Skocz do zawartości

Automatyczna skrzynia-zmiana biegow...???


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nowy uzytkownik automata w 525 1995 rok pyta:

Mam biegi P N R D 4 3 2

Ju wiekszosc o nich wiem...Pytanie: czy moge przelaczac w czasie jazdy,nie zatrzymujac sie biegi miedzy D a innymi...np 4 , 3 , 2 , N ???

Opublikowano
tak jest to lektura godna polecenia, ja jednak dodam ze w czasie jazdy nie zaleca się przełączać na N, R i oczywiście P, wszystkie inne dozwolone. Takze niazaleca się na skrzyzowaniu przy normalnym czekaniu na zielone światło wrzucać luz N chyba ze stoimy więcej niz 10 minut :)

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano
tak jest to lektura godna polecenia, ja jednak dodam ze w czasie jazdy nie zaleca się przełączać na N, R i oczywiście P, wszystkie inne dozwolone. Takze niazaleca się na skrzyzowaniu przy normalnym czekaniu na zielone światło wrzucać luz N chyba ze stoimy więcej niz 10 minut :)

 

Z tego co wiem to absolutnie w czasie jazdy (do przodu :) ) nie mozna wrzucac R! Chyba nawet sie nieda, np przy zmianie z D na 2 nie trzeba pociagac dzwigienki, zeby przelaczyc, a jak dochodzi do R to jakas blokada jest.

W BMW Blisko Masz Wszędzie
Opublikowano
tak jest to lektura godna polecenia, ja jednak dodam ze w czasie jazdy nie zaleca się przełączać na N, R i oczywiście P, wszystkie inne dozwolone. Takze niazaleca się na skrzyzowaniu przy normalnym czekaniu na zielone światło wrzucać luz N chyba ze stoimy więcej niz 10 minut :)

Gdzieś to wyczytałeś (gdzie ?), czy takie jest Twoje zdanie, chodzi mi przede wszystkim o "fizyczne" uzasadnienie tego. Chodzi mi oczywiście o wrzucanie N podczas jazdy lub postoju (R i P to raczej bezdyskusyjne, choć np. u mnie możesz sobie wrzucić i tak w skrzyni tego nie przełączy ...)

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano
tak jest to lektura godna polecenia, ja jednak dodam ze w czasie jazdy nie zaleca się przełączać na N, R i oczywiście P, wszystkie inne dozwolone. Takze niazaleca się na skrzyzowaniu przy normalnym czekaniu na zielone światło wrzucać luz N chyba ze stoimy więcej niz 10 minut :)

Gdzieś to wyczytałeś (gdzie ?), czy takie jest Twoje zdanie, chodzi mi przede wszystkim o "fizyczne" uzasadnienie tego. Chodzi mi oczywiście o wrzucanie N podczas jazdy lub postoju (R i P to raczej bezdyskusyjne, choć np. u mnie możesz sobie wrzucić i tak w skrzyni tego nie przełączy ...)

 

Witam Sebastian, podczas wgryzania się ww lekture. Oczywiście to opinia fachowców a ja się do niej dostosowałem. Tak jak pisałem ze nie zaleca się bo niczemu to nie służy, oczywiście nie spowoduje uszkodzenia, choć i słyszałem również że częste przerzucanie N i D powoduje chwilowe "szarpnięcia co nie jest lubiane przez skrzynie.

 

Pozycję N można stosować alternatywnie z pozycją P przy dłuższym postoju samochodu na płaskim terenie, z włączonym silnikiem, bez opuszczania samochodu przez kierowcę. Praktycznie - pozycja N ma zastosowanie przede wszystkim jako pozycja przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Umożliwia ona bezsstresowe przejście ciśnień sterujących zmienną konfiguracją zaworów. Dlatego też przy zmianie kierunku jazdy należy pamiętać o tej pozycji i nie wykonywać zbyt gwałtownych przełączeń między R-D i D-R. Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu lub holowania

 

 

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

 

Dodam tylko ze teraz manuala mam a moje doswiadczenia(niekoniecznie dobre) z automatem skonczyły się ładne pare lat temu. Kto wie moze kiedyś wróce do automatów bo siłą rzeczy w BMW w szcególności tych większych automat to często spotykana rzecz a przecież obiecałem sobie ze kiedys tam E38 bedzie stało pod moim domem :D

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano

Właśnie też parę razy słyszałem, ale nikt fachowo nie umie powiedzieć czemu. To jest może prawda w bardzo starych skrzyniach, gdzieś z lat 70-80-tych. Mnie się zdarza wrzucić na "N" podczas jazdy, np zjeżdzając z delikatnej i długiej górki na trasie itp., gdzie, aby utrzymać prędkość, musiałbym minimalnie naciskać gaz aby nie zwalniał, a jednocześnie, niepotrzebnie puszczam w powietrze paliwo i zanieczyszczenia ;-). Jak znowu utrzymam "gaz" na tym samym poziomie, to potrafi się nieźle rozpędzić (przy tej masie lubi z górki nieźle się rozpędzić). Przy przełączaniu nie ma najmniejszych szarpnięć - przy przełączaniu są często większe. W Toyotce nie mam takiego problemu, bo masa mniejsza, a i opory napędu 4x4 większe, więc na "N" dośc szybko zwalnia ...

Tak samo na światłach wolę sobie wyłączyć bieg - muszę trzymać hamulec, cały układ napędowy jest "naprężony" - w BMW jest całkiem OK, ale np. w Toyotce, czuć jak na postoju z włączonym "D" silnik i cały układ napęd. się "męczy" :-)

Może podchdzę zbyt uczuciowo do samochodu i "czuję" jak się "męczy" itp. 8) :-) albo trochę za długo jeździłem manualem i przyzwyczaiłem się do "luzu" ...

Znając konstrukcję skrzyni biegów, wg mnie nie wpływa to szczególnie negatywnie na samą skrzynię (tak samo jak jak każde inne przełączenie biegu ...)

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano

Na wyczucie mysle ze N na skrzyżowaniu to powiedzmy operacja dozwolona i co niektorzy tak robią, ale N podczas jazdy, gdzie nawet pisze się ze holowanie na N dozwolone jest tylko do jakiejś prędkości (niewielka) musze tego poszukać. Takze niewrzucałbym sobie luzu zleżdzając z górki, ale to moja opinie jescze nie potwierdzona przez mądre głowy.

I tak według fachowców z Nadarzyna chlowanie jest dozwolone przy następujących predkościach:

 

Prędkość holowanego pojazdu

nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu

na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być

większa niż maksymalna wartość tej prędkości.

 

 

Dopuszczalne wartości prędkości przy blokowaniu poszczególnych biegów

Katalog ponad 500 modeli samochodów

Sprawdź!

 

A oto maksymalne dopuszczalne predkości dla modelu 740 od 95 roku, ale skrzynie jak romawialismy chyba są te same, predkosci:

typ skrzyni 5HP30 producent ZF

 

producent ZF

model 5HP30 RWD 5biegów

 

Blokowany bieg Prędkość max.w km/h

pierwszy bieg 50

drugi bieg 112

trzeci bieg 162

czwarty bieg 198

 

czyli wychodzi ze według ich wiedzy nie powinienes przekraczac predkości 25 km/h jadąc na N.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

  • Członkowie klubu
Opublikowano
czyli wychodzi ze według ich wiedzy nie powinienes przekraczac predkości 25 km/h jadąc na N.

Niezupełnie. Holowanie i przerzucenie na N podczas jazdy z górki różnią się zasadniczo - pracującym silnikiem. :)

 

Holować automatu w ogóle się nie powinno (zakładam że podczas holowania mamy wyłączony silnik). Dlatego że wtedy nie działa system smarowania skrzyni i dramatycznie skracamy jej żywotność.

 

Natomiast przełączenie na N podczas jazdy nie powoduje ustania smarowania skrzyni więc nie jest to dla niej szkodliwe. Przynajmniej z tego punktu widzenia :)

Pozdrawiam

Bastek

Kiedyś: E21 315 '83, E34 520i '90, E34 525iA '92, E36 316i '95, E30 318iT '93, E46 325xi Touring, E91 325i

Opublikowano

Tak, ale holowanie jest na dłuższych dystansach, ja mam max powiedzmy 1-1.5km. A po za tym nigdzie nie piszą "dlaczego", a ja jestem dociekliwy ...

A tak na marginesie, to dziwne te szybkości podajesz - bo u mnie na 4 biegu bez problemu jedzie 230 km/h a na 1 biegu - musiałbym sprawdzić, bo nie pamiętam, ale chyba coś ok. 70km/h, u mnie tez jest inna skrzynia, bo mam steptronika, który montowano od '96

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano

zapomniałem dopisać ze te opisy zamieszczone powyżej dotyczą cholowania oczywiście z załaczonym silnikiem a na potwierdzenie cytuje:

 

Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:

-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta

pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.

-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.

 

 

A na temat twojej skrzyni nic nie piszą :shock:

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano
A moj mechanik mowil mi ze jak jade z duza predkoscia i wrzuce na N to jest jakies wyprzedzenie walu - cos takiego i to jest szkodliwe dla skrzyni
Opublikowano

Wczoraj spojżałem do instrukcji nt. holowania i jednak dość dobrze pamiętałem. Można holować do prędkości 70km/h i na odcinku do 150km i nie ma żadnej uwagi, czy silnik ma pracować czy nie.

OK. Ale na wszelki wypadek ograniczę do minimum wrzucanie na "N"

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano
mnie się wydaje, ze w przepisach ruchu drogowego zabrania się holowania pojazdów z włączonym silnikiem... ale mogę się mylić, bo czytałem ten kodeks z 12 lat temu.. :)

Marcin

BMW Klub Polska

F25 X3 2,8iA xDrive

E91 320dA touring

E39 530dA touring

E39 530iA touring

E36 316iA m43 Compact


----------------------------------------

historia - E32 750iA (1992-2004)

Opublikowano
mnie się wydaje, ze w przepisach ruchu drogowego zabrania się holowania pojazdów z włączonym silnikiem... ale mogę się mylić, bo czytałem ten kodeks z 12 lat temu.. :)

Chyba odwrotnie, zabrania się holowania z wyłączonym silnikiem, bo nie ma wspomagania hamulców i kierownicy. Wtedy tylko ta sztywnym.

Opublikowano
nie wiem czy można przelączyć przy 200k/h z D na 2 obawiam sie ze to może zabić skrzynie :?:

 

oczywiście ze nie mozna, należy przestrzegać maxymalnych predkości na "zablokowanych" biegach. Te predkości są zróżnicowane w zależności od typu skrzyni. ALe chyba kazdy wie i czuje w którym momęcie może jaki bieg wrzucić. W manualach także te reguły obowiązują bo jak nie uszkodzisz skrzyni to przekręcisz silnik podczas wrzucenia drugiego biegu przy 200km/h.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano

jako ze zaczalem ta dyskusje to wtrace jedno pytanko :)

Czy sa jakies ograniczenia odnosnie przelaczania miedzy : D a biegami 2,3,4 poczas jazdy?

I czy dowolnie mozna to robic z dowolnymi kombinacjami: np z drive sport na 4 i sniezynka,....oczywiscie w rozsadnym czasie....

Pozdrawiam wszytskich :)

Opublikowano

Czy sa jakies ograniczenia odnosnie przelaczania miedzy : D a biegami 2,3,4 poczas jazdy?

I czy dowolnie mozna to robic z dowolnymi kombinacjami: np z drive sport na 4 i sniezynka,....oczywiscie w rozsadnym czasie....

Pozdrawiam wszytskich :)

 

Sytuacja podobna jest do manuala, zwłaszcza dla automatów 4 biegowych (2 - 4 i D)... rozpędź autko do 160 km/h na 4 biedu i zredukuj na 2 co się stanie w manualu... :roll:

Innymi słowy 2, 3, 4 to zablokowanie biegu na najwyższym przełożeniu odpowiednio 2, 3, 4, etc.

Co do przęłączeń między S, * i E nie ma problemu i przełączasz kiedy chcesz. Nie polecam trybu S zimą... wylądujesz w rowie!

Pozdrawiam

Eulem

E39 [E34/E36]

a tu gram: http://s1.metaldamage.pl/c.php?uid=227838

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.