Skocz do zawartości

Automatyczna skrzynia biegów - parkowanie


stratos37

Rekomendowane odpowiedzi

Automatyczna skrzynia biegów.
Przy parkowaniu jaka kolejność - najpierw obowiązkowo pozycja "P" a później wyłącz silnik, czy od razu nie przełączając
w poz. "P" można wyłączyć silnik, wtedy autoamtyczne przechodzi w tryb"P" i włącza się elektromechaniczny hamulec postojowy.
Jest też nw. teoria, tylko jak powinno być, może ktoś z Kolegów się wypowie, zachęcam do rozkminienia tematu.

Skrzynia chcąc przełączyć się w tryb P po wyłączeniu silnika korzysta z akumulatora ciśnienia, a to nie jest zalecane. Dlatego najpierw jest zalecane wrzucenie w tryb P na wlaczonym silniku, bo cisnienie w skrzynii zapewnia wtedy silnik.

Kolejna inne zdanie na ten temat, zacytuję Kolegę:

"auto robi to samo, wybierak nie jest fizycznie połączony ze skrzynią biegów, więc nie wiem jakie znaczenie ma czy nacisnę przycisk, czy auto zrobi to za mnie, tym bardziej, że nie zauważyłem niepokojących symptomów z tym związanych. Nawet jest chyba lepiej, bo po przełączeniu na P i zgaszeniu auto czasami zdążyło się lekko stoczyć i w tedy skrzynia blokuje się na trzpieniu a tak to trzyma cały czas hamulec dopóki ręczny nie złapie.

IMG_2434.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi podczas odbioru samochodu przedstawiono oba rozwiązania, sugerując żeby dla wygody używać drugiego wyżej wspomnianego rozwiazania.

Tzn, zatrzymuje samochód, autohold, przycisk "Start/stop" i samochód sam zaciąga ręczny.

BMW THE1 F40 120d - M Sport, Skyscraper Grey (2022)

Odebrany! https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=229&t=395918

icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak duża górka, to stara szkoła mówi, że pierw ręczny, potem N, puszczamy hamulec nożny (samochód blokuje się na ręcznym) i dopiero P. Przy ponownym odpaleniu wciskamy hamulec, uruchamiamy silnik, D lub R i dopiero zwalniamy ręczny i nożny hamulec.

Jak zima i nie ma górki, to parkujemy tylko na D (bez ręcznego).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Teraz mnie w sumie zaciekawiliscie. Jutro zobacze w swojej piatce co sie stanie gdy zgasze bez wciskania P i dopiero puszczania hamulca. Ja zawsze pod domem parkuje na minimalnej gorce i jest efekt bujniecia do przodu, gdy juz puszcze hamulec. Ja dopiero po tym gasze silnik. Ciekaw jestem co sie stanie gdy zgasze bez wrzucania na P i dopiero puszcze hamulec po zgaszeniu auta. 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, mmw napisał(a):

Teraz mnie w sumie zaciekawiliscie. Jutro zobacze w swojej piatce co sie stanie gdy zgasze bez wciskania P i dopiero puszczania hamulca. Ja zawsze pod domem parkuje na minimalnej gorce i jest efekt bujniecia do przodu, gdy juz puszcze hamulec. Ja dopiero po tym gasze silnik. Ciekaw jestem co sie stanie gdy zgasze bez wrzucania na P i dopiero puszcze hamulec po zgaszeniu auta. 🙂

jezeli masz "joystick" - to zgaduje ze jak zgasisz na hamulcu to wrzuci na parking, a jak go puscisz to nim bujnie i zatrzyma sie na biegu... nie ma innej mozliwosci 😛 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

No i kurde sie zdziwilem, bo faktycznie gdy zgasi sie silnik na D, to bujniecia nie ma. Sprawdzilem dwa razy.

Musze przeanalizowac te kwestie glebiej od stronu technicznej, bo mnie to zaciekawilo.


Kolego Pawelo9. To nie jest tak, ze auto zatrzymuje sie na "biegu". To nie manual. W automatycznej skrzyni jest specjalna blokada, ktora blokuje mozliwosc obrocenia sie tej czesci skrzyni, ktora wychodzi na wal napedowy (lub poloski w skrzyniach umieszczonych w poprzek). Jest nawet mozliwosc, odbezpieczenia tej blokady recznie poprzez dzwigienke, wystajaca ze skrzyni. W starszych wersjach 8HP jest sruba, ktora ja podtrzymuje i po jej wykreceniu mozna swobodnie pchac auto, nawet gdy silnik jest trup i nie da sie wyrzucic na N.

Edytowane przez mmw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, mmw napisał(a):

Musze przeanalizowac te kwestie glebiej od stronu technicznej, bo mnie to zaciekawilo.

Zapewne pierw jest zaciągany ręczy a potem po zgaszeniu silnika dopiero jest wrzucany P. Zrób test, pierw sam zaciągnij ręczny, potem P a na końcu zgaś silnik i powinno być tak samo.

23 godziny temu, mmw napisał(a):

No i kurde sie zdziwilem, bo faktycznie gdy zgasi sie silnik na D, to bujniecia nie ma.

Mi nie pasi ta opcja, bo zawsze czekam przynajmniej 30s na wystudzenie turbiny, więc nogi na pedale nie chce mi się trzymać 😉 

 

Informacyjnie, bo chyba nie było: Jak wrzucimy P na pochyłości i auto wykryję zbyt duży spadek, to ręczny (autohold) się sam zaciągnie. Tak więc można powiedzieć, że auto jest idiotoodporne 💪 Ma to rozwiązanie też wadę, bo jak auto stoi równo a np. jedno koło stoi na krawędzi krawężnika, to autohold nie zadziała 😞 Dlatego ja zawsze będę polecał, że jak nie jest równo, to pierw zaciągamy ręczny (to co później, to zależy od pochyłości).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Po pierwsze nigdy nie uzywam autoholda i "samoholda", czyli nie zaciagam hamulca postojowego. 🙂 Moze raz na kilka lat jak akurat parkuje na duzym pochyleniu, ale nie pamietam kiedy to bylo ostatni raz. Twoja teoria wiec nie jest sluszna. Moj samochod nie uruchamia hamulca postojowego nawet jak wylacze silnik na pozycji D.

Ja mysle, ze generalnie posiadacze samochodow z automatyczna skrzynie rzadko uzywaja hamulca postojowego, bo co po?

Samo "bujniecie" samochodu przy przejsciu na P, ma zwiazek z tym, ze wglebienia na zapadke hamulca postojowego, sa dosc rzadko rozmieszczone, bo sa dosc glebokie i duze, wiec musi sie kawalek obrocic aby zapadka wpadla we wglebienie i zablokowala os wyjsciowa.

Dzisiaj zrobilem kolejne dwa eksperymenty i tym razem auto bujnelo sie po wylaczeniu silnika na D, tylko moze troche mniej. Nie ma wiec chyba roznicy w procedurze jaka wykonuje sam samochod w porownaniu do tego co robimy my. Moze jest to kwestia losowa, zaleznie od tego gdzie jest ustawione wglebienie w stosunku do zapadki.

Edytowane przez mmw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

A po co na hamulcu jak masz pozycje P na skrzyni?

A to co Ty do domu podjezdzasz prosto z autostrady? 😄 Minuta jazdy powoli pod dom, przez osiedle itd i juz turbo wystudzone.

 

Edytowane przez mmw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, mmw napisał(a):

Moj samochod nie uruchamia hamulca postojowego nawet jak wylacze silnik na pozycji D.

Może w Twojej piątce tak jest, u nas na pochyłości sam zaciąga się ręczny.

16 godzin temu, mmw napisał(a):

Ja mysle, ze generalnie posiadacze samochodow z automatyczna skrzynie rzadko uzywaja hamulca postojowego, bo co po?

Częste były przypadki, że na dużej pochyłości nie można było przejść z P na D, bo tak duża siła działała na bolec, iż ten nie mógł się schować.

15 godzin temu, stratos37 napisał(a):

Ciekawe, ale żeby ochłonęła turbina, nie trzeba trzymać na hamlcu, auto hold nas wyręcza,

Ale napęd cały czas jest załączony i próbuje ciągnąć - szkoda sprzętu i paliwa.

15 godzin temu, mmw napisał(a):

A to co Ty do domu podjezdzasz prosto z autostrady? 😄 Minuta jazdy powoli pod dom, przez osiedle itd i juz turbo wystudzone.

Mam nawyk z kilku samochodów, że chwilę odczekuję, niezależnie od tego, jak wcześniej jechałem. Na autostradzie jak zjeżdżam na MOP na 5 min, to nawet silnika nie wyłączam.

15 godzin temu, morfang napisał(a):

Tej, to jak działa żeglowanie? Przecież to wyłącza silnik i odpala się nawet na autobahnie.

@mmw ma rację, napęd się rozłącza a silnik działa na wolnych obrotach. Nie wiem, kto wymyślił tą nazwę, bo z żeglowaniem to nie ma nic wspólnego. To jest po prostu jazda na luzie siłą rozpędu bez hamowania silnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, mmw napisał(a):

No z tego co kojarze, to zeglowanie to jest tylko rozpinanie napedu i nic wiecej. Silnik nadal jest wlaczony.

z układem miękkiej hybrydy, wyłacza silnik w czasie jazdy podczas żeglowania, dlatego jeźdżę cały czas na trybie sport, żeby się silnik nie wyłączał - brak wyłączika systemu start/stop.

Pozdrawiam

KrzychoM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, KrzychoM napisał(a):

z układem miękkiej hybrydy, wyłacza silnik w czasie jazdy podczas żeglowania, dlatego jeźdżę cały czas na trybie sport, żeby się silnik nie wyłączał - brak wyłączika systemu start/stop.

Okej, ale mam przekonanie graniczące z pewnością, że żadna jedynka nie jest miękką hybrydą 😉

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, scooterek napisał(a):

Okej, ale mam przekonanie graniczące z pewnością, że żadna jedynka nie jest miękką hybrydą 😉

utwierdzam cie w tym przekonaniu 😉

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Czyli jest błędem czy nie wyłączanie silnika na poz. D, wtedy skrzynia automatycznie  przełącza się w P i włącza się hamulec postojowy jeżeli mamy włączony auto hold. Tak jest w bmw serii 1 f40 z automatycznym hamulcem postojowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie jest bledem. Wyglada na to, ze nie ma to znaczenia. Auto za Ciebie robi to samo. Jedyna roznica, to parkowanie na duzych pochyleniach. Tu trzeba pilnowac aby hamulec postojowy byl wlaczony.

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a ta teoria:

Skrzynia chcąc przełączyć się w tryb P po wyłączeniu silnika korzysta z akumulatora ciśnienia, a to nie jest zalecane. Dlatego najpierw jest zalecane wrzucenie w tryb P na wlaczonym silniku, bo cisnienie w skrzynii zapewnia wtedy silnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

No tak, ale skad wiesz, ze skrzynia przed wylaczeniem silnika nie wychodzi z biegu? Silnik nie gasnie w ciagu ulamka sekundy, a skrzynia to robi w ulamek sekundy. Sama zapadka parkingowa jest wrzucana elektrycznie, wiec tu nie ma problemu. Poza tym 8HP ma akumulacje cisnienia, dla funkcji start stop, wiec tez jest to normalna rzecz w jej pracy.

Dla mnie caly ten problem jest wymyslony, przynajmniej w takim typie skrzyni jak 8HP.

Edytowane przez mmw
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może, byłoby fajnie, żeby bez uszczerbku na skrzynię w bmw serii 1 f40 120i można wyłączać przyciskiem silnik a skrzynia sama przechodziłaby w tryb P, włączałby się hamulec parkingowy - wygodnie dla użytkownika - mówimy o skrzyni steptronic 7 biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.