Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, aby nie przedłużać przejdę do konkretów.

 

Posiadam model 535i z silniekiem M62 (podwójny Vanos) o parametrach katalogowych:

- moc: 245 KM @ 5800 RPM,

- moment: 345 Nm @ 3800 RPM,

 

Przebieg: 250 000 km.

 

Tymczasem na hamowni wyszło:

- moc: 244,5 KM @ 6370 RPM - czyli w normie ale dlaczego przy takich obrotach?

- moment: 305 Nm @ 4230 RPM,

 

Wykres momentu jest bardzo płaski, powyżej 280 Nm utrzymuje się od 2150 RPM do 6000 RPM, a powyżej 300 Nm od 4000 RPM do 5100 RPM.

 

Zupełnie nie wiem jak to interpretować. Gdyby silnik wykazywał cechy zużycia, raczej wszystkie parametry powinny ulegać pogorszeniu, tymczasem moc jest (w granicach błedu pomiarowego) zgodna z danymi katalogowymi.

 

Może to kwestia nalanego paliwa, bo w baku miałem Shell V-Power (nie Racing). Może powiniennem powtórzyć test na zwykłym PB 95?

 

EDIT:

 

Dodam może jeszcze że że auto bez problemu uzyskuje prędkość maksymalną i co dziwne mam wrażenie że łatwiej na zwykłej PB 95 niż V-Power Racing. Na obu udało się zamknąć licznik, tyle ze na V-Power Racing od 245 km/h już powoli się wspinał, natomiast na PB 95 250 km/h osiągnął bardzo płynnie i sprawnie, wskazówka prędkościomierza wychyliła się nawet lekko za 250 km/h. Później z nawigacji odczytałem prędkość maksymalną 252 km/h i to zrobine pod lekkie wzniesienie. Tak więc silnik wydaje się być wpełni sprawny, więc zupełnie nie wiem jak mam patrzeć na te wyniki.

Opublikowano
Trudno wypowiadać mi sie na temet silnika i wykresu, ale moge powiedziec Ci jedynie to ze kiedys AŚ robił testy paliwa i wyszło ze na pb 98 auto ma kilka KM mniej niz na 95 :roll: Dlatego ja zawsze leje 95, czasami zaleje Verve (dla lepszego samopoczucia) a tak 95% zalewam pb 95 i jest ok :wink:
Opublikowano
Wedle danych katalogowych moje auto powinno od 80 do 120 km/h na 4 biegu przyspieszać w 7,4 s. W zeszłym roku robiłem sobie testy na płaskim odcinku i w kilku próbach uzyskałem nastepujące wyniki: 7,5; 7,6; 7,3; 7,5. Nie pamiętam ile miałem paliwa w baku, ale napewno było to zwykle PB 95 i z tego co pamietam to z Neste. W sobotę przed wizytą w hamowni z około 60 l paliwa V-Power w baku najlepsze co udalo mi się zrobić to 7,7s
Opublikowano
Tymczasem na hamowni wyszło:

- moc: 244,5 KM @ 6370 RPM - czyli w normie ale dlaczego przy takich obrotach?

- moment: 305 Nm @ 4230 RPM,

 

Wykres momentu jest bardzo płaski, powyżej 280 Nm utrzymuje się od 2150 RPM do 6000 RPM, a powyżej 300 Nm od 4000 RPM do 5100 RPM.

 

Sprawdził bym działanie VANOSA. Da się to jakoś sprawdzić pewnie, np wymuszając jego/ich działanie na jakimś przyrządzie diagnostycznym. Co do diagnostyki, to nie jestem na odpowiednim poziomie wiedzy żeby coś poradzić (niestety większość mechaników też nie).

Opublikowano
a napisz na jakiej hamowni sprawdzales bo moze hamownia jakas do d...
Opublikowano

Rozmawiałem jeszcze z właścicielem hamowni (Masters Tuning) w kwestii interpretacji wyników.

 

Powierdział mi że po pierwsze dane producenta pochodzą z hamowni silnikowej a nie podwoziowej, po drugie dotyczną nowych silników, a wogóle dane producenta to marketing. Silnik z takim przebiegiem jest już zawsze trochę wewnętrznie wypracowany (inne napięcie łańcucha, wypracowanie krzywek itp). Stąd mogą wynikać nieco inne parametry silnika, przesunięcie parametrów o 500 RPM nie jest niczym dziwnym i generalnie przy tym przebiegu należy się cieszyć że silnik trzyma takie parametry. No i na koniec ze gdyby z silnikiem było coś nie tak (np. brak kompresji w którymś z cylindrów) odrazu byłoby widać to na wykresie, a jeśli jest to równa płynna linia to nie ma się czym przejmować.

 

Dodał jeszcze ze jak mam nadmiar gotówki to możemy poszukać "dziury w dupie":).

 

Więc chyba jednak dam sobie spokuj. Sprawdze jeszcze eleastyczność jak wyjeżdżę ten V-Power i zaleję zwykłej PB 95. Może wtedy w wolnej chwili dla spokoju jeszcze raz przejadę się na hamownię i zobaczę jak zmieniły sie parametry.

 

Bo jak pisałem, na PB 95 auto trzymało się danych fabrycznych, co raczej potwierdzałoby własciwą wartość momentu obrotowego.

 

Tu może pytanie do pozostałych. Czy komuś wogóle wyszły na hamowni wyniki bardzo zbliżone do katalogowych danych producenta?

Opublikowano

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//www.atone.pl/stajenka/535ik/wykres-z-hamowni-orig.jpg

 

fabryka albo nawet ciut lepiej ;)

 

wg. katalogu jest 560nm @ 2000rpm i 272KM @ 4400rpm wg. wykresu jest 580nm @ 2005rpm i 275KM @ 4480rpm

Opublikowano

Szkoda ze na hamowni Ci nie powiedzieli, że wyniki z hamowni w sensie ich interpretacji bezwględnej, czyli dokladny pomiar mocy, są gie warte....

Raczej bym sie odnosil do tego, jak samochód jeździ, jak przyspiesza, i ewentualnie pokusil sie o pomiar ( a raczej wskazanie ! ) mocy w warunkach drogowych hamownią dyno.

Dla mnie to przesunięcie mocy max o 600 obrotów jest dość dziwne...., tym bardziej że za chwile odcinacz się pojawia

 

Aha, mając V8 wolnossące marnujesz tylko glupio piniądze kupując jakieś Vpowery i inne specyfiki - ale od tego są wlasnie ci kolesie z firm od marketingu, ktory Kowalskiemu wciskają ciemnote, a on placi, w tym i na ich spore pensje.....

 

Skoro odkryleś ze auto gorzej przyspiesza na wyższej liczbie oktanów, to po kiego lejesz dalej to badziewie ?

W sumie to dośc ineteresujące, że bardziej wierzymy przekazowi z telewizora niż temu, czego sami doświadczamy :)

Opublikowano

W sumie to odcięcie najprawdopodobniej wystepuje dopiero od 7000 RPM. Napewno nie przy 6500 RPM bo facet na hamowni dokręcał silnik do 6730 RPM. Wogóle skrzynia biegów jest tak zestopniowana że katalogową prędkość maksymalną 250 km/h auto osiąga przy 6500 RPM. Zastanawiałem się nawet czy jest to prawidłowe, ale sprawdziłem w youtube:

 

 

Tu zegary są filmowane od dołu.

 

Wiem że zaczynam już w sam przed sobą szukać usprawiedliwień wyników hamowni, ale w sumie gdyby z silnikiem było już coś nie tak, to auto odczuwalnie traciłoby na osiągach. Osiągnięcie predkości maksymalnej również pozostawałoby w swerze marzeń, bo przy tych prędkościach opory powietrza są już tak duże że każdy KM mniej oznacza wymierne straty. Dość wspomnieć że 535i z silnikiem M60 (235 KM) katalogowo ma 245 km/h.

Opublikowano

z tymi prędkosciami to pamietaj o tym że

 

u mnie na wykresie masz prędkosc maks 237km, ale siedziałem w aucie i dokręcone było do licznikowego 250 potem zadziałał ogranicznik prędkosci.

 

jak bym miał gpsa w samochodzie to w czasie jazdy z licznikowym 250 pewnie wlasnie okolice 235 by pokazał faktycznej prędkości.

 

licznik zawyża :)

Opublikowano
W sumie to odcięcie najprawdopodobniej wystepuje dopiero od 7000 RPM. Napewno nie przy 6500 RPM bo facet na hamowni dokręcał silnik do 6730 RPM.

 

:lol:

kolego 7000 obr to odcinka silnik Mpower z M5

 

Jeśli nie masz chipa który przesunal limiter, a jak sam nie robileś to nie masz - to apropo's gdybania że może jakiś dobry Niemiec wzmocnil auto i nic nie powiedzial o tym :mrgreen: - to limiter masz ustawiony prawidlowo, na 6500 obr.

Opublikowano
Jeśli chodzi o prędkościomierz, u mnie największe przekłamania sa w okolicach 100 km/h. Licznikowe 100 km/h=92 km/h w nawigacji. Potem im blizej 250 km/h tym mniejsze przekłamanie, aż przy 250 km/h wskazanie licznikowe zgadza się z nawigacją.
Opublikowano
Trudno wypowiadać mi sie na temet silnika i wykresu, ale moge powiedziec Ci jedynie to ze kiedys AŚ robił testy paliwa i wyszło ze na pb 98 auto ma kilka KM mniej niz na 95 :roll: Dlatego ja zawsze leje 95, czasami zaleje Verve (dla lepszego samopoczucia) a tak 95% zalewam pb 95 i jest ok :wink:

 

Wyszło tak, bo w Polsce paliwo jest takie jakie jest. Prawda jest taka, że u Ciebie silnik osiąga 100% swojej maksymalnej mocy i momentu przy paliwie 98-oktanowym, na 95-oktanowym jakiś procent mniej. U sibie znajduję tego potwierdzenie, przy wysokich obrotach powtarzalnie odczuwm różnicę pomiędzy 95-tka i 98-ką/100-tką (shell), autko gorzej się zbiera przy mniejszej ilości oktanów, nie wiem czy pali mniej bo to dla mnie mało istotne. Tankuję na dwóch sprawdzonych stacjach, gdzie miałem lub mam możliwość upewnienia się, że paliwo nie jest kombinowane.

 

Swoją drogą niektórzy mają sporo odwagi tankując paliwo na stacjach typu Neste, Tesco czy "u Stacha". To jeden z wielu powdów, dlaczego nigdy nie kupię auta w Polsce.

Opublikowano

Prawda jest taka, że u Ciebie silnik osiąga 100% swojej maksymalnej mocy i momentu przy paliwie 98-oktanowym, na 95-oktanowym jakiś procent mniej.

 

Swoją drogą niektórzy mają sporo odwagi tankując paliwo na stacjach typu Neste, Tesco czy "u Stacha". To jeden z wielu powdów, dlaczego nigdy nie kupię auta w Polsce.

 

a czy możesz jakoś uzasadnić tą teze, że osiągi silnika wolnossącego V8 w technice 4 zworowej, o stopniu sprężania ~10:1 są osiagane w 100% na paliwie 98 oktanowym ??!!

 

Ja tankuje na Neste od 2003r w 99% przypadków i chcialbys miec auta z takim stanem silnika jak ja mam.

Opublikowano
Dorzucę od siebie że ja także tankuje swoje wszystkie auta od 2004 roku głównie na Neste i uważam że maja bardzo dobre paliwo, a to że jest tańsze niż na orlenie np wynika z braku płacenia ludziom za obsługę stacji. Poza tym chyba łatwiej zakombinować coś z paliwem gdzie pracuje 10 pracowników niż gdzie paliwo leja bezpośrednio z cysterny? Do swojego V8 tankowałem rożne oktany i nie widziadłem żadnej różnicy pomiędzy V power a zwykła 95.
Opublikowano

Instrukcja obsługi E39 podaje, że przy 98 silnik osiąga swoje nominalne parametry i jest ona zalecana, z uwagą, że można też stosować 95... Myślę, że jeśli 98 jest na prawdę 98 to ma to jakiś sens (przy paliwie o wyższej liczbie oktanowej paliwo teoretycznie spala się "płynniej"=mniej wybuchowo). Ja tankuję od zawsze i tylko 98 i tylko na NESTE i jest gites... Co stacji "U Stacha" miałbym obawy tankować, a pod marketami tylko w sytuacji mocno awaryjnej (choć w tym przypadku to pewno bezzasadnie).

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano

O sensie tankowania PB 98 napisano tutaj wiele. O sensie tankowania na "drogich" stacjach też pisano że "i tak wszedzie jest paliwo z Orlenu". Jednak o tankujących na Neste lub Auchan czy Tesco, pisano ze to już przesada oszczędności. Trochę dziwne podejście skoro "wszedzie jest paliwo z Orlenu". Ja długo tankowałem na Neste lub Tesco.

 

Test "zamykania licznika" robilem kilkukrotnie, tak więc mogę powiedzieć z całą pewnością że nie wydaje mi się i auto łatwiej osiąga Vmax na zwyklym PB 95 niż na V-Power Racing.

 

Zresztą w prasie motoryzacyjnej wiele już napisano i testowano w kwestii PB95 vs PB98 w nie wysilonych silnikach. Mój silnik nie jest wysilony, nie ma turbo, nie ma wysokiego stopnia sprężania. W instrukcji na temat zalecanego paliwa napisane jest coś w stylu "na PB 98 lepiej, a na PB 95 nie gorzej" co w praktyce oznacza że silnik jest przeznaczone do eksploatacji na PB 95 z możliwością używania PB 98.

 

W każdym razie na PB 95 udało mi się osiągnąć o 0,1s (pewnie błąd pomiaru) lepszy czas niż dane katalogowe w teście elastyczności, natomiast na V-Power o 0,3 s gorszy niż dane katalogowe.

Opublikowano (edytowane)
a czy możesz jakoś uzasadnić tą teze, że osiągi silnika wolnossącego V8 w technice 4 zworowej, o stopniu sprężania ~10:1 są osiagane w 100% na paliwie 98 oktanowym ??!!

 

Ja tankuje na Neste od 2003r w 99% przypadków i chcialbys miec auta z takim stanem silnika jak ja mam.

 

Wszystkie moje auta były w stanie bdb (dopóki ich nie sprzedałem) :roll2: . Włożyłem w odświeżanie, naprawianie błędów po poprzednich właścicielach itd. tyle kasy, że dzisiaj mógłbym mieć takiego smoka jak Ty na niedzielę do zabawy, więc daruj sobie takie teksty.

 

Co do samego paliwa to rozpoczynasz polemikę z inżynierami BMW i ich tunerami, cóż widocznie M5-tkowicze uważaja, że pozjadali wszystkie rozumy i czują sie mądrzejsi nawet od tych, którzy stworzyli coś co oni teraz użytkują, śmieszne, bo polskie. :roll2:

 

że silnik jest przeznaczone do eksploatacji na PB 95 z możliwością używania PB 98.

 

Tak, ale to się tyczy silników przystosowanych do paliwa 95-oktanowego, natomiast zarówno Twói i mój silnik są przystosowane do używania paliwa 98-oktanowego w górę z możliwościa tankowania 95 i 91 oktanów w wyjątkowych przypadkach (dotyczy tego ostatniego).

Edytowane przez _Kris_
Opublikowano

Ja kolego sympatyczny M5 jezdze na codzień i wszedzie, wiec sobie daruj...

 

Tak jak myslalem, zero konkretów, a tylko czcze gadanie "podparte" marketingiem Shella i innych tego typu magików.

To że paliwo pochodzi u nas z DWÓCH rafinerii to juz rozumiem jest za trudne to obmyślenia ? :)

M5 jest dedykowane wlasnie paliwo Pb95, a nawet 91 :)

i co zdziweczko ? :)

wiec nie wiem dlaczego V8 M62 mialaby nie jezdzic na Pb95.

Nie wiem, i nie uslyszalem zadnego konkretnego uzasadnienia poza tym co napisalem wyżej.

Może kolega albo jak pokażemy Ci instrukcje obslugi, albo naklejki na klapkach wlewu, bo na razie to Ty glupio dyskutujesz z producentem BMW i wciskasz jakieś lipne teorie :duh:

 

Radzio, po prostu mieszanka z Pb98 jest mniej detonacyjna, stad mniej energii się bierze z eksplozji paliwa w polaczeniu z niedoladowanym powietrzem. Żadnej filozfii tu nie ma, dlatego masz gorsze osiągi na Pb98.

Ja radze, nie przeplacać, a oszczedzone pieniadze przeznaczyc na jeszcze lepszy olej :)

Opublikowano
Ja kolego sympatyczny M5 jezdze na codzień i wszedzie, wiec sobie daruj...

 

Czytaj dokładnie, chodzi mi o to, że przeznaczenie nakładu finansowego z doprowadzenia do możliwego ideału moich byłych i obecnych aut pozwoliłby mi posiadać taką eMkę jako 2 czy 3 auto na niedzielę do zabaw, więc nie wypowiadaj się o stanie moich samochodów.

 

A teraz do rzeczy. Tak jak myślałem, jesteś słabo zorientowany, a konkretnie:

 

Tak jak myslalem, zero konkretów, a tylko czcze gadanie "podparte" marketingiem Shella i innych tego typu magików.

 

Informacje, któe podałem znajdują się w instrukcji obsługi E39, gdzie zawarte są informacje zalecone przz inżynierów BMW. Jeśli dla Ciebie marketing Shella i BMW to to samo to chyba nie mamy o czym rozmawiać.

 

To że paliwo pochodzi u nas z DWÓCH rafinerii to juz rozumiem jest za trudne to obmyślenia ? :)

 

Kolejna bzdura. Choćby paliwo Shell V-Power Racing czy V-Power Diesel są ściągane bezpośrednio z Niemiec. Zdziwiony? Oprócz tego jaki związek ma pochodzenie innych paliw, a efekt końcowy, czyli to co lejesz do baku? Jesteś zdania, że paliwo wszędzie jest takie samo, a alarmujące raporty kierowców i inspektorów NIKu są czystą fikcją, taka samą jak zalecenia inżynierów BMW? :roll2: Czy to jest dla ciebie trudne do "obmyślenia"?

 

Ostatnia sprawa, podajesz przykład swojej M5-tki, autka które jest klasą same dla siebie, ale też przypadku zupełnie marginalnego i dla 99,9% ludzi zupełnie nieistotnego w kwestii rodzaju spalanego paliwa. Rozmawiamy o silnikach wypuszczonych przez BMW, a nie ich tunerów.

Opublikowano
hej .chce zlagodzic troche te przepychanke slowna,ale pozostane w temacie ,a moze na jego brzegu,kilka lat temu jesli pamietacie dokladnie ile bo ja nie moze6 7 byly straszne afery z lewym chrzczonym paliwem ,duzo moich znajomych jezeli jechali do polski zabierali jakis kanister nawet na promie kupilem gazete w ktorej byla mapa polski z zaznaczonymi stacjami w ktorych wykryto machloje z paliwem,ja wtedy tankowalem tylko na statoil bo podobno....itp ale jakis czas potem wszyscy mowili ze wlasnie najbardziej bylo chrzczone 98,leje 95 ale wczoraj cos mi odbilo i wlalem niecale 20litrow vi power tak do pelna ale chyba jest tak samo :mad2:
Opublikowano
bewan, jeśli wlałeś V-Power 95 to nie licz na nic, bo to jest zwykła 95-tka, do której dodawane są uszlachetniacze, a ich wpływ na moc to marketing. Kiedyś robiono to bezpośrednio na stacjach (przynajmniej w Polsce), dziś są wyspecjalizowane punkty. Poza tym wlałeś 20 litrów do 50 zwykłego paliwka, więc nawet jeśli by to było paliwko 98-oktanowe nie można się niczego spodziewać skoro różnice w osiągach i czasem spalaniu pomiędzy czystymi 95-oktanami i 98-oktanami są małe.
Opublikowano

Jako że lubię się wciskać w takie dysputy to i ja dorzucę swoje 3 grosze odnośnie paliwa 95-oktanowego oraz 98-oktanowego czy też 100-oktanowego (w teorii takim jest V-Power Racing). By nie być gołosłownym oprę to na wikipedii):

 

 

Zdolność do dobrego spalania benzyny w warunkach panujących w silnikach określa się za pomocą liczby oktanowej. A czym jest liczba oktanowa? Jest to liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Jeśli dla danego silnika liczba oktanowa paliwa będzie za mała, to nastąpią lokalne samozapłony paliwa przed właściwym momentem początku spalania czyli tzw. spalanie stukowe.

 

Ze względu na to, że tendencja do stukania wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia występującego przed momentem zapłonu w cylindrze, im w silniku występuje narzucony konstrukcyjnie wyższy stopień sprężania tym potrzebne jest wyżej oktanowe paliwo. Z drugiej strony wzrost stopnia sprężania zwiększa sprawność i maksymalną moc silnika. Użycie w silniku o niskim stopniu sprężania paliwa wyżej-oktanowego niż wymaga tego producent nie powoduje wzrostu jego mocy, natomiast użycie paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej dla danego silnika powoduje jego wyraźny spadek sprawności i może prowadzić też do jego uszkodzenia.

 

 

...... V8 ...... :)
Opublikowano
Jako że lubię się wciskać w takie dysputy to i ja dorzucę swoje 3 grosze odnośnie paliwa 95-oktanowego oraz 98-oktanowego czy też 100-oktanowego (w teorii takim jest V-Power Racing). By nie być gołosłownym oprę to na wikipedii):

 

 

Zdolność do dobrego spalania benzyny w warunkach panujących w silnikach określa się za pomocą liczby oktanowej. A czym jest liczba oktanowa? Jest to liczba określająca odporność na niekontrolowany samozapłon paliwa silnikowego do silników z zapłonem iskrowym, który może powodować jego spalanie stukowe. Jeśli dla danego silnika liczba oktanowa paliwa będzie za mała, to nastąpią lokalne samozapłony paliwa przed właściwym momentem początku spalania czyli tzw. spalanie stukowe.

 

Ze względu na to, że tendencja do stukania wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia występującego przed momentem zapłonu w cylindrze, im w silniku występuje narzucony konstrukcyjnie wyższy stopień sprężania tym potrzebne jest wyżej oktanowe paliwo. Z drugiej strony wzrost stopnia sprężania zwiększa sprawność i maksymalną moc silnika. Użycie w silniku o niskim stopniu sprężania paliwa wyżej-oktanowego niż wymaga tego producent nie powoduje wzrostu jego mocy, natomiast użycie paliwa o zbyt małej liczbie oktanowej dla danego silnika powoduje jego wyraźny spadek sprawności i może prowadzić też do jego uszkodzenia.

 

 

 

Dodam od siebie że paliwa o wyższej liczbie oktanowej, mają zazwyczaj niższą wartość opałową - do wytworzenia tej samej ilości energii potrzeba większej ilości paliwa. Może da to do myślenia co poniektórym.

Opublikowano
[...]Radzio, po prostu mieszanka z Pb98 jest mniej detonacyjna, stad mniej energii się bierze z eksplozji paliwa w polaczeniu z niedoladowanym powietrzem. Żadnej filozfii tu nie ma, dlatego masz gorsze osiągi na Pb98.

Ja radze, nie przeplacać, a oszczedzone pieniadze przeznaczyc na jeszcze lepszy olej :)

 

Masz rację ale tylko trochę... to, że mieszanka przy 98 jest mniej detonacyjna to znaczy, że proces spalania jest optymalny, bliższy idealnemu obiegowi termodynamicznemu, według którego pracuje silnik spalinowy, a tym samym o większej sprawności... To tak jak jazda na rowerze, gdybyś miał w jednym przypadku kręcić naciskając równomiernie na pedały, a w drugim tylko kopać w nie co pól obrotu... niezła ta druga jazda, co?

 

pozdrawiam

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.