Skocz do zawartości

318i - podgrzewanie lusterek - jak zrobić elektrykę


kiss

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie myślę że rozwieje wątpliwości - Temperaturowy współczynnik rezystancji - im na zewnątrz cieplej tym rezystancja warstwy oporowej jest większa i tym mniejszy prąd płynie przez układ ogrzewania. Dlatego lusterka pracują także podczas wyższych temperatur tyle że z dużo mniejszym prądem (dużo mniej ciepła potrzebne jest do odparowania szkieł aniżeli do ich odmrożenia)- od cała automatyka. Nie rozbierałem nigdy wkładu w żadnym BMW ale w kilku autach widziałem takie rozwiązanie a po za tym wystarczy trochę pogooglować żeby znaleźć tę informacje :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaciekawił mnie ten temat więc postanowiłem poszperać w necie.

Znalazłem ciekawy schemat z którego wynika że nie ma tam żadnego termistora tylko przełącznik termiczny. Ale to tylko moje domysły. Jednoczesnie potwierdza się teza iż nalezy podpiąć się matą pod przewody niebiesko/biały i brązowy.

 

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/1993/325i/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/201.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

maniek nie masz co się złościć. Ja się nie bawię, daleki jestem od tego. Mam problem więc piszę na forum bo gdzie..

A problem który wynikł to nie problem subiektywny (typu "mnie się wydaje, że tak będzie lepiej") tylko obiektywny. W oryginale jest tak albo tak. I tu są rozbieżności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to panowie mam nowe info.

mało miałem czasu dziś więc niewiele zrobiłem zanim się ściemniło. Zdjąłem zwierciadła by popatrzeć jak się z kablami tu dostać. I co widzę? Zwierciadła mają podklejone maty i podłączone kable!!! Plastik lekko podpieczony w jednym miejscu - podejrzenie że spalona mata. Sprawdzam miernikiem - rzeczywiście przejścia nie ma. Podpinam miernik do kabli - napięcia brak. Za pół godziny dotarło do mnie że przecież mam wypięty panel sterowania lusterek. Jeszcze raz do auta (już z latarką), wpinam panel (lusterka pracują) ale napięcia nadal brak. Teraz tak piszą spojrzałem na termometr zewnętrzny - mam +6 stopni..

Chyba tym sposobem wiele się wyjaśniło.. mam nadzieję

 

pozdrawiam wszystkich i dzięki za podjęcie prób wyjaśnienia tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to panowie mam nowe info.

ma?o mia?em czasu dzis´ wie˛c niewiele zrobi?em zanim sie˛ s´ciemni?o. Zdja˛?em zwierciad?a by popatrzec´ jak sie˛ z kablami tu dostac´. I co widze˛? Zwierciad?a maja˛ podklejone maty i pod?a˛czone kable!!! Plastik lekko podpieczony w jednym miejscu - podejrzenie z˙e spalona mata. Sprawdzam miernikiem - rzeczywis´cie przejs´cia nie ma. Podpinam miernik do kabli - napie˛cia brak. Za pó? godziny dotar?o do mnie z˙e przeciez˙ mam wypie˛ty panel sterowania lusterek. Jeszcze raz do auta (juz˙ z latarka˛), wpinam panel (lusterka pracuja˛) ale napie˛cia nadal brak. Teraz tak pisza˛ spojrza?em na termometr zewne˛trzny - mam +6 stopni..

Chyba tym sposobem wiele sie˛ wyjas´ni?o.. mam nadzieje˛

 

pozdrawiam wszystkich i dzie˛ki za podje˛cie prób wyjas´nienia tematu.

 

No i to jest bardzo przydatne info. Ja od wczoraj drazylem temat bo u mnie

nie grzeja lustra a kable widzialem podpiete przy okazji wymiany jedengo z mechanizmow. Sprawdzilem wczoraj bezpieczniki i sa OK. Wiec przyjdzie mi teraz wyluskac jakos lustra i popatrzec na te maty. Tylko ze nie mam miernika ale moze cos na oko stwierdze. Bardzo sie mocowales z wyjeciem lustra? Bo ja do tej pory tylko raz je wkladalem na miejsce ale nie wyjmowalem. Pozdro

O Tempora! O Mores!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw mała korekta do poprzedniego wpisu. Dzieciak mi miernik przestawił na AC stąd nie było napięcia (ale AC, DC było cały czas). Tak więc napięcie na kablach jest cały czas 12V.

Czy się dużo męczyłem ze zdjęciem? Nie. Podnieś na elektryce lusterko do góry by od spodu się dostać i rób to najlepiej w cieple (np garaż jak masz). Jak jesteś na zewnątrz to wskazane podgrzać wiesz co za zwierciadłem by dało się łatwo zdjąć i nie uszkodzić (np suszarką do włosów, wdmuchać ciepłe powietrze za zwierciadło). Wtedy spokojnie, zejdzie.

 

Nie masz miernika - nie ma kłopotu. Jak masz maty stare naklejone na lustro to podepnij je do 12V. Jakieś 3-4 sekundy i poczujesz ciepło jak są dobre. Jak nie będą ciepłe to trzeba dla pewności sprawdzić napięcie na kablach doprowadzających. Jak? Jak nie masz miernika to proponuję zaopatrzyć się w dowolne gniazdo na dowolną żarówkę samochodową 12V (może nie halogen). Od złącza wyprowadź kable (plus z minusem nie ma znaczenia) i tyle. To będzie twój próbnik, nie tylko na teraz ale na później też. Takim próbnikiem (dla pewności zawsze przed pracą sprawdź go na aku czy żarówka świeci a nie przepalona) możesz sprawdzać napięcie 12V w aucie (nie wiem czy wszystkie miejsca żeby nie wprowadzić błędu do kompa - tu może ktoś inny się wypowie) ale styki pod żarówki, radio, zapalniczka itp możesz sprawdzić czy dochodzi.

 

Jak mata nie grzeje to tym próbnikiem zobacz czy na stykach masz 12V (zakładam że lusterka działają więc bezpiecznik OK). Jeśli napięcie na stykach jest to masz mały kłopot - po odklejeniu starej maty od lusterka spróbuj zdjąć stary klej (by przygotować pod nowy mocowanie). Zdjąłem matę ale klej z maty został na zwierciadle. Dwie godziny się męczyłem, mydło, olej spożywczy, w końcu jakoś nafta zaczęła rozpuszczać ale i tak było trudno, nawet niechcąco drugą stronę zwierciadła pobrudziłem klejem, trzeba było zdjąć.

Rano założę te zwierciadło (prawe bo lewe hula aż miło).

Nie wiem czy miałem oryginalne zwierciadła ale nowe lewe mam asferyczne z kreską. Jest grubsze od poprzedniego a więc i cięższe. Od razu zobaczył to silnik i w pionie trochę mu trudniej (w poziomie za bardzo różnicy w regulacji nie widzę)

Jeszcze jakieś pytania, służę radą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szanownych kolegów. Mam pytanie czy takie maty

http://allegro.pl/item496621993_mata_grzewcza_do_lusterek_gb_10s_gb10s_tania_wys.html

 

można spokojnie podpiąć pod prąd 12V w samochodzie? chyba obojętnie gdzie się wepnę kablami czy musi to faktycznie być tylna szyba, bądź stały prąd. Pytanie nr 2. Czy taką matę można podpiąć jako podgrzanie parownika od gazu ?

 

_________________________________________________________________

 

Zapraszamy na nowe forum o BMW www.bmw-fans.pl

_________________________________________________________________

Edytowane przez marcingwr

http://www.rookers.pl

Ulica to nie tor wyścigowy, tutaj nie ma znaczenia kto będzie pierwszy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o pytanie 1 to ja mam takie maty (dane na matach to 12W a tu na Allegro 13W). Mata po drugiej stronie niż styki ma warstwę z klejem zaklejoną białą karteczką (sama folia jest przezroczysta).

Gdzie podpiąć? Czytałeś to forum to sam zdecyduj. Ja w lusterku miałem oryginalne kable (patrz układ elektryczny powyżej). Pod nie w końcu się podpiąłem.

Co do pytania nr 2 - nie mam pojęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1 możesz podłączyc gdzie chcesz tylko jeżeli ma to służyc w innym celu niż podgrzewanie lusterek to dobrze by było żebyś mógł kontrolowac grzanie więc prąd musi byc po stacyjce.

Ad.2 nie wiem po co chcesz podgrzewac parownik po to żeby szybciej można było przełączyc na gaz? Bo jeżeli tak to pomysł kiepski musiałbyś okleic cały parownik a i tak zyskasz niewiele :D Druga ewentualnośc to zamarzający parownik jeśli tak to usuń przyczynę -> zapowietrzony układ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki kolego Kiss za wszelkie instrukcje :modlitwa:

Tez tak myslalem ze skoro silniczki chodza to bedzie tylko kwestia mat.

Chyba dopiero w nastepny weekend sie za to wezme ale przynajmniej wiem co zrobic krok po kroku. :cool2:

O Tempora! O Mores!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to cieszę się że pomogłem.

W sobotę założyłem na prawe i też hula.

 

A tak sobie jeszcze pomyślałem że może warto jakiś prymitywny miernik kupić. Wydasz jakieś kilkadziesiąt zł za coś prostego a poza sprawdzeniem napięcia możesz także sprawdzić przejście na żarówce czy "przedzwonić" kabel (więcej niż jeden kabel w wiązce w tym samym kolorze to podpinasz miernik jako omomierz na obu końcach i patrzysz co jest). Nie polecam na instalacji pod napięciem (chyba że kable głośnikowe itp a radio wypięte) by błędów nie wprowadzić (a i miernik można zepsuć).

 

Jeszcze jedno z tym próbnikiem (miernikiem zresztą też). Jeśli na kablach nie ma napięcia a żarówka dobra to jeszcze dla pewności możesz sprawdzić czy kable nie są zaśniedziałe (nalot tlenków, które robią za izolację). Wystarczy wówczas czymś ostrym delikatnie porysować po styku konektora by dostać się do metalu i na nim sprawdzić. Może być pilniczek iglak okrągły i nim w środku konektora trochę poruszać, zedrze nalot.

Jeśli zobaczysz przy styku kabelek-mata jakieś przygrzane miejsca to daj znać byś sobie dodatkowej roboty zbędnej nie narobił (plus czas i pieniądze). Opiszę wówczas co trzeba zrobić.

 

Miłej pracy. Pytania to śmiało. Będę wiedział to podpowiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

powiedzcie mi koledzy jak nakleic mate na takie lusterko od wewnetrznej strony?

http://allegro.pl/item494887085_bmw_e36_e34_wklad_lusterka_asferyczny_ogrzew_nowy.html

 

Mnie sie wydaje na chlopski rozum ze raczej mata nie spasuje:|

 

 

_________________________________________________________________

 

Zapraszamy na nowe forum o BMW www.bmw-fans.pl

_________________________________________________________________

Edytowane przez marcingwr

http://www.rookers.pl

Ulica to nie tor wyścigowy, tutaj nie ma znaczenia kto będzie pierwszy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego

po prawej stronie widać konektory od maty. Skoro jest to nowe z matą to po co dodawać - podpisuję się do przedmówcy.

 

A tak dla szczegółu to między zwierciadłem a tym czarnym plastikiem jest przyklejona mata. Odklejasz delikatnie (możesz podgrzać np suszarką do włosów) plastik od zwierciadła a tam jest widoczna mata.

Ja montowałem z części: zwierciadło, mata, taśmy klejące a tu masz komplet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie że tak powiem nie widzę żeby lusterka się rozmrażały-kolego kiss żeby wydrzeć lustereczka dźwigam je regulacją do góry tak jak pisałeś i delikatnie podważam i wyłazi szkiełko czy jak? bo nigdy tego nie robiłem jeszcze a chciałbym zbadać czy mam te maty w ogóle? Z podłączeniem już rade sobie dam bo na elektryce/elektronice znam się ciut.

 

P.S. a da się gdzieś po numerach VIN sprawdzić czy były podgrzewane lustereczka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da sie sprawdzić po VIN ale nie w ogólnodostępnym miejscu tylko ktoś musiał by sprawdzić w bazie BMW z jakimi opcjami auto wyszło z fabryki. Mi ktoś na forum kiedyś podawał do mojego auta tylko nie pamietam kto.

 

A co do wyjmowania wkładów to jest dokładnie tak jak piszesz. Ustawiasz wkład\max do góry a potem delikatnie podważasz. Tylko PAMIETAJ NIE RÓB TEGO JAK JEST ZIMNO, ewentualnie najpierw podgrzej wkłady suszarką lub opalarką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie tak zrobiłem jak pisał palermos (zresztą wcześniej też opisałem to w tym wątku). Lustro do góry, grzanie od spodu (tzn za zwierciadło) by plastiki (zaczepy) nie były zimne (i twarde) bo pękną i schodzi bez problemu. Wyłazi cały komplet: zwierciadło, plastik i mata (jak jest). Te elementy tworzą jedną całość. Widać to na foto oferty z allegro w powyższym linku. Musisz przy ściąganiu trzymać mocno zwierciadło bo jak nie ma maty to może wypaść na glebę. Tak też razi podręcznik (nie miałem go jak demontowałem).

Ja musiałem dogiąć konektory bo były trochę luźne na nowych matach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Co ja słyszę ? żeby ściągnąć lusterko ( same szkło ) nie trzeba nic podważać ani ruszać regulatora. należy włożyć cienki wkrętak w mały otworek pod spodem obudowy i przesunąć pierścień zabezpieczający ( nie pamiętam tylko w którą stronę ) i szkło samo wypada . Na 100 % dotyczy to modeli e30, e31, e32, e34, e36 . Każdego dnia w swojej e32 przez ok. dwa miesiące ściągałem je i zakładałem bo grasował złodziej na osiedlu, a teraz w e30 niedawno wymieniałem wkład.

Pozdrawiam

BMW... and nothing else matters
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W e30 faktycznie tak było bo nawet leży mi w pokoju jedno lustro z e30. Ale w e36 mojej i wszystkich jakich widziałem, wkłady są na wcisk.

 

Jeżeli wydaje się Tobie że jest inaczej, to poszukaj na allegro fotek wkładów do e36 i zobaczysz że brak w nich pierścieni mocujących wkłady jak miało to miejsce w e30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.