Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
53 minuty temu, słonik40 napisał(a):

Wszystkie agencje dot bezpieczeństwa wymagają min 2 niezależnych systemów kontrolujących jazdę a w tesli masz tylko kamery

O kurcze, a w Tesli o tym wiedza? ^^

Zadzwon do nich ze wygoglowales ze maja byc 2 niezalezne systemy i ze ich praca nad FSD jest bez sensu i tak, moze sie zreflektuja jeszcze ^^

53 minuty temu, słonik40 napisał(a):

jazda po ustalonym pasie jest wręcz fenomenalna. Ostatnio leciałem z Gdańska na „autopilocie” jakieś ze 130km/h w śnieżyce przeplatana z ulewą, ja mało co widziałem ale samochód jechał jak po sznurku. Nic więcej mi nie potrzeba. Poza tym nie pamiętam czy tesla to ma ale zarówno BMW jak i Mercedes nawet jak. IE jadę na autopilocie to jak się zagapię w ekran (co czasami mi się zdarza) to samochód delikatnie skoryguje mi tor jazdy.

To sie nazywa tempomat aktywny z utrzymaniem pasa ruchu i jest od 20 lat w autach, lacznie ze Skoda Fabia.

Niezle porownanie, poziom dyskusji widze zachowany 😄

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@Jack BMW obejrzałem film i jeśli pijesz do zasięgu to zobacz jak to wygląda w ABRP dla tesli model y performance (nie dojedzie do celu, wybrałem perf ze względu na podobną wielkość felg). Tak to wygląda w elektrycznym suvie, w twoim sedanie realnie zajedziesz dalej o całe 50 km. 

IMG_0762.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, słonik40 napisał(a):

Wersje amg eqe maja taką samą baterię jak wersja 500 😀

Nie prawda, porównaj EQE 500 4MATIC oraz AMG EQE 43 4MATIC i wróć z feedbackiem 😉

Możesz nawet porównać EQE 500 4MATIC z AMG EQE 53 4MATIC+, ta pierwsza wersja ma baterię większą o 6kwh i jest tańsza o 130tys. Jak to nazwać. Ubieranie klientów w metkę AMG ? Różnica deklarowanego zasięgu 130km z korzyścią dla EQE 500.

W wersjach EV metka AMG to definitywne ubieranie klientów nie świadomych różnicy i parametrów samochodów EV. 

Edytowane przez Jac3kBMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@Jack BMW dawaj źródło tych rewelacji 👍🏼obie wersje mają 90,6 kWh. Te słabsze mają 89kwh. Albo ci się gdzieś zero przeoczyło albo gdzieś była podana wartość brutto. Zasięgi między tymi wersjami się różna jedynie w zależności od rozmiaru felg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, słonik40 napisał(a):

@Jack BMW obejrzałem film i jeśli pijesz do zasięgu to zobacz jak to wygląda w ABRP dla tesli model y performance (nie dojedzie do celu, wybrałem perf ze względu na podobną wielkość felg). Tak to wygląda w elektrycznym suvie, w twoim sedanie realnie zajedziesz dalej o całe 50 km. 

IMG_0762.png

Manipulujesz danymi. Zobacz poniżej. Dojedzie spokojnie. Nie musi korzystać z Superchargera w Radomiu. 

 

image.thumb.png.7cd4c46d51e01be7ff2241c3998dac4e.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, słonik40 napisał(a):

@Jack BMW dawaj źródło tych rewelacji 👍🏼obie wersje mają 90,6 kWh. Te słabsze mają 89kwh. Albo ci się gdzieś zero przeoczyło albo gdzieś była podana wartość brutto. Zasięgi między tymi wersjami się różna jedynie w zależności od rozmiaru felg.

Strona Mercedesa. EQE 500 ma baterie 96kwh.

image.thumb.png.5c59d45670515fae45d70c68cde7eb21.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

1. Nic nie manipuluje tak mi pokazał ABRP. W każdym razie oba dojeżdżają o oparach

2. Na załączonej przez Ciebie stronie najwyraźniej jest błąd. 96kwh to wartość brutto i to jest na 100 procent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, słonik40 napisał(a):

1. Nic nie manipuluje tak mi pokazał ABRP. W każdym razie oba dojeżdżają o oparach

2. Na załączonej przez Ciebie stronie najwyraźniej jest błąd. 96kwh to wartość brutto i to jest na 100 procent.

1.  Tylko TMY P jest o połowę tańszym samochodem z mniejszą baterią z dużo lepszymi osiągami co definitywnie świadczy o tym że, jest dużo lepszym samochodem elektrycznym nie koniecznie jeśli chodzi o całokształt.

2. Zgaduje, że na oficjalnej stronie Mercedesa maja aktualne dane. Jak pamiętam wersje 500 miały lepszy zasięg i baterię od zawsze w porównaniu do pseudo AMG. 

Wniosek jest taki, że wybierając Mercedesa to zdecydowanie ICE, jeśli chodzi o EV to nie ma konkurencji do Tesli, jakiejkolwiek byś nie wybrał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@Jack BMW

1. To jest twój wniosek i jest on błędny. Eqe to według wszystkich recenzentów samochód ocierający się o półkę luksusową. Pomimo że jest wypakowany luksusem (skrętna oś, pneumatyka, itd.. itp) to osiągi bardzo podobne do tmy performera i zasięg też. Wychodzi na to że można mieć luksusowe auto o walorach elektrycznych takich samych jak podobno “llidera” technologii. To po prostu obnaża nagość króla który na dziś dzień niczym poza niską ceną się nie wyróżnia i zasięg nie jest tutaj decydującym faktorem. Zestaw sobie swoje tmy z evqe 53 amg, który niedaz ze ma mniejszą baterię to na 1000km challenge zajeżdża w parę minut dłużej. 

2. Na oficjalnej stronie mercedesa w konfiguratorze jest błąd. Ktoś błędnie wpisał wartość brutto zamiast netto. Albo przyjmiesz to do wiadomości (zrób sobie lepszy research, poszukaj specyfikacji technicznej i innych źródeł, porównaj chociażby zasięgi eqe 500 w zależności od felg i wyposażenia) albo tkwij dalej w swojej niewiedzy.

3. Wniosek jest taki ze ma dzis dzien elektryczna tesla nie ma nic do zaoferowania ponad konkurencje jesli chodzi o elektromobilnosce zasięgi ma podobne a nawet i gorsze, wydajność/efektywność napędu tak samo a sieć ionity dogoniła już superchargery. Jedynie czym się broni na dziś dzień to niska cena.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@Jac3kBMW trochę jednak uległeś teslohypeowi. Ja Ci piszę że na dzisiaj samochód produkowany od 6 lat widzi przeszkody widmo i przy spokojnej jeździe autostradowej nagle daje mocno po hamulcach i wyłącza autopilota, a Ty odpowiadasz że to stary FSD i nowy jest już "raczej" ok, bo w internecie są przecież dobre opinie 😄 Mnie interesuje produkt tu i teraz. Od 6 lat działa to gorzej niż w BMW. Ja z ulgą wróciłem do autopilota w BMW na którym przejeżdżam z Gdańska do Warszawy praktycznie na autopilocie i jest to baaardzo wygodne i bezpieczne. W swoim x5 leciałem z autopilotem 140km/h przy  silnych bocznych podmuchach na a1 i szybkość reakcji i kontry dawały poczucie bezpieczeństwa. Nie widzę przewagi FSD Tesli, a wręcz jego gorsze działanie.

A to że w Tesli "kiedyś" będzie lepiej, to jest dla mnie żaden argument. Jak kiedyś będzie lepiej w kwestii autopilota, wyciszenia, zawieszenia, materiałów to ja też "kiedyś" kupię Teslę.

Moim zdaniem w Tesli przez OTA została wprowadzona zmiana która jest bardziej restrykcyjna i przyhamowuje jak ma wątpliwości po tych spektakularny wypadkach śmiertelny gdzie Tesla wjeżdżała pod zawracającą ciężarówkę. Rozwiązanie z BMW z lidarami w każdym narożniku auta i tempomentem aktywnym wspomagających kamery, wg mnie w BMW raczej by to się nie zdarzyło.

@Jac3kBMW - używasz Tesli od roku, @adamjttk - od 3 lat. Kawa na ławę: hamuje Wam znienacka na autostradzie autopilot? Nie jest to dla Was denerwujące?

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
18 godzin temu, słonik40 napisał(a):

2. Na załączonej przez Ciebie stronie najwyraźniej jest błąd. 96kwh to wartość brutto i to jest na 100 procent.

Na norweskiej stronie Mercedesa jest ten sam blad?

ABLVV84esUdhhPrEO9ZztLI-YbtiEcpmT7CVGBxY

ABLVV84V4O0mMH213Hw7t7z7m4VZiT7FgS7G2fWQ

Wyglada na to slonik ze zostales ZE-ZLO-MO-WA-NY przez kolege Jac3kBMW i kolejny raz sie skompromitowales swoja niewiedza i dlatego nie dziw sie ze masz ksywe czlowiek-metka.

Widzisz "AMG" --> znaczy sie najszybsze, najlepsze 

Widzisz "Burmester" --> znaczy sie najlepiej grajace

A jak Ci ludzie udowadniaja na cyferkach ze bredzisz to robisz wygibasy jak GIMNAZJALISTA

Niedawno opiekun BMW Cie wydymal bez mydla ze dokupisz sobie przez apke ogrzewane siedzenia w iX1 a teraz MB Cie dyma na specyfikacji swoich SUVow. I dobrze ze siedzisz na forum w tym watku bo przynajmniej troche zmadrzejesz 🤣

18 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Pomimo że jest wypakowany luksusem (skrętna oś, pneumatyka, itd.. itp) to osiągi bardzo podobne do tmy performera i zasięg też. Wychodzi na to że można mieć luksusowe auto o walorach elektrycznych takich samych jak podobno “llidera” technologii. To po prostu obnaża nagość króla który na dziś dzień niczym poza niską ceną się nie wyróżnia i zasięg nie jest tutaj decydującym faktorem. Zestaw sobie swoje tmy z evqe 53 amg, który niedaz ze ma mniejszą baterię to na 1000km challenge zajeżdża w parę minut dłużej. 

 Nie ma to jak porownywac segment D (za polowe ceny) do segmentu E

Ot tak fanboje niemieckiego premium sie dowartosciowuja ze ich auto segmentu E za 2x tyle pieniedzy jest PRAWIE tak samo szybkie, czy PRAWIE zajedzie tak samo daleko jak crossover segmentu D 😄

 

17 godzin temu, BMFun napisał(a):

 @adamjttk - od 3 lat. Kawa na ławę: hamuje Wam znienacka na autostradzie autopilot? Nie jest to dla Was denerwujące?

Nie zdarzylo mi sie na autostradzie.

Zwariowales? Gdyby mi auto zaczelo samo hamowac na autostradzie to w zyciu bym wiecej nie wlaczyl bo to zagraza bezpieczenstwu.

Mialem kilka razy przez te 3 lata fantomowe zahamowania/zwolnienia na pustej drodze podmiejskiej (powiedzmy z ~90 do ~50-60 km/h) jak na zakrecie nagle oslepilo maksymalnie slonce zza gor -> wtedy ja nic nie widzialem i pewnie kamery oslepilo i auto zglupialo i zwolnilo mocno predkosc. Ostatni raz tak mialem zeszlego lata. Na autostradzie mi sie nie zdarzylo.

Za miesiac zwiedze kilka krajow i zrobie ~4000km autostradami to Ci zdam relacje czy wydarzy sie taka sytuacja.

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Na amerykańskiej stronie mercedesa wartość jest podana poprawnie a eqe jest produkowany w USA. We wszystkich materiałach prasowych oraz specyfikacjach technicznych jest wyraźnie napisane że wszystkie eqe mają tą samą baterię. Najwyraźniej ktoś wpisał wartość brutto (bo tyle właśnie mają wszystkie modele eqe, włącznie z amg) jako netto. Wszystkie europejskie strony mercedesa najwyraźniej korzystają z tej samej bazy a zapewne i ze strony z innym ustawionym językiem. Wersja amg to przede wszystkim dużo lepsze hamulce (nie masz tego w esce) dlatego też zasięg jest podawany sporo mniejszy bo do amg nie założysz mniejszych obręczy jak 21. twardziej zestrojona pneumatyka, inaczej zestrojony układ kierowniczy plus dodatkowe pokrętła na kierownicy z możliwością szybszej zmiany ustawień.

IMG_0769.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Mały update, może coś być na rzeczy ze Mercedes w tym roku powiększy baterie:

https://www.autoblog.com/2024/01/02/2024-mercedes-benz-eqe-sedan-and-suv-get-better-in-small-key-ways/

 

Mercedes jednak się tym oficjalnie nie chwali więc raczej bym obstawiał że z tą większą baterią to czysta spekulacja a nieznaczny wzrost zasięgów to mogą być jakieś optymalizacje. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
58 minut temu, adamjttk napisał(a):

Wyglada na to slonik ze zostales ZE-ZLO-MO-WA-NY przez kolege Jac3kBMW i kolejny raz sie skompromitowales swoja niewiedza i dlatego nie dziw sie ze masz ksywe czlowiek-metka.

Widzisz "AMG" --> znaczy sie najszybsze, najlepsze 

Widzisz "Burmester" --> znaczy sie najlepiej grajace

A jak Ci ludzie udowadniaja na cyferkach ze bredzisz to robisz wygibasy jak GIMNAZJALISTA

 

Tak zapytam z ciekawości. Jeśli okaże się że Słonik ma racje z pojemnością baterii i to udowodni, to będzie znaczyło że Ty jesteś "zezłomowany" i robisz "wygibasy jak gimnazjalista"? Ja nie sugeruję absolutnie, tylko chciałem po prostu wiedzieć czy to działa w dwie strony 🙂 

Nie mam zdania w temacie pojemności baterii Mercedesa, ale mam wrażenie że jeśli ktoś się nawet myli o kilka kWh pojemności w specyfikacji, to mówienie o zezłomowaniu jest delikatnie mówiąc przesadzone. Apeluję o unikanie personalnych wycieczek, bo to do niczego nie prowadzi.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
15 minut temu, słonik40 napisał(a):

Wersja amg to przede wszystkim dużo lepsze hamulce (nie masz tego w esce) dlatego też zasięg jest podawany sporo mniejszy bo do amg nie założysz mniejszych obręczy jak 21

Przeciez wystarza 3 minuty w oficjalnym konfiguratorze MB zeby zweryfikowac te bzdety ktore wypisujesz n/t wielkosci kol jako czynniku decydujacym

EQE SUV AMG 43, kola 21" --> zasieg w konfiguratorze MB --> 469km

EQE SUV 500, kola 19" --> zasieg w konfiguratorze MB --> 583km

EQE SUV 500, kola 21" --> zasieg w konfiguratorze MB --> 573km

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
3 minuty temu, BMFun napisał(a):

Tak zapytam z ciekawości. Jeśli okaże się że Słonik ma racje z pojemnością baterii i to udowodni, to będzie znaczyło że Ty jesteś "zezłomowany" i robisz "wygibasy jak gimnazjalista"? Ja nie sugeruję absolutnie, tylko chciałem po prostu wiedzieć czy to działa w dwie strony 🙂 

Wiesz, ja nie neguje definitywnie ze on nie ma racji, dlatego napisalem wyraznie "wydaje sie ze.." --> sugeruje sie OFICJALNA strona MB, zarowno polska jak i norweska, posilkuje sie tez konfiguratorem oficjalnym ktory pokazuje zasieg w zaleznosci od wielkosci kol wiec wydaje sie godny zaufania.

Jezeli mi DEFINITYWNIE udowodni ze baterie sa identyczne to tylko oznacza ze na OFICJALNYCH stronach MB panuje jeden wielki BURDEL i nie, nie bede sie czul "zezlomowany" bo mi MB lata w sumie, interesuje mnie Tesla/BMW, to on sie powinien orientowac w tym temacie skoro wydal pol banki na to auto.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Jac3kBMW napisał(a):

Gościu pojechałby mocniej po tym AMG ale następnym razem nie dostałby Mercedesa do testu. Tak wyglądają zresztą wszystkie testy na Youtube. Za krytykę przecież dostają bany na testy i nie dostają zaproszeń na premiery. Każdy jeden to youtube biznesmen pociskający kity. 

 

 

Nieźle o ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć że ktoś będzie mieć ochotę pojechać takim autem na wakacje na południe Europy i jechać dłużej to chyba wyjazd takim autem w zimie na narty w Alpy to musi być niezły masochizm.

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektryki na baterie są dla ludzi którzy maja dużo wolnego czasu i się nigdzie nie spieszą. Sam od jesieni mam Toyotę Mirai elektryk ale na wodór. Jeśli jest ładna pogoda, ciepło i sucho to zasięg ma super 500-600km, ale jeśli jest zimno i mróz to zasięg spada tak samo jak przy klasycznym elektryku na baterie - o polowe lub więcej. Samo tankowanie super szybkie 3-4 minuty i jedziesz dalej. Wada jest taka ze w Warszawie jest tylko jedna stacja tankowania wodoru

"We at BMW do not build cars as consumer objects, just to drive from A to B. We build mobile works of art" - Chris Bangle
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
26 minut temu, BMFun napisał(a):

Tak zapytam z ciekawości. Jeśli okaże się że Słonik ma racje z pojemnością baterii i to udowodni, to będzie znaczyło że Ty jesteś "zezłomowany" i robisz "wygibasy jak gimnazjalista"? Ja nie sugeruję absolutnie, tylko chciałem po prostu wiedzieć czy to działa w dwie strony 🙂 

Nie mam zdania w temacie pojemności baterii Mercedesa, ale mam wrażenie że jeśli ktoś się nawet myli o kilka kWh pojemności w specyfikacji, to mówienie o zezłomowaniu jest delikatnie mówiąc przesadzone. Apeluję o unikanie personalnych wycieczek, bo to do niczego nie prowadzi.

Dokładnie tak. Adam sam podkręcasz Słonika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, BMFun napisał(a):

@Jac3kBMW trochę jednak uległeś teslohypeowi. Ja Ci piszę że na dzisiaj samochód produkowany od 6 lat widzi przeszkody widmo i przy spokojnej jeździe autostradowej nagle daje mocno po hamulcach i wyłącza autopilota, a Ty odpowiadasz że to stary FSD i nowy jest już "raczej" ok, bo w internecie są przecież dobre opinie 😄 Mnie interesuje produkt tu i teraz. Od 6 lat działa to gorzej niż w BMW. Ja z ulgą wróciłem do autopilota w BMW na którym przejeżdżam z Gdańska do Warszawy praktycznie na autopilocie i jest to baaardzo wygodne i bezpieczne. W swoim x5 leciałem z autopilotem 140km/h przy  silnych bocznych podmuchach na a1 i szybkość reakcji i kontry dawały poczucie bezpieczeństwa. Nie widzę przewagi FSD Tesli, a wręcz jego gorsze działanie.

A to że w Tesli "kiedyś" będzie lepiej, to jest dla mnie żaden argument. Jak kiedyś będzie lepiej w kwestii autopilota, wyciszenia, zawieszenia, materiałów to ja też "kiedyś" kupię Teslę.

Moim zdaniem w Tesli przez OTA została wprowadzona zmiana która jest bardziej restrykcyjna i przyhamowuje jak ma wątpliwości po tych spektakularny wypadkach śmiertelny gdzie Tesla wjeżdżała pod zawracającą ciężarówkę. Rozwiązanie z BMW z lidarami w każdym narożniku auta i tempomentem aktywnym wspomagających kamery, wg mnie w BMW raczej by to się nie zdarzyło.

@Jac3kBMW - używasz Tesli od roku, @adamjttk - od 3 lat. Kawa na ławę: hamuje Wam znienacka na autostradzie autopilot? Nie jest to dla Was denerwujące?

@BMFun, Nie zdarzyło mi się hamowanie phantomowe na autostradzie. Miałem taki przypadek zwalniania ale nie nagłego hamowania na tzw. Gierkówce. Podobno hamowanie było dlatego, że ustawione były tam znaki zwalniające fo 40km/h przez roboty drogow. W tych miejscach po skończeniu robót Tesla dalej zwalniała ale nie było to hamowanie nagłe tylko zwalnianie to uprzednio postawionego ograniczenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
2 minuty temu, Jac3kBMW napisał(a):

@BMFun, Nie zdarzyło mi się hamowanie phantomowe na autostradzie. Miałem taki przypadek zwalniania ale nie nagłego hamowania na tzw. Gierkówce. Podobno hamowanie było dlatego, że ustawione były tam znaki zwalniające fo 40km/h przez roboty drogow. W tych miejscach po skończeniu robót Tesla dalej zwalniała ale nie było to hamowanie nagłe tylko zwalnianie to uprzednio postawionego ograniczenia. 

Nie chodzi mi o hamowanie awaryjne, tylko lecisz sobie spokojnie 140km/h, mijasz TIRa, a tu nagle jest przyhamowanie i nie pamiętam czy wyłączenie autopilota czy po tym przyhamowaniu wracał do swojej prędkości. Dla mnie to jest niedoskonałość autopilota Tesli wynikająca z polegania wyłącznie na kamerach i żaden AI tutaj wg mnie nie zmieni tego ograniczenia.

Jestem chyba strasznym pechowcem że przez 2 tygodnie jeżdżąc w Stanach zdarzyło mi się to kilkanaście razy, a znajomy z którym jechałem mówi że w Polsce jeździ Teslą od 4 lat i prawie 100tys przebiegu i ma to samo i tak samo często. Dla mnie takie zachowanie autopilota jest nieakceptowalne i to większy problem niż tunel środkowy czy elektryczna klapka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, adiki napisał(a):

Nieźle o ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć że ktoś będzie mieć ochotę pojechać takim autem na wakacje na południe Europy i jechać dłużej to chyba wyjazd takim autem w zimie na narty w Alpy to musi być niezły masochizm.

@adiki Jeśli poniższy wyjazd to masochizm to ok. Zobacz ile mam jeszcze zapasu przy dojeździe na Supercharger. 

 

image.png.56bb9583ea5bd64b7e05ca7b50806325.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.