Skocz do zawartości

530i naprawa skrzyni automatycznej


rolbas

Rekomendowane odpowiedzi

Moja E9 530i ma mala bolaczke na skrzyni automatycznej.

INPO pokazuje nastepujacy blad :

 

48 Torque Converter Clutch - too much slip

Error frequency : 8

Logistic counter: 63

 

Error occured 1. times at:

Mileage/Km-reading 171840.00 km

Gear: Implausible 0.00 0-n

Gearbox Oil Temperature 73.00 degrees C

TCC regulated 1.00 0-n

 

Error occured 2. times at:

Mileage/Km-reading 172180.00 km

Gear: Implausible 0.00 0-n

Gearbox Oil Temperature 91.00 degrees C

TCC regulated 1.00 0-n

 

Error occured 3. times at:

Mileage/Km-reading 173780.00 km

Gear: Implausible 0.00 0-n

Gearbox Oil Temperature 74.00 degrees C

TCC regulated 1.00 0-n

 

Plausibility

Sporadic error

Error present

=============================================================

 

Znalazlem strone dzie taki blad przypisuje sie uszkodzeniu uszczelnienia walu konwerterea ( ponoc typowe dla skrzyni 5HP19)

http://www.autocarepronews.com/Article/40542/tech_tip_bmw_ses_lamp_oncode_048_set.aspx

 

Oczywiscie problem z lock-upem moze tez tkwic gdzie indziej ale czyatjac fora zagraniczne w 90% przypadkach ludzie musieli naprawiac konwerter zgodnie z instrukcja powyzej.

 

Pytanie : czy kots moze szczerze polecic warsztat w pomorskiem, kujawsko-pomorskiem, zachodnio-pomorskiem ( ew dalej tez ale wolabym gdzies blisko swojego komina) ktory ma i doswiadczenie i renome i nie kasuje "jak za zboze" przy naprawach ASB?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę polecić tobie zakład WFK w Wejherowie.Chłopacy pracowali kiedyś w serwisie,a potem otworzyli własny zakład i robią tylko BMW.Osobiście robiłem u nich rozrząd,a póżniej uszczelki pod głowicami w V8.Znajomy robił skrzynię GM.I jak na razie wszystko działa.Może nie jest to warsztat z kafelkami na podłodze ale wiedzą co robią.Jak chcesz,to zadzwoń 604 497 383
niema nic lepszego niż BAWARKA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę polecić tobie zakład WFK w Wejherowie.

 

Ok dzieki za namiary, zadzwonie i sie dowiem co proponuja.

 

Znalazlem takie tez dwie firmy ale nie moge znalesc opinii o nich. Czy ktos moze juz korzystal z ich uslug i moze cos o nich powiedziec?

 

Gdynia Automerc http://automerc.nazwa.pl/www/automatik/?page=oferta widac maja specjalizacje w Mercedesie ale tez i skrzynie d BMW/VW zrobi aczyli ZF im jest niby znany

Zajaczkowo k/Tczewa PHU Alex: http://www.servisasb.neostrada.pl/

Edytowane przez rolbas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego z czystym sumieniem moge Ci polecic warsztat Andrzeja Kwiatkowskiego z Robakowa k/Luzina.tel 602157675

 

 

mialem problem ze skrzynia GM w 530d'99. calkowicie mi sie posypala na moje nieszczescie w Holandii.....przywiozlem samochod na lawecie i tak jak Ty szukalem warsztatu ktory moglby mi naprawic skrzynie. popelnilem najwiekszy blad w zyciu i oddalem auto do

 

Zajaczkowo k/Tczewa PHU Alex: http://www.servisasb.neostrada.pl/

 

 

nie polecam tego warsztatu ze wzgledu na swoje doswiadczenia z nim i jego wlascicielem, ktory naprawia auta bardzo niefachowo. przez telefon powiedzial ze max koszt naprawy to 4500zl i daje rok gwarancji. skrzynie "naprawil" w 3 dni ale juz w czasie jazdu probnej zaczelly wchodzic tryby awaryjne i poslizgi sprzegla. a na dodatek okazalo sie ze naprawa kosztuje 5500!!!!!argumentowal to tym ze musial regenerowac konwerter, a wtedy jeszcze nie wiedzialem ze to i tak sie robi za kazdym razem jak skrzynia jest naprawiana.....

poza tym wlal zly olej do skrzyni. 3 razy oddawalem auto do reklamacji, przeciagal terminy i bardzo arogancko mnie traktowal udajac wszystkowiedzacego.

zrobilem opinie rzeczoznawcy jednoznacznie wskazujaca na zle przeprowadzona naprawe. zasiegnalem opinii 2 prawnikow ktorzy stwierdzili ze raczej nie mam szans na uzyskanie zwrotu poniesionych kosztow gdyz nie dostalem ani faktury ani rachunku. facet mysli ze jest jedynym na rynku ktory naprawia skrzynie.

 

w koncu oddalem samochod do Andrzeja Kwiatkowskiego, ktory po rozebraniu "naprawionej" skrzyni stwierdzil ze praktycznie nic nie bylo tam wymienione!i byly opiki metalu!

w sumie kupilem uzywana skrzynie i auto smiga pieknie.

 

jesli szukasz problemow i chcesz stracic pieniadze-jedz do Zajaczkowa. ja w kazdym razie odradzam ten warsztat wszystkim ktorzy maja problem ze skrzynia.

 

niech moj przyklad bedzie przestroga dla innych . w razie czego zapraszam na PW- moge podac wiecej szczegolow mojej historii

 

pozdrawiam

Edytowane przez kmlody
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego z czystym sumieniem moge Ci polecic warsztat Andrzeja Kwiatkowskiego z Robakowa k/Luzina.tel 602157675

 

Dzieki wielkie! Again, zadzwonie i zrobie wywiad co zaporoponuja.

 

mialem problem ze skrzynia GM w 530d'99. calkowicie mi sie posypala na moje nieszczescie w Holandii.....przywiozlem samochod na lawecie i tak jak Ty szukalem warsztatu ktory moglby mi naprawic skrzynie. popelnilem najwiekszy blad w zyciu i oddalem auto do PARTACZA

 

Dlatego wdzieczny jestem za opinie ludzi ktorzy doswiadczyli oblsugi ww firm na wlasnej skorze.

Co do tego goscia z Zajaczkowa: chwali sie na stronie, ze wszystko potrafi ale mam wrazenie, ze ogarnia tylko skrzynie ZF / VOIGHT. Twoja byla skrzynia GM wiec moze sie rzucil z motyka na ksiezyc, wierzac w swoja potege umyslu...

 

jesli szukasz problemow i chcesz stracic pieniadze-jedz do Zajaczkowa. w razie czego zapraszam na PW- moge podac wiecej szczegolow mojej historii

 

Z przyjemnoscia sie dowiem szczegolow bo jako ze jestem juz po telefonie zapoznawczym do tej firmy , to odnosze wrazenie, ze poczatkowe stadium jest dosc podobnie jak i u Ciebie: wysoki koszt, 3 dni naprawa i rok gwarancji. TYle gra wstepna.

 

w koncu oddalem samochod do Andrzeja Kwiatkowskiego, ktory po rozebraniu "naprawionej" skrzyni stwierdzil ze praktycznie nic nie bylo tam wymienione!i byly opiki metalu!

w sumie kupilem uzywana skrzynie i auto smiga pieknie.

 

No ale ow. p. Kwiatkowski nie naprawial tej skrzyni tylko wykonal wymiane na uzywana?

 

 

Zastanawiam sie czy samemu nie porbowac tej operacji wykonac.

Wyglada na to , ze konwerter jest do wymiany bo puscilo uszczelnienie.

Regenerowany konwerter z 6 miesiaczna gwarancja mozna kupic w midparts za ok 1350 zl. http://www.midparts.com.pl/pl/c/5HP19/66

 

Pozostaje skrzynie wytargac, wymienic konwerter i zalozyc ja z powrotem. Roboty troche pewnie jest jak na pierwszy raz ale moze warto?

Swoja droga troche nieciekawa konstrukcja konwertera skoro trzeba go rozcinac do wymiany uszczelnienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgadza sie, kupilem skrzynie uzywana od Andrzeja, ale najpierw poprosilem go zeby rozebral stara skrzynie i zobaczyl czy da sie to jeszcze naprawic. a poniewaz koszta by przewyzszyly wartosc uzywanej skrzyni w super stanie dlatego zdecydowalem sie na uzywke.

 

wiem ze andrzej naprawia skrzynie automatyczne dla Foty w gdyni i naprawde jest dobry w tym co robi. moj samochod serwisuje u Niego od 4 lat i nigdy nie mialem jakichkolwiek zastrzezen.pisze to jako zadowolony klient, a nie naganiacz.

 

naprawde ospusc sobie tego partacza z Zajaczkowa jak nie chcesz sobie narobic problemow.

 

w razie czego pytaj,chetnie pomoge

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napisz do mnie podam ci namiary do kolesia w plocku kolega jest naprawde dobry w te klocki mi naprawił skrzynie kosztowało mnie to 3 klocki prawie no ale mi samochód przestał jechać podaje moje gg 5399082
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale powiedz mi jaki jest cel tej naprawy... -minimalne zmniejszenie spalania?

regeneracja konwertera to ok.1800zl(nowy 3cos) i robia to ponoc dobrze w holandii u nas jeszcze nikt tego dobrze nie robi(tez ponoc) + wymiana to wyjdzie ze 3kzl

jak chcesz to robiz to kup uzywana skrzynie z konwerterem i gwarancja - wyjdzie taniej i zawsze bedzie zapasowa skrzynia ;)

 

no i napisz jaki bedzie final :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy troche filozofii zapodam.Pisałem komuś ostatnoi że ASB TO MINA FINASOWA.Nie każdy mech kuma na czym to polega,ja owszem też ale też dużo zakumałem jak ktoś kto gmerze w tym,właśnie dziś zdradził mi pewne(dużo)sekrety.Jeżeli kolega polecający mecha mówi że dał 3tys. za defibrylacje to ma racje bo reanimował ją na chwile(bliżej nie określoną).Prawdziwy mech mówi że naprawa i doprowadzenie skrzyni do uzywalnosci bez póżniejszych przygódek mówi 6 tys.zł minimum.

Jak przegmerałem forum i polizałem inne tego typu fora(dużo czasu-z ciekawosci) to wydaje mi sie że jesteśmy w błedzie i to ogromnym.Temat koledzy bez dna i długi jak droga na Pluton.Jestem w tej chwili uświadomiony przez mecha bezinteresownego na tyle ze wywiało mi wszystkie wątpliwosci--padną pytania o co mi chodzi konkretnie.Konkretnie o to że nikt mniej więcej kumaty nie ogarnie tematu ASB (w moim przypadku ASB GM--ja do tych należe/w miare kumatych).To jest taki temat jak monopol na fajki i alkohol-a w sumie są to problemy dosyć rozgryzalne jak rozdzielacz w C-360 :wink: .Nawet przeciętny mech ASO bmw nie jest wtajemniczany w szcególy,a pozostali i my wiemy piąte przez dziesiate.(podstawy).Dziś przy wymianie oleju w motorku i sprawdzaniu błędów,powiedziałem mojemu wieloletniemu mechaniorowi (hiszpanowi)że to raczej ostatnia wizyta,więc mój ciepłokrwisty kolega powiedział co nieco o:naszych INPAch,DISach,CARSOFTach,GT1ach ipt.To co on mi pokazał swoim programem(wiem że coś szkoleniowego Welta)o moim samochodzie to osiwiałem.Na każde błedy miał date,mape skarbu dla niedouczonego,powód błedu(realny z naprowadzeniem i powiazaniem)itd.Osiwiałem,a że miałem niejasnosci z ASB więc stwierdziłem że się podziele swoim niedouczeniem i naiwnościa.Ciekawi mnie na ile mnie splujeciebo to co widziałem to nie temat na kartke A1.POzdr i żyjmy dalej.

BezpiecznyMocnyWygodny

Foteczki: Moja Bunia 525d-KLUB // Galeria Moja z Forum

GG36122033/TEL.722-22-99-00/ dani3011@interia.eu

http://www.motostat.pl/user_images/36127/icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale powiedz mi jaki jest cel tej naprawy... -minimalne zmniejszenie spalania?

 

Oczywscie, cel lock-upa to zmiejszanie start w przeniesieniu napedu co naturalnie wplywa na ekonomie uzytkowania.

I jezli skrzynia zostala zaprojektowana na ciagly poslizg na sprzegle hydrokinetycznym ( bo nie ma konstrukcyjne lock-upa jak np stare mecha-hydrauliczne skrzynie) to znaczy, ze jej praca jest normalna ( oczywiscie w pewnym zakresie bo i te konwertery sie po ilus set tys km reneneruje).

Ta 5HP19 czyli taka jest w moim samochodzie, jest sterowana elektronicznie i zaprojektowana na to , aby na pewnych biegach i w okreslonych warunkach, przeniesienie momentu obrotowoge z silnika na skrzynie odbywalo sie w stosunku 1:1.

I jesli teraz lock-up nie dziala poprawnie to sterownik bedzie probowal zalaczyc go raz po raz. Na razie to ja lekko czuje, ze cos nie teges. INPA potwierdza.

Boje sie , ze uzytkujac skrzynie w tym stanie tylko pogorsze sytuacje: ciagle zalaczanie lock-upa z poslizgem wiekszym niz dopuszczalny moze po prostu skonczyc si etak, ze sprzeglo lok-up zacznie sie scierac zaczniej szybciej niz normalnie.

A efekty tego scierania w postaci farfocli beda krazyc po skrzyni. I to jeszcze mozna by scierpiec na krotke mete ( od czego jest filtr) ale dojdzie do sytuacji, ze po tym jak sie konczy tarcie materialu sprzegla o obudowe konwertera, zacznie sie tarcie metalu o metal , a krazace w skrzyni opilki metalu to jest szybka i bolesna smierc dla calej skrzyni. O ile wczesnie bede w ogole mogl jezdzic bo skrzynia bedzie wchodzic w tryb awaryjny spowodowany wzrostem np temp oleju czy znacznie wiekszym nie dopuszczalnym poslizgiem na sprzegle lock-upa.

 

"regeneracja konwertera to ok.1800zl(nowy 3cos) i robia to ponoc dobrze w holandii u nas jeszcze nikt tego dobrze nie robi(tez ponoc) + wymiana to wyjdzie ze 3kzl

 

Jak podawalem wyzej:regenerowany konwerter do 5HP19 w midparts to 1350 zl ale dzis widze ze jest i info o konwertere do BMW za 700 zl , 12 miesiecy gwarancji.

http://midparts.com.pl/pl/p/5HP19-BMW-T51/2611

 

Co prawda MRC SYSTEMS daje 3 lata gwarancji ale to pewnie na nowe.

http://www.mrcsystem.com/pl/jak-to-robimy

 

Zreszta te z MIDPARTS sa regenerowane w MRC SYSTEMS.

 

Nie ma sie co bac.

jak chcesz to robiz to kup uzywana skrzynie z konwerterem i gwarancja - wyjdzie taniej i zawsze bedzie zapasowa skrzynia ;)

 

no i napisz jaki bedzie final :)

 

Ja jestem zwolennikiem naprawy tego co mam- o ile oczywiscie jest to ekonomicznie uzasadnione.

Edytowane przez rolbas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy troche filozofii zapodam.Pisałem komuś ostatnoi że ASB TO MINA FINASOWA.Nie każdy mech kuma na czym to polega,ja owszem też ale też dużo zakumałem jak ktoś kto gmerze w tym,właśnie dziś zdradził mi pewne(dużo)sekrety.Jeżeli kolega polecający mecha mówi że dał 3tys. za defibrylacje to ma racje bo reanimował ją na chwile(bliżej nie określoną).Prawdziwy mech mówi że naprawa i doprowadzenie skrzyni do uzywalnosci bez póżniejszych przygódek mówi 6 tys.zł minimum.

Jak przegmerałem forum i polizałem inne tego typu fora(dużo czasu-z ciekawosci) to wydaje mi sie że jesteśmy w błedzie i to ogromnym.Temat koledzy bez dna i długi jak droga na Pluton.Jestem w tej chwili uświadomiony przez mecha bezinteresownego na tyle ze wywiało mi wszystkie wątpliwosci--padną pytania o co mi chodzi konkretnie.Konkretnie o to że nikt mniej więcej kumaty nie ogarnie tematu ASB (w moim przypadku ASB GM--ja do tych należe/w miare kumatych).To jest taki temat jak monopol na fajki i alkohol-a w sumie są to problemy dosyć rozgryzalne jak rozdzielacz w C-360 :wink: .Nawet przeciętny mech ASO bmw nie jest wtajemniczany w szcególy,a pozostali i my wiemy piąte przez dziesiate.(podstawy).Dziś przy wymianie oleju w motorku i sprawdzaniu błędów,powiedziałem mojemu wieloletniemu mechaniorowi (hiszpanowi)że to raczej ostatnia wizyta,więc mój ciepłokrwisty kolega powiedział co nieco o:naszych INPAch,DISach,CARSOFTach,GT1ach ipt.To co on mi pokazał swoim programem(wiem że coś szkoleniowego Welta)o moim samochodzie to osiwiałem.Na każde błedy miał date,mape skarbu dla niedouczonego,powód błedu(realny z naprowadzeniem i powiazaniem)itd.Osiwiałem,a że miałem niejasnosci z ASB więc stwierdziłem że się podziele swoim niedouczeniem i naiwnościa.Ciekawi mnie na ile mnie splujeciebo to co widziałem to nie temat na kartke A1.POzdr i żyjmy dalej.

Prosze wczytajcie się,tylko dla tego powtużyłem--wyrywam właśnie siwe włosy z powodu zaskoczenia mojego mózgowca.

BezpiecznyMocnyWygodny

Foteczki: Moja Bunia 525d-KLUB // Galeria Moja z Forum

GG36122033/TEL.722-22-99-00/ dani3011@interia.eu

http://www.motostat.pl/user_images/36127/icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

informacje ktore mialem sa sprzed roku

chodzi mi wlasnie o ekonomiczne uzasadnienie, bo jesli chodzi o spalanie to go nie ma

uzywana skrzynia z "jakas" gwarancja to koszt regeneracji, a jak mialbym zamiar jezdzic tym autem jeszcze z 10 lat na pewno kupilbym nowy, ale wybor i pieniadze twoje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nadal tkwisz w tym problemie, to jutro w ciągu dnia ( w pracy ) namierzę numer do faceta, który jest mistrzem świata w skrzyniach automatycznych - jest gdzies namiar na niego na forum, ale nie potrafię odnaleźć.

Pytanie tylko, czy ewentualnie chciało by ci się podjechać pod Płock.

Być może podpowie Ci coś przez telefon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nadal tkwisz w tym problemie, to jutro w ciągu dnia ( w pracy ) namierzę numer do faceta, który jest mistrzem świata w skrzyniach automatycznych .

 

Jesli to ten z Proboszczowic to juz z nim rozmawialem. Wypowiedzial sie dosc lakonicznei aczkolwiek rozumiem go ze klepanie przez tel nie jest wlasciwym sposbem diagnozy i wyceny naprawy.

Do Ploca mma po nad 300 km tak wiec nieco za daleko. Ale faktycznie , ludzie go chwala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie naprawiaj skrzyni automatycznej lepiej kup uzywke z jakiegos innego auta .jak zregenerujesz to padnie znowu na 100% i taniej cie wyjdzie uzywka jak dobrze poszukasz.pozdr

 

A skad ta pewnosc, ze znow padnie?

Jesli by w skrzyni przemielilo przy jezdzie autostradowej to bym raczej nie naprawial. Ale moja skrzynia pracuje OK poza tym nieszczesnym sprzeglem lock-upa.

Kupno uzywki to tez loteria. Co z tego ze dadza gwarancje i jesli zaczanie sie spac to znow grzebanie bedzie. Znam swoje auto i wiem ze skrzynia jest ogolne OK bo jezdze a z racji, ze nie jest to moj ani pierwszy, ani drugi automat to czuje :D ze wymiana konwertera zalatwi sprawe.

Umowilem sie z gosciem z Luzina , gdyz mam najblizej i ma bardzo dobre opinie. Wysle konwerter do regeneracji i tyle. No chyba ze od razu cos wyskoczy przy wyciagani takiego co bedzie sugerowalo rozkladanie skrzyni.

W przyszlym tyg auto do niego idze ale odpieram dopiero za 3 tyg gdyz wyjezdzam na 2 tyg z PL.

Jak to mowia Niemcy :" Pażiwiom- uwidim..!"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście popieram naprawe u dobrega mechaniora,zakup używki jak dla mnie to gorzej niż lotto.Jak jest mechanior dobry i zrobi jak bóg przykazał to ASB będzie smigać.POzdr :cool2:

PS>> każdy ma swoje zdanie :norty:

BezpiecznyMocnyWygodny

Foteczki: Moja Bunia 525d-KLUB // Galeria Moja z Forum

GG36122033/TEL.722-22-99-00/ dani3011@interia.eu

http://www.motostat.pl/user_images/36127/icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Moja E9 530i ma mala bolaczke na skrzyni automatycznej.

INPO pokazuje nastepujacy blad :

 

48 Torque Converter Clutch - too much slip

 

Jest final ow przygody:

 

Opercje wykonal p. Kwiatkowski z Luzina - sugerowalem sie opiniami na forum ( dzieku kolego " kmlody" !" ) i odlegoscia od mojego miejsca zamieszkania.

Auto podpial pod swoje programy , wykonal jazdy testowe i tez mu wyszlo, ze konwerter byl do naprawy.

Skrzynie wytargal, konwerter wyslal do specjalistow ktorzy stwierdzili uszkodzenie uszczleniacza walu ( czyli tak jak wczesniej podawalem jako typowa bolaczke tych konwerterow w 530i), wszystko zlozyl z powrotem. zalal swiezym olejem i wsio jest OK.

Koszt calosci z olejem : 2 tys zl.

 

Poki co przejechalem 2 tys km i wszystko dziala jak nalezy. Jest lepsza dynamika a przy opkazji spadlo zuzycie paliwa ( ok 2 l LPG na 100 km w tzw "trasie").

 

Sam mechanik Kwiatkowaski luzy gosc, dobrze sie z nim rozmawia, nie sciemnia, robi porzadnie i za rozsadna kase ( przy okazji wykonal jeszcze pare innych prac) .

Ja po empirycznym doswiadczeniu moge rowniez go polecic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
jak zrobisz >20tys km to pochwal sie bedzie dla potomnych a o dobrych fachmantów wiadomo trudno
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
jak zrobisz >20tys km to pochwal sie bedzie dla potomnych a o dobrych fachmantów wiadomo trudno

 

FYI: skrzynia juz przelatala ponad 20 tys km po regneracji konwertera. Wszystko smiga idealnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
jak zrobisz >20tys km to pochwal sie bedzie dla potomnych a o dobrych fachmantów wiadomo trudno

 

FYI: skrzynia juz przelatala ponad 20 tys km po regneracji konwertera. Wszystko smiga idealnie :D

no to super oby tak dalej :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.