Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Temperatura otoczenia to jedno, a słońce to drugie. Żaluzje przecież nie są cały czas otwarte, a karoseria potrafi ładnie się rozgrzać. Ja więcej u siebie niż 106 olej i 102 wody nie widziałem, ale to przy dużych prędkościach w trybie D i mając spore różnice wysokości (chłodnicy nigdy nie czyściłem, a jest ponad 160k km). Po mieście olej cały czas 100 woda do 97, ale to jeżdżę zazwyczaj w trybie sport, żeby nie dusić na niskich obrotach. Jadąc przez Włochy 130 km/h potrafił też olej złapać 104-105 stopni, ale fizyki nie oszukasz, jak chwilowe spalanie jest ponad 20 na tempomacie, żeby utrzymać prędkość na wzniesieniu. Przy zjeździe ze wzniesienia i hamowaniu silnikiem olej wraca do 100, woda do 88 nawet- wszystko zależy od warunków, stylu jazdy itd. Oleje to temat rzeka… a to za szybko się utleni, tamten ma duży spadek lepkości, jeszcze inny traci właściwości myjące kolejny co innego… ogólnie powinno się dobrać konkretny olej pod konkretny silnik i styl jazdy. Każdy może jeździć na dobrym oleju, ale to nie znaczy, że nie uda się dobrać lepszego dla danych warunków eksploatacji. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nie wiem skad masz te dane. Castrol 0w30 fe19 c3, 100° 12.5. 

 

 

Opublikowano (edytowane)
6 godzin temu, Killme napisał(a):

Ja co roku widuje podczas urlopu na południu EU temperature oleju 112-116, silnik N47S1 i olej ..Ow30 - Eurol Syntence FS.

Oczywiście olej zmieniany często, zazwyczaj z dwa tygodnie przed urlopem i potem przed nadejściem zimy. 

u mnie w zeszłym roku wspinając się na 1500npm jadąc w 4 osoby o z pełnym bagażnikiem przez Pireneje na Castrolu 0W30 olej nie przekraczał 100°C przy 40°C temperatury zewnętrznej.

3 godziny temu, aramiel123 napisał(a):

Tak mi się powiedziało  😆

0w30  w  lepkość  w 100"C   to około 11.0mm²/s

 5w30    tak  0d 11.5  do 12.5 mm²

0w40  ten co mam 14.0 mm²  w 100"C

 5w40     przedzial 13.5 do 14.5 mm²   wszystko zależne od producenta  itp.

Olej  0w20  ma   od 7.4  do 8mm²/s

 Przykładowo   olej 5w30 po przebiegu  20kk z domieszką ropy   przez częste wypalanie dpf  miał coś koło 8mm²/s 

 Oczywiście  nie  tylko lepkość   decyduje o degradacji   i stanie oleju    , ale takie  np.  8mm²/s  dla silnika   n47 n57  to dobrze nie wróży    z fabrycznym  słabym ciśnieniem oleju  . 

Ciekawe  jakie ciśnienie  oleju by miał  na  0w30 w 115 "C     

 

widełki KV100 dla olejów 5W30 i 0W30  są takie  same główna roznica to pompowalność niskotemperaturowa 

kkx5 ma rację żeby wyprodukować dobry olej 0W trzeba użyć lepszej bazy  GTL PAO Ester, bo jeżeli użyje się HC i dopcha olej  dodatkami to taka kompozycja dość szybko straci właściwości i się podda nie przechodząc testów producenta. Najbardziej wymagajace testy muszą przejść oleje "z aprobata" (nie mylić  z spełniające norme)  VW504/507 MB229.52

 

Edytowane przez Jack-Strong
Jack_Strong-
Opublikowano
17 godzin temu, aramiel123 napisał(a):

Jakim cudem  112-116 "C   cos musisz mieć nie tak 

Miałem ten motor  n47s1 w f11 

W upalne  lato  grubo ponad  37"C  w cieniu    i  w trasie  140 -180km/h  kilka  godzin   okolice   Hessen   max  100"C  temperatura oleju 

 

Jadące 535d F07 mojego taty przede mną miało olej 110 stopni. Tu była trasa aż do Grecji, kilkanaście godzin, przerywana .. staniem w korku po kilka godzin w tym upale 

17 godzin temu, aramiel123 napisał(a):

Ten olej 0w30 w  takiej   temperaturze  to juz nawet nie woda po parówkach    

Śmiem twierdzić że średni 5w40 z lekko przeciągniętym interwałem(dla mnie przeciągnięty to już 10kkm) może mieć już lepkość gorszą niż ten Eurol FS 0w30 - oliwa świetna i przetestowana już w bardzo wielu przypadkach w mocnych doładowanych silnikach

16 godzin temu, kkx5 napisał(a):

Dlaczego tak sadzisz? 0w30 leje do m5tek a tam olej pod 120 dochodzi. Nie patrz na 0w, zobacz lepkosc 30, poza tym, wpisz 0w30 w wyszukiwarce, cala gama tanich olejow od razu odpada, co to oznacza? A no to: aby wyprodukowac 0w musisz miec dobra baze, a baza to olej, reszta to dodatki... 

Właśnie tak - same porównywanie lepkości nic nie znaczy

 

12 godzin temu, Jack-Strong napisał(a):

u mnie w zeszłym roku wspinając się na 1500npm jadąc w 4 osoby o z pełnym bagażnikiem przez Pireneje na Castrolu 0W30 olej nie przekraczał 100°C przy 40°C temperatury zewnętrznej.

widełki KV100 dla olejów 5W30 i 0W30  są takie  same główna roznica to pompowalność niskotemperaturowa 

kkx5 ma rację żeby wyprodukować dobry olej 0W trzeba użyć lepszej bazy  GTL PAO Ester, bo jeżeli użyje się HC i dopcha olej  dodatkami to taka kompozycja dość szybko straci właściwości i się podda nie przechodząc testów producenta. Najbardziej wymagajace testy muszą przejść oleje "z aprobata" (nie mylić  z spełniające norme)  VW504/507 MB229.52

 

Może mój silnik tak ma, może czujnik temperatury ma lekka odchyłkę od normy, mam już to auto wiele lat - są to oczywiście wartości chwilowe, odnotowywane przez kilkanaście minut. single turbo i biturbo też może i na pewno robi różnicę, bo dwie turbiny grzeją olej, kolektor bardziej rozbudowany i jak to żeliwo się rozgrzeje to juz tego ciepła za szybko nie odda..

Ale mówimy o odczycie B-toolem nie ? bo na zegarach to może z 1 mm się odchyliła wskazówka od pionu i tak jak poprzednicy pisali - dosłowenie 2 minuty zjazdu i woda leci na 88-87 stopni i olej tez w dół ale z wiadomych względów nie tak szybko.

 

Żeby nie było zbyt mocnego offtopicu - do wspomnianej 535d założyliśmy parę miesięcy temu wskaźnik ciśnienia na stałe i na wolnych ma równy 1 bar przy temp. oleju 95-100 stopni(b-toll) Olej to wspomniany eurol 0W30, przebieg to 290kkm. Robiony rozrząd u fąfarów parę lat temu - ściągnęli wybiórczo panewki wtedy i nie było się ponoć do niczego przyczepić.

Co myślicie o tym ciśnieniu?

W najbliższym czasie będziemy robić podstawową licencje xhp zeby podnieść shiftpointy o te 200-300 obrotów.

Generalnie auto bezproblemowe, przygotowane kompleksowo do tras na grecje, gdzie już wiele lat co roku tam jeździ i robi tysiące km w ekstremalnych temperaturach.

Padają jedynie jak muchy ori czujniki ciśnienia wstecznego i wszystko wokół turbin i dpf od temperatury - ostatnio łatałem nawet wiązkę w tej okolicy bo nowy czujnik ciśnienia wstecznego za mocno oscylował =/-

Opublikowano

1 bar na wolnych wystarcza, nie ma na tyle dużego ciśnienia w cylindrze na obrotach jałowych, żeby było się czym martwić. Jesli chodzi o xhp- wystarczy jeździć w trybie sport do 90-100km/h, przy wyższych prędkościach D. Nie trzeba płacić za program 🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tryb sport a xhp to nie to samo. 

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Co do filmiku.. 

Otoz zatkany dpf powoduje wieksze cisnienie w ukl. wydechowym i wlasnie napor tego cisnienienia powoduje szybkie zuzycie lozyska oporowego a tym samym turbiny, a nie, ze przez zuzyta turbine zajezdzimy silnik bo cisnienie male. Absurd!

O kazdy osprzet silnika trzeba dbac, ale wiedziec trzeba jeszcze jakie sa konsekwencje jak cos zaniedbasz. A ma to wplyw, bo przy dzisiejszych silnikach wszystko jest wyliczone tak, ze w koncu my za to zaplacimy a coraz wiecej osob latwo myli objawy z przyczynami.

N57
Opublikowano

Dlatego od czasu do czasu autostrada, tryb sport, bieg 7, okolo 3000obrotow i dwa wypalanka jedno po drugim, na duzym przedmuchu, po czym schlodzenie układu 🙂

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Witam   znalazłem coś   ciekawego 

Wiedzieliście  że N57    jeździł  w Rajd Dakar 

Silnik przygotowany przez  firmę  Alpine      kierowca   znany polski rajdowiec 

To co przykuło  moja uwagę  to  Cisnienie oleju 

Cisnienie  3.1bara    

Obroty     1000obr 

Temperatura  70"C    niska  ale    jakiś pogląd  daje 

 Silniki  n57 generuje 380koni 890 nm

Cisnienie doladowania 

1.2 bara na  postoju

4 bary pod obciążeniem 

Samo to ze  startował  w Rajd Dakar  to dużo świadczy   że  ten  n57   daje rade  oczywiście pewno z seryjnym motorem nie mam nic wiele  wspólnego    ale coś  musiało zostać z n57 

 

Link  do  artykułu 

 

 

 

20250614_102926.jpg

20250614_102951.jpg

Edytowane przez aramiel123
Opublikowano

A jakie jest ciśnienie w serii przy 70 stopniach na jałowym? Tam chyba też dużo większa miska olejowa była. Po przekopaniu całego internetu, wielu dyskusjach w różnych miejscach i przeczytaniu podręcznika do trybologii wyrobiłem sobie zdanie, że zarówno n47 i n57 to są dobre silniki, które zacierają się przez pewne zbiegi okoliczności wynikające z eksploatacji i pewnej niewiedzy użytkownika. Żeby zminimalizować prawdopodobieństwo zatarcia wystarczy jeździć w trybie sport/mieć xhp, jeździć na oleju 5w40 i czyścić układ paliwowy, a zwłaszcza wtryskiwacze, przeznaczonymi do tego preparatami. 

Opublikowano (edytowane)

broń  cię Panie Boże z tym 5w40 w N47/57 0w30 zalecane przez bmw w zupełności  wystarczy ale z większością się zgodzę to bardzo dobre silniki... większość ich problemów wynika ze stanu i przebiegów z jakimi do kraju trafiają. Kiedyś dawno dawno temu znajomy mechanik po obserwacji relacji z klientami powiedział mi że żadło kiedy już drugiego właściciela stać na obsługę techniczną auta klasy premium a co dopiero trzeciego czy piatego. I ja się pod  tym podpisuję. Smutne ale prawdziwe.

Edytowane przez Jack-Strong
Jack_Strong-
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

5W30 zalecany 5W40 dopuszczony do stosowania w tym silniku, gdybym miał  w swojej zalany 0W30 prawdopodobnie nie miał bym już silnika, przypomnę 400 tyś już mam..

jeżeli u Krzyśka przy 70 stopniach jest 3.1bara, tzn że w ok 90 będzie ok 2.1 bara na jałowych, bez dwóch zdań jest podniesione cisnienie oleju, i dokładnie to należałoby zrobić w każdej N57 po przebiegu 300 tyś, załóżcie sobie zegar i popatrzcie co się dzieje z cisnieniem w Waszych samochodach, do 300tyś ma jeździć, później zmiana samochodu, tak to zostało policzone i dokładnie tak jest

Opublikowano
1 godzinę temu, WojtekX napisał(a):

5W30 zalecany 5W40 dopuszczony do stosowania w tym silniku, gdybym miał  w swojej zalany 0W30 prawdopodobnie nie miał bym już silnika, przypomnę 400 tyś już mam..

ja mam 300 i całe 300 zrobione na 0W30

ciśnienie na jałowych wzorowe 1.2bar

Jack_Strong-
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

robiłem ostatnio x5, przyjechała na wymianę kółka w pompie, przebieg o ile dobrze pamiętam 268 tysi i 0,8 na jałowym, po kółku wstało na bara ze wskazaniem na bar plus, oczywiście decyzja zapdła po montażu akcesyrojnego zegara. Przed wszystko w porządku, samochód kupiony rok wcześniej, suchy po zmainie rozrzadu, nic tylko się cieszyć. Nie jestem w stanie zwyryfikować tego co napisałeś, ale na moje doswiadczenie, to mało prawdopodobne

Opublikowano

ja ciśnienie oleju mierzę co roku tym razem sprawiłem sobię nawet dokładniejszy gajger żeby nie było wątpliwości jak wcześniej coś wrzucałem... cienienie mierzone na oleju w połowie interwału z przebiegiem 4 tyś km przy 75°C 80°C i 85°C dlatego ze u mnie olej zadko wędruje w pole 90°C a większość czasu oscyluje w przedziale 80°~85°C w/g BMW powinno być 1.3bar przy 75°C.

Jack_Strong-
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

sam widzisz, nie uwierzyłyem Ci bo to aż nieprawdopodobne co napisałeś wcześniej, ciśnienie przy 90 stopniach masz że tak powiem niepełnego bara, tak to wygląda, ale nie to jest najważniejsze, ważniejsze jest to co się dzieje po dodaniu gazu, szkoda że nie zmierzyłeś przy 1500 obr. Bo seryjne kółko z tym 19 zębów przegrywa mocno z ciśnieniem roboczym podczas jazdy, czyli tam gdzie jest moment i obciązenie. Czyli gdybyś dziś w tym momencie zmienił kółko na pompie na 19 zębów, miałbyś cisnienie na jałowych seryjne, dokładnie 1,3 bara, wzrost ciśnienia po kółku na wolnych to dokładnie 0,3 (sprawdziłem to już na kilku samochodach), ale w przedziale przepięcia biegu, tu się robi przepaść i po to te kółka się zakłada

Opublikowano (edytowane)

dokładnie i przy 1500 obrotów otwierał by mi się bypass w odbudowie filtra... nie dziękuję... mierzyłem ciśnienie przy dodawaniu gazunl i było wzorowe przy 1500  2bar przy 2000 2.6bar i przy 2750 3.7bar czyli wartość otwarcia bypass'u.

Ja nie widzę potrzeby rzeźbienia jak silnik nie trzyma ciśnienia to radził bym najpierw znaleźć przyczynę a nie leczyć skutek.

Czasem wystarczy tylko nowa pompa oleju a czasem potrzeba wał odpowiednio sklasyfikowane panewki natryski i podstawę filtra 

Edytowane przez Jack-Strong
Jack_Strong-

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.