Skocz do zawartości

320d jak sprawdzić czy świece grzeją?


crayou

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Moja 320d ciężko odpala z rana przy temp. ok 3 stopnie i poniżej. Wymieniłem świece (2 były uszkodzone) ale żadnej poprawy nie ma. Akumulator też nie jest winny bo dziś odpalałem na aku z 530 i to samo. Zostało pytanie czy świece faktycznie grzeją. Nie sprawdziłem tego przy wymianie bo byłem pewny że cały problem tkwił w tych 2 upalonych świecach. Nie chcę znów rozbierać dolotu i sprawdzać na kablach. Czytałem, że częstą przyczyną jest uszkodzony przekaźnik od świec. Nie mogę go zlokalizować. Piszecie o sporym, czarnym przekaźniku pod maską w skrzynce w prawym górnym rogu. U mnie tam są 2 - niebieski i brązowy. Są też bezpieczniki 5x30A - multimetr o dziwo nie wykazuje na nich przejścia. Czy to są może bezpieczniki od świec? Czy świece w ogóle mają bezpieczniki? Jeśli tak, to gdzie one są? A jeśli nie to który przekaźnik steruje świecami?

 

http://img143.imageshack.us/img143/3379/29112008001ey8.th.jpg

 

Piszę o problemie grzania świec, bo jak już odpali i pochodzi z 10 sekund, to po zgaszeniu ponownie odpala od razu. Pewnie w garnkach już jest ciepło i pali bez problemu. Stąd wywnioskowałem że to wina nie grzejących świec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 169
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

witam mam podobny problem w tym samym silniku ,świece sprawdzisz z kompa. co do mojeg przypdku to świece sprawdzone ,był błąd wtrysku sterującego wymieniony,sterownik sprawdzony, akumulator wymieniony na nowy i nadal nic jak ciężko odpalała tak odpala.(żadnych błędów na kompie ) jak jej podam prądu z drugiego auta albo urządzenia rozruchowego to owiele szybciej kręci rozrusznik i szybciej odpali więc pojawiło się podejrzenie na rozrusznik który być może jest prztarty i ma zaduże opory (w 4litrowych dieslach bmw częsty problem tak mi powiedzał elektryk z ASO ) ale jeszcze go nie wyjąłem do sprawdzenia . Ma ktoś z forumowiczów jakiś pomysł ? pozdrawiam Edytowane przez michal_j76

było E-36 1,8 E-36 compakt 1,8d E-46 320dTa,jest E-46 330dt

http://www.bmwteam.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja również mam wrażenie że moja 320 dość leniwie kręci, z tym że prąd z innego auta nic nie zmienia.

 

świece sprawdzisz z kompa

Trzeba go mieć albo wywalić parę dych.

Może jakieś inne sugestie a nie:

- jedź na kompa

- jedź do mechanika

- jedź do ASO

Tyle to ja wiem bez forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najprostszy sposób na test świec żarowych,odkręcasz listwę łączącą świece i bieżesz do ręki kawałek kabla,jeden koniec na "+ " akumulatora a drugim końcem dotykasz gwintu na świecy,jak zaiskrzy to świeca dobra,jak nie to do wymiany.Uprzedzając wszystkie tekstu typu:że tak się nie robi,tylko komputer itp.sprawdziłem tak setki aut i wbrew opini to jest metoda 100% pewna ,skuteczna i bezpieczna no ale to tyle jeśli chodzi o sprawdzenie samej świecy a nie elektryki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki cezark za twój wkład w ten wątek ale nie o to mi chodzi. Jestem już po wymianie świec - nie wiem tylko czy dochodzi do nich napięcie w momencie świecenia kontrolki świec. Same świece sprawdzałem multimetrem - oporność nie więcej jak 2 ohm. Jak sprawdzić czy świeczki są zasilane bez ponownego zdejmowania dolotu?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro nie wiesz czy na świece dochodzi prąd to odepnij od jednej świecy przewód, do jego końca dołóż żarówkę, drugi koniec żarówki połącz z masą lub ze świecą żarową od której odłączyłeś zasilanie i przekręć kluczyk, żarówka świeci - masz zasilanie, jeżeli żarówka sie nie zapali to możliwe że poszedł bezpiecznik grzania świec.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego F_W - proszę o czytanie ze zrozumieniem... Ja chcę sprawdzić świeczki nie zdejmując dolotu. Żeby odpiąć kabel trzeba się trochę narozkręcać plastików, podszybia, dolotu i takich tam. Więc żarówka nic mi tu nie pomoże... Może chociaż powiesz coś więcej na temat tego bezpiecznika świec - gdzie jest, ile go jest (jeden czy do każdej świeczki osobno)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem, wiem, dałem ciała, sposób sprawdza sie w e36, w 46 może i pewnie jest z tym więcej zachodu. Co do bezpiecznika znów wypowiem sie na przykładzie e36. Bezpiecznik znajduje sie w tym samym miejscu co komputer silnika, jest jeden i w postaci aluminiowej (chyba) blaszki oznaczenie chyba 50A, jest jeden na cały moduł. Wydaje mi sie ze bezpiecznik znajduje sie w module oznaczonym nr 10 http://bmwfans.info/original/E46/Lim/320d-M47/ECE/L/N/2000/02/mg-12/ill-12_0613/ - dane do weryfikacji przez reszte forumowiczów. ale tak czy inaczej coś wypadałoby rozkręcić :/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hura problem odpalania rozwiązany powodem był rozrusznik a dokladniej luzy na tulejkach i kończące sie szczotki co powodowalo za duże obciążenie przy rozruchu po naprawie auto odpala za pierwszym razem co za ulga

było E-36 1,8 E-36 compakt 1,8d E-46 320dTa,jest E-46 330dt

http://www.bmwteam.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

naprawa rozrusznika 60pln (nowe tulejki+szczotki+ robocizna) 40 pln wyjęcie+ włożenie u mechanika razem 100pln

tak wiele radości za tak niewiele !!

było E-36 1,8 E-36 compakt 1,8d E-46 320dTa,jest E-46 330dt

http://www.bmwteam.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komputer pokazywał błędy 2 świec żarowych. Wymieniłem wszystkie świece (koszt 150 zł). Myślałem, że błędy sam muszę skasować (mam własny interface) a tu niespodzianka. Po wymianie brak jakichkolwiek błędów w historii. Czy to możliwe że po wymianie świec błędy same zniknęły, czy też błędy musiały być skasowane?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

By sprawdzić czy napięcie na świece jest podawane, bez ściągania kolektora wystarczy mieć miernik napięcia i :

1) odkręcamy obudowę od przekaźników.

2) przekaźnik od świec widoczny jest na zdjęciu autora, to ten na środku, zaznaczyłem go na tym zdjęciu: http://picasaweb.google.pl/rychuKa/BmwRozne#5282516027461281938

3) w tym przekaźniku układ pinów wygląda tak:

1 cylinder Pin Nr.9

2 cylinder Pin Nr.8

3 cylinder Pin Nr.2

4 cylinder Pin Nr.3.

Przy temperaturze płynu w układzie chłodniczym poniżej 5 stopni przez kilka sekund po przekręceniu kluczyka na te piny powinno zostać podane napięcie - najlepiej robić to w dwie osoby - jedna przekręca kluczyk druga sprawdza napięcie

 

W ten sam sposób można zbadać czy świece (lub ich kable) są ok - wystarczy sprawdzić rezystancję między tymi pinami a masą - powinna być około 0.5-2.0 Ohma

rychu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc jest tak:

Dzięki koledze rychuka zlokalizowałem przekaźnik. Pomierzyłem nawet sobie świeczki i są 100% OK. Jednak po przekręceniu kluczyka na pinach nic się nie pojawia :( Trochę dzisiejszy pomiar mało skuteczny bo temp. w okolicach 5 stopni na dworze. Nie mniej jednak kontrolka świec świeci niecałą sekundę. Przy wyższych temp. tylko błyska, więc chyba dzisiaj jakiś sygnał powinien polecieć. Do przekaźnika dochodzi niemały kabel plusowy, który pewnie poprzez przekaźnik rozdzielany jest na świece. U mnie na tym kabelku jest 1,5V w stosunku do masy. Ciut mało. Ów kabelek jest zabezpieczony bezpiecznikiem nr 104, którego nigdzie w aucie znaleźć nie mogę. Inna instrukcja mówi, że bezpieczniki 101-107 znajdują się w schowku pasażera - u mnie jest ich dziwny brak. Jak macie jakieś pomysły to śmiało :) Dodam jeszcze, że przekaźnika nie słychać - nie działa (działa nie)

 

Mój przekaźnik:

http://img122.imageshack.us/img122/2223/przekanikuo0.th.jpg

 

Schemat:

http://img116.imageshack.us/img116/416/schematwieckl4.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już jest OK. Przekaźnik jest sprawny. Na pinach nic się nie pojawiało bo powinno się pojawić to co na tym grubym plusie, na którym u mnie było max 1,5V. Ostatnie pomiary wykazywały jakieś szczątkowe 0,2V. Pociągnąłem grubym przewodem bezpośredni plus spod maski do plusa tegoż przekaźnika i na wyjściu już jest ok. Mało tego - auto odpaliło od strzała mimo akumulatora wyjechanego prawie na zero. Silnik ledwo zakręcił 2 razy i poszedł. Ten plus na przekaźniku zabezpiecza bezpiecznik F104, który najpewniej się upalił ale znaleźć go nie mogę. Ten problem już znalazł się na forum

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=99355&highlight=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Też skorzystałem z rady kolegi rychuka. Wielkie dzięki! Okazało się, że tylko jedna świeca lub przewód do niej prowadzący są sprawne. Jedna pokazała na pomiarach 1,5 Ohma, jedna 1,6 MegaOhma, a dwie nie zmiesciły się w 2 MegaOhmowej skali mojego miernika.

 

Zauważyłem jednak inną dziwną sprawę - napięcie mierzone między grubym plusem przekaźnika a pinami 2, 3, 8 i 9 (przy wpiętym wtyku) jest bez wkładania kluczyka ok 12,5 V. Dlaczego! Pomiary robiłem na ciepłym silniku (na pewno powyżej 5 st.) i wydawało mi się, że na 3 świecach nie powinno być potencjału w sytuacji gdy stycznik nie zadziałał czyli nie przekazał zasilania na świece, a uszkodzone świece dają przecież wysoki opór. Tylko na jednej sprawnej powinienem takie napięcie zaobserwować, bo jej opór jest w sumie pomijalny. Po uruchomieniu silnika napiecie powoli wzrastało na wszystkich świecach do ok 14 V (mierzone na kostce przekaźnika i grubym plusie przy nim). Nie bardzo wiem co o tym myśleć. Chyba brakuje mi wiedzy elektronicznej :mad2: ., a może coś wspólnego ma z tym sterownik świec?

 

Spróbuję zrobić pomiary przy silniku wychłodzonym do poniżej 5 st., może to da jakieś wskazówki.

 

Rychuka ratuj swą wiedzą.

 

Pozdrawiam

Arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...napięcie mierzone między grubym plusem przekaźnika a pinami 2, 3, 8 i 9 (przy wpiętym wtyku) jest bez wkładania kluczyka ok 12,5 V. Dlaczego! ...

bo styki przekaźnika sa rozwarte i mierzysz napięcie na akumulatorze (z jednej strony plus przekaźnika to plus akumulatora, a z drugiej strony przejście do masy przez świece). W przypadku uszkodzonych świec powinny być problemy z pomiarem, ale widocznie jest wystarczające przejście do masy. Jak przekaźnik złapie (styki się zewrą) to zmierzysz takie samo napięcie jakbyś zwarł sondy miernika, czyli zero. Po włączeniu silnika napięcie 14V to napięcie z alternatora... to tak w uproszczeniu i skrócie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, jak u mnie rezystencja pokazuje na wszystkich czterech pinach wartość ok. 18.67 na skali miernika "200k", to jak to sie ma do tych wymaganych 5-20 ohm?

 

Zawsze miałem problemy z odczytywaniem tych wartosci podawanych przez miernik... :oops:

 

Chyba przekroczone, nie? Ale czy to nie dziwne że wszystkie cztery mają identyczną wartość? mierzyłem na wtyczce wpiętej w przekaźnik.

Zbir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18,67k=18670ohm

Mierzyłeś do masy? to rezystancja tego elektronicznego "przekaźnika", a na swiecach jest przerwa.

Wypnij wtyczke i zmierz na wtycze i module i zobaczysz.

 

arekci

Zmierz między pinami 2, 3, 8 ,9 a masą. Nie wiem na ile "inteligentny" jest przekaźnik świec, może być tak, że będzie podawał napięcie na wszystkie świece, a może też wykrywać przerwę i nie podawać napięcia na uszkodzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18,67k=18670ohm

Mierzyłeś do masy? to rezystancja tego elektronicznego "przekaźnika", a na swiecach jest przerwa.

Wypnij wtyczke i zmierz na wtycze i module i zobaczysz.

 

tak, mierzyłem do masy. Po wypięciu wtyczki i zmierzeniu pinów przekaźnika na żadnym z czterech pinów nic nie pokazało. Z kolei na pinach wtyczki tylko na nr 2 coś pokazało, tj. wartość 84.6 (skale miałem wciąż 200k).

 

Jak przełączyłem skale w mierniku na 2000m to na wtyczce pokazało:

2 - 009

3 - nic

8 - 048

9 - 025

 

Wszystko robiłem z kluczykiem wyjętym ze stacyjki.

 

Dodam że sprawdzałem też napięcie po przekręceniu kluczyka i na wszystkich czterech pojawia sie >12V, potem po paru sekundach słychac przełączenie przekaźnika i spada do ok. 2V. Czyli jak rozumiem przekaznik i bezpiecznik są ok.

 

Czy dobrze myśle że powyższe wskazuje na uwalone wszystkie cztery świece?

Zbir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mierzyłem przy wpiętej wtyczce wszystkie 4 piny po kolei do masy. Wypinanie wtyczki nic moim zdaniem nie daje bo "z drugiej strony wtyczki" są styki przekaźnika, które są rozwarte. U mnie pomiary do masy wskazywały od 0,8 do 1,2 ohma na każdą świecę, więc OK i ten sposób pomiaru mogę potwierdzić. Jeśli masz dużo więcej niż 2 ohmy lub miernik wskazuje przerwę w obwodzie to sytuacja jest jasna - czeka cię zakup świeczek.

Rezystancja sprawnych świec żarowych przy 20 stopniach Celsjusza to 0.5-2.0 Ohma wg TIS.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Crayou, Ty dalej masz problem z tym zasilaniem świec, czy nie, bo już nie wiem?

Pozdro,

Tommer

 

Jak byś dalej miał to wg DIY hiszpańskiego (z tego forum) bezpieczniki są dwa:

F2 30A w skrzynce z pięcioma złączami obok kolumny amortyzatora (pod maską, tam gdzie kalkulatory)

F104 100A w bagażniku. Ten jest razem z drugim (250A - do zabezpieczenia bezpieczników w schowku).

Na czerwonym kablu przy przekaźniku masz mieć stałe 12V.

 

Zapomniałem dopisać: w bagażniku obok baterii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tommer - niestety częściowo dalej mam kłopot. Świeczki grzeją ale tylko dzięki bypassowi :) Ominąłem bezpiecznik i zasilam ten przekaźnik bezpośrednio z klemy aku (wiem - niezbyt zdrowe, ale sytuacja tego wymagała). Nadal szukam tego bezpiecznika :(

F104 100A w bagażniku.
A gdzie konkretnie? Bo tam jako takiego schowka na bezpieczniki nie ma (jak np. w E39). Tapicerkę bebeszyć? Chyba że coś przeoczyłem. Jak dasz radę sprecyzować to będę wdzięczny.

Moje materiały donoszą, że F104 jest w schowku pasażera http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=99355&highlight=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem musisz bebeszyć. Na tej fotce widać coś po przekątnej od lewego dolnego rogu (tam dochodzi taki gruby przewód, pewnie czerwony). Ja bym to obstawiał, a na pewno możesz iść po plusie od baterii. Ja tego nie robiłem, dlatego staram się Ci pomóc, bo sam jestem ciekawy i liczę, że napiszesz, czy to to, czy też nie :)

Powodzenia,

Tommer

 

Tu fotka http://picasaweb.google.pl/tetesar/E46#5307143311843811458

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.