Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Czy jest jakś procedura jak należy się zachować i co zrobic z autem jak się włączy tryb przepalania DPF ?

 

Pytam ponieważ dwa dni temu w trasie trochę dociskałem auto i nagle zaświeciło się DDE, włączył się tryb awaryjny - drastyczny spadek mocy i nic poza tym z autem sie nie działo.

Przejechałem tak około 10 km aż zatrzymałem się ale silnika nie wyłączałem, spod maski nie dochodziły żadne niepokojące odgłosy, z wydechu również. Zauważyłen natomiast, że spaliny mają bardzo wysoką temperaturę, wtedy przypomniał mi się jeden z pouczających wykładów kolegi REGER-NYSA o klapkach w kolektorze, katach i filtrach oraz jego przepalaniu. Wsiadłem do auta i pojechałem jeszcze około 5km na 3000-3500obr/min, później dojechałem do celu i przestudziłem auto, zostawiłem silnik jeszcze na około 5 minut na chodzie. Od momenty zaświecenia się DDE do wyłaczenia silnika minęło przynajmniej 30 minut. Za kolejne 30 minut odpaliłem silnik i DDE nie zaświeciło się, wyjechałem na test i wszystko wróciło do normy. Od tego czasu przejachałem ok 270km i jest OK.

 

Czy moje postępowanie było prawidłowe ?

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 51
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Czy wszyscy już powywalali DPF ? A może lepiej zapytac w dziale E9x ? :)

 

Po przejechaniu około 1000km znowu się zaświeciło DDE i objawy dokładnie takie same, tryb awaryjny i gorące spaliny.

Tym razem pojeździłem na drugim biegu 4000-4300 obr/min. i prędkości około 65-70 km/h. Zrobiłem tak mniej więcej 10km i nagle silnik sam zgasł. Po dotoczeniu się na pobocze, sprawdziłem pod maską czy nic się tam nie dzieje. Wszystko wygladało OK więc odpaliłem auto i pojechałem do domu.

 

Wygląda na to, że samoczynnym wyłączeniem silnika został zakończony proces przepalania DPF'a i mam nadzieję, że długo. Poprzednio prawdopodobnie przerwałem niedokończoną tą procedurę wyłączając silnik kluczykiem.

Zauważyłem dwie wspólne rzeczy, mianowicie proces rozpoczyna się przy stanie paliwa ciut poniżej przedostaniej kreski, a druga to jazda powyżej 3000-3500 obr/min przez kilka kilometrów.

Wnioskuję z tego, że wszyscy którzy jeżdzą jak emeryci nie przejdą tego procesu podczas swoich wypraw :) konieczne będzie odwiedzenie ASO i wymuszenie tego procesu.

 

Szukam jeszcze informacji w necie na temat tego, jak cos znajdę to umieszczę.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Znalazłem TIS on line

Strona po rosyjsku przetłumaczona przez google translate na angielski:

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=pl&sl=ru&tl=en&u=http://tis.bmwcats.com/doc1092662/&rurl=translate.google.pl&twu=1&usg=ALkJrhibFUQ4A4vXJJhh34FMy5DGG86dRA

 

i polski:

http://translate.google.pl/translate?u=http%3A%2F%2Ftis.bmwcats.com&sl=ru&tl=pl&hl=&ie=UTF-8

 

W skócie co się dowiedziałem.

1. Brak informacji jak się zachować podczas włączenia wypalania :(

2. DPF wytrzymuje 200.000 km (zgadzałoby się, mam na liczniku 224.000) po tym przebiegu uruchamia się cykliczne wypalanie co 700-2500km w zależności od obciązenia silnika i stylu jazdy przez ostatnie 500 km

3. Część o nazwie "Choker" tzw. hamulec silnika zmiejsza dopływ powietrza a to powoduje podniesienie temperatury spalin do 600oC. Ten sam element odpowiada za zmiejszenie drgań podczas wyłączania silnika a nie jak niektórzy myślą,że klapki w kolektorze.

4. Czas pomiędzy kolejnymi wypalaniami kontroluje DDE mierząc różnice ciśnień przed i za DPF

5. Wypalanie trwa kilka minut i zakańczane jest samoczynnym wyłączeniem silnika.

7. Co 1000 km w filtrze cząstek stałych gromadzi się ca. 0,6 g popiołu, objętość filtra 4,5 l

8. Nie należy stosować żadnych dodatków do paliwa, typu czyszczenie wtryskiwaczy czy trudny rozruch zimnego silnika :nienie:

 

Muszę się podłączyć INPĄ i zobaczyć co tam się zapisało do pamięci.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Czytających ponad setkę a tylko jedna osoba coś napisała :) i stąd wyszedł monolog.

Faktycznie głupio to wygląda ale może chociaż komuś się przydadzą te informacje.

Pewnie kiedyś trzeba będzie ten DPF wywalić choć gdzieś czytałem, że tych nowych z systemem samooczyszczania się nie rusza ale to jeszcze nie potwierdzona informacja. W tym wszystkim pociesza to, że mam nie kręcony przebieg :D

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Opublikowano

oj przyda sie przyda

tylko większość zapewne nie miała z tym do czynienia, mało tego jest w E46 na szczęście ...

 

Jak dowiedziałeś sie o filtrze w soim BMW? Pisałeś o tym, dobrze kojarze?, w innym temacie?

Nie moge wyczaić gdzie ta kontrolka o której piszesz, może nie mam dziadostwa...

 

Zgodnie z pkt. 2 będzie Ci przepalał co jakiś czas, chyba że to dotyczy starszych wersji

Opublikowano
Fakt - w E46 DPF to rzadkosc ... ja przyznam ze jestem zdziwiony dopalaniem DPFa w E46 bo myslalem ze to auto jest za stare na posiadanie tej funkcji ... zwlaszcza ze nie kojarze aby posiadalo pomiar cisnienia przed i za DPFem a jedynie sonde lambda.
  • Członkowie klubu
Opublikowano

No i popełniłem błąd :oops:

 

W nowoczesnych silkach diesla (nowszych niż M47TU) dopalanie jest niezauważalne dla użytkownika i odbywa się przy dłuższej jeździe około 30min z prędkością mniej więcej 130km/h

W ruchu miejskim i korkach filtr zapycha się szybciej.

 

Nie zauważyłem w dokumencie a pkt. 3 i 4 dotyczy tylko silnika M57TU w E60 i E61 :duh:

Czyli kolega "tomaszf" jest jak najbardziej słusznie zdziwiony.

 

pkt 5 - Pytałem w ASO i nie mieli u siebie E46 z DPF :shock: Informacja o wyłączeniu silnika jest nie jeszcze pewna, chyba pozostaje tylko kontakt z ASO w D. Natomiast napewno 100% silnik nie wyłącza się przy najnowszej generacji silnikach - potwierdzone przez ASO.

Koszt wymiany zapchanego filtra w ASO 8.000 PLN :shock:

 

 

Jutro auto idzie pod inpę, muszę sie dowiedzieć co tam się dopisało.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano
To prawda z tym brakiem korzyści. Skontaktowałem się mailowo z poprzednim właścicielem auta i zapytałem czy może przypadkiem coś z tym filtrem już robił. Odpisał, że on DPF'a wymienił na nowy a ASO przy 195.000 km ufff, ja je kupiłem przy 201.500 km czyli jeszce trochę pojeździ. W tym momencie teoria o wypalaniu w moim przypadku trochę się zachwiała. Nie wytrzymałem i INPA poszła w ruch zaraz jak tylko wróciłem z pracy. Okazuje się, że pojawiły się błędy jakiegoś czujnika w układzie rail, dokladnie teraz nie pamiętam z głowy. Poźnym wieczorem przenosze się do dzialu diagnoza :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Moje problemy z przechodzeniem w tryb awaryjny na szczęście rozwiązane. Niesamowitym zbiegiem okoliczności było to, że DDE zapaliło się dwa razy przy mniej więcej tym samym stanie paliwa a raz silnik zgasł. Jak napisałem w poprzednim poście INPA wypisała problemy ze zbyt niskim ciśnieniem paliwa - błąd 4560, 4570 oraz 4610. Pod diagnostykę poszło ciśnienie pompy podprogowej i to ona okazała się być uszkodzoną. Po wymianie, auto zrobiło się zrywniejsze, odżyło i znacznie szybciej reaguje na naciśnięcie pedału gazu.

 

Na zakończenie, żeby wszystko było w temacie dowiedziałem się, że wypalanie filtra DPF odbywa się w każdym aucie bez zakłócania jazdy. W nowszych autach sygnalizowane jest kontrolką i nie powinno się wtedy przerywać jazdy przez mniej więcej 30 minut. W E46 takiej sygnalizacji nie ma więc dodatkowo odbywa się to bez naszej świadomości głównie na jakiś trasach gdzie jedziemy nieco dłużej z podwyższoną prędkością. Jaka to prędkość niestety nie wiem i nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Opublikowano

..co do prędkości to zazwyczaj jest to pow 40km/h...i obr co najmniej 2500/min.

...niektóre auta (nap. Audi) aby serwisowo dopalić DPF jedziesz z kompem, a ten pokazuje dopiero pow. 40 początek sekwencji dopalania...i nie możesz zwolnić poniżej 2500obr/min przez ok. 15min.

Opublikowano (edytowane)
Na zakończenie, żeby wszystko było w temacie dowiedziałem się, że wypalanie filtra DPF odbywa się w każdym aucie bez zakłócania jazdy. W nowszych autach sygnalizowane jest kontrolką i nie powinno się wtedy przerywać jazdy przez mniej więcej 30 minut. W E46 takiej sygnalizacji nie ma więc dodatkowo odbywa się to bez naszej świadomości głównie na jakiś trasach gdzie jedziemy nieco dłużej z podwyższoną prędkością. Jaka to prędkość niestety nie wiem i nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć.

 

W temacie mogę powiedzieć tyle... kiedyś w podobnym wątku na bmw-sport pisałem pozwolę sobie przekleić .

 

 

BMW przewiduje wymianę DPF w ostateczności!

Zakładając uszkodzenie mechaniczne lub faktycznie mocno zatkany bez możliwości przepalenia sadzy.

Założenie jest takie że filtr ma działać do ostatnich dni auta.

 

W BMW w zależności od modelu stosowano dwa DPF-y .

W wcześniejszych modelach DPF połączony w jednej obudowie z katalizatorem (usytuowany zaraz za katem) i w nowszej opcji DPF oddzielnie zainstalowany pod autem.

 

Pierwsza opcja była wyposażona w dwa czujniki :

Czujnik ciśnienia spalin (odejście do niego było usytuowane powiedzmy między DPF a katem) ten jak sama nazwa wskazuje kontrolował ciśnienie przed DPF.

Obok niego był zainstalowany czujnik temperatury spalin, również pomiędzy DPF a katalizatorem.

Te dwa czujniki zbierały informacje o parametrach przed DPF i na podstawie ich odczytu ECU podejmuje decyzję o przepalaniu filtra.

Gdy filtr cząsteczek jest zatkany ,ogranicza swobodny wylot spalin ,co powoduje ich spiętrzanie pomiędzy filtrem a kolektorem wydechowym. Skutkiem tego jest wzrost ciśnienia spalin i wzrost temperatury katalizatorze ,turbinie kolektorze wydechowym.

 

BMW twierdzi że układ zarządza praktycznie bez wiedzy kierowcy... ustala termin przepalania lub inicjuje przepalanie w razie potrzeby.

Podejmuje taką decyzję kiedy ma to nastąpić na podstawie programu.

Kiedy jesteśmy informowani o potrzebie przepalenia komp również inicjuje start tego procesu.

Odbywa się on w tedy gdy jak pisałem jest inicjacja na podstawie czujników przy DPF o zbyt wysokim ciśnieniu lub temp. spalin i rozpoczyna się gdy silnik uzyska 75stopni , w baku jest więcej niż 10l paliwa a temperatura spalin przekroczy 240stopni.

 

W tych okolicznościach najlepsze efekty osiąga się jadąc z stałą prędkością 60km/h 20 minut.

Jeśli nie spełnimy tych powiedzmy 20minut i proces zostanie przerwany. Komp aktywuje ponowne przepalanie w tych samych okolicznościach.

Jeśli pomimo tego komp nadal chce przepalać BMW sugeruje 30minut autostradą z możliwie dużą prędkością. (to akurat jest ciekawe)

 

 

W zależności od modeli i wyposażenia w różny sposób (różnymi komunikatami )kierowca był informowany o potrzebie przepalenia np. odległość do , albo od razu przepalanie, albo że jest potrzebne i coś tam jeszcze.

 

Sprawa dotyczy DDE6 w tej opcji również jest przepustnica spalin celem podniesienia temperatury przepalania (zapewne przytyka wylot)

Jeśli chodzi o DDE 7 nie jestem pewien ale BMW zmieniło rozwiązanie i komp informuje albo o potrzebie aktywacji funkcji przepalania czynność wykonywana w ASO, albo wymiany na nowy..... ale głowy nie dam. To tak w telegraficznym skrócie o DPF w BMW

DPF w bawarkach to ceramiczny monolit z węglika krzemu, który jest odporny na wysokie temperatury a w 50 % jest jakaś struktura powlekana katalitycznie platyną. Ten DPF nie wymaga dolewania żadnych substancji do paliwa.

Jest wyjątkowo odporny na wysokie temperatury. Gdy zatkany najprościej w świecie wyciągany i "karcherem" mycie na przestrzał...... ot cała regeneracja.

 

 

 

Mały Quiz dla chętnych :norty: ....

 

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

Co zrobi komp jeśli czujnik ciśnienia spalin będzie przekłamywał ?

(rozważam opcję zawyżania) gdy filtr nie jest zapchany.

 

MARIO ...pewny jesteś że Twoja furka ma DPF widziałeś go ??

 

Pozdrawiam Krzysiek

 

Ps . Nie jest to mój wymysł informacje zaciągnięte z BMW WDS

Edytowane przez ROGER-NYSA

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Nie widziałem, nawet nie wiem gdzie ma być i jak wygląda. Wiem tyle ile przekazał poprzedni właściciel, że był dokładany i spełnia EU4, jest jeszcze nalepka oraz, że wymienił go przy 195.000km. Wolałbym oczywiście jego nie mieć i się niczym nie martwić :)

 

PS. Wykład jak zwykle interesujący :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Opublikowano

Mały Quiz dla chętnych :norty: ....

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

Co zrobi komp jeśli czujnik ciśnienia spalin będzie przekłamywał ?

(rozważam opcję zawyżania) gdy filtr nie jest zapchany.

..przelaczy silinik w tryb awaryjny,zapali kontrolke check engine i wysle do serwisu na manualne czyszczenie dpfa?

Opublikowano

Witam

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

 

..przelaczy silinik w tryb awaryjny,zapali kontrolke check engine i wysle do serwisu na manualne czyszczenie dpfa?

 

Bezapelacyjnie .

 

Gdy nałoży się jedno i drugie będzie w odpowiednich okolicznościach ciągle próbował przepalać podczas jazdy.

 

Wir w baku gwarantowany....

 

Sylwo .. You win :cool2:

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

  • 2 tygodnie później...
  • Członkowie klubu
Opublikowano
Ciekawi mnie: czy masz aktywną kontrolkę DPF - tą "z dymkiem" na zegarach?...

 

Jak inpą w testach zegarów włączam kontrolki to się nie świeci. Być może ona jest od czegoś innego i w benzyniaku.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Opublikowano

Witam

Ciekawi mnie: czy masz aktywną kontrolkę DPF - tą "z dymkiem" na zegarach?...

 

Jak inpą w testach zegarów włączam kontrolki to się nie świeci. Być może ona jest od czegoś innego i w benzyniaku.

 

Zakładając aluminiowe ramki na zegary, pokusiłem się i sprawdziłem.......... w środku gdzie powinna być dioda od DPF jest puste miejsce. W moim przypadku nie jest ona wlutowana.

Więc nie ma co świecić. Auto e46 320d 2003 r

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Czyli tablica przyrządów była po prostu przygotowana także pod wersje z DPF /kiedy pojawiła się opcja DPF dla E46???/...u mnie zapewne jest tak samo (mam widoczny kontur, ale kontrolka jest nieaktywna) :)
Opublikowano

Witam

/kiedy pojawiła się opcja DPF dla E46???/

 

DPF-a nigdy nie było w standardzie dla E46.

DPF pojawił się z czasem jako doposażenie .

Był proponowany w serwisie, zamontowanie go dawało jakieś upusty w opłatach (zniżki w podatku)

DEE5 a takie mamy w E46 nie było przygotowane pod kątem obsługi DPF-a

 

Montowano DPF w układzie otwartym który nie był obsługiwany i zapewniał zmniejszenie emisji cząstek stałych o 50%

Po prostu po jakimś tam przebiegu trzeba go wymienić na nowy.

Nie znalazłem jednak pewnych informacji po jakim przebiegu. Sądzę że w ASAP jest taka informacja . Niestety nie mam dostępu tu link http://www.bmw-partnerzy.pl/oferta/pomoc_techniczna_online/

Jest ktoś na forum z dostępem?

Klasyczny DPF występujący już w e60 od 03.2004r był w układzie zamkniętym a DDE6 obsługiwało dodatkowe czujniki. Układ ten daje możliwość zmniejszenia emisji cząstek stałych o 90%.

 

Proszę zwrócić uwagę na opis z real OEM. Zielony obszar.

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/pf1381_kat%201.jpg

 

Poniżej filtr cząstek stałych dla e46 doposażenie układ otwarty (bez czujników ciśnienia i temperatury spalin)

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/uk150_kat2.jpg

 

Poniżej typowy DPF dla DDE6 z czujnikami.

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/li9434_e90%20filtr.jpg

 

Powyższe informacje zaczerpnięte z ASAP , ponadto wklejam opis z WDS-BMW.

 

Changes for the particulate filter system

For the actual function of the diesel particulate filter, the following changes have been added:

· Exhaust system with catalytic coated soot particle filter

· Throttle valve for exhaust gas temperature increase within the engine

· Two exhaust gas temperature sensors per row for initiating the filter regeneration (Note:) On the M47TÜ2 engine, there is only one exhaust gas temperature sensor - before the particulate filter)

· An exhaust backpressure sensor to estimate the filter load while the vehicle is being driven

· Extended software of the engine management system

 

Use

The diesel particulate filter is deployed as follows:

· E60 with M57TÜ/EU4: From 03/04

· E60 with M57TÜ TOP/EU4: From 09/04

· E65 with M57TÜ2: From 03/05

· E60, E83, E90 with M57TÜ2: From 09/05

· E70 with M57TÜ2: From 09/06

· E70, E90, E83 with M57TÜ2 TOP: From 09/06

· All other M57TÜ2 TOP engines: From 03/07

 

See also BMW Technology:

TIS -> Document -> SI Technology -> Enter SBT Number

SBT numbers:

11 01 05124 and 18 02 03062

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.