Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

W innym wątku pojawił się temat kół i felg do iX, tutaj dwa słowa o oponach.

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin). Miałem już kiedyś w jednym z BMW opony Bridgestone (model Turanza) i było z nimi dokładnie tak samo, wtedy wymieniłem je na Continental.

Ciekawe natomiast jest to, że Bridgestone Alenza 001 w homologacji BMW (czyli z "gwiazdką") ma nie tylko inną mieszankę ale także nieco inny bieżnik niż standardowa wersja tej opony.
Według informacji prasowych ta opona w wersji dla BMW (mająca dodatkowo oznaczenie “EV”) została specjalnie dostosowana do samochodów elektrycznych, a konkretnie właśnie do iX.

https://press.bridgestone-emia.com/en-ie/bridgestone-develops-bespoke-ev-ready-tyres-for-bmw-ix/

Przy zakupie kolejnego kompletu opon letnich będę jednak celował w Yokohama Advan Sport v107 (mam z nimi świetne doświadczenia w iX3) lub w Michelin Pilot Sport 4 SUV (oba wymienione modele są przystosowane do aut elektrycznych).

Jeśli zaś chodzi o koła zimowe to obute są w opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV (również w rozmiarze 21”).
Nie jeździłem jeszcze na nich w iX w zimie, mogę póki co napisać że są ciche, ale dokładnie ten sam model używałem w iX3 przez cały ostatni sezon zimowy i sprawowały się tam doskonale, więc w iX zakładam powinno być podobnie. To bardzo dobre opony.

Z zimowych kół do iX w ofercie BMW są jeszcze dostępne koła z oponami Goodyear Ultragrip Performance+ (przykładowo kola 21” można wybrać z oponami Michelin lub Goodyear).

P.S.
Żaden wariant oryginalnych kół do iX, ani letnich ani zimowych, nie jest natomiast dostępny z oponami RunFlat.

Edytowane przez Pe.te
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne. Zarówno dobrze trzymają, szczególnie przy RWD w iX3, ale są komfortowe i przede wszystkim ciche (także w deszczu).

Edytowane przez BMFun
  • 4 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zauważyłem ciekawą (albo raczej nieciekawą) cechę wspomnianych powyżej zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV w rozmiarze 21 cali (255/50).

Otóż przy prędkości 130 km/h te opony robią się głośne (wpadają w jakiś rezonans objawiający się głośnym buczeniem). Ta zwiększona głośność występuje mniej więcej w przedziale prędkości od 127 do 133, przy 125 i mniej oraz 135 i więcej opony robią się znacznie cichsze.

Te same opony w rozmiarze 245/50 R19 (w iX3) nie mają tej cechy. Dziwne o tyle, że różnica szerokości 255 vis 245 jest bardzo niewielka (więc i różnica rzeźby bieżnika jest bardzo niewielka).

Muszę zmienić przyzwyczajenia, bo często na tempomacie ustawiałem akurat 130km/h, jako że dla tej prędkości zużycie energii w iX jest jeszcze całkiem przyzwoite.

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 25.11.2023 o 22:36, BMFun napisał(a):

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne.

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Edytowane przez Pe.te
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 13.01.2024 o 19:42, Pe.te napisał(a):

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Przód i tył: 295/35R21 107V XL. Model: Michelin Pilot Alpin 5 SUV*

W żadnych nie zauważam hałasu, ale przyjrzę się.

Edytowane przez BMFun
  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Taka ciekawostka - BMW w iX stosuje opony "akustyczne", zwłaszcza w przypadku większych rozmiarów.
Technologia polega na zastosowaniu poliuretanowej pianki o właściwościach tłumiących, która wyściela czołową ściankę opony.

 

Większość producentów stosuje "ciągły" pas pianki na całej długości ścianki czołowej:

1.jpg.aa12f4a02804da399e99c225f360b970.jpg

2.jpg.679126078e4e84b6006eea37133affeb.jpg

Natomiast Pirelli najczęściej stosuje rozdzielne fragmenty pianki:

3.jpg.ad227e1d2fcd600671031cfe5709b4fc.jpg

 

 

Jeśli chcecie sprawdzić czy macie opony akustyczne - poszukajcie na oponach jednego z poniższych oznaczeń:

BridgestoneB-silent.jpg.06edf5bca226fdae79dc9539470d1b38.jpg
Bridgestone B-Silent

MichelinAcoustic.jpg.8f978fa2c4def19c59f30d15f9f1e45f.jpg
Michelin Acoustic

ContinentalContiSilent.jpg.7aa7a4535dbc729d3fdeb8ff6a966e22.jpg
Continental ContiSilent

GoodtearSoundComfort.jpg.76cac6c4f1e4c749119c02f06456ba0b.jpg
Goodyear SoundComfort

PirelliPNCS.jpg.3f971efc2de8e3484ec59a8f5f0f6205.jpg
Pirelli PNCS

 

 

Ww. technologia redukuje głównie szumy o niskich częstotliwościach (buczenie)

ckh6a3av000ov01eyp352y3vm-acoustic-technology-prevention_max.thumb.webp.446b3486377aa10c28ce5d106d4b6301.webp

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ale to nie jest żadne zaskoczenie, bo jak wiadomo w elektrykach "słychać z zewnątrz wszystko lepiej", więc producenci często sięgają po te opony.
Zwłaszcza, że koszt niewielki w stosunku do zwykłych wersji.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 25.11.2023 o 16:31, Pe.te napisał(a):

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin

Od tygodnia mam z powrotem letnie koła i... już tesknię za zimowymi Michelin'ami.
Ależ te Bridgestony są głośne - to chyba najgłośniejsze moje opony od wielu lat (mimo, że są w wersji B-Silent, czyli z pianką).

Co ciekawe one potrafią też być ciche - jeśli nawierzchnia asfaltowa jest gładka, wtedy robią się zaskakująco ciche.
Jednak duża część dróg w Polsce (nawet szybkiego ruchu) ma dosyć chropowatą nawierzchnię - i tam te opony są niestety głośne 😒 Nie wspomnę już o nawierzchniach betonowych...
Generalnie - są to opony bardzo "wrażliwe akustycznie" na nawierzchnię.

Edytowane przez Pe.te
  • 4 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A’propos letnich Bridgestone Alenza - po pół roku potyczkowania się z koncernami, najpierw z BMW potem z Bridgestone - mam wymienione dwie opony na nowe. Okazało się, że z czterech letnich opon 21-cali (założonych fabrycznie) dwie mają parametry całkowicie poza normą, dwie pozostałe są kiepskie, ale parametry (niestety) łapią się w normie, więc nie zostały wymienione.

A konkretnie chodzi o bicie boczne opon - czyli obrazowo - jak opona się kręci, to patrząc na nią z góry nie pracuje ona idealnie w osi tylko widać niewielkie ruchy w boki. To ładnie wychwytuje i mierzy sprzęt Hunter.

BMW wypięło się całkowicie - to pierwsza duża wpadka Inchcape Warszawa, po ponad 12 latach współpracy z nimi. Zdaniem BMW (a przynajmniej serwisu Inchcape) opony nie podlegają gwarancji BMW (mimo że kupione wraz z samochodem, certyfikowane, etc. - no po prostu bzdura). W każdym razie serwis robi wszystko aby - mówiąc krótko - klient dał spokój i nawet nie zadali sobie trudu aby cokolwiek zdiagnozować.

Stwierdziłem, że szybciej będzie zareklamować bezpośrednio w Bridgestone. I faktycznie było szybciej - zaprosili na testy (na wspomnianego Hunter’a), zakwalifikowali dwie sztuki do wymiany, pozostałe dwie mimo że miały kiepskie parametry, mieściły się w normie. Nie dali się przekonać na wymianę całości - mimo iż wygląda na to, że wypuścili trefną serię produkcyjną. Twierdzili, że taki problem jak u mnie to jednostkowe przypadki - no super, tylko u mnie było to 50% (jak nie więcej, biorąc pod uwagę kiepskie parametry pozostałych dwóch).

Tak czy siak - jak macie jakiekolwiek podejrzenia co do Bridgestone Alenza, radzę nie odpuszczać, bo fabryka (polska nota bene) ma jakieś problemy z jakością, a zwłaszcza z kontrolą jakości po produkcji. Połowa opon założonych na auto miała wadę produkcyjną!

P.S. Dodam, że na nowe opony czekałem grubo ponad 2 miesiące (mimo, że szło to bezpośrednią ścieżką w Bridgestone).

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Mieliśmy podobny problemy z Continental w EV6. Serwis umywa ręce, temat załatwiony bezpośrednio z Continental: 2 nowe opony w ramach gwarancji. 2 pozostałe też ledwo w granicach normy.

W C43 AMG też mieliśmy problemy z Pirelli. Generalnie najmniejsze problemy mieliśmy w ostatnich latach z Hankook, które seryjnie stosuje na przykład Audi. DO EV6 na pewno takie będą następne, w IX jeszcze nie badałem tematu.

  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 24.12.2023 o 19:13, Pe.te napisał(a):

Zauważyłem ciekawą (albo raczej nieciekawą) cechę wspomnianych powyżej zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV w rozmiarze 21 cali (255/50).

Otóż przy prędkości 130 km/h te opony robią się głośne (wpadają w jakiś rezonans objawiający się głośnym buczeniem).

Michelin wymienił mi cały komplet opon, w ogóle nie dyskutowali, po prostu wymienili. W takich wypadkach widać różnicę pomiędzy marką premium, a „uważającą się” za premium. Bridgestone powinien się uczyć.

Tak czy siak, mam jakiegoś wyjątkowego pecha do opon w tym aucie, nie zdarzyło mi się to nigdy wcześniej.

Jeśli chodzi o Michelin - to tak samo jak w przypadku Bridgestone - serwis BMW umył ręce. Reklamacja została zrealizowana przez dealera Michelin, swoją drogą bez porównania szybciej niż w przypadku Bridgestone.

Przy okazji poniżej oznaczenie opon z wbudowanym „chipem”, dzięki któremu auto „wie” jakie opony są założone (sezon, rozmiar) - mam na myśli automatyczne wykrywanie ogumienia z poziomu iDrive.

74947168815__FAFBEDFA-6AE7-4253-B8E2-AD4EDEDDDF09.thumb.jpeg.92281ffe9e0546bce2009be01e065958.jpeg

Edytowane przez Pe.te

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.