Skocz do zawartości

Na LPG spalanie 20 litrów, na PB około 50 litrow (???)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Moja maszyna to E32 735 '89. Na gazie pali mi w normie, czyli 20 litrów. Ale na benzynie wychodzi mi około 50 litrów !!

Chyba, że nie umiem liczyć: co tydzień zatankowane za 50 PLN paliwa to wychodzi jakies 13,5 litra na tydzień. Rozgrzanie silnika, odpalanie na benzynie i wychodzi jakies 4 km dziennie czyli 28 km tygodniowo na benzynie.

Liczymy:

śr.spalanie bajury = 13,5 litra x 100 / 28 km = 48 litrów na setkę!!!

Ok, więc pewnie coś jest zrąbane. Tylko co ? Na gazie pali normalnie, tylko na paliwie wariuje. Moge też powiedzieć, że w sumie to na gazie silnik chodzi równiej, ciszej i mniej częsie. I też chyba łatwiej wchodzi na obroty. Na paliwie zdaża się też czasami, że się trochę poddusza jak naciskam pedał gazu. Pomaga zawsze wtedy impulsowe dodawanie gazu i już jest wszystko później OK.

Słyszałem już od kogoś, że to może być przepływomierz.

 

Ktoś wie czym to może być spowodowane ?

 

Pozdrówka

Opublikowano

No moze gdzies puścił ci cybant na którymś wężyku od paliwa (sprawdz w pobliżu kolektora ssącego lub pod filtrem paliwa koło baku) ja tak miałem i paliwo mi dosłownie kapało(u mnie źle dokręcili cybant na węzyku w pobliżu kolektora ssącego podczas zakładania instalacji gazowej), pomimo że latamy na gazie pompa paliwa ciagle pracuje i wytwarza ciśnienie w układzie no i wypychało mi tą benzynę z pod weżyka. Kiedyś nosiłem się z zamiarem założenia wyłacznika pompy paliwa po przejsciu na zasilanie gazem aby uniknac takich sytuacji ale narazie odpuszczam - odpal silnik i patrz czy nie kapie paliwo.

Druga opcja - moze ci szwankuje licznik od paliwa (najlepiej było by zatankować do pełna i po tygodniu znowu dotankować i to było by najwairygodniejszy pomiar tylko ze pełny bak benzyny no niestety kosztuje :)

Powodzenia

http://img221.imageshack.us/img221/9561/bmw9bq.jpg
Opublikowano

Może Ci tyle wyjść.

Odpalasz, to stoisz w miejscu - zużycie nieskończoność/100km

Przy jeżdzie na zimnym silniku - szczególnie w zimie silnik pali ok. 2x więcej niż "normalnie".

U mnie w lecie praktycznie w ogole nie jadę na bezynie, odpalę i zanim ruszę (kilkanaście-kilkadziesiąt sek), lub zdążę tylko wyjechać z garażu, to przełącza się na gaz (u mnie jest automatycznie od temp. silnika ...), a jednak benzynę zużywam .. czyli mogę przyjąć, że na benzynie nie przejażdzam praktycznie ani 1km miesięcznie, a zużywam w tym czasie np. 5l benzyny - jakie mam zużycie ... :?: - więcej niż czołg :)

Ale pozostałe objawy na benzynie, mówią, że możesz mieć faktycznie coś nie tak.

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano

katar14: nie wiem, gdzie te rzeczy są :-) Ale paliwa nie czuć. Jedyna rzecz jaką zauważyłem (co mogło by być wyciekiem) jest na fotce: http://republika.pl/slamaker/HPIM1154.JPG.

A wskaźnik od paliwa szwankuje owszem.

Sebast: Ile wydajesz miesięcznie na PB ? Teraz jak jest zimno, to po jakim czasie przelacza Ci sie na gaz ? Ja recznie przelaczam po przekroczeniu niebieskiego pola. Moze powinienem wczesniej ? Sprawdzil bym na tescie kiedy osiaga 20-25 stopni ale nie wiem ktory test jest od temperatury :D

Opublikowano
nie mozna w taki sposób mierzyć spalania na PB :!: :!: :!: To znaczy mozna ale nic to nie da, nie da wiarygodnego pomiaru. Jezeli chcesz zmierzyć spalanie na beznynie to poprostu zatankuj do pełna PB i zrób około 300 km i znow nalej do pelna, wynik bedzie wiarygodny. Nalezy takze pamietac ze przy założonym mkserze spalanie bedzie wieksze bo ograniczamy moc poprzez zwężkę jaka jest mikser (dlatego tez mamy spadek mocy nawet na benzynie - (niedotyczy wtrysku gazu)). oczywiście należy spawdzić czy nie leje sie gdzieś benzyna, ale skoro robiłeś takie pomiary bez tankowania do pełna to błąd pomiaru moze przekroczyć 100%.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano
katar14: nie wiem, gdzie te rzeczy są :-) Ale paliwa nie czuć. Jedyna rzecz jaką zauważyłem (co mogło by być wyciekiem) jest na fotce: http://republika.pl/slamaker/HPIM1154.JPG.

Nie znam sie na tych silnikach ale to na zdjęciu to jest bodajrze odma i tamtędy benzyna nie leci, a tak przy okazji to masz pękniety wężyk za cybantem, może Ci ciągnąć fałszywe powietrze tamtędy, ale to raczej nie ma wpływu na Twoje spalanie, mimo to powinieneś to poprawić.

 

Co do spalania to ja nie mam LPG ale przez ostatnie 2 tyg jeździłem do sklepu i spowrotem jakieś 2 km więc silnik zimny, no i za 100pln czyli ok 28l starczyło mi na 127km to wychodzi ponad 22l/100km a to tylko 520-tka.Normalnie pali jakieś 14l w mieście

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano

Sebast: Ile wydajesz miesięcznie na PB ? Teraz jak jest zimno, to po jakim czasie przelacza Ci sie na gaz ? Ja recznie przelaczam po przekroczeniu niebieskiego pola. Moze powinienem wczesniej ? Sprawdzil bym na tescie kiedy osiaga 20-25 stopni ale nie wiem ktory test jest od temperatury :D

U mnie przełącza się na gaz, przy temp. silnika 35st. W lecie to oznacza, że się przełącza w czasie do ok. 1 min., a przy upałach od razu odpala na gazie. W zimie trwa to ok. 3-5 min., aby się rozgrzał do 35st.

Przy takiej temp. wskazówka temp. dopiero zaczyna "wstawać".

Teoretycznie na gaz możesz przełączyć w dowolnym momencie, aby tylko silnik równo chodził.

W Toyotce automatycznie przełącza się po przekroczeniu ok 1800-2000 obr/min (II generacja LPG), niezależnie od temp. i nawet przy całkowicie zimnym silniku, nie ma problemów z jazdą.

To ile zużyje benzyny, to zależy od temp. zewn. i częstotliowści odpaleń zimnego silnika ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano
U mnie w firmie mamy 2 Toyoty corolle (te nowe) i maja one LPG SGI oryginalny jako opcja dodatkowego wyposarzenia zakładany przez producenta, i nie weim jak to jest ale one przełączają sie na gaz automatycznie i napewno nie ma na to wpływu temp otoczenia bo czesam w zimie przełączy sie po 200m a czasem po 5km tak samo jest w lecie czasem pali i odrazu cyknie na gaz a czasem parę km trzeba przejechać, serwis mówi że to jest prawidłowe zachowanie, ale nie mówili dlaczego

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano
katar14: nie wiem, gdzie te rzeczy są :-) Ale paliwa nie czuć. Jedyna rzecz jaką zauważyłem (co mogło by być wyciekiem) jest na fotce: http://republika.pl/slamaker/HPIM1154.JPG.

A wskaźnik od paliwa szwankuje owszem.

Sebast: Ile wydajesz miesięcznie na PB ? Teraz jak jest zimno, to po jakim czasie przelacza Ci sie na gaz ? Ja recznie przelaczam po przekroczeniu niebieskiego pola. Moze powinienem wczesniej ? Sprawdzil bym na tescie kiedy osiaga 20-25 stopni ale nie wiem ktory test jest od temperatury :D

No to zdjecie nie tyczy sie paliwa- to guma przepływomierza, tam nie idzie paliwo, ale zaraz za nim w dół spójrz w stronę silnika tam spod spodu powinny wychodzić dwa węzyki jeden to powrót a drugi doprowadza i one są oba podpiete do tej "listwy wtryskowej" za kolektorem ssącym (kolektor to te kolanka, masz ich 8 ).

Przewody paliwowe to cienkie węzyki o grubosci palca zaciskane cybantami.

U mnie tez nie było czuć paliwa wogóle a kapało, ja mam trochę inny silnik niż ty i nie bardzo jaże jak moze być u ciebie ale najprosciej to wejdz pod auto i idz węzykiem od filtra paliwa az do samego silnika a dojdziesz.

http://img221.imageshack.us/img221/9561/bmw9bq.jpg
Opublikowano
Wedlug mnie to nie powinienes sie przejmowac. Ja tez ostatnio u siebie zwrocilem uwage ze w zimie ciagnie benzyne jak smok (przy silniku 1.8). Na poczatku myslalem ze leja wtryski podczas jazdy na gazie, ale zrobilem trase 1600 km i nie wciagnal mi nic benzyny. Wychodzi wiec na to ze jedyne spalanie to to podczas uruchamiania silnika i pierwszych kilometrow. Pod koniec grudnia zatankowalem bak do pelna i teraz mam juz tylko ok 20 l, wiec wychodzi mi spalanie ok 7l/tydzien. W zimie przejezdam ok 3 kilomentrow dziennie na benzynie. Wychodzi wiec spalanie w granicach 30l/100 :jawdrop: . U Ciebie natomiast jest 2x wiekszy motor.
Opublikowano

Pytanie do Sebasta (a w zasadzie trzy pytania):

1. Czy w przypadku wstrysku gazu jest podobnie jak przy zwyklej instalacji gazowej, tzn. zeby przeskoczyc z Pb na gaz, musisz wcisnac pedal gazu do przekroczenia okreslonych obrotow, zaraz po przejsciu na gaz nastepuje tzw. moment ciszy czyli dosc czesto nalezy ponownie wcisnac pedal gazu bo silnik moze zgasnac, szczegilnie w zimie. Czy na wtrysku tez jest tak wyrazny moment przelaczania czy odbywa sie to bardziej niezauwazalnie?

2. Czy w przypadku wtrysku gazy rowniez istnieje problem zapieczonych wtryskow od benzyny po dluzszym, klikuletnim uzywaniu auta na gazie?

3. Ile kosztowal kontretnie Twoj wtrysk? Mniemam, ze do mnie cena bedzie podobna.

Z gory dzieki za info.

Obecnie, po 10 latach przerwy (!): E85 Z4 3.0i R6 M54 '03 + LPG

We wspomnieniach: E32 740i V8 M60 '93 oraz E34 520i R6 M20 '90 + LPG

Opublikowano

Saintman moge ja odpowiedzieć na te pytania ? mogę mogę hehehe :wink:

1.Wszystko zależy od instalacji gazowej czyt. post powyżej o toyocie.

Na wtrysku moment przełączania jest praktycznie nie zaóważalny ale też może to zależeć od producenta

2.Raczej nie bo przy SGI zawsze następuje zapalanie z benzyny możesz nawet o tym nie wiedzieć że pali z PB ale tak jest, mimo to jak wszędzie może się coś popsuc tak też tu mogą się zapiec wtryski, dlatego choć 2 razy w miesiącu przejedz kawałek na benzynie. Stara szkoła mówi że powinno się ok 500m przed zakończeniem jazdy przełączyć na benzynę głównie jak w danym dniu juz nie będzie kontynuowana jazda

3 Za Sebasta nie odpowiem :D , ale u mnie w Legionowie zakładaja wtrysk gazu za 4400pln do R6 i 5500 do V8 nie wiem czy to drogo czy nie bo się tym nie interesuje

 

P.S. Jeśli chodzi o Toyotę to ma ona wspólne wtryski benzynowe z gazowymi więc tu nie występuje efekt zapieczenia

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano

Witam,

może Ci siada sonda L.U mnie tak było,tak się dziwnie zepsuła,że podawała taki sygnał jakby była zbyt uboga mieszanka a z rury leciał czarny dym.Poliwo to mi ubywało w oczach.A czy masz emulator sondy L?

Opublikowano

No tak, ale w sumie jezeli tylko tak uzywasz auta na benzynie, to moze wszystko byc OK. Moze, choc nie musi. Jak mam zresetowany licznik spalania paliwa i ruszam to przez pierwsze chwile mam 59l/100km, bo do tylu pokazuje, potem spada, bay po kilku 3-4 km dojsc do 25-39 km/100. Jadac dalej wyrownije sie. Wniosek - jak bym tylko jezdzil na zimnym silniku z parkingu w odleglosc 2-3 km to chyba w normie by bylo spalanie rzedu 30-50 litrow. Jezeli chodzi i condy lambda, to z tego co mi mowili nie pracuja one w pierwszych minutach po starcie zimnego silnika.

 

Odme usczelniej, bo falszywe powietrze powoduje nierowna prace silnika, bo zaciaga falszywe powietrze. Tak wiec nalej do pelna, zrob spokojnie 100-200 km i zobacz. A czy masz kompa? Ile ci pokazuje?

(OO=[][]=OO)
Opublikowano
Jezeli chodzi i condy lambda, to z tego co mi mowili nie pracuja one w pierwszych minutach po starcie zimnego silnika.

Jest tak jak mówi Krzysiek, sonda lambda może i zaczyna pracować po ok 1 min ale komputer ją kompletnie ignoruje, ponieważ sonda jest do ustawiania mieszanki głównie żeby było ekologicznie,a jak silnik pracuje na ssaniu to ekologicznei nie jest napeweno, a wiem to na 100% bo do stacji djagnostycznej mam 800m i kiedyś pojechałem na przegląd, stałem jeszcze 20 min bo była kolejka a jak wiechałem i wsadzili mi analizator do róry to ponad 12razy normę przekraczał, gość wsiadł do samochodu i mówi eeee panie trzeba nagrzać silnik bo on chodzi na ssaniu. W miare nagrzewania silnika emisja CO2 spadała aż sie ustabilizowała na przyzwoitym poziomie dopiero tak przy ok 60*C cieczy

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano

3 Za Sebasta nie odpowiem :D , ale u mnie w Legionowie zakładaja wtrysk gazu za 4400pln do R6 i 5500 do V8 nie wiem czy to drogo czy nie bo się tym nie interesuje

 

Pozwól że ja odpowiem za Sebasta. Instalacja wyniosła go 6500zł :wink:

Opublikowano

3 Za Sebasta nie odpowiem :D , ale u mnie w Legionowie zakładaja wtrysk gazu za 4400pln do R6 i 5500 do V8 nie wiem czy to drogo czy nie bo się tym nie interesuje

 

Pozwól że ja odpowiem za Sebasta. Instalacja wyniosła go 6500zł :wink:

Ale rozumiem że to cena z zeszłego roku?? czy markowa inst. gazowa??

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano

Benzyna nie cieknie, nic nie zauważyłem. Chyba to jest po prostu normalne, trudno :-)

alox: A czy masz emulator sondy L?

Nie wiem :D

 

Krzysztof Presz: No tak, ale w sumie jezeli tylko tak uzywasz auta na benzynie, to moze wszystko byc OK. Moze, choc nie musi. Jak mam zresetowany licznik spalania paliwa i ruszam to przez pierwsze chwile mam 59l/100km, bo do tylu pokazuje, potem spada, bay po kilku 3-4 km dojsc do 25-39 km/100. Jadac dalej wyrownije sie. Wniosek - jak bym tylko jezdzil na zimnym silniku z parkingu w odleglosc 2-3 km to chyba w normie by bylo spalanie rzedu 30-50 litrow(...)Odme usczelniej, bo falszywe powietrze powoduje nierowna prace silnika, bo zaciaga falszywe powietrze(...)A czy masz kompa? Ile ci pokazuje?

 

U mnie początkowe spalanie to koło 40 ale po ruszeniu szybko spada i po odcinku 4 kilometrow schodzi nawet do 17 (jak spokojnie jade)

 

Tak przy okazji, ktoś zna tani sklep z częściami do BMW na terenie Wrocławia ? :D

Opublikowano
Pytanie do Sebasta (a w zasadzie trzy pytania):

1. Czy w przypadku wstrysku gazu jest podobnie jak przy zwyklej instalacji gazowej, tzn. zeby przeskoczyc z Pb na gaz, musisz wcisnac pedal gazu do przekroczenia okreslonych obrotow, zaraz po przejsciu na gaz nastepuje tzw. moment ciszy czyli dosc czesto nalezy ponownie wcisnac pedal gazu bo silnik moze zgasnac, szczegilnie w zimie. Czy na wtrysku tez jest tak wyrazny moment przelaczania czy odbywa sie to bardziej niezauwazalnie?

2. Czy w przypadku wtrysku gazy rowniez istnieje problem zapieczonych wtryskow od benzyny po dluzszym, klikuletnim uzywaniu auta na gazie?

3. Ile kosztowal kontretnie Twoj wtrysk? Mniemam, ze do mnie cena bedzie podobna.

Z gory dzieki za info.

1. To zależy od instalacji LPG. u mnie jest tak - muszą być spenione dwa warunki - temp. silnika (nie otoczenia, bo tak chyba ktoś zrozumiał ...) musi wynosić 35st. i upłynąć kilka dekund od przekręcenia kluczyka w poz.2 - w zasadzie powinno być od uruchonienia (wg mnie), ale jest jak jest.

Czyli jest u mnie możliowść uruchomienia silnika odrazu na gazie - musi być ciepły (>35st) i muszę odczekać te kilka sek.

2. Jest taka możliwość - nawet jak będzie codziennie odpalany na banzynie. Rozwiązaniem jest - jak we wszystkich instalacjach LPG - jazda co jakiś czas na benzynie, a szczególnie od czasu, do czasu "przegonić" ostrzej na benzynie.

3. Niektórzy na forum widać, że go dobrze czytają ;) (mam na uwadze post pawlo) - potwierdzam - 6500zł. - cena z zeszłego roku i jest to "markowa" instalacja - holenderska Prins-a - kilku osób się pytałem (w tym gazowników) i twierdzą, że jest to najlepsza (ja bym może nie przesadzał i powiedział jedna z najlepszych) instalacja LPG (IV generacji), bo faktycznie, jak zainstaluje ją "dobry" gazownik, to nie ma raczej z nią problemów ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano

No więc tak mam prawie identyczne auto jak Ty i podobne spostrzeżenia. Ale po kolei:

1) Odpalam zawsze na benzynce :cool2:

2) Raczej długo nie stoję po rozruchu :dance:

3) Gdy wskazówka temp. opuszcza niebieskie pole (jakieś 800m) przełączam na paliwo alternatywne :twisted2:

 

i tak dwa razy dziennie

 

4) Gdy zapala się rezerwa zalewam benzyny za 50 zł i starcza na max 2 tygodnie :cry2:

 

też zaczeły mi po głowie chodzić różne pomysły, że coś jest nie tak ale widzę, że chyba nie ma podstaw do paniki - dodam że dzieje się tak od zimy.

kiedyś


E32 730

E36 318

Opublikowano
Zima - u mnie to samo, pali 15-16 gazu na 100 km + ok 1,5-2 litrów benzyny przy rozgrzewaniu silnika - czyli na oko 30-50 litrów na 100 km :?
Opublikowano
Mała korekta. Właśnie jechałem przy całkiem zimnym silniku. I rzeczywiście na początku średnia spalania była na maksimum czyli 39.5 litra (myślałem, że się popsuła ! ale widocznie maksymalna skala to 39.5) i dopiero po kilkuset metrach zaczęła spadać.
Opublikowano
Mała korekta. Właśnie jechałem przy całkiem zimnym silniku. I rzeczywiście na początku średnia spalania była na maksimum czyli 39.5 litra (myślałem, że się popsuła ! ale widocznie maksymalna skala to 39.5) i dopiero po kilkuset metrach zaczęła spadać.

... a to kolejny dowód przemawiający na korzyść silników V8. U mnie nawet w zimie wartosc spalania chwilowego na kompletnie zimnym silniku nie przekracza 30l/100km.

Obecnie, po 10 latach przerwy (!): E85 Z4 3.0i R6 M54 '03 + LPG

We wspomnieniach: E32 740i V8 M60 '93 oraz E34 520i R6 M20 '90 + LPG

Opublikowano

"Bujasz" ;) - jak stoisz, to przekracza, podobnie jak ruszasz, mocniej przyspieszasz - nigdy ekonomizer nie dochodzi Ci do prawej krawędzi ?

Nawet w 316 czasami przekracza ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano
Mała korekta. Właśnie jechałem przy całkiem zimnym silniku. I rzeczywiście na początku średnia spalania była na maksimum czyli 39.5 litra (myślałem, że się popsuła ! ale widocznie maksymalna skala to 39.5) i dopiero po kilkuset metrach zaczęła spadać.

... a to kolejny dowód przemawiający na korzyść silników V8. U mnie nawet w zimie wartosc spalania chwilowego na kompletnie zimnym silniku nie przekracza 30l/100km.

 

moze nie dodałeś że na 4 lub 5 biegu, to mozliwe, u mnie przy dosc małym silniku wskazówka ucieka szybko w prawą strone od 1 ego biegu do 3 ego, na wyzszych juz powoli uciekaka, a na 5 biegu maksymalne spalanie chwilowe jakie moze uzyskac to około 18l-100. A ja miałem okazje niedawno jechać toledo z kompem i tam nawet z silnikiem 19TDI spalanie podczas ruszania wyskakiwało poza 20 l/100 km a srednie w trasie 3.9 :shock: , takze V8 w benzynie nie ma szans nie dojsc do 30l/100 chwilowego spalania nawet przy lekkim muskaniu gazu przy ruszaniu i pierwszych dwóch biegach. A moze na kompie nasz splanie chwilowe ale na godzine???(oczywiscie jak stoisz).

Z reszta czy to ważne, zimą samochód musi palic więcej, nawet tradycyjne 4 cylindrówki ktore w lecie palą 7/100 w mieście w zimie z 12 spalą, takze nie dziwmy sie jak nasze na PB pracuja tylko na zimno i palą 30-50l w zalezności od pojemności. jak ktoś trzyma samochod w garażu to nie ma z tym problemu bo zaraz po wyjeździe moze załączyć te " alternatywne paliwo"

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.