Skocz do zawartości

530d; przeladowuje turbo.


jacue

Rekomendowane odpowiedzi

Dziś sie pobawilem w garażu 4 godzinki, troche zmarzłem ale z efektów jestem zadowolony, nawet bardzo :D

 

Wyczyściłem filterek od elektro-zaworka od EGR - samochód strzała teraz :8)

 

Teraz musze jeszcze zrobić porządek z tarczami bo raczej zwichrowałem. Zrobiłem coś co ponoć jest rzeczą niemożliwą, Zimmermany Sporty tez się wichruja... ;\

 

I piecyk webasto coś szwankuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

jak ci juz wczesniej pisałem zwróc uwage na zachowanie sie sterowania turbo

 

jest taka puszka okragla przy samej turbinie w nia wchodzi ciegno ktore powinno sie ruszac przy dodawaniu/puszczaniu gazu w wyzszym zakresie obrotow

 

duud czy może chodzi o tą część przy turbinie ??? Można to bez problemu wymienić na nowe ????

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//images49.fotosik.pl/33/60c2e5034f0ae4b8.jpg

 

%5B640%3A411%5Dhttp%3A//images36.fotosik.pl/33/773b8d6df60e6efb.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz.. Zaślepiłeś EGR, teraz piszesz, że jest poprawa po wyczyszczeniu filterka od jego elektrozaworka? Czegoś nie rozumiem.

 

:D tak samo myślałem

 

kolega z 5er mi chyba pól roku temu mówił zebym to zrobił a bede zadowolony. Później zaślepiłem zawór EGR i dalej mi doradzał zebym to zrobił... No i miał racje. Też tego nie rozumiem ale najważniejsze że działa :P

 

Prawda jest taka że do jego czyszczenia przystepowałem już 3-4 razy :dance: hehe strasznie ciasno i w ogóle... Znów bym sie poddał ale tym razem zadzwoniłem po kumpla co robił u Breczki Bumery i mi pomógł. Skubany ma tkie zminne ree i dostałsię tam bez rokrecania kolektora. Odkrecił bagnet i ten bajer od "+" przedłużka i 10tka na kocu i odkrecił. Później obudowe filterka pod opalarke i ściąga sie łądnie bez łamania zatrzasków obudowe. Oczywiście był cały czarny...

Najlepsze jest to że nikt w serwisie BMW tego patentu nie znał jak to mi powiedział. Jest zaskoczony tym że to zawadzało, a na poczatku w ogóle dziwnie na mnie patrzył i nie dowierzał że w tym może tkwić problem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak ci juz wczesniej pisałem zwróc uwage na zachowanie sie sterowania turbo

 

jest taka puszka okragla przy samej turbinie w nia wchodzi ciegno ktore powinno sie ruszac przy dodawaniu/puszczaniu gazu w wyzszym zakresie obrotow

 

duud czy może chodzi o tą część przy turbinie ??? Można to bez problemu wymienić na nowe ????

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//images49.fotosik.pl/33/60c2e5034f0ae4b8.jpg

 

%5B640%3A411%5Dhttp%3A//images36.fotosik.pl/33/773b8d6df60e6efb.jpeg

 

Swiezutki

 

tak dokladnie o to mi chodzi - gosciu z aso mi mowil ze tego sie nie wymienia [tylko cale turbo :) ] ale ponoc mozna to zrobic tylko trzeba znalesc odpowiedni warsztat ktory mial z takimi sprawami do czynienia i nie bedzie rzezbil w ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak to jest nie wymienne to dlaczego np na allegro jest tego bardzo duzo jako zamienniki ??? wydaje mi sie ze nie ma duzo dłubania przy turbo, poniewaz to trzyma sie na 3 srubach i to całe kolanko na jednej(zresztą widać to na foto). problemem moze byc jedynie dostanie sie do turbiny. pozatym jeżeli nie pomaga czyszczenie elektro zaworków to tutaj tkwi cały problem. jak myślicie w jakimś porządnym zakładzie ktos podejmie sie wymiany tej puszki ????
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokladnie zgadzam sie - tu nie jest problem to wymienic [no chyba ze ktos pojdzie do aso], tylko kwestia znalezienia potem zakładu ktory podejmie sie ustawienia tego ustrojstwa zeby turbina byla odpowiednio sterowana i poprawnie działała
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piszecie tylko o elemencie wykonawczym układu podciśnieniowego jakim jest właśnie ten siłownik, nikt nie wspomina o dźwigience którą porusza ten siłownik (kierownica turbiny lubi się często zapiekać z racji niezbyt komfortowych warunków pracy temperatura, spaliny sadza) i może być tak że owy siłownik jest w 100 % sprawny, a zapieczona kierownica której siłownik nie da rady ruszyć i już układ nie działa jak należy

 

wiec przy sprawdzaniu zaworka od turbo okazyjnie można namacalnie poruszać za te dźwignie i będzie wiadomo czy porusza się płynnie(z oporem sprężyny która jest w siłowniku) czy też z dużym oporem lub wcale jeśli jest mocno zapieczona

 

natomiast sprawność siłownika można sprawdzić np dmuchając w wężyk idący do siłownika czy to sami czy za pomocą małej pompki rowerowej(oby nie sprężarka z 8 bar :D )jeśli ciśnienie będzie nam uciekać to znaczy że nieszczelna jest membrana siłownika

 

sama wymiana owego siłownika nie jest trudna, natomiast jego regulacja zajmie deko więcej czasu i to najlepiej zlecić firmie od turbo oni stroją układy lub samemu aczkolwiek żeby zrobić do dobrze trzeba by mieć jakieś manometry lub robić pomiary z podpiętym kompem żeby nie przesadzić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zawór turbiny (gruszka) działa na zasadzie podciśnienia , czyli zassania membrany i poprzez cięgno odbywa się zmiana ustawień łopatek.

Czyli przy wzroście obrotów silnika powinno się obserwować (patrząc z góry) pociąganie cięgna do dołu. Ja w swoim aucie nie widzę tego ruchu cięgna ku dołowi . Czy podciśnienie w tej rurce dochodzącej do gruszki jest duże, wyczuwalne? Naciskałem palcem to cięgno od turbiny i ono porusza się ok. 1.5-2cm ku dołowi ale jest wyczuwalne napięcie (jest tam jakaś sprężyna?) i szybko odbija ku górze.

Zacznę od sprawdzenia czy jest jakieś podciśnienie w tym przewodzie dochodzącym do gruszki , ewentualnie poszukam nieszczelności w przewodach. Co jeszcze mogę zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciśnienie jest duże powinno być wyczuwane. jak byłem na kompie to gościu mi powiedział ze mam za małe ciśnienie o połowe (1000 m czegoś tam nie pamiętama powinno być 2000). Powiedział ze to wina tego filterka ale po wyszyszczeniu go nic sie nie zmieniło. Teraz nie wiem co robić dalej myśle ze ta puszczeka nie działa prawidłowo. Pozatym ostatnio słychać jak dodam gaz do dechy i puszcze pedał słychać gwizd tak jak by jakieś powietrze uchodziło ( cieżko to opisać) co to moze być bo ja juz zaczynam mieć tego serdecznie dość , nikt nie potrfi mi pomoc :/

PS; turbo jest sprawene bo tak mowil ten gościu , może to dziurka w kablach ciśnieniowych ??? :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten zawór turbiny (gruszka) działa na zasadzie podciśnienia , czyli zassania membrany i poprzez cięgno odbywa się zmiana ustawień łopatek.

Czyli przy wzroście obrotów silnika powinno się obserwować (patrząc z góry) pociąganie cięgna do dołu. Ja w swoim aucie nie widzę tego ruchu cięgna ku dołowi

 

podciśnienie w tych rurkach sterowane jest właśnie zaworkami(zaworki sterowane kompem DDE) i jest zmieniane dynamicznie w zależności od obrotów silnika jak i jego obciążenia i wielu innych czynników (chodzi tu o np. masę powietrza wpływającego do silnika obliczanego na podstawie wskazań przepływomierza ) na wolnych obrotach podciśnienie może być nie wyczuwalne

 

ruch cięgna da się zaobserwować dopiero po wzroście obrotów powyżej 3000 bodajże 3500 rpm cięgno powinno się zacząć poruszać ku dołowi

 

Naciskałem palcem to cięgno od turbiny i ono porusza się ok. 1.5-2cm ku dołowi ale jest wyczuwalne napięcie (jest tam jakaś sprężyna?) i szybko odbija ku górze

 

i bardzo prawidłowo tak powinno być :cool2:

 

Co jeszcze mogę zrobić?

 

wyczyścić zaworki(filterki) oba czyli turbiny i EGR(zawór EGR można wyczyścić profilaktycznie na pewno jest tam nagar i zawór może się zawieszać, nie domykać itp)

sprawdzić rureczki podciśnienia

sprawdzić szczelność siłownika poruszającego kierownicę turbiny

zrobić jakieś pomiary live data odnośnie pracy silnika i zachowania się ciśnienia doładowania i wskazań przepływomierza

 

Pozatym ostatnio słychać jak dodam gaz do dechy i puszcze pedał słychać gwizd tak jak by jakieś powietrze uchodziło ( cieżko to opisać)
myślę że powinieneś sprawdzić te grube rury aluminiowe od turbo przez IC do kolektora ssącego a w szczególności gumowe łączniki miałem przypadek u znajomego w 530 d że właśnie w najmniej widocznym miejscu pękło kolano gumowe a my czyściliśmy filterki zmienialiśmy rureczki od podciśnienia sprawdziliśmy siłownik na turbinie i wszystko było ok, a komp i tak pokazywał niedoładowanie więc zaczęliśmy rozbierać dolot i znaleźliśmy właśnie pęknięte kolano gumowe po wymianie jak ręką odjął
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

swiezutki tak jak powyzej koelga pisze - sprawdz caly dolot, moze opaski masz luzne lub gdzies np przetarte jest kolanko gumowe od dolotu

 

jak tak kiedys mialem ze mi mechanik zle ustawil rure od doladowania dochodzaca z intercoolera do egr i ona ocierala sie o rolke - przetarla sie i doladowanie mi uciekalo a dziura byla tak schowana ze na pierwszy rzut oka wszystko bylo cacy - fakt wtedy gwizd byl bardzo duzy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świeżutki - po gwałtownym nacisnieciu,a następnie szybkim odjęciu gazu upuszczane jest cisnienie doładowania obecne w układzie, a które akurat w danym momence jest niepotrzebne.

Mam tak samo i mysle że jest to normalne.

 

w tych silnikach nie ma zaworu blow off więc raczej nic się nie upuszcza

 

jeśli to cichy świst to na pewno słychać schodzącą z obrotów turbinę(jej wirnik) natomiast jeśli słychać konkretne syczenia to winą może być nieszczelny dolot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świeżutki - po gwałtownym nacisnieciu,a następnie szybkim odjęciu gazu upuszczane jest cisnienie doładowania obecne w układzie, a które akurat w danym momence jest niepotrzebne.

Mam tak samo i mysle że jest to normalne.

 

w tych silnikach nie ma zaworu blow off więc raczej nic się nie upuszcza

 

jeśli to cichy świst to na pewno słychać schodzącą z obrotów turbinę(jej wirnik) natomiast jeśli słychać konkretne syczenia to winą może być nieszczelny dolot

 

Nie mówie że jest blow off, chociaz teoretycznie mozna by taki załozyć...

Jest to delikatny syk ktory można usłyszeć jadac z otwartą szybą z prawej strony obok jakiegos betonowego płotu.

 

To co sie dzieje z powietrzem gdy przy max obciążonym silniku gwałtownie odejmujemy gaz? bo przez turbine napewno nie wraca z powrotem, bo ona w tym momencie sie kręci i to bardzo szybko.

Chetnie sie dowiem tego, ..i inni pewnie też

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w weekedn posprawdzam te przewody. nie wydaje mi się zeby po wyczyszczeniu tych filterków , zaworu egr nic to nie pomogło wiec przyczyna musi leżeć gdzieś indziej. Nie znam sie za bardzo na samochodach ale duzo czytam na forum i sam osobiście się zabrałem za czyszczenie tych elektro zaworów i sciąganie kolektora ssącego. Dlatego też sam posprawdzam te przewody ponieważ za duzo juz mechaników odwiedziłem i kazdy mówił co innego. Może tak być ze mino ich wyczyszczenia dalej są one nie sprawne i przydało by się kupić nowe ??

 

sebek2407 napisał:

sprawdzić szczelność siłownika poruszającego kierownicę turbiny

Sebek2407 możesz to rozwinąć ?? gdzie znajduje sie ta kierownica i jak ona wygląda ?? możesz umieścić jakieś foto ?? jeżeli jest nie szczelna to co trzeba zrobic???

co może być przyczyną zbyt niskiego ciśnienia doładowania?? ponieważ mam za małe ( tak mi powedział gościu u któregop byłem na kompie) :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co sie dzieje z powietrzem gdy przy max obciążonym silniku gwałtownie odejmujemy gaz? bo przez turbine napewno nie wraca z powrotem, bo ona w tym momencie sie kręci i to bardzo szybko.

Chetnie sie dowiem tego, ..i inni pewnie też

 

silnik o którym tu piszemy to silnik diesla, a jak wiadomo silnik diesla nie posiada przepustnicy na układzie dolotowym która to zamyka lub otwiera przepływ powietrza do kolektora ssącego

 

układ dolotowy w dieslu możemy nazwać układem otwartym i odpowiadam teraz na pytanie co się dzieje z ciśnieniem jak damy gazu do oporu i gwałtownie odpuścimy gaz: ciśnienie doładowania rozchodzi się w cylindrach i maleje równomiernie wraz ze spadkiem obrotów silnika jak również spadkiem obrotów turbo(nie cofa się przez turbo) z tą różnicą że bez dawki paliwa ponieważ odpuściliśmy gaz pamiętajmy że nie mamy przepustnicy i nie zamykamy tym samym prześwitu na kolektorze dolotowym i nie powoduje to krytycznego wzrostu ciśnienia dlatego zawory blow off najlepiej sprawdzają się w silnikach benzynowych turbodoładowanych ma nadzieję że to rozjaśni obraz i pamiętajcie nikogo nie chcę pouczać stwierdzam tylko fakty i staram się to opisać w prosty obrazowy sposób

 

Sebek2407 możesz to rozwinąć ?? gdzie znajduje sie ta kierownica i jak ona wygląda ??

 

siłownik masz na foto w postach wyżej połączony jest on za pomocą sztangi z dźwigienką która steruję przepływem spalin (kieruje spaliny na wirnik po stronie gorącej turbo dlatego nazywa się to kierownicą ) kierownicy nie zobaczysz gołym okiem puki nie rozbierzesz turbo ale nie o to tu chodzi sprawdź jak porusza się ten siłownik ręka dociśnij tę sztangę na siłowniku w dół powinna chodzić płynnie z oporem sprężyny skok około 2 cm

 

szczelność siłownika możesz sprawdzić np. pompką rowerową byle nie sprężarką dmuchnij w przewód gumowy idący od siłownika i zobacz czy nie ucieka ciśnienie jeśli nie to jest ok inaczej można też własnymi płucami zassać przez ten wężyk wytworzyć delikatne podciśnienie jeśli ono nie będzie uchodzić to siłownik szczelny no chyba że ktoś ma pompę vacu to już całkiem malina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę wyczyscić elektrozaworki od turbiny i od AGR-u. Czy filterki znajdujące sie na tych zaworkach można demontować czy tylko zdejmuje się osłonkę a filterek przemywa się z tylko zewnętrznie.

Jakim środkiem chemicznym najlepiej czyścić kolektor ssący?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha :) auto odżyło :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Co zrobiłem ??

- kupiłem smar miedziany odporny do 1100 C zapobiegający zapiekaniu się części mechanicznych ( drobinki miedzy sa w nim co powoduje ze czały czas on tam sie znajduje) posmarowałem to kolanko w tej puszce.

- sprawdziłem układ wydechowy (wymienione złącza elastyczne oraz spawanie malutkich szczelin które jakoś powstały)

- filterki wyszyszczone

rezultat jest taki ze samochod teraz zapierdziela jak szalony :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę wyczyscić elektrozaworki od turbiny i od AGR-u. Czy filterki znajdujące sie na tych zaworkach można demontować czy tylko zdejmuje się osłonkę a filterek przemywa się z tylko zewnętrznie.

Jakim środkiem chemicznym najlepiej czyścić kolektor ssący?

 

z tymi filterkami (osłonkami filterków) trzeba ostrożnie(same filterki nie występują jako część i nie dokupisz ich oddzielnie, można jedynie w komplecie z zaworkiem zakupić) ja do zdejmowania osłonki filterka podgrzewam ją suszarką i plastik staje się bardziej elastyczny(nie pęknie tak łatwo) do czyszczenia filterków najlepiej benzyna ekstrakcyjna, a do kolektora to już wedle uznania(kolektor masz wyjęty??) od najpospolitszej ropy przez benzynę ekstrakcyjną po dedykowane środki chemiczne do mycia części silnikowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę wyczyscić elektrozaworki od turbiny i od AGR-u. Czy filterki znajdujące sie na tych zaworkach można demontować czy tylko zdejmuje się osłonkę a filterek przemywa się z tylko zewnętrznie.

Jakim środkiem chemicznym najlepiej czyścić kolektor ssący?

 

z tymi filterkami (osłonkami filterków) trzeba ostrożnie(same filterki nie występują jako część i nie dokupisz ich oddzielnie, można jedynie w komplecie z zaworkiem zakupić) ja do zdejmowania osłonki filterka podgrzewam ją suszarką i plastik staje się bardziej elastyczny(nie pęknie tak łatwo) do czyszczenia filterków najlepiej benzyna ekstrakcyjna, a do kolektora to już wedle uznania(kolektor masz wyjęty??) od najpospolitszej ropy przez benzynę ekstrakcyjną po dedykowane środki chemiczne do mycia części silnikowych.

 

Ropę odradzam - strasznie tłusta. Benzyna ekstrakcynja zda tu egzamin.

Ja najpierw przepłukałem dużą ilością wody pod ciśnieniem (niezbyt dużym, bo woda z węża ogrodowego), potrząsałem kolektorem i wylewałem. Potem szczorka do czyszczenia butelek wewnątrz, bardzo ładnie wyczyściła kanały dolotowe i wejście od strony zaworu EGR. Potem znów płukanie wodą z mydłem, a na koniec benzyna ekstrakcyja, potem szczotka, potem znów płukanie benzyną, znów szczotka itd. Na końsu przepłukałem wodą jak kolektor nie miał żadnego osadu/nagaru i suszyłem suszarką skierowaną w doloty powietrza.

E46 320d 175 PS@365Nm ...by Rogalotti
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://loxpol.com.pl/index.php?p820,pulsar-gasket-remover-400ml

 

Panowie do usuwania takich rzeczy polecam ten środek. jak czyściłem kolektor pryskałem do środka , po chwili robiła sie piana i dosłownie cały osad sam odpadał. Wyczyściłem szczotka do butelek i po sprawie. czyszczenie zajęło mi dosłownie 20 min. tylko uwaga środek jest napawde silne żrący i nie radze sie tym bawić w okolicy lakieru samochodowego ponieważ rozpuści farbe , oraz żadnych plastikowych części. polecam tez rękawiczki bo puźniej ręce pieką

Co do filterków to rozpuszczalnik albo benzyna ekstraktycja sa najlepsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa wyglada tak.... jezeli chodzi o przeladowanie to jest kilka czynnikow.

 

W kolektorze dolotowym masz czujnik doladowania, ktory gdy jest zabrudzony a moze byc bardzo, bo widzialem u siebie, to moze wskazywac przeladowanie lub podawac zle cisnienie ogulnie...

 

Jezeli chodzi o turbo, to przerabialem sprawe z turbo. W nowoczesnych dieslach macie turbo o zmiennej geometrii , w ktorym czasami dochodzi do chaczenia "kierownic"

W poprzednim samochodzie rowniez mialem Garreta ale powod jest zawsze podobny...

Zaczne od obiawow.. Generalnie mam ciezka noge i mi sytuacja powtorzyla sie 3 razy, natomiast zonie czesciej. Postawilem na kierownice. Po wyczajeniu zaleznych przy przechodzeniu w serwis. Bylo to srednioo dynamiczne wciskanie gazuna do wyprzedzania na wysokim biegu, np 5.

Kierwnice, to niezalezny element od oski i malych turbo. Jak znajde czesto zamieszczonego GIF-a z zasada, to wkleje. Kierwnice wykonane sa z metalu i luzno mocwane przy zeliwnej czesci korpusu. Dystans jest okolo 0,5mm moze wiecej. Czasami kierwnice sa zabite sadza, czasami spieczone lub przytarte. Dlaczego? Ja mialem przytarte- czesciwo zapieczone. Dzieje sie tak, jezeli tankuje sie ciagle paliwa bezsiarkowe tp verva, ultimate ... Spaliny sa bardzo suche a wlanie siarka dosknale smaruje wiele czesci w silniku. Na zeliwnej obudowie gromadzi sie rdzawy tlenek zeliwa, ktory powoli zmniejsza potrzebny do swobodnejpracy i lozyskowania luz. Kerownie przesuwane przez zawor cisnieniowy chacza a jezeli zawor nie zadziala dynamicznie, po upuszczeniu cisnienia zostaja rozwate i wystepuje przeladowanie. Jezeli sa zabite, to zalecam wyczyscic egr, kolektory i oczywiscie turbo.

 

Jezeli sa zapieczone nalezy wyciagnac turbo , zabezpieczyc doplyw oleju, otworzyc obie czesci znaczac dla ulatwienia ulozenie komor wirowych do calego korpusu.

Jeezeli pierwszy raz otwieracie, to dla ograniczenia stresu polecam uzywac cyfrowki;) Wycziscic korpus papiere sciernym, ale nieprzesadzajac! Przemyc z przesada wraz z turbinkami i zlozyc.

Poruszac dla pewnoscia wirnikiem i potrzasnoc czy nasze kierownice"klekocza" maja luz...

 

Jezeli odkrecacie zawor kierownic, warto zaznacyc i zmierzyc dugosc pracy.

 

Zalac otwor sierzy olejem do startu.

 

Zlozyc i jazda. Warszat nazwie to regeneracja ale to raczej kosmetyka. Nie ruszacie wirnika, ktory z osia jes tna aparaturze wywazny! jedynie czyszcene w celu eliminacji powodu zlej pracy kierownic.

 

Tak ja to widze, tak zrobilem w 2 samochodach po namowie mojego znajomego mechanika. Srawa moze brzmi przerazajaco a jest to przyjemna czynnosc sredni truda.. Ale wymagajaca casu na demontaz, czyszcenie i montaz, tak wiec przed rozpoczeciem warto upewnic sie, ze mozecie pracowac w danym miejscu przez dwa dni z przerwami;)

 

Jezeli nie jestescie klientami zakladu, to wykona ta czynnosc wasz zaprzyjazniony mechanik. Klientom sadze, ze odpowiedza - nowa lub regenerowana bo kasuja swoje a procedra polega na wmontowaniu:) Czyszczenie jest czasochlonne i ekonomicznie nierentowne dla zakladu...

Firmy regenerujace maja juz wszystko na stolach, wiecs prawa jest banalna;)

Jezeli sie nie przeraziles a nie chcesz ograniczac sie do smarowania banknoami ..... polecam! Wychodze z zalozenia, ze checi sa najwazniejsze. Zawsze sie czegos nauczycie i bedziecie dla siebie baaardzo staranni, co zwykle gwarantuje sukces.

KORZYSTASZ Z WIEDZY BMW KLUB POLSKA? PODZIEL SIĘ WIEDZĄ Z KLUBEM !
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.