Skocz do zawartości

Automatyczna skrzynia - jazda w cyklu miejskim


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam :)

 

Ostatnio będąc w Niemczech, rozmawiałem z mechanikiem Mercedesa, który między innymi stwierdził, że prawidło w mieście gdzie zazwyczaj nie przekracza się 50-70 km/h, automat powinno się blokować na 3 lub 4 biegu. Szczególnie gdy mamy auto z dużym silnikiem np. 3000 ccm i więcej.

W moim przypadku (BMW 540, skrzynia 5HP30) zalecił mi w mieście jazdę na blokadzie 3 biegu, gdyż jak powiedział:

 

1. silnik ma wtedy większe obroty (2.000 - 3.500 rpm) czyli jest bliżej max. momentowi obrotowemu i jest bardziej elastyczny,

2. mniej pali, i łatwiej reaguje na dodanie gazu,

3. mówił też o panewkach, i innych elementach silnika i automatu, które mniej "dostają" (wytłumaczył mi, że jak silnik ma za małe obroty i wysoki bieg to powstają na panewkach i innych elementach silnika i skrzyni ogromne przeciążenia, których nie ma gdy jest dobrany odpowiedni bieg i obroty silnika),

4. również, pompa oleju ma optymalne ciśnienie i olej lepiej chłodzi silnik,

5. konwerter ma mniejszy poślizg i bardziej wydajniej reaguje na dodanie gazu,

6. lock-up nie jest ciągle włączany i wyłączany co powoduje, że znacznie wydłuża to żywotność konwertera.

 

Sam wiem, że BMW nawet w instrukcji od 540 zaleca jazdę na blokadzie 4 biegu gdy skrzynia często przełącza się pomiędzy 4 a 5 biegiem. Jak jadę na położeniu "D" i w trybie "E" to w mieście silnik ma obroty między 1.000 - 1.500 i dlatego od początku jak mam auto to w mieście jeżdżę na 4.

 

Ale ów mechanik powiedział "3" :?

 

Dodatkowo wspomniał, że Mercedesy które jeżdżą na Taxi są serwisowane na innym oleju co "cywile" mimo identycznych automatycznych skrzyń biegów (chodzi o inny charakter eksploatacji auta a nie o to, że jeden olej jest tańszy lub droższy).

 

Nie wiem czy to co mi powiedział dotyczy również nowszych skrzyń z Tiptronic gdyż rozmawiałem z nim w aspekcie mojego auta z 1993 roku :D

 

Jeśli macie rzeczowe zdanie na ten temat to proszę o komentarze wraz z uzasadnieniem.

 

Pozdrawiam Vikingb.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Wszystko prawda. Z tym, że każda wersja silnikowa maxymalny moment obrotowy ma w przy innych obrotach, dlatego np 540 blokujemy w cyklu miejskim na 4 biegu a np 520 na 3.

Pozdrawiam :!:

Auto Classic Service - 603975574

BMW Partner

Diagnostyka, mechanika i elektryka BMW

Swapy i indywidualne modyfikacje

AUTOPOMOC

BMW M7 - 1:44.821 Tor Poznań

Opublikowano

Heja :)

 

Silnik M60B40 max. moment obrotowy ma dopiero przy 4.500 rpm. Do tej pory jeździłem po mieście na "4" ale ów mechanik zalecił mi jazdę moją e34 540 na "3".

 

Podejrzewam, że podobnie ma się sprawa z e32 740, 750, e39 540, e38 740, 750.

 

Czy ktoś z was jeździ na "3" i jakie ma doświadczenia. Boję się aby nie przedobrzyć, choć ogólnie wiadomo, że benzyna to nie diesel i obroty 2.500 - 3.500 to normalne obroty dla silników benzynowych.

 

Mam jeszcze pytanie, czy komputer steruje silnikiem tak samo w wersji ze skrzynią manualną i automatyczną.

 

Dzięki, pozdrawiam Vikingb.

Opublikowano

Według mnie to bez sensu - blokując bieg nie zmieniasz programu jazdy, tylko blokujesz bieg od któregoś w górę. W jeździe miejskiej nie osiągasz prędkości przy których automat wrzuca piątkę - no chyba że jeździsz w innym mieście niż większość z nas - ja jak pojadę do Wrocławia to bez żadnej blokady skrzynia jeźczi na dwójce, od czasu do czasu wrzuca trójkę. Tak więc może coś byś osiągnął bolkując na dwójce.

PS. Nieraz słyszałem kategoryczne stwierdzenia o szkodliwości jazdy na wysokich biegach z małą prędkościa, ale ja tak jeżdżę od wielu lat, ( manualami, z lenistwa - nie chce mi się zmieniać biegów jak nie muszę - jeździłem tak Audi 100 kupionym przy przebiegu 130 tkm, ja tak zrobiłem 115tkm i nie miałem żadnej awarii, sprzedałem znajomemu który jeździł do 330tkm ( na pewno inaczej, bo mu więcej palił) i dalej nie wystąpiła awaria silnika ani skrzyni biegów, po Audi kupiłem nową Lagunę i zrobiłem w ten sposób ( 5tka powyżej 50km/h jak narazie 170tkm i silnik i skrzynia sprawują się bez zarzutów.

Opublikowano (edytowane)

Do PiotrWie:

 

:x ludzie skąd wy bierzecie takie wiadomości :shock:

 

5HP30 przy normalnej jeździe w trybie "E" w mieście przy ok. 55-60 km/h wrzuca 5 bieg a obroty silnika ok. 1.000 - 1.100 Jeśli uważasz, że to norma dla silnika bo ma 286 KM i sobie poradzi to ... gratuluję. Jeśli by tak było jak mówisz to w samochodach by wystarczyły dwa biegi - 1 do ruszania i 2 do "kulania".

 

To jest tak samo jak z paleniem papierosów gdzie niektóre efekty widać po latach ale niestety jest już za późno !!!

 

Bez urazy ale oczekuję bardziej konkretnej dyskusji, popartej sprawdzoną wiedzą lub bardzo dużym doświadczeniem.

 

Pozdrawiam Vikingb.

 

P.S. Ciekawi mnie jaki masz automat który w mieście przy prędkości 50-60 km/h trzyma 2 ewentualnie 3 bieg ??? Poprzednio miałem e34 525 z 4HP22 i automat zachowywał się tak samo jak 5HP30 tj. przy 50-60 km/h 4 bieg i niskie obroty silnika. Pierwszy raz słyszę aby prawidłowo pracujący automat 4-ro lub 5-cio biegowy przy 50-60 km/h w trybie "E" trzymał 2 lub 3 bieg.

Edytowane przez Vikingb
Opublikowano
hej mam 530 v8 i skrzynie 5hp18 z trybem adaptiw bez economy i moja bryka wrzuca 5ty bieg dopiero przy 80 na godz jak jade naprawde spokojnie prawie bez gazu.. po drugie jak sama nazwa wskazuje skrzynia jest automatyczna wiedz sama dobiera odpowiedni bieg do obciazenia silnika i niema tu moim zdaniem mowy o nadmiernych obciazeniach silnika bo automat nigdy nie przeciazy motoru tylko zrzuci nizej jak mu bedzie ciezko.... moim zdaniem to jest normalne ze jedziemy na 4 biegu 50 na godz tym bardziej ze mowa tu o v8 kture juz przy 1500rpm ma dosyc mocy aby kulac sie na 4ce po miescie... na koniec polecam forum automat.pl gdzie jasno jest napisane ze nadmierne przełaczanie podczas jazdy moze zaszkodzic skrzyni... jakos niewieze ze auto spali mniej na 3jce niz na 4ce w miescie
Opublikowano
hej mam 530 v8 i skrzynie 5hp18 z trybem adaptiw bez economy i moja bryka wrzuca 5ty bieg dopiero przy 80 na godz jak jade naprawde spokojnie prawie bez gazu..

 

Potwierdzam. Mam też skrzynię 5hp18 choć z sinikiem 2,5 i też 5tka włącza mi się przy 85km/h. Zauważyłem ponadto ,że z 1 na 2 przechodzi przy 1600 obr. a potem zmienia jak za każdym razem osiągnie coś koło 2300 obr. (jazda E-meryt) :)

 

Musisz się dobrze wczuć, może wydaje Ci sieże masz 5 kę a to dopiero 4 ka :?:

Opublikowano

Do mati-e28:

 

Nie rozumiesz o co mi chodzi. To o czym piszesz nie ma nic wspólnego z blokowaniem skrzyni na 3 lub 4 biegu.

 

Skrzynia która jest w twoim aucie również posiada takie same możliwości blokowania poszczególnych biegów co skrzynia z ręcznym wybieraniem trybów pracy "zima-ekonomiczny-sport".

 

To, że masz skrzynię z sterowaniem adaptacyjnym oznacza, że skrzynia sama ocenia styl jazdy kierowcy i w zależności od tego krócej lub dłużej "ciągnie" na poszczególnym biegu ale w efekcie końcowym gdy już jedziesz ze stałą prędkością i tak przełączy na jak najwyższy.

 

Odnośnie strony www.automat.pl to mogę skromnie powiedzieć, że niektóre rzeczy tam powypisywane to jakieś bajki, mity i bzdury. Jak można ogólną wiedzę o automatach rozpowszechniać na wszystkie typy skrzyń :shock:

 

Jak ktoś naprawia wszystkie automaty to znaczy, że tak naprawdę na każdym się uczy ... no może niektóre robi po raz kolejny i co nieco wie więcej.

 

Pozdrawiam Vikingb.

Opublikowano
wiem co to blokowanie skrzyni i uwazam ze sluzy to do jazdy pod góre z góry lub z przyczepa u mnie jest tylko tryb sport i adaptiw... jak bym sie nie starał to i tak nie zapnie piatki poniżej 80 na godz
Opublikowano
wiem co to blokowanie skrzyni i uwazam ze sluzy to do jazdy pod góre z góry lub z przyczepa u mnie jest tylko tryb sport i adaptiw... jak bym sie nie starał to i tak nie zapnie piatki poniżej 80 na godz

 

... a powyżej sam napisałeś, że automat jak mu będzie ciężko to sam przełączy odpowiedni bieg bo to AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW ... gdzie tu konsekwencja :liar: :liar: :liar:

Opublikowano
podczas normalnej jazdy miejskiej... a nie z przyczepa pod góre... widze ze ty masz troche inna skrzynie albo z nia problem... ja nie korzystam z blokady 4 lub 3ego biegu bo nie mam takiej potrzeby... ani nic nie ciagam bo nie mam haku... nadal uwazam ze skrzynia najlepiej pracuje na "d" i zbedne blokowanie podczas normalnej jazdy niema sensu
Opublikowano
podczas normalnej jazdy miejskiej... a nie z przyczepa pod góre... widze ze ty masz troche inna skrzynie albo z nia problem... ja nie korzystam z blokady 4 lub 3ego biegu bo nie mam takiej potrzeby... ani nic nie ciagam bo nie mam haku... nadal uwazam ze skrzynia najlepiej pracuje na "d" i zbedne blokowanie podczas normalnej jazdy niema sensu

 

Do mati-e28:

 

... problem to niestety masz ze zrozumieniem swoich myśli i głupoty wypisujesz :naughty:

 

Najpierw twierdzisz, że automat w tym twój adaptacyjny jak bedzie za ciężko dla silnika sam zredukuje bieg i po sprawie bo to automat. To mam pytanie gdzie dla automatu z adaptacyjnym sterowaniem różnica czy jedzie pod górę z przyczepą czy jedzie po płaskim bez przyczepy - według twojej teorii automat sam powinien rozpoznać obciążenie i prędkość pojazdu i dostosować bieg :lol: :lol: :lol:

 

Widzę, że wchodzimy w głupią dyskusję i nie mam zamiaru na siłę przekonywać ciebie co lepsze dla twojego BMW.

 

 

-----------------------------

 

 

W instrukcji BMW jest wyraźnie napisane, że w przypadku jazdy z względnie małymi prędkościami (czytaj w mieście, skrzyżowania, światła) gdy skrzynia często przełącza się pomiędzy niskimi a wysokimi biegami należy zablokować skrzynię na niższym biegu. Pomijam przypadki blokady poszczególnych biegów gdy jedziemy w górach z przyczepą bądź w grzązkim terenie czy zimą.

 

Nie chodzi mi także o to aby podczas jazdy blokować biegi i bawić się w przełączanie tylko jak wsiadam do auta i włączam bieg to zamiast "D" w mieście używać "4" lub "3" tak jak zalecił niemiecki mechanik z Mercedesa, z którym rozmawiałem na temat eksploatacji automatu.

 

Pozdrawiam Vikingb.

Opublikowano
Koledzy co macie na mysli przez zablokowanie biegu ? Chodzi o manualna zmiane tak jak w steptroniku? Pytanie moze wam sie wydac glupie ale to moj pierwszy automat i ciagle sie ucze. A moze tak opcja jest tylko w E34 ? Przypatruje sie Waszej dyskusji od poczatku i nie bardzo rozumiem o co chodzi. Czy mozecie mnie oswiecic w tej materii :modlitwa:
O Tempora! O Mores!
Opublikowano
no wlasnie - w starszych typach automatow mozna zblokowac i nie ma problemu. A w steptronicu, ktory nie ma blokad, co robic? ręcznie biegi zmieniac? jesli tak, to sens posiadania automatu troche ucieka...
Opublikowano (edytowane)

:reading2: :reading2: :reading2:

 

Proszę czytajcie uważnie cały temat a nie tylko fragmenty i później nic nie wiecie o co chodzi ...

 

Chodzi o to, że wsiadając do auta (jazda po mieście) zamiast ustawić drążek zmiany biegów na "D" ustawiamy na "3" lub "4" i z taką pozycją drążka jeździmy po mieście gdzie zazwyczaj prędkość 50-60 hm/h.

 

Chodzi o to, że wybierając pozycję "3" lub "4" nie pozwalamy aby skrzynia przełączyła na wyższy bieg jak wybrany tj. pozycja "4" to skrzynia najwyższy bieg jaki wrzuci to czwórka a jak "3" to najwyższy bieg który wybierze podczas jazdy to trójka. W ten sposób lepiej wykorzystujemy moment obrotowy silnika, jeździmy ekonomiczniej, silnik + skrzynia + konwerter mniej są narażone na przeciążenia.

 

Inaczej mówiąc chodzi o to aby tak zblokować skrzynię żeby przy jeździe w cyklu miejskim silnik miał optymalne obroty a nie dusił się na 1.000-1.500 rpm gdy skrzynia wrzuci czwórkę lub piątkę.

 

Nie wiem jak jest w nowszych skrzyniach Tiptronic gdyż opisuję w tym temacie skrzynie starszej generacji gdzie jest możliwość blokady wybranych biegów.

 

Mam nadzieje, że to co powyżej pomoże zrozumieć temat.

 

Pozdrawiam Vikingb.

 

P.S.

Do Moderatorów: omyłkowo wcisnąłem opcję usunięcia postu i jest to mój błąd więc proszę go zignorować. Dzięki pozdrawiam Vikingb :wink:

Edytowane przez Vikingb
Opublikowano

Ja mam E 34 2,5 z skrzynią pięciobiegową i nie wrzuca mi przy 50/h piątkitylko przy 80 ( sprawdzałem na pustym placu obserwując obrotomierz) Może moja jest uszkodzona - jak twoja wrzuca piątkę przy 50km/godz to może i ma sens takie blokowanie - ale najpierw pojedź najlepiej z kimś drugim i policz na obrotomierzu kiedy zmienia biegi - wrażenia subiektywne niestety są omylne. Nawet w automacie piątka pełni rolę nadbiegu i nie powinna wchodzić przy tak małej prędkości - bo gdyby tak było to miałbyś cztery biegi dla prędkości 0 - 50 km/h i piąty dla prędkości 50-250 km/h.

A instrukcja mówi wyraźnie - blokowanie biegów służy do jazdy z przyczepą i w górach.

Opublikowano

Heja :wink:

 

Panowie, wszystko upraszczacie ...

 

1. model 525 to nie 530 czy 540 (ewentualnie 730, 740, 750), w pierwszym poście napisałem, że sytuacja ta dotyczy poj. 3000 ccm i więcej

2. wyrażnie parę razy pisałem, że chodzi o silniki benzynowe a NIE DIESLE

3. jak auto ma silnik benzynowy 3000 ccm i więcej + manualną skrzynię biegów to po mieście aż się prosi aby jeździć 1-2-3

 

Widzę, że do tej pory tylko anjinsan :clap: (post nr 2 na stronie 1) wie o co chodzi i jak się optymalnie wykorzystuje charakterystykę danego silnika.

 

No cóż ... wasze auta, wasze silniki, wasze skrzynie ... wnioski pozostawiam czytającym to forum.

 

Pozdrawiam Vikingb.

Opublikowano

Jeśli czujesz w czasie jazdy że skrzynia zmienia ciągle przełożenia to ją rzeczywiście zablokuj - ale tak by tego nie robiła ( myślę że raczej na trzy , nie cztery ). Tylko nie podpieraj się jakimiś teoriami o ewentualnych uszkodzeniach panewek - po prostu każde urządzenie ma przewidzaną jakąś ilość cykli i jeśli skrzynia automatyczna zmienia biegi za często to jest oczywiste że jej żywotność ulegnie znacznemu skróceniu.

A stwiedzenie że jak ktoś jeżdzi na niskich obrotach to mu się silnik rozpadnie uważam za tak samo sensowne jak twierdzenia ( bardzo rozpowszechnione) że jak silnikowi nie dasz raz w miesiącu 6000obrotów to się zamuli i rozpadnie.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Po przeczytaniu tematu sprawdziłem zachowanie samochodu na poz.3 i 4.

Muszę powiedziec, że nigdy nie jeżdziłem po mieście poz. 4, ale od teraz zacznę.

Sprawdzę jeszcze jaka jest róznica w spalaniu.

Teraz tryb D tylko na trasę. :)

 

Pozdro

003.jpg
Opublikowano
Po przeczytaniu tematu sprawdziłem zachowanie samochodu na poz.3 i 4.

Muszę powiedziec, że nigdy nie jeżdziłem po mieście poz. 4, ale od teraz zacznę.

Sprawdzę jeszcze jaka jest róznica w spalaniu.

Teraz tryb D tylko na trasę. :)

 

Pozdro

 

a ja w 530d sprawdzilem na trasie - przy jezdzie na tempomacie 100km/h (bez przyspieszania i zwalniania) na 4 biegu pali mniej niz na 5!

 

na 4 jest nieco ponad 2000rpm i wg ekonomizera pali 6 litrów

na 5 jest cos kolo 1700 rpm (nie pamietam ile dokladnie) i spalanie 7 litrów.

 

Przy przelaczaniu steptronikiem pomiędzy 4 i 5 spalanie wyraznie sie zmienia o ten litr.

Opublikowano

Witam :D

 

Brawo brawo brawo :clap: :clap: :clap: bosy77 vortex5

 

właśnie o to chodzi !!! Tryb "D" na trasy !!!

 

w cyklu miejskim na zblokowanej skrzynii to jest dopiero cytuję BMW: "Radość z jazdy"

 

Dzięki chłopaki, pozdrawiam Vikingb.

Opublikowano
Witam :D

 

Brawo brawo brawo :clap: :clap: :clap: bosy77 vortex5

 

właśnie o to chodzi !!! Tryb "D" na trasy !!!

 

w cyklu miejskim na zblokowanej skrzynii to jest dopiero cytuję BMW: "Radość z jazdy"

 

Dzięki chłopaki, pozdrawiam Vikingb.

 

nie doczytales tego co napisalem :) ja wlasnie w trasie sprawdzalem i okazalo mi sie ze na 4 biegu pali mniej niz na 5. Tryb D w trasie przy 100km/h trzymalby 5 bieg, a ja wlasnie manualnie musze zmienic na 4 i wtedy pali mniej. W kazdym razie potwierdzam, ze przy nizszym biegu da sie spalic w pewnych warunkach mniej paliwa. Co do zuzycia silnika itp sie nie wypowiadam, bo nie mam jak tego sprawdzic :mrgreen:

Opublikowano

prosto to sprawdzic wystarczy rozpedzic auto do 60 na godz na "d" jechac chwile z ta predkoscia i właczyc na 4ke jezeli zaobserwujemy zmiane obrotów to jechalismy na 5tce i cały wontek ma sens czego nie podważam...

 

 

ale np w moim przypadku nic sie nie dzieje jak właczam 4ke obroty dalej te same 2000 przy 60 a piaty raz zmienia najnizej przy 80/godz... wnioskujac wydaje mi sie ze niema sensu wrzucac wszystkich automatów powyżej 3000 pojemnosci do jednego worka

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.