSA a wieksza ilość tlenu nie pododuje wzrostu temperatury spalania mieszanki?? spaliny nie "chłodzą" komory spalania?? kiedys był wątek za i przeciw odcięciu egr i tam było dużo info...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy już nie mam siły na to moje BMW. Mianowicie wczoraj wieczorem przed pójściem do domu wlałem płynu tak że był w normie. Dziś auto stało cały dzień pod domem nie odpalane. Czy jest to możliwe, że na zimnym silniku ubył mi płyn że zbiorniczek był pusty? Podkreślam na zimnym silniku jak i płyn był zimny. Podejrzewam że zbiorniczek jest uszkodzony lub chłodnica. Lecz jeżeli zbiorniczek to po nagrzaniu się płynu powinien on szybciej uciekać gdyż to powoduje rozszerzenie się plastiku tak?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem i to nie raz i nie dwa. Nic nie ma jedynie na górze osłon są ale to z powodu rozrzucania płynu zapewne przez wiatrak lub paski. I ten płyn leciał z chłodniczki na paski. Lecz problem nie zginął po usunięciu tego wycieku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

ROGER-NYSA a wieksza ilość tlenu nie pododuje wzrostu temperatury spalania mieszanki?? spaliny nie "chłodzą" komory spalania?? kiedys był wątek za i przeciw odcięciu egr i tam było dużo info...

Aby przedstawić filozofię działanie i tego co się dzieje w układzie EGR trzeba się cofnąć do diesli z przed wielu lat które były produkowane w czasach kiedy nie było tak mocnych obostrzeń dotyczących norm spalin .

 

Żeby jako tako to zobrazować posłużę się kiedyś bardzo popularnym siankiem 1,6 gtd 80ps w golfie II.

 

Silnik który był moim zdaniem prekursorem dla dobrych silników diesla.

Wolne obroty oscylowały w okolicach 900-950 nie było koła dwumasowego bo nie było potrzebne. Nie było złożonych układów recyrkulacji spalin ,kąt ustawiany statycznie na rozrządzie.

Z racji wysokich obrotów wolnych silnikiem nie telepało , jeden spory katalizator załatwiał sprawę dla normy emisji w tamtym okresie. Nikt nawet nie myślał o redukcji cząstek stałych wtedy.

Z czasem diesle robiły się coraz sprawniejsze (technologia i ewolucja) normy coraz ostrzejsze. Normy emisji tak naprawdę dotyczą wolnych i niskich obrotów.

Silnik który ma wolne obroty na poziomie 800obr wydala z siebie mniej spalin w jednostce czasu niż silnik pracujący z wolnymi obrotami na poziomie 950obr.

Więc zaczęto obniżać obroty.... emisja spadła ale pojawiło się telepanie silnikiem bo diezel z komorą wstępna spalania kiepsko znosi bardzo niskie obroty.

Aby temu zaradzić wymyślono koło dwumasowe które swoja pracą tłumi i pochłania drgania.

Z czasem okazało się że obniżenie obrotów to zbyt mało...

Wprowadzono wtedy EGR . Na wstępie powiem że spaliny się nie palą a działanie na nie temperatury w komorze spalania w żaden sposób nie powoduje zmniejszenia w nich zawartości tlenków.

Zaczęto poprzez egr jak wszyscy wiemy wpuszczać na wolnych i niskich obrotach spaliny do dolotu aby wraz z powietrzem trafiały do cylindra.

Po co to ?

Dane podam przykładowo aby zobrazować sytuację i zapewne nie wiele będą one miały wspólnego z stanem faktycznym.

Powiedzmy że do cylindra dostaje się jakaś ilość powietrza i jakaś ilość paliwa spalanie tej mieszanki , powoduje to że mieszanka spala się w jakiejś tam temp powiedzmy że spaliny mają 400st. I niech to będzie dla silnika starego 1,6 TD. Aby zmniejszyć ilość tlenków w tych spalinach zmniejszyli ilość tlenu w mieszance.

Po wpuszczeniu jakiejś tam ilości spalin do kolektora, zajęły one miejsce w cylindrze powietrzu co skutkuje niższą temperaturą spalania tej mieszanki - niższa temperatura spalania a co za tym idzie spalin to mniej tlenków. Poprzez obniżenie wolnych obrotów i zastosowanie EGR ilość spalin i ilość tlenków w nich.

Układ był mało precyzyjny a normy dalej rosły. Pojawiły się przepływomierze które mierzyły ilość powietrza wdmuchanego do kolektora co zaś pozwoliło dokładniej dawkować spaliny w w szerszym zakresie obrotów.

Na wolnych i niskich obrotach gdy auto stio w korku lub się toczy ,nie interesuje nas sprawność energetyczna silnika więc więc silnik jest zamulany spalinami .

Gdy przyśpieszamy a obroty powiedzmy przekroczą 1500 EGR jest automatycznie zamykany po to aby nie spaliny nie zabierały miejsca powietrzu--co za tym idzie tlenu.

Gdy obroty spadają poniżej progu ustalonego programowo komp otwiera EGI i znowu wpuszcza spaliny , nawet przy zmianie biegów kiedy na chwilkę ściągamy nogę z "gazu"

 

Teorie że temperatura spalania z spalinami w kolektorze i bez jest różna ,to jak najbardziej prawda . Nie ma to żadnego znaczenia dla samej pracy silnika ma to znaczenia tylko dla emisji.

Bo i tak gdy wciśniemy pedał w podłogę komp robi wszystko aby silnik był najbardziej sprawny energetycznie. Żąda od turbiny maksymalnego ciśnienia w kolektorze i robi wszystko aby je uzyskać. Odcina całkiem spaliny (egr) przestawią kąt wtrysku i dolewa paliwa. Norma w tym momencie nie ma znaczenia a temperatura spalania mieszanki nieporównywalnie wzrasta.

 

Więc nie jest prawdą że więcej powierza na wolnych obrotach przy 830 to źle dla silnika ,bo za sekundę wciśniesz pedał w podłogę i przy 1500obr będzie tego powietrza o wiele więcej a temperatura spalania gwałtownie wzrośnie i co silnik się niszczy ?

 

W sprawdź czas rozgrzewania silnika w zimny dzień odpal go i zostaw niech chodzi na wolnych obrotach kontroluj czas nagrzewania . Innym razem odpal i jedź... nie pałuj ale utrzymaj dynamikę zobaczysz jak szybko silnik się zagrzeje........

 

A gdy działa sprawnie jak należy, mamy zasilany mały obieg dodatkowo płynem nagrzanym przez chłodniczke spalin .

 

Nie jest tak :mrgreen: bo kierunek obierku płynu jest ustalony przez pompę. Gdy termostat w chłodniczce jest sprawny , blokuje on możliwość wpłynięcia cieczy z małego obiegu do niego pomimo tego że napiera ciśnieniem wytworzonym przez pompę wody.Chłodnicka dopóki nie zadziała duży termostat ,jest połączona i napełniona cieczą z dużego obiegu.

Zresztą mnie też zaczęła głowa boleć. ........

 

Wszystkiego dobrego w nowy rok . Pozdrawiam Krzysiek

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I problem powrócił:( samochód stał od wczoraj i dziś odpaliłem i było ok. Zrobiłem około 140km i się zapaliła. Tylko prze przy każdym odpaleniu kopciła jak stary diesel.

Kolejny fakt który mnie zdziwił to fakt, że po zatrzymaniu się pod domem i odkręceniu korka od zbiorniczka wyrównawczego to było słychać jak puszcza ciśnienie(popuściłem go) a gdy odkręciłem cały to płyn zaczął uciekać górą. Wyrzuciło go i stan opadł do normalnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy dziś po przejechaniu około 15km gdy silnik był rozgrzany temp płynu wzrosła mi prawie do maxa. Jest to wina uszczelki??!!
To nie ciekawie kolego u mnie jest podobny problem z plynem ubywa, po wymianie korka to samo ,jak bylo cieplo nic sie nie dzialo,nie mam masla pod korkiem ani na bagnecie, stan oleju taki sam,silnik sie nie grzeje ale zauwazylem ze jak mam silnik nie dogrzany i wlacze ogrzewanie to jakby tego plynu wiecej ubywalo, jak jechalem teraz trase 1000km ogrzewanie chodzilo caly czas i w pewnym momencie zaczelo leciec zimne powietrze nie wiem dlaczego.Stanalem zeby sie odlac po 500km wylaczylem silnik i po 10 min odpalilem ponownie i z wydechu poszla biala chmura jakby para nie wiem i po chwili znikla,bylo zimno 4 w nocy,mam juz dosc dolewania co jakis czas plynu,nie wiem co z tym fantem zrobic , nie chce wymieniac zbiornik i termostat na prozno. :duh:
Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie chyba problem się rozwiązał jutro będę zdejmować głowice, bo się trochę mi woda gotowała i temp poszła prawie na maxa. Na 90% jestem pewny że to uszczelka, bo mogła być felerna. Wszystko się wyjaśni w przyszłym tygodniu. Ile może kosztować sprawdzenie głowicy ultradźwiękami??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Koledzy ostatnio wymieniłem pompę wody , Układ odpowietrzyłem płynu weszło w cały układ ok 6,6l . Niestety od tamtej pory autko raz na jakiś czas przestaje grzać ...Zgasze motor zapalę i już grzeje jak trzeba . Podczas wcześniejszej eksploatacji auta czasem musiałem dolewać płynu do układu ale to było naprawdę sporadyczne ilości , nigdy się w ten temat nie zagłębiałem ponieważ były to bardzo śladowe ubytki płynu . Natomiast od czasu wymiany płynu i zmiany pompy wody znacznie szybciej ucieka płyn . Na ok 300 km muszę dolać ok 0,150 l płynu . Dodam że auto nie gotuje płynu , wskazówka zawsze jest w pionie równe 90 st. Być może źle odpowietrzyłem układ ? .Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...
Się rozpisaliscie i dalej nie wiem o co chodzi mam problem taki sam u wujka w 136 koni głowica była robiona pompa wody nowa po dodaniu płynu na max po 1 tys km spada do minimum i trzeba dolać auto nie kopci i poziom oleju ok. I tak co tysiąc km to samo zero wycieku. Więc co to to ta chłodniczka egr?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieszczelność w układzie chłodzenia. Prawdopodobnie chłodnica przepuszcza. Miałem tak samo, nie było do zdiagnozowania przez 2 lata aż w końcu na tyle się powiększył wyciek, że było widać że puszcza chłodnica. Po wymianie chłodnicy zapomniałem o układzie chłodzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.