Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przestała mi działać tylna wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby. Reszta działa - podświetlanie tablicy, otwieranie klapy i szyby, lampy itd. Nie sprawdziłem tylko podgrzewania szyby.

Przerwanie wiązki na razie wykluczam, bo naprawiałem ją ok. rok temu. Wycieraczka nie działa również, jak 'wachluję' klapą (po zaryglowaniu zamka)..

Teraz pytanie: czy po podaniu zasilania 12V na to gniazdo, silniczek powinien działać? u mnie nie działa.. natomiast po zdjęciu czarnej obudowy i podaniu zasilania 12V bezpośrednio na silniczek - działa.
Dodam, że na wtyczce zasilającej, po włączeniu wycieraczki manetką przy kierownicy, pojawia się na chwilę zasilanie, cyklicznie co około 15 sekund, ale tylko około 0,02V.

Spotkaliście się z taką usterką..?

Przechwytywanie.JPG

  • Moderatorzy
Opublikowano
1 godzinę temu, sabina2008 napisał(a):

czy po podaniu zasilania 12V na to gniazdo, silniczek powinien działać?

Zdecydowanie nie. Z tego gniazda wychodzi zasilanie do pompki spryskiwacza w nadkolu.

1 godzinę temu, sabina2008 napisał(a):

Spotkaliście się z taką usterką..?

Raczej uszkodzony moduł elektroniki sterujący tym silnikiem i spryskiwaczem. Podobno usterka występuje na skutek przeciążenia wycieraczki zwiększonymi oporami na trzpieniu.

Opublikowano

dzięki za podpowiedź👍

zamówiłem drugi silniczek.

Opublikowano
W dniu 3.06.2025 o 10:06, Fuser napisał(a):

Zdecydowanie nie. Z tego gniazda wychodzi zasilanie do pompki spryskiwacza w nadkolu.

Raczej uszkodzony moduł elektroniki sterujący tym silnikiem i spryskiwaczem. Podobno usterka występuje na skutek przeciążenia wycieraczki zwiększonymi oporami na trzpieniu.

W jakim stanie znajduje się wspomniany trzpień na którym obraca się ramie  wycieraczki.. Może tam należy szukać rozwiązania problemu. Rozbierz cały trzpień , jest tam nakrętka chyba 13 , może jest skorodowany i przez to stawia duży opor i z  tego powodu silniczek nie wytrzymał obciążenia i się spalił.. Tak było w moim aucie. Jak kupiłem moja betke to ten trzpień i całość mocowania  było tak to wszystko by ło  skorodowane, ze nie mogłem go obrócić ręką ,  rozkręcić , Więc polecam rozebranie , odrdzewiacz, dobrze wszystko wyczyścić  i dobrze posmarować jakimś smarem, nowy silniczek i będzie hulało :))). Powodzenia 🙂

Opublikowano

jeśli chodzi o trzpień wycieraczki....

Zasycha w nim smar i trzpień po włączeniu wycieraczki stawia duży opór....

Można to udrożnić, ale.... odradzam młotkowanie itp bardzo inwazyjne metody. pierw proponuję sprawdzić ile to "g...wno" kosztuje...ponad 400 pln...(https://allegro.pl/oferta/bmw-mechanizm-tylnej-wycieraczki-bmw-5-e39-9662043192) więc ostrożnie. Jeśli ta blaszka pęknie (mi pękła) można to skleić klejem do metalu - trzyma i działa. Ja sobie poradziłem z tym używając rozpuszczalników, podgrzewając aby smar puścił i cienki jak igła śrubokręt do wydłubywania resztek...

Gdy już się uda, codziennie trzeba ją uruchomić choć raz, aby smar nie zasechł....

 

W dniu 3.06.2025 o 10:06, Fuser napisał(a):

Raczej uszkodzony moduł elektroniki sterujący tym silnikiem i spryskiwaczem. Podobno usterka występuje na skutek przeciążenia wycieraczki zwiększonymi oporami na trzpieniu.

ja miałem to samo w obu przedliftach. W żadnym nie padł moduł, pomimo iż trzpień trzymał mocno wycieraczkę. Raczej obstawiam właśnie ten trzpień...

  • Moderatorzy
Opublikowano
10 godzin temu, 520i napisał(a):

W żadnym nie padł moduł, pomimo iż trzpień trzymał mocno wycieraczkę. Raczej obstawiam właśnie ten trzpień...

To w takim wypadku pozostaje jeszcze kwestia niesprawnego spryskiwacza.

 

Opublikowano

Po podniesieniu szyby w klapie, wycieraczka chodzi jednym paluszkiem. 
Do silniczka wycieraczki, są wpięte dwie wtyczki. Jedna trzypinowa z grubymi kablami i druga - sześciopinowa z cieńszymi. W tej drugiej - na pinie nr 3 (przewód fioletowy z czerwonymi paskami) jest na stałe 12V, a na pinie nr 1 (czarny z białymi paskami) jest minus - podawany z manetki i ten przewód jest sprawny. Manetka sprawdzona - podaje sygnał do silniczka.
Na razie więc, wygląda na to (chyba), że uszkodzona jest elektronika silniczka. Kupiłem i założyłem drugi używany silniczek i jest to samo - wycieraczka nie działa. Możliwe, że trafiłem drugi z takim samym uszkodzeniem. Chyba że, faktycznie, może pompka spryskiwacza powoduje jakieś "zawirowania"..?

Jeszcze jedno: po wpięciu tej sześciopinowej wtyczki, odpiąłem drugą wtyczkę trzypinową (tę z grubszymi przewodami), która podobno zasila pompkę spryskiwacza i na gnieździe, na wszystkich trzech pinach jest napięcie ok. 10V. Zarówno w moim, jak i w tym drugim kupionym silniczku.

Nie wiem, czy da się sprawdzić silniczek "na stole", czy dobrze myślę, że można podać mu zasilanie na gniazdo sześciopinowe, na pin 1 i 3?

Nie umiem tego czytać/interpretować i nie wiem, czy w ogóle dobrze szukam. Może ktoś ma rozeznanie w WDSie..?  https://bmwteka.com/wds/ru/e39new/08f26764

Przechwytywanie.JPG

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Gruba wtyka pin1 ma być masa, pin2 12V, pin3 to sygnał na pompkę spryskiwacza. Według schematu jak podasz 12V na pin3 wtyczki to pompka powinna się odezwać. 

Screenshot_2025-06-10-10-12-18-866_com.dcsoftware.eu.awds.jpg

Screenshot_2025-06-10-10-09-46-496_com.dcsoftware.eu.awds.jpg

Screenshot_2025-06-10-10-09-38-304_com.dcsoftware.eu.awds.jpg

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Moderatorzy
Opublikowano
2 godziny temu, sabina2008 napisał(a):

czy da się sprawdzić silniczek "na stole"

Próbuj 🙂 X13268 pin 5 i 6 zostaw niepodłączone. Jak zamkniesz S147 to przy zwarciu do masy X13268 pin 1 lub 2 silnik powinien ruszyć. Sprawdź najpierw w aucie czy jest zasilanie na 3-pin wtyczce X13057 czerwono-biały i X13268 fiolet-czerwony.

image.png.6a0dd3ad498c096a526805e3f65a5903.png

 

Opublikowano

1. Na wtyczce 6-pin jest zasilanie 12V na fiolet/czerwony (pin nr 3) i minus na czarny/biały (pin nr 1 - sterowany z manetki przy kierownicy)
2. Na 3-pin wtyczce (odpiętej) nie ma zasilania, natomiast jest masa na skrajnych/zewnętrznych pinach. A w przypadku podpięcia do silniczka wtyczki 6-pin pojawia się ok. 10V na wszystkich trzech pinach, ale w gniazdku.

4 godziny temu, Fuser napisał(a):

Jak zamkniesz S147...

obwód jest zamknięty, tzn szyba w klapie zamknięta/bagażnik zaryglowany --> sygnał idzie dalej - na brąz/żółty do wtyczki 6-pin

wydaje mi się, że sprawny silniczek powinien działać na stole, po podaniu 12V na fiolet/czerwony (pin nr 3) i masy na czarny/biały (pin nr 1) oraz brąz/żółty (pin nr 4) na gniazdo silniczka

  • Moderatorzy
Opublikowano
1 godzinę temu, sabina2008 napisał(a):

Na 3-pin wtyczce (odpiętej) nie ma zasilania, natomiast jest masa na skrajnych/zewnętrznych pinach

Tak, bo pin-1 to masa, a pin-3 zamyka do masy przez silnik pompki. Na pin-2 ma być 12V z F55, bezpośrednio poza stacyjką. Szukaj dlaczego nie ma tam prądu.

 

Opublikowano
2 godziny temu, Fuser napisał(a):

Na pin-2 ma być 12V z F55, bezpośrednio poza stacyjką. Szukaj dlaczego nie ma tam prądu.

no i trafiony-zatopiony.. jednak wiązka. 
i teraz działa:)

Fuser, bardzo ci dziękuję za konkretną pomoc. mam nadzieję, że się komuś kiedyś przyda ten temat

Przechwytywanie.JPG

 

Oczywiście innym uczestnikom również dziękuję👍 , a na koniec dodam jeszcze, że w celach naukowo dydaktycznych sprawdziłem, czy silniczek na stole chodzi - tak chodzi. trzeba w 6-pin gnieździe silniczka podać 12V na pin3 (fiolet/czerwony), na pin 1 i 4 minus (czarny/biały i brąz/żółty), a na gniazdo 3-pin podać 12V na pin2 - środkowy (czerwony/biały), a na pin1 minus (brązowy przewód). 

  • Dziękuję 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.