Skocz do zawartości

F31 320d - wibracje po wymianie tulei przedniego wahacza


vitruve

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. 

Może ktoś coś doradzi, żeby uniknąć wymiany niepotrzebnych rzeczy. 

Przy zakupie auta było bicie tarcz przy hamowaniu. Od sprzedającego dostałem nowe tarcze Bosh żeby móc to wymienić. Powiedział, że OEM, które założył, zaczęły dosyć szybko bić. Auto obniżone na sprężynach einbach. 

 

Po zakupie, wybrałem się do mechanika, przedstawiłem historię, padło podejrzenie na zużyte tuleje które spowodowały szybkie zwichrowanie tarcz.

Zostały założone nowe tarcze OEM. Bicie na  piaście w granicach normy producenta. Tuleje były w tragicznym stanie, wymienione na OEM. Po tym pojawiło się bicie na kierownicy najbardziej odczuwalne w zakresie 110-145km/h z największą amplitudą w okolicach 125km/h. 

Najprawdopodobniej założenie sztywnych nowych tulei spowodowało ujawnienie innego feleru, wybranie nadmiernego luzu i przeniesienie wibracji. 

 

Auto sprawdzone na szarpakach. Diagnosta nic nie zauważył. Wibracje w tym samym zakresie po zmianie felg na zimowe i nowe opony zimowe Continental. Komplet zimowy dwukrotnie wyważony. Zbieżność sprawdzona w dwóch zakładach (baaaardzo delikatne ciągnięcie w prawo). 

Poprzedni właściciel zmieniając sprężyny na obniżone nie poluzował elementów zawieszenia. To najprawdopodobniej spowodowało tragiczne zużycie tulei wahacza. 

Wibracje bardzo się zmniejszają w trakcie dynamicznego przyśpieszania lub w trakcie hamowania. W trakcie jazdy ze stałą prędkością są najbardziej odczuwalne. 

 

Czy macie jakieś sugestie co sprawdzić? Myślałem o łożysku lub piaście ale fakt że wibracje zanikają gdy jest przyspieszenie (czyli siła działająca na zawieszenie) trochę zbił mnie z tropu. Czy to może być inny element zawieszenia?

 

Wesołych świąt i dziękuję za odpowiedzi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy na pewno drgania pochodzą od przedniego zawieszenia?

Walczyłem długie lata z losowymi wibracjami podczas jazdy, które generowało krzywo nabite (fabrycznie) łożysko wału napędowego.

Jeśli faktycznie tropy prowadzą do przedniego zawieszenia to wymieniłbym dla spokoju wahacze poprzeczne. To niewielki koszt a jeśli (jak rozumiem) tuleje w wahaczu rozprężnym zużyły się z powodu 'niepoluzowania' przy obniżaniu zawieszenia to pozostałe tuleje także...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi i pomoc.

Temat do zamknięcia.

Przyczyną były nie wyważone koła.

Przypadek o tyle ciekawy, że komplet zimowy przy założeniu nowych opon był wyważony w renomowanej wulkanizacji w Lublinie. Wibracje były tak jak na zestawie letnim.

Koła ponownie wyważone w innym warsztacie, wibracje były nadal. Dziś byłem ponownie w ostatnim warsztacie Bosch z autoryzacją BMW na sprawdzenie auta, zawieszenia ( profilaktycznie plus pod kątem wibracji) Zawieszenie sztywne, brak luzów.

Inny pracownik ponownie wyważył koła, wibracje jak ręką odjął. Ten sam zakład, po prostu inny pracownik. Trzy krotnie wyważane koła w dwóch różnych warsztatach.

Przykład na to, że szukanie przyczyny wibracji w aucie to ciężki temat.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja mialem kiedys dokladnie to samo w E61. Kupilem auto z oponami prawie lysymi i a do tego kazda inna :). Przy wiekszych predkosciach bylo czuc wibracje. Kupilem wiec nowe opony caloroczne, dosc tanie, ale jednak nowe no i wibracje dalej. Sprawdzone wielokrotnie wywazenie i bez zmian. Nadal wibracje podczas predkosci wyzszych niz 100 km/h. Podjechalem do znajomego wulkanizatora, czy nie ma jakiegos zestawu kol do E60, pozyczyl mi, zalozylismy i znow to samo. No to wzialem sie za szukanie problemu gdzie indziej, tuleje, wal napedowy itd. W koncu, akurat bylem w ASO jakies tam czesci kupowac, a ze chlopakow tam znalem dobrze, to od slowa do slowa i wspomnialem o moim problemie. Wtedy mnie uswiadomili, ze oni maja taka specjalna wypasiona maszyne, ktora symuluje jazde pod obciazeniem i na zywo sprawdza bicie kola, daje wydruk itd. No i sie okazalo, ze kola byly dobrze wywazone, ale opony byly gowniane. A ze to byly 18 calowe, to niestety nie rozchodzilo sie to "po kosciach", tylko dalo odczuwac na karoserii. Pech polegal na tym, ze pozyczony zestaw kol od wulkanizatora, byl tak samo dupiasty jak moj. 🙂

Edytowane przez mmw
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, mmw napisał(a):

Ja mialem kiedys dokladnie to samo w E61. Kupilem auto z oponami prawie lysymi i a do tego kazda inna :). Przy wiekszych predkosciach bylo czuc wibracje. Kupilem wiec nowe opony caloroczne, dosc tanie, ale jednak nowe no i wibracje dalej. Sprawdzone wielokrotnie wywazenie i bez zmian. Nadal wibracje podczas predkosci wyzszych niz 100 km/h. Podjechalem do znajomego wulkanizatora, czy nie ma jakiegos zestawu kol do E60, pozyczyl mi, zalozylismy i znow to samo. No to wzialem sie za szukanie problemu gdzie indziej, tuleje, wal napedowy itd. W koncu, akurat bylem w ASO jakies tam czesci kupowac, a ze chlopakow tam znalem dobrze, to od slowa do slowa i wspomnialem o moim problemie. Wtedy mnie uswiadomili, ze oni maja taka specjalna wypasiona maszyne, ktora symuluje jazde pod obciazeniem i na zywo sprawdza bicie kola, daje wydruk itd. No i sie okazalo, ze kola byly dobrze wywazone, ale opony byly gowniane. A ze to byly 18 calowe, to niestety nie rozchodzilo sie to "po kosciach", tylko dalo odczuwac na karoserii. Pech polegal na tym, ze pozyczony zestaw kol od wulkanizatora, byl tak samo dupiasty jak moj. 🙂

W takim razie problemem nie było niewyważenie (bicie osiowe) tylko bicie promieniowe. I ta magiczna maszyna to był pewnie Hunter, który mierzy bicie promieniowe właśnie. Można przestawić oponę względem felgi żeby znaleźć najkorzystniejsze położenie. U mnie to pomogło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.