Skocz do zawartości

Zachowanie temperatury w układzie chłodzenia


Pete

Rekomendowane odpowiedzi

Normalnie w jeździe po mieście TEST 07 pokazuje mi temperaturę w przedziale 90-95 st. C, ale jak tylko wyjadę poza miasto i zaczynam jechać w miarę szybko (powiedzmy 140-150 km/h), to temperatura mi spada do 80 st. C. Czy u was też tak się dzieje? Czy jest to normalne? Myślałem, że termostat ma za zadanie utrzymywać te 90 i nie schodzić poniżej. Podejrzewałem, że mam walnięty termostat, bo czym szybciej jadę tym niższa temperatura, ale po wymianie termostatu na nowy jest to samo.

 

Wiem, że ten termostat jest sterowany elektronicznie, więc może ta elektronika nawala? Ale w kompie nie ma żadnych błędów.

 

Pytam, bo mam problem z wilgotnością gromadzącą się w silniku/oleju. Więc podejrzewałem, że albo silnik mi się nie nagrzewa wystarczająco (bo termostat jest otwarty) albo ta cholerna odma nie jest w pełni drożna. Ale wymiana odmy to dużo roboty, więc myślałem, że zacznę od termostatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W termostacie jest grzałka zmieniająca charakterystykę pracy termostatu.

Przy częściowym obciążeniu silnika termostat trzyma temp. 110stC

Przy pełnym obciążeniu silnika termostat zmienia charakterystykę na 85stC

 

Pozdrawiam

typer

 

Więcej info:

 

Function of a conventional thermostat

The control of the engine cooling system with a conventional thermostat is determined by the coolant temperature only. This control system can be subdivided into three operating ranges:

 

Thermostat closed: The coolant only flows in the engine. The radiator circuit is closed.

 

Thermostat open: The entire volume of coolant flows via the radiator. This ensures the maximum cooling capacity available is utilized.

 

Thermostat control range: A part of the coolant volume flows via the radiator. The thermostat sets a constant engine inlet temperature within the control range.

 

With the aid of the characteristic map thermostat, the coolant temperature can now be influenced specifically within this operating range (thermostat control range).

 

In this way it is possible to set a higher coolant temperature in the partial load range of the engine. Higher operating temperatures in the partial load range achieve improved combustion, reflected in lower fuel consumption and pollutant emission.

 

However, higher operating temperatures in the full load range would involve specific disadvantages (ignition timing (angle) reduction due to knocking). For this reason, lower coolant temperatures are set specifically in the full load range with the aid of the characteristic map thermostat.

 

With the aid of this thermostat it is possible to specifically increase the coolant temperature in the partial load range. By increasing the coolant temperature under these engine operating conditions, it is possible to reduce fuel consumption. This characteristic map thermostat is controlled by the engine control unit dependent on a characteristic map.

 

This characteristic map is determined by the following factors:

 

Engine load

 

Engine speed

 

Vehicle speed

 

Intake temperature

 

Coolant temperature

 

Design of the characteristic map thermostat

 

The characteristic map thermostat is an integral thermostat, i.e. the thermostat and thermostat cover make up one unit.

 

The principle mechanical design of the characteristic map thermostat corresponds to that of a conventional thermostat. However, a heating element is additionally integrated in the expansion element (wax element).

 

The cover of the characteristic map thermostat is made of an aluminium die casting. The electrical connection for the heating element linked to the expansion element of the characteristic map thermostat is integrated in the thermostat cover.

 

Function of the characteristic map thermostat

 

The characteristic map thermostat is designed such that it opens (engine inlet) at a coolant temperature at the thermostat of 103oC without intervention of the integrated heating system. Due to the coolant heating up in the engine, a temperature of approx. 110 o C is measured at the point the coolant flows out of the engine (installation location of coolant temperature sensor for DME and instrument cluster gauge). This is the operating temperature of the engine, at which the characteristic map thermostat begins to open without control intervention.

 

In the event of control intervention by the DME control unit, power (12 V) is applied to the heating element integrated in the thermostat. Heating the expansion element means that the thermostat now opens at lower coolant temperatures than would be the case without the additional heating function (thermostat control range: approx. 80oC - 103oC).

 

If the coolant temperature exceeds 113oC at the engine outlet, the heating of the characteristic map thermostat is activated by the DME irrespective of the other parameters.

 

Diagnosis

 

The line connection and the function of the characteristic map thermostat are monitored by the diagnosis function in the DME control unit. Any faults are stored in the fault code memory of the DME control unit.

 

Coolant temperature gauge

 

The indicator characteristics of the coolant temperature gauge in the instrument cluster have been adapted to the higher temperature level of the engine due to the use of the characteristic map thermostat.

 

The pointer of the coolant temperature gauge in the instrument cluster is located in the mid-position at coolant temperatures of

 

75oC - 113oC

 

in centre position.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opis jest z WDS

 

W TIS są dane techniczne, jak coś wymienić, jak ustawić ale nie ma jak coś działa

W WDS oprócz schematów są takie właśnie ciekawe opisy poparte rysunkami i wykresami. Ostatnio znalazłem np. opis trybu diagnostycznego podgrzewania foteli wraz z kodami błyskowymi

:)

 

Pozdrawiam

typer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam,

to jaka jest diagnoza bo mam taki sam objaw i w poniedzialek mam jechac do serwisu na wymiane termostatu na nowy

 

u mnie objaw podobny podczas jazdy w miescie wskaznik temp pokazuje pion [moze trche dlugo sie nagrzewa]

 

ale za miastem podczas jazdy wskaznik temperatury spada w okolice kreski po jego lewej stronie [w strone niebieskiego] a wiec nieznacznie ale zawsze

 

czy wymiana termostatu pomoze?

 

oryginal kosztuje ok 180 zl + wymiana drugie tyle:(

 

pozdrawia,

darek

 

ps. mam 530d

[500 656 500] sprzedam nr - starter GSM idealny dla salonu BMW - 608 BMW BMW czyli 608 269 269
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Witam,

to jaka jest diagnoza bo mam taki sam objaw i w poniedzialek mam jechac do serwisu na wymiane termostatu na nowy

 

u mnie objaw podobny podczas jazdy w miescie wskaznik temp pokazuje pion [moze trche dlugo sie nagrzewa]

 

ale za miastem podczas jazdy wskaznik temperatury spada w okolice kreski po jego lewej stronie [w strone niebieskiego] a wiec nieznacznie ale zawsze

 

czy wymiana termostatu pomoze?

 

oryginal kosztuje ok 180 zl + wymiana drugie tyle:(

 

pozdrawia,

darek

 

ps. mam 530d

 

 

POMOŻE NA 100% u mnie było tak samo i pomogło.

przy okazji będzie szybciej ciepło w autku :D

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. U mnie też wymiana termostatu pomogła. Teraz trzyma 96 st. C praktycznie cały czas. A mój mechanior kręcił nosem i twierdził, że wyrzucam kasę w błoto, bo w kompie nie było żadnych błędów związanych ze zbyt niską temperaturą. Ale rzeczywistość jest taka, że jak termostat tylko trochę niedomaga, to błędów nie ma. Dopiero jak już się kompletnie zepsuje to pokaże błędy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.