Skocz do zawartości

Wentylator klimatyzacji


speed

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Wiem że ten temat często gości na forum ale na moje pytanie odpowiedzi nie udało mi się znaleźć :( Opiszę pokrótce problem: po uruchomieniu klimatyzacji wentylator włącza się (nie od razu) na około 1 minutę po czym wyłącza na 15 sekund by znów włączyć się na około 1 minutę. Nie wiem czy pracuje na II czy na III biegu. Podejrzenie padło na rezystor/y ale po sprawdzeniu (podanie prądu bezpośrednio na kostkę wentylatora) okazało się że wszystkie trzy prędkości funkcjonują - rezystory sprawne (kostka cztero-pinowa). Skoro wentylator włącza się na II lub III biegu to sprawdzanie bezpiecznika i przekaźnika chyba nie ma sensu? Czytałem na forum że I i II prędkością steruje czujnik temperatury umieszczony w chłodnicy klimatyzacji - czy to prawda? Jakie są jego parametry? Czy można go zdemontować bez konieczności odpompowania czynnika chłodzącego?

 

Z góry dzięki za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A gdzie tu widzisz awarię?

według mnie wszystko jest OK.

Ten typ klimy działa w ten właśnie przerywany sposób.

Ale w upalny dzień będzie raczej działało stale. Aż schłodzi wnętrze auta i wtedy znowu będzie przerywało.

Powiem ci , że nie tylko wentylator się wyłacza ale i kompresor klimy. Czyli cała klima sie cyklicznie włącza i wyłacza.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jak nie podnosi ci sie temperatura silnika przy wlaczonej klimie np.w korku i w upale t :D o wszytko jest ok.U mnie byl zepsuty wentylator od klimy i przy wlaczonej klimie troche pochodzila i za chwile podnosila sie temperatura silnika i musialem wylaczyc klime i temperatura spadala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Opisałem ci to w drugim temacie który założyłeś o kłopocie z klimą.

Ale jeszcze raz zapewniam cię , że wiatrak działa z przerwami.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie www.oporniki.bbs.pl w dziale "jak sprawdzic" masz dokladnie opisane jak zweryfikowac poprawnosc dzialania wentylaora. Objawy, ktore opisujesz moga wskazywac na uszkodzona opornice ale jesli na krotko dzialaja to ja bym sprawdzil przekaznik.

Jak nie podnosi ci sie temperatura silnika przy wlaczonej klimie np.w korku i w upale t o wszytko jest ok.U mnie byl zepsuty wentylator od klimy i przy wlaczonej klimie troche pochodzila i za chwile podnosila sie temperatura silnika i musialem wylaczyc klime i temperatura spadala.

W wiekszosci aut cos takiego raczej nie wystepuje. Czesciej jest tak, ze w korku lub przy wolnej jezdzie klima traci sprawnosc a nawet sie wylacza. Mimo to wskazowka temp silnika jest w pionie. Radzilbym Ci sprawdzic uklad chlodzenia silnika, bo wentylator chlodnicy klimy ma tez funkcje wspomagajaca, jesli visco nie daje rady. Jest to bardzo przydatne podczas upalania:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok przyjmijmy że wentylator działa z przerwami - to w takim razie dlaczego zaczyna pracę od II biegu ? Czemu nie zacznie jej od I i jeśli nie jest mu potrzebne chłodzenie to nie wyłączy sobie I biegu ? Wszystkie elementy łącznie z przekaźnikiem są sprawne - wentylator "na krótko" ma III prędkości a jednak pracę zaczyna od II biegu po czym po minucie się wyłącza... by po 15 sekundach znów wystartować z II biegu. Według mnie i osoby do której udało mi się dotrzeć (pracownik ASO BMW) wentylator na I biegu ma pracować ciągle :!: Ponadto od w/w osoby dowiedziałem się że pomimo tego że "na krótko" I bieg jest, to warto sprawdzić opornik I biegu i ja się za to w najbliższym czasie zabiorę - o wynikach poinformuję Was na pewno :)

 

Dodam jeszcze bo to chyba najważniejsze że zrobiłem pewien test tzn. wypiąłem wtyczkę od wentylatora i na stronę którą prąd płynie do wentylatora na pin odpowiedzialny za I prędkość zapiąłem żarówkę 55W i dosłownie 1-2 sek po włączeniu klimy pojawił się tam prąd (a nie samo napięcie) bo żarówka zaczęła świecić mocnym światłem a jak wtyczkę zapiąłem z powrotem to I biegu brak a na krótko jest ot taka zagadka i co Wy na to :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wejdz na ta strone, ktorej adres podalem. Nie wiem, co miales na mysli, piszac, ze sprawdzales wentylator na ktotko. Bierzesz prostownik, i podlaczasz odpowiednie piny z kostki meskiej. Brazowy to masa, pozostale to +, sprawdzasz wszystkie plusy po kolei. Jeden daje napiecie prosto na silnik, dwa pozostale ida prez rezystory (wiekszosc e39). Jesli zaden nie zadziala to silnik walniety, jesli zadziala jeden to dwie opornice do wymiany, jesli dwa biegi dzialaja, to jedna opornica do wymiany. Szczegoly masz na stronie, i trzymaj sie instrukcji.

 

Po wlaczeniu klimy w sprawnym wentylatorze, powinien na sek-kilka sek wlaczyc sie wentylator. Potem zwykle sie zatrzymuje, i wlacza dopiero gdy zajdzie taka potrzeba. We wszystkich autach, ktore naprawialem (a bylo ich kilka :wink: ), tak zachowywal sie wentylator.

 

Jesli wentyl i opornice sprawne, to dalej szukaj w przekaznikach.

 

Co do zagadki, to jak dla mnie brak przejscia, jesli nie opornica, to moze zasniedziala wtyczka (zarowka akurat zlapales kontakt). Potraktuj obydwie wtyczki agresywnym odrdzewiczem lub drobnym papierem sciernym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie mam też podejrzenia - problem może być po prostu na wtyczce do wentylatora...

 

Jeśli natomiast chodzi o pracę wentylatora ja nadal będę trzymał się wersji że wentylator w BMW E39 w wersji z opornikami pracować ma na I biegu ciągle od momentu włączenia klimatyzacji do momentu jej wyłączenia (oczywiście przy temperaturze na zewnątrz powyżej kilku stopni). Tak miałem do tej pory, a praca na II biegu przez 1minutę z przerwami po 10sekund nie jest pracą prawidłową - choćby na zdrowy rozsądek :nienie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak ale pierwszy bieg też pracuje z przerwami i jest to prawidłowe.

jeśli na zewnątrz jest gorąco a ustawisz wewnątrz powiedzmy 16st to wentylator w zasadzie będzie non stop chodził na pierwszym biegu do czasu aż temperatura wewnątrz noe opadnie. Czasem to oznacza , że chodzi stale.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uklady roznia sie sprawnoscia, szczegolnie po tylu latach. Ja sprawdzam wentylator "na krotko" a potem wlaczam klime, i jesli przez nerki widac ze smigla na chwile ruszyly to jest sprawny. Oczywiscie mozna poobserwowac go podczas pracy, ale zwykle to co opisalem wystarcza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam kolegow

jesli mozna wytlumacze dzialanie wentylatora od klimatyzacji

wentylator ten ma tylko jedno zadanie schładzc czynnik chlodniczy w klimatyzacji i pracuje z przerwami podobnie jak kompresor jesli wytworzy sie odpowiednie cisnienie i klima osiagnie wybrana temperature kompresor sie wylacza podobnie jak w lodowkach domowych.rozgrzany gaz musi zostac schlodzony i za to odpowiada wentylator, podczas jazdy pracuje na pierwszym lub drugim biegu w zaleznosci od temperatury na zewnatrz auta ,natomiast na postoju lub w korku wlacza sie trzeci bieg i jest to prawidlowa praca wentylatora .

steruja tym czujnik temperatury przy nagrzewnicy plus czujnik temperatury zewnetrznej i czujnik cisnienia czynnika chlodniczego .czynnik chlodniczy wychodzi z kompresora grubsza rurka w stanie gazowym po przejsciu przez system wraca do skraplacza ktory znajduje sie kolo pompy abs i przechodzi w stan ciekly ciensza rurka jednak osiaga duza temperature i zadaniem wentylatora jest schlodzenie go zeby znowu mogl przejsc w stan gazowy i to jest cala tjemnica klimatyzacji

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc kolego jak w tytule, wyjaśnij wszystkim co jest nie tak u kolegi z pierwszym biegiem wentylatora.To jest treśc i setno sprawy,a nie jak działa układ klimatyzacji.Kolega ma właśnie problem z prędkościami wentylatora.Chyba ze zaraz zajmiemy się budową szczegółową czujnika ciśnienia w układzie?POzdr

BezpiecznyMocnyWygodny

Foteczki: Moja Bunia 525d-KLUB // Galeria Moja z Forum

GG36122033/TEL.722-22-99-00/ dani3011@interia.eu

http://www.motostat.pl/user_images/36127/icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram przedmówce :)

 

OK przyjmuję taką wersję o jakiej piszecie - wentylator pracuje z przerwami - to że startuje od razu z II biegu rozumiem - duża temperatura czynnika = duże ciśnienie - czujnik ciśnienia daje sygnał do wentylatora by włączył się od razu na II biegu - wentylator włącza się schładza czynnik i... się wyłącza :duh: a czy nie powinien czasem wtedy przejść do prędkości nr I :?: Dodam na marginesie żeby pytań nie było - wszystkie prędkości wentylatora są sprawne (sprawdzone na krótko) a prąd na kostce do wentylatora na pinie odpowiadającym za prędkość I też jest :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jeśli czujnik na chłodnicy włącza ci wentylator na PIERWSZY oraz TRZECI bieg to wiesz przynajmniej , że bezpieczniki oraz przekaźniki masz sprawne.

Jeśli nadal nie masz pierwszego biegu w czasie gdy dziuała klima i temperatura otoczenia przekracza +6st to awarii bym szukał w panelu klimatronika.

Bo czujnik temperatury zewnętrznej zakładam , że sprawdziłeś.

 

Sprawdź kiniecznie czujnik na chłodnicy. Odepnij wtyczkę i mostkuj pin środkowy na zmianę z bocznymi. MUszą wtedy działać biegi PIERWSZY oraz TRZECI.

A drugim biegiem zawiaduje czujniuk ciśnienia w układzie klimatyzacji < ten za prawa lampą> i nic innego tego biegu nie jest w stanie uruchomić.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Witam, problem dziwnej pracy wentylatora klimatyzacji został (chyba) rozwiązany. Po kilkukrotnym sprawdzeniu wszelkich możliwie potencjalnych przyczyn jego niesprawności wybrałem się do znajomego zajmującego się układami klimatyzacji - podpięliśmy manometry do strefy niskiego i wysokiego ciśnienia i okazało się że układ nie pracuje tak jak powinien, ponadto podczas pracy wyłączała się co chwilę sprężarka... Ciśnienia były zbyt małe i nie zmieniały się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Po podpięciu urządzenia i opróżnieniu układu okazało się że jest tam niecałe 300g czynnika gdy powinno być go tam 1200g :? Nadmienię jeszcze że klimatyzacja spełniała swoje zadanie - chłodziła i to całkiem nieźle :) Sprawdziliśmy szczelność i napełniliśmy układ czynnikiem i olejem do smarowania sprężarki. Po tym zabiegu sprężarka pracuje pracą ciągłą, z nawiewu wieje powietrze o temperaturze 6 stopni Celsjusza a wentylator raz na czas się wyłącza... I tu muszę chyba przyznać rację osobom które tak pisały - gdy auto stoi w korku wymagane jest chłodzenie czynnika wentylator pracuje natomiast gdy zatrzymuję się na światłach obserwuję że nie pracuje i dopiero po 1-2 minutach postoju włącza się. :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...
  • Zasłużeni forumowicze
Nie, chyba, że silnik jest przegrzany.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.