Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

Nie dojdziemy do tego, więc może na moim przykladzie. W czym jest lepszy BMW IX 50i od mojego Jeepa Grand Cherokee 5.7 Hemi?

Ale do czego chcesz dochodzić? Ja pisze o tym, nie co jest lepsze, a o tym, że problem latania w trasy 200kmh nie dotyczy wszystkich, a wręcz przeciwnie, spory procent SUVów lata głównie po mieście i krótkich trasach, a przekraczanie prędkości w PL raczej będzie spadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zasięg 300km wyobraźmy sobie, jest długi weekend albo zmiana turnusu w ferie czy tez wakacje jedni jadą w góry drudzy nad morze i praktycznie każde auto musi się przynajmniej ze 20 minut podładować. Zadanie Matematyczne dla Adama ile Ładowarek musi być po drodze zeby namiot nie był potrzebny. Bjorn już na kilku recenzjach video napomknął ze kolejki są coraz częściej i jeszcze rok dwa lata temu nie było. 300km przy 130 km/h a ile przejedzie jak się pojedzie przepisowe 150 i będzie deszczyk i wichura. Polowe z tego? To nie jest tylko moj wymysł ale nawet sprzedawcy w Porsche czy tez audi przynajmniej ci których ja spotkałem mówią jasno ze to nie jest auto dla każdego, jest specyficzne i lepiej mieć drugi normalne zeby nie być zawiedzionym.


@slawomir nie do końca masz racje bo ogromna większość dużych suvow to samochody rodzinne którymi ludzie jeżdżą na wakacje. Kiedyś rodziny kupowali vany ale suvy są bardziej cool wiec przesiedli się do suvow. duży suv to jest auto bardzo uniwersalne. Pakowne, wygodne, z tylu dużo miejsca, dobra widoczność co jest mega fajne przy szukaniu miejsc na parkingach no i w trasie tym spokojnie 160-180 polecisz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@slawomir nie do końca masz racje bo ogromna większość dużych suvow to samochody rodzinne którymi ludzie jeżdżą na wakacje. Kiedyś rodziny kupowali vany ale suvy są bardziej cool wiec przesiedli się do suvow. duży suv to jest auto bardzo uniwersalne. Pakowne, wygodne, z tylu dużo miejsca, dobra widoczność co jest mega fajne przy szukaniu miejsc na parkingach no i w trasie tym spokojnie 160-180 polecisz

Nie wiem o co Ci chodzi, serio ;) Niezależnie od tego jak szybko i często jeździsz w trasy, kompletnie nie wpłynie to na to, że SUV mojej żony nie zrobi w przyszłym roku żadnej trasy >300km. Generalnie SUVy to dość popularne auto pod lepszymi szkołami/przedszkolami, co pokazuje po co są :D

I nawet jeśli jeździsz 180 w trasie, są ludzie, czasem w kapeluszu, którzy przestrzegają przepisów.

Są też ludzie, którzy na wakacje jadą 50-150km, bo tyle mają do lotniska :8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dzisiaj mija rowno rok od zakupu TM3P, czas na male podsumowanie :cool2:


51761307554_6f7a9437dd_o.jpg


Przejechane 16.100 km - w tym 11k km to jazda "wokol komina" z predkosciami 50-90km/h oraz 5k km to wyjazd do Polski czyli glownie autostrady/ekspresowki i 130-150 km/h


51760540796_b8c7589d97_o.jpg


Srednie zuzycie energii to 18,5 kWh/100km czyli w sumie sporo bo w drugiej TM3 oscyluje w okolicach ~14kWh (tez jazda wokol komina + jeden wyjazd do PL)

Widac podswiadomie czlowiek czesciej korzysta z dostepnej mocy (nawet przy niskich predkosciach) oraz oczywiscie naped AWD swoje do zuzycia dodaje w porownaniu do RWD.

Jazda tylko w trybie "sport", z nastaw komfortowych i "eco" nie korzystam.


Usterki przez te 12 mies - dwie.


1. Padl czujnik tempertury/cisnienia w obiegu klimatyzacji - objawialo sie to brakiem cieplego nadmuchu (nie bylo zadnych komunikatow w GUI)

ASO zadzwonilo samo informujac o usterce (wyczytali z logow albo byla akcja przywolawcza, sam nie wiem) - jezdze na codzien dosyc krotkie odcinki i nie zaobserwowalem tego nawet.

Umowili wizyte w ciagu 2-3 dni, naprawili w jedno popoludnie wymieniajac czujnik.

2. Obluzowala sie minusowa klema na akumulatorze 12V, auto pokazywalo "bledy" w GUI - niedoladowanie akumulatora.

Zadzwonilem do ASO, umowili wizyte na nastepny dzien, naprawili w jedno popoludnie.


Z obslugi serwisowej jestem zadowolony 5/5 - wszystko szybko, fachowo, bez zadnych komplikacji, sciemniania etc

Po serwisie - dokumenty z napraw na maila z opisem problemu i sposobem rozwiazania etc, faktura na 0 PLN.


Warto nadmienic, ze obie usterki nie unieruchomily auta na drodze i za kazdym razem dostalem auto zastepcze (tez TM3) na czas naprawy.


Moja opinia na temat usterek bylaby inna gdybym nie mial do serwisu 10 min drogi - w Polsce np mieszkajac w Szczecinie i jadac do ASO do Warszawy - 2 dni wyjete z zyciorysu i warto byc tego swiadomym - jest to spory minus Tesli na dzisiaj w PL.


Czego nie lubie w aucie, co mnie denerwuje po 12 mies uzytkowania, co mogloby byc lepsze:


1. Nie ma head-up - na codzien jest zbyteczny ale w trasie, na autostradach przypomina o zjezdzie, w centrum duzych miast pomaga z nawigowaniem po wielopasmowych drogach przy duzym ruchu (w navi zjazdy z roznych pasow nie sa idealnie czytelne i w duzym miescie przy duzym ruchu mozna zle zjechac np)


2. Wersja Performance ma tylko jeden homologowany rozmiar kol - 20" 235/35 - tyczy sie zimowek i letnich.

Na kola zimowe wybralem jakies aftermarketowe (oryginalne nie pasuja) 18" bo 20" imho to przesada. Ciekawe czy np przy jakims wypadku zima nie byloby problemu z ubezpieczalnia z tego powodu :think:

Dodatkowo felga jest dosyc szeroka (8,5J) i relatywnie waska opona 235mm nie chroni jej dostatecznie przed obcierkami np od kraweznikow.


3. Chcialbym, zeby kierownica byla z prawdziwej skory, jakiejs Nappy - m-pakietowe BMW sa przyjemniejsze w dotyku, ta w TM3 jest z jakiejs syntetycznej "skory". Rozumiem ze ma byc "sustainability" ale egoistycznie wolalbym miekka, przyjemna, naturalna skore.


4. Fotele ze sztucznej skory nie przepuszczaja powietrza i w Polsce, na dlugich trasach, poca plecy przy wysokich temperaturach. W NO to nie problem bo wysokich temperatur nie ma :norty: ale w PL latem zaobserwowane. Powinny byc perforowane tak jak to robi obecnie BMW w swoim Sensatecu np w i4 czy iX.


I w sumie tyle z wad, nic innego mi nie przeszkadza, nic innego nie zaobserwowalem (a jestem naprawde drobiazgowy jezeli chodzi o irytujace "duperele").

Na upartego moglbym dodac ze jeden z kloszy tylnych swiatel nie jest idealnie zlicowany - odstaje o ~1mm - reguluje sie to srubka od strony bagaznika ale zupelnie nie jetem zmotywowany do regulacji tego. Moglem to zglosic podczas serwisu w ASO to by wyregulowali ale mam to w nosie w sumie :oops:


Przesiadajac sie do innej marki, po kilku BMW, do "tabletu" i zupelnie innego GUI - spodziewalem sie terapii szokowej i mega irytacji - tak mam najczesciej w innych markach jak zdarza mi sie uzytkowac- np. w VW, Fordzie czy Mazdzie - draznia mnie tam doslownie dziesiatki roznych niedopracowanych detali.


Nic takiego nie nastapilo - po kilku dniach przyzwyczajenia wszystko jest dokladnie tam gdzie powinno byc i dziala tak jak powinno dzialac - i przykro mowic tutaj, ale jest duzo lepiej niz w BMW (imho), dla jasnosci - BMW dla mnie zawsze uchodzilo za ideal szeroko rozumianej ergonomii.



Co lubie w aucie, co jest fajne:

1. To jak to auto jezdzi! Ponad 500KM, 3,5s do setki, kilkaset kg baterii niecale 15cm nad ziemia, ktore daje NIESAMOWITY efekt "przyklejenia do drogi".

Do tego absolutny brak turbo laga - efekt jest taki, jakby sie jechalo N/A V8 czy V12 - NATYCHMIASTOWA, spontaniczna reakcja na gaz.

W polaczeniu - auto wywoluje przyslowiowego "banana na twarzy" na kazdym zakrecie, przy kazdym dodaniu gazu, przy kazdym wyjsciu z ronda.

Minal rok a za kazdym razem jak do niego wsiadam geba mi sie sama smieje na mysl o przejazdzce.

Najchetniej bym wsiadl dzis i pojechal nim w trase np do Polski - jazda tym autem to po prostu olbrzymi fun i przyjemnosc. Kriss pozdrawiam ;)


2. One pedal driving - ktos kto jezdzi ICE nie zrozumie - w 95% przypadkow na codzien jezdzi sie uzywajac jedynie pedalu gazu, nie trzeba dotykac pedalu hamulca.

Za kazdym razem gdy chcemy zwolnic to odpuszczamy jedynie gaz, nie trzeba hamowac - auto hamuje samo silnikiem przy okazji odzyskujac energie w baterii.

Jak sie ma to juz opanowane - wiemy dokladnie kiedy zdjac noge z gazu zeby auto dojechalo/dokulalo sie dokladnie tam gdzie chcemy.

Jak czlowiek wsiada pozniej do ICE to smiac mu sie chce jak nieefektywna i nieergonomiczna jest jazda autem spalinowym - cos ala powrot do manuala jak czlowiek przyzwyczajony juz jest do jazdy automatem. To jedna z moich ulubionych rzeczy w elektryku.


3. GUI i ten hejtowany tablet :norty: Jak sie czlowiek do niego przyzwyczai, i do tego braku licznikow przed kierownica - nie wyobraza sobie po prostu powrotu do "starego".

Jest kierownica, sa 2 pedaly i droga przed toba i duzo HP/Nm pod maska, nic wiecej nie trzeba, zadnych rozpraszaczy.

Wszystkie opcje sa intuicyjnie i przejrzyscie podzielone i zorganizowane w menu, po kilku dniach czlowiek nie wierzy dlaczego tak nie jest we wszystkich samochodach.

Ciezko sie to tlumaczy na forum - trzeba po prostu kilka dni spedzic z autem.


4. Mala, sportowa kierownica ktora idealnie wspolgra z charakterem auta. Na kierownicy cale 2 rolki - sluza do obslugi wszystkiego i nie trzeba dawac tu 30 przyciskow i kilku gladzikow jak np w MB :duh:


5. Prostota ktora wyraza sie w kazdym aspekcie uzytkowania tego auta.

Ludzie sie smieja gdy mowie o jednym kliku zamiast kilku ale gdy na codzien wszystko jest duzo prostsze i latwiejsze - zycie z autem jest po prostu przyjemniejsze.

Tu po prostu wszystko jest tam gdzie byc powinno, wszystko dziala idealnie tak jak powinno.

Kluczyk do auta - po co to komu w 2021r jak masz telefon?

Przycisk start/stop w aucie - po co to komu?

Przelaczanie manualne wybieraka na jazde rekuperacyjna - po co to komu?

Auto hold na guziku zamiast w menu - po co to komu?

Podchodze do auta, drzwi sie odblokowuja przez BT, profil kierowcy sie wybiera sam, wrzucam "D" - jade, dojezdzam, odpinam pasy i otwieram drzwi - przelacza sie na P samo, wychodze, samo sie zamyka. Tyle. Nie mysle o tym, nie wykonuje zbednych czynnosci, nie musze.

Nie wlaczam, nie wylaczam, nic nie klikam niepotrzebnego. Wsiadam, jade, wysiadam - tak jak powinno to wygladac w kazdym nowoczesnym aucie.


6. Webasto/AC - wykorzystuje to notorycznie 1-2 razy dziennie poprzez wbudowana apke. Przed wyjsciem z domu, przed wyjsciem z pracy.

Ktos kto nie uzywa nie rozumie jak bardzo uprzyjemnia to zycie zima ogrzewajac auto i latem je chlodzac (w Norwegii czesciej wykorzystuje sie ogrzewanie ;P)

Klik w apce 5 minut przed wyjsciem i auto gotowe do jazdy, odszronione, wybrane fotele nagrzane etc

Skrobanie szyb, nagrzewanie silnika? - czy my mamy 1980 czy 2021r? :)

Smrod spalin podczas nagrzewania auta przy zwyklym webasto? c'mon..

W mojej hybrydzie 330e wlaczenie webasto na 5-10 min wysysalo baterie praktycznie do zera, zostawalo jej na max kilka km elektrycznej jazdy :duh:


51761123113_ae309927bb_o.jpg


7. GUI/Spotify/obsluga glosowa/gry/media - natywna obsluga Spotify w GUI w polaczeniu z komendami glosowymi dziala po prostu idealnie.

Wchodzisz do auta, wciskasz kolko na kierownicy i mowisz (po polsku.. :norty: ) "graj Alan Walker" i cieszysz sie muzyka.

Spotify dopasowuje tez piosenki do ciebie, wiec konczac grac to co lubisz - wyszukuje/proponuje podobne piosenki.

Cos wpadnie w ucho - klikasz serduszko i masz w ulubionych. W ten sposob moja playlista ulubionych ma z 200-300 piosenek, wiele z tego pierwszy raz uslyszalem w TM3 :cool2:

Daleka droga od zgrywania mp3 na USB czy streamingowania muzyki po kablu z telefonu ;)

Do tego ostatnio zaimplementowali Tidal natywnie w GUI.

Na duzym tablecie miesci sie naraz lista kilku piosenek, nie tak jak w CP/AA, ze jest tylko jedna - mocno to ulatwia obsluge.


System audio w TM3 ogolnie jest swietny, gra mocno i jednoczesnie bardzo czysto, scena jest swietna na siedzeniu kierowcy (z tylu gorzej brzmi)


Duzy ekran to takze wygodne www, youtube, Netflix, granie w gry na padach/ekranie (Skyforce Reloaded, polska strzelanka z widokiem z gory mnie wciagnela na tyle, ze dokupilem sobie stacjonarna wersje na PS5 i w domu czasem z synem w weekendy gramy sobie razem w trybie co-op :norty: :norty: )


System%2B04.png


50104306952_7d8508e758_o.jpg


50104080616_73ecb31029_o.jpg


51277232080_fb1a6c1d56_o.jpg


8. Siec SC. W PL ludzie tego nie doceniaja bo jest nierozwinieta jeszcze ale w Europie/Norwegii ta siec szybkich ladowarek DC niweluje problem z elektrykami na trasach, z problemem "gdzie sie tu naladowac", "czy ladowarka bedzie dzialac" "czy bedzie dostepna czy jest zajeta" - w Tesli to wszystko po prostu jest przemyslane i dziala idealnie.

Mozna po prostu wsiasc do auta i jechac na drugi koniec Europy nie myslac o ladowaniu bo GUI zajmie sie wszystkim:

- wytyczy trase wzdluz ladowarek DC

- powie na ktorych ladowarkach sie zatrzymac,

- pokaze online ile jest dostepnych stanowisk akurat do ladowania

- powie jak dlugo trzeba sie ladowac (po co masz stac ladujac sie 30 min jak dojedziesz do kolejnej ladowarki ladujac sie jedynie np 20 min) - wyswietli komunikat podczas ladowania - "starczy, mozesz jechac dalej"

- jezeli warunki pogodowe sie zmienia, leje ulewny deszcz a zuzycie energii rosnie - soft ci powie np na autostradzie "zwolnij do np 110km/h zeby dojechac do celu"

- przed dojechaniem do ladowarki DC kondycjonuje baterie (podgrzeje/schlodzi) zeby naladowac sie mozliwie szybko i nie tracic czasu na podgrzanie baterii podczas ladowania.


Tym wszystkim zarzadza BMS i swietny soft auta - prozno szukac tego typu rozwiazan u konkurencji - tego nie widac podczas pol godzinnej przejazdzki testowej autem a widac bardzo szybko w realnym uzytkowaniu elektryka na codzien - kto ma EV i jezdzi nim w trasy rozumie o czym mowie :twisted:


51759709977_df08f2ba31_o.jpg


51243096553_ea48ac85f3_o.jpg


9. Aktualizacje OTA - auto jest z miesiaca na miesiac coraz nowoczesniejsze i lepsze.

Ciezko mi zliczyc ile usprawnien wgrala mi do auta Tesla przez te 12 miesiecy a aktualizuja po prostu wszystko, regularnie co kilka tygodni.

Dzisiaj wlasnie wyszla wielka swiateczna paczka OTA - dodali nowe gry (Sonic, Sudoku etc), nowe aplikacje (natywny TikTok :duh: ), podglad z kamer "blind spot" przy wlaczaniu kierunkowskazow, customizowalne menu i dziesiatki innych drobnych usprawnien - to auto z miesiac na miesiac robi sie lepsze, ergonomiczniejsze, ciagle zaskakuje czyms nowym :cool2:

https://driveteslacanada.ca/software-updates/tesla-2021-44-25-holiday-software-update-release-notes-leak-early/


Lightshow.jpeg


10. Drobnostki typu elektryczna klapka ladowania - w Tesli klik w GUI i klapka sie otwiera - w wielu elektrykach, lacznie z premium BMW za pol miliona np iX - takie przyziemne czynnosci trzeba robic manualnie brudzac kazdorazowo rece otwierajac/zamykajac ta klapke - doceniam takie detale, w Tesli jest ich mnostwo.

Na SC Tesli oraz majac wallbox Tesli - nie trzeba nawet klikac w GUI - jest maly przycisk w koncowce kabla(wtyczki) - naciskasz i klapka sie otwiera automatycznie, Ameryka! :cool2:


11. Elektromechaniczne otwieranie drzwi od srodka (zamiast zwyklych klamek) - kto raz sprobuje, ten na stare klamki bedzie patrzyl z politowaniem, niesamowita wygoda w codziennym uzytkowaniu :twisted:


51268921185_f17a54303d_o.jpg


12. Podwojna ladowarka indukcyjna do telefonu - kto jezdzi z zona rozumie, ze w 2021r nalezy montowac juz 2 ladowarki a nie jedna.

O takich przyziemnych rzeczach jak nie przegrzewanie telefonu nie bede wspominal - BMW chyba do tej pory nie potrafi ogarnac tak prostej rzeczy..


51058570337_09da662d74_o.jpg


13. Naprawde duzy i pojemny bagaznik jak na sedana, z olbrzymia wneka pod podloga, pomiesci mnostwo rzeczy. Do tego jeszcze frunk!


51218706230_0ea96329f8_o.jpg


14. Brak tunelu z tylu - dzieciaki bez problemu moga wchodzic/wychodzic dowolna strona auta, nawet z zamocowanymi fotelikami.

W BMW z olbrzymim tunelem jest to awykonalne.

Przydaje sie tez na codzien przy wkladaniu siatek z zakupami czy innej drobnicy jak mamy zawalony bagaznik - zmiesci sie tam naprawde sporo.


15. Koszty utrzymania - przypominam, mowimy o aucie o mocy >500KM

Z reguly tego typu auta sa koszmarnie drogie zarowno w zakupie jak i w eksploatacji - eksploatacyjne czesci potrafia kosztowac kilka-kilkanascie tysiecy PLN (np. tarcze/klocki, czeste wymiany oleju, problemy z turbina, skrzynia biegow, wtryskiwaczami, panewkami etc etc)

Tutaj na rzeczy najdrozsze - silnik elektryczny i baterie jest 8 lat gwarancji wiec czlowiek uzytkuje auto ze spokojna glowa, wiedzac ze nie czekaja go nagle nieprzewidziane koszty bo trzeba wyskoczyc z 10k PLN bo cos pod maska kleknelo :cool2:


51713951051_eaa835bc76_o.jpg


Auto jest tez SMIESZNIE TANIE w eksploatacji - pomimo 500KM jezeli ktos ma ochote jezdzic o kropelce - to moze byc oszczedniejszy niz Skoda Octavia 1.6 TDI - zrobienie 500-550km po miescie czy nawet spokojnie jadac po podmiejskiej drodze za mniej niz 10 PLN/100km nie robi zadnego problemu.


Ba, mozemy przejechac ponad 500km po miescie za 22 PLN tankujac sie np na Lotosie w Gdansku :twisted:

Takie rzeczy tylko w elektrykach :D


51340788576_640bba8cd3_o.jpg


51341528739_b138f755b8_o.jpg


Nie trzeba sie martwic np rozgrzaniem silnika, chlodzeniem po katowaniu i innymi tego typu bzdurami - TM3 dba o to za Ciebie - wyjdziesz z auta a ono sobie dalej bedzie "pracowalo" w tle np chlodzac baterie po ostrzejszej jezdzie


16. Utrata wartosci - z reguly mocne auta bardzo szybko traca na wartosci.

Kupujac M340i czy M3 - po 2-3 latach musimy sie liczyc z utrata wartosci rzedu 150-200k PLN bez problemu.

Jezeli ktos odlicza/odliczal auto w DG - pol biedy, natomiast zwykly "Kowalski" mial z tym wiekszy problem.

Nie tutaj. Uzywane TM3 absurdalnie mocno trzymaja swoja wartosc.

W USA na forach Tesli ludzie smieja sie, ze nierzadko po 2 latach auta sa odkupywane po cenie zakupu (!)

Wplyw na to mialy niedawne podwyzki a takze to, ze na Tesle nie sa udzielane zadne rabaty - nie dostaniemy nawet 1 PLN upustu od Tesli.

Czyli nie bedziemy w sytuacji, ze to samo auto ktos kupil po cenie bliskiej katalogowej, a druga osoba dostala znizki zawodowe/flotowe i bog wie jakie jeszcze i ma auto 20-25% taniej.

Byl to tez jeden z czynnikow dlaczego nie mialem oporow kupic 2 nowych, podobnych Tesli od dealera, gdy jednoczesnie zakup nowej hybrydy 330e i eksploatacja przez 2-3 lata laczy sie automatycznie z zainkasowaniem ~~50% i ~150k PLN utraty wartosci - troche to slabe imho.

W Norwegii utrata wartosci TM3 nie przekracza ~10% rocznie :cool2:


17. Nie bylem od roku na stacji benzynowej!

Samochod laduje na codzien w domu, podlaczenie go (do wallboxa BMW :norty: ) raz w tygodniu zajmuje doslownie 5s :cool2:


18. Brak serwisow w ASO

Nie trzeba wymieniac oleju co roku, nie trzeba wymieniac klockow hamulcowych bo sie praktycznie ich nie zuzywa etc

Oszczednosc czasu przede wszystkim i brak zawracania d***.

Mam 2 TM3 - to sa 2 wizyty serwisowe rocznie u dealera mniej :cool2:


Moglbym tutaj napisac kolejne tyle zalet ale przewijalo sie to w tym watku juz tyle razy, ze nie wiem czy jest wiekszy sens.


Ogolnie - to bylo fantastyczne 12 mies z autem, jestem BARDZO ZADOWOLONY z zakupu, kazda jazda nia to mega frajda i moge tylko goraco polecac TM3P - auto jest swietna "wypadkowa" wielu aspektow motoryzacji - mocne, oszczedne, rozsadnie wycenione, ekologiczne, nowoczesne a jednoczesnie proste w obsludze, trzymajace dobrze wartosc, dajace duzo przyjemnosci z jazdy na codzien.


Gdybym mial w garazu 5 innych samochodow - jakies sportowe na weekendy, komfortowa limuzyne na autostrady, SUVa na dzialke, 911 na tor etc etc - z pewnoscia moj entuzjazm bylby mniejszy i to tez trzeba brac pod uwage, TM3P to moje uniwersalne daily :D

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dojdziemy do tego, więc może na moim przykladzie. W czym jest lepszy BMW IX 50i od mojego Jeepa Grand Cherokee 5.7 Hemi?

Na tak precyzyjne pytanie nie odpowiem, ale gdybym miał do wyboru te dwa SUVy o bardzo zbliżonej cenie:

2021 GRAND CHEROKEE SRT 4X4 (6.4 Hemi)

Rivian R1S

to bym wybrał tego drugiego, bo o półtorej sekundy szybszy, bezgłośny, tańszy w eksploatacji, ma dwa razy więcej bagażników, i nie ma tunelu. W terenie Rivian też sobie poradzi.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Filip jak przeczytałem to co napisałeś powyżej to mnie zmroziło, że można dokonać takiego wyboru. Ja bym wybrał oczywiście odwrotnie, ale Filip ja Cię szanuję za Twoje podejście do tematu i wiem, że czujesz ten temat elektryków i jesteś do tego absolutnie przekonany. Nie ma z mojej strony żadnej ironii, żeby nie było.

Sławomir całkowicie się zgadzam co do zalet suva, ale nie widzę żadnego sensu z przechodzenia na suva elektrycznego, bo nie spełnia warunków brzegowych, czyli ma zbyt duże ograniczenie swojej podstawowej funkcji, jest do jeżdżenia, a nie do stania na ładowarce.

Adam cieszę się Twoim szczęściem i życzę Ci powodzenia w poszukiwaniu samochodu/samochodów do garażu marzeń, warto spełniać marzenia, wiem cos o tym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filip jak przeczytałem to co napisałeś powyżej to mnie zmroziło, że można dokonać takiego wyboru. Ja bym wybrał oczywiście odwrotnie, ale Filip ja Cię szanuję za Twoje podejście do tematu i wiem, że czujesz ten temat elektryków i jesteś do tego absolutnie przekonany. Nie ma z mojej strony żadnej ironii, żeby nie było.

Absolutnie to CHYBA zbyt mocne słowo - mnie tez martwi zachowanie baterii po dekadzie, nie wiemy obecnie, czy dwudziestoletni elektryk będzie się zachowywał jak dwudziestoletnie BMW. Ani czy musi (samochody rozbierane na stacjonarne magazyny energii? W Polsce?). ALE z punktu widzenia średniego wieku auta w Polsce to jest ważna kwestia, zakładając brak zmian cywilizacyjnych (czyli czy peak car już za nami? A w Polsce?)

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Absolutnie to CHYBA zbyt mocne słowo - mnie tez martwi zachowanie baterii po dekadzie, nie wiemy obecnie, czy dwudziestoletni elektryk będzie się zachowywał jak dwudziestoletnie BMW. Ani czy musi. ALE z punktu widzenia średniego wieku auta w Polsce to jest ważna kwestia, zakładając brak zmian cywilizacyjnych (czyli czy peak car już za nami)

 

Wlasnie Filip napisales bardzo wazna rzecz. Samochod to nie telefon ktory wedruje do kosza po 2-3 latach. Spadek wartosci samochodu jest w duzej mierze podyktowany jak dlugo bedzie on w pelni uzyteczny lub z akceptowalnie duzym nakladem finansowym. Kazdy samochod czy to elektryk czy ICE ulega degradacji a mowiac kolokwialnie metal rdziewieje, gumy itd parcieja dlatego nie wierze w jakies magiczne utrzymanie wartosci jakiegokolwiek auta wylaczajac bardzo zadkie i mocno porzadane z roznych wzgledow modele. Jesli po 10 latach z bateriami bedzie zle to wtedy dopiero bedzie free fall utraty wartosci elektrykow ale to sie okaze dopiero za 10-20 lat. Dlaczego tak dlugo? Bo tak naprawde elektryki teraz zaczynaja sie sprzedawac w bardziej masowej skali. Do tego dochodzi czynnik nowej technologii, jak rozwoj bedzie szybki to tylko przyspieszy spadek wartosci aktualnych aut. Cos jak z komputerami czy komorkami, ktore po kilku latach staja sie bezwarotscowymi starociami.


p.s. Adam jak sobie policzylem utrate wartosci mojej 530 po 3,5 roku od zakupu to tez aktualnie wychodzi niecale 30% :D Jak dodam ile odliczylem to wychodzi jakies 5% (samochod leasingowalem ale z 1% wykupem aby oprocentowanie bylo jak najmniejsze) :D Samochody po prostu strasznie przez ostatnie lata drozeja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nowe BMW M3 to fantastycznie szybkie auto :cool2:

Mowilem jakis czas temu, ze Tesla musi dokoksowac TM3P w przyszlym roku jezeli chce dotrzymac kroku nowej M3 (pojawiaja sie juz przecieki (w kodzie aut), ze niedlugo to nastapi)


Niemniej, zeby byc odrobine sprawiedliwym, trzeba tez zerknac na cene - nowe M3 jest sporo drozsze, tak naprawde to juz jest zupelnie inna polka cenowa - zaczyna sie od 460k PLN, to prawie 200k PLN wiecej od w pelni wyposazonej TM3P.


Z ciekawosci sprawdzilem tez czasy na Nurburgringu - 7.30, tyle co M5CS :shock:

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tak Adam, cena wiadomo jaka jest, ale ja cały czas szukam tej przewagi technologicznej. Oczywiście można spłycić temat i powiedzieć, po co dopłacać 200 tys, żeby mieć 3 s szybciej do 200 jak i tak się nie da tyle jeżdzić itd,itp. Adam jeszcze co do tej automatycznie otwieranej klapki w Tesli. Jak na samym początku wątku pisałeś o tym, to pamiętam jak byłem pod wrażeniem, że w Tesli podjeżdżasz na stacje ładowania i klapka sie sama otwiera. Teraz napisałeś, że klikasz na ekranie i się otwiera. W Jeepie mam przycisk, jak nacisnę to się otwiera i ja nie doceniłem póki co tego rozwiązania, bo zawsze jest u mnie tak samo, podjezdzam na stacje benzynową, wysiadam, zamykam drzwi, biorę rękawiczkę, po czym otwieram drzwi, wciskam przycisk ( jest po lewej stronie kierownicy, czyli nawet lepiej niz na ekranie, który jest po prawej w Tesli :D ) i ide tankowac. Dla mnie o wiele lepsze jest rozwiązanie w BMW, wysiadam, wciskam klapkę i tankuję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za każdym razem co tankuje włoszczyznę, wysiadam z auta, idę do dystrybutora, widzę zamknięty wlew, wracam do auta, klikam idiotyczny przycisk otwierania klapki wlewu i idę tankować jeszcze raz. Nie cierpię tego :D


Gadałem dzisiaj ze znajomym, co zmienił LR na Cayenne i komentarz taki, że Cayenne jest tak mały i ciasny (dokładnie jak X5), tym się przecież nie da spakować na wakacje w więcej niż 2 osoby :lol: I tak myślę, że w sumie racja, my jak wyjeżdżaliśmy we dwójkę, to auto pełne kompletnie. Także tego typu samochody to na elektryku są spoko, polatać dookoła komina i tyle :P



@Kriss33:

No przewaga jest na perf/price :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Aż dziwne, że nikt tego nie porównał do tej pory. Sam na to wpadłem przypadkiem. Dzisiaj kolega mi nagrał kilu sekundowy filmik, że właśnie odebrał TM3 Perf. ( na pewno nie jego) , ale nie w tym rzecz. Powiedział w nim, że musze się koniecznie przejechać, poczuć to przyspieszenie, to jest zupełnie nieporównywalne ze spalinowymi autami. No i zrobiłem porównanie jak wyżej i jak już wiadomo to tylko wrażenie, że elektryk tak bardzo przyspiesza, bo spalinowe BMW o takiej samej mocy przyspiesza lepiej. Jak jeździłem M5 600 KM to też byłem podjarany, bo to po prostu bardzo szybkie auto. Wrażenie to jedno, a liczny (rzeczywistość) to drugie.



Decyzja Rządu RP w zakresie prawnego ustanowienia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 r. nie została jeszcze podjęta i nie są prowadzone żadne prace legislacyjne mające na celu wprowadzenie takiego zakazu" - informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska


https://autokult.pl/43383,zakaz-sprzedazy-spalinowych-aut-od-2035-r-nie-jest-juz-pewny-ministerstwo-sie-tlumaczy?c=336&src01=6a4c8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedział w nim, że musze się koniecznie przejechać, poczuć to przyspieszenie, to jest zupełnie nieporównywalne ze spalinowymi autami. No i zrobiłem porównanie jak wyżej i jak już wiadomo to tylko wrażenie, że elektryk tak bardzo przyspiesza, bo spalinowe BMW o takiej samej mocy przyspiesza lepiej.

Ale jeździłeś szybkim elektrykiem? :) Różnica jest taka, że elektryk ma wyraźnie szybszą reakcję na gaz i tego nie dostrzegasz, dopóki nie przejedziesz się czymś takim. Natomiast ostatecznie 95% przyśpieszenia robi moc do masy, 5% to moment obrotowy (musi być ogromnie większy, żeby robił różnice).

I jeśli ktoś Ci mówi, że elektryki są nieziemsko szybkie, wystarczy zrobić porównanie 100-200, czy nawet 100-150 i cała magia elektryka idzie w piach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Aż dziwne, że nikt tego nie porównał do tej pory. Sam na to wpadłem przypadkiem. Dzisiaj kolega mi nagrał kilu sekundowy filmik, że właśnie odebrał TM3 Perf. ( na pewno nie jego) , ale nie w tym rzecz. Powiedział w nim, że musze się koniecznie przejechać, poczuć to przyspieszenie, to jest zupełnie nieporównywalne ze spalinowymi autami. No i zrobiłem porównanie jak wyżej i jak już wiadomo to tylko wrażenie, że elektryk tak bardzo przyspiesza, bo spalinowe BMW o takiej samej mocy przyspiesza lepiej. Jak jeździłem M5 600 KM to też byłem podjarany, bo to po prostu bardzo szybkie auto. Wrażenie to jedno, a liczny (rzeczywistość) to drugie.

Ale hola hola, teraz juz porownujesz pomarancze z jablkami :naughty:

1. TM3 Perf. jest na rynku od 3 lat, gdy debiutowala to na rynku bylo wolniejsze F80 i spokojnie je karcila, nowe M3 wyszlo kilka mies. temu raptem - poczekajmy co Tesla pokaze w TM3P 2022 bo mysle ze zejscie ponizej 3s do 100 i ~11s do 200 jest spokojnie w zasiegu po tym co pokazali w Plaidzie

2. Co do porownania przyspieszenia i "wrazen" - te osiagi M3 sa z launch control, na codzien po miescie tego sie nie uzywa wiec dynamika bedzie porownywalna badz raczej nadal na korzysc TM3P - nie jest to zadna wymowka oczywiscie, mowie tylko czemu ludzie tak odbieraja wrazenia z przyspieszenia EV - tam po prostu depczesz gaz i rwie do przodu jak szalone.

 

Adam jeszcze co do tej automatycznie otwieranej klapki w Tesli. Jak na samym początku wątku pisałeś o tym, to pamiętam jak byłem pod wrażeniem, że w Tesli podjeżdżasz na stacje ładowania i klapka sie sama otwiera. Teraz napisałeś, że klikasz na ekranie i się otwiera.

Jezeli tak napisalem to wprowadzilem Cie w blad :oops:

Podjezdzasz pod ladowarke DC, wysiadasz, chwytasz kabel ladowania i na nim jest takie male koleczko ktore naciskasz i otwiera sie Twoj port ladowania.

(robisz to automatycznie nie myslac o tym, nie musisz nic klikac na ekranie Tesli)

Po skonczonym ladowaniu odkladasz kabel ladowania na miejsce a klapka zamyka sie automatycznie, nic juz nie trzeba wciskac.


tesla-supercharger-gets-new-touch-sensitive-buttonless-connector.jpg


 

Dla mnie o wiele lepsze jest rozwiązanie w BMW, wysiadam, wciskam klapkę i tankuję.

Tutaj nie moge sie zgodzic absolutnie, mowie z doswiadczenia, pisalem o tym kilka razy apropo mojej hybrydy 330e.

Trzeba ja bylo ladowac 1-2x dziennie i miala manualna klapke - wiaze sie to z tym, ze mokre rece (deszcz..) wycierasz ciagle w spodnie - katorga nie majaca nic wspolnego z premium.

To, ze ta klapka jest manualna w iX jest dla mnie szokiem, mowie szczerze.

 

I jeśli ktoś Ci mówi, że elektryki są nieziemsko szybkie, wystarczy zrobić porównanie 100-200, czy nawet 100-150 i cała magia elektryka idzie w piach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BMW M3 2021 Competition x-drive 100-200km/h - 8.4s

BMW M5 CS 2021 100-200km/h - 6.5s

Tesla Plaid 2021 100-200km/h 3.9s


Panie kolego, te cyfry to jest technologiczna deklasacja, nawet F12 robi 100-200 w 5.8s przeciez :shock:


https://fastestlaps.com/models/bmw-m3-competition-xdrive

https://fastestlaps.com/models/bmw-m5-cs

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-s-plaid


PS. Co do TM3P jeszcze i jej 100-200 - robi je w 10.1s, porownujac do nowej M3 to absolutnie bez szalu i tu pelna zgoda, ale z drugiej strony to nadal jest o 0.5s szybciej od M2 - wstydu/tragedii nie ma i chyba sie ze mna zgodzicie?

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Noooo Adam, Ty to piszesz w formie baita, czy tak na poważnie? Znów, porównujesz 1000 konną Teslę do 500-600 konnych BMW. I jak TM3P rozwalił starsze M3 to była przewaga elektryków, ale jak nowsze M3 rozwaliło TM3P to "poczekajmy na nowy model". Serio?


Przecież wszyscy wiedzą, że modelem Plaid Tesla się ośmieszyła i przegrała z E39 M5 w osiągach 200-300. Tak, nadal nie doszli to osiągów M5 sprzed 20 lat. Tj deklasacja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam proszę Cię nie traktuj nas jak nieświadomych i nie mieszaj wszystkiego ze wszystkim. To porównanie BMW M3 X drive z Teslą 3 P. jest idealne i wzorcowe wręcz. Co nam mówi, że mamy 2 samochody osobowe, o takich samych wymiarach, mocy, momencie obr i masie i napędzie na 4 koła. Wnioski: samochód spalinowy jest szybszy od 0-200 o ponad 3 s. W świecie motoryzacji to przepaść. Adam takie są fakty, więc pytam, gdzie ta przewaga technologii. To po prostu wrażenie, że jest szybciej, nic więcej. Przez przypadek dowiodłem swego, czyli brak przewagi elektryka. Co innego plusy, które juz znamy, ale przewagi nie ma, bo auto szybsze ją ma, a nie wolniejsze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Noooo Adam, Ty to piszesz w formie baita, czy tak na poważnie? Znów, porównujesz 1000 konną Teslę do 500-600 konnych BMW. I jak TM3P rozwalił starsze M3 to była przewaga elektryków, ale jak nowsze M3 rozwaliło TM3P to "poczekajmy na nowy model". Serio?

Ajaj, nie zrozumiales co napisalem :roll:

Odpowiadalem Krissowi, ktory napisal, ze nikt nie porownal do tej pory osiagow TM3P z M3 ( i w tym porownaniu osiagi TM3P teraz bledna), a przeciez porownywalismy osiagi wiele razy tyle ze wtedy byla jeszcze F80, watek od 2 lat sie przeciez ciagnie.


Co do odpowiedzi na Twoje zdanie - napisales, ze osiagi elektrykow (w domysle wszystkich czyli technologii jako takiej) bledna 100-200.

Wiec Ci odpisalem, ze to co napisales jest po prostu nieprawda.

A za rok-dwa bedzie tylko gorzej bo elektryki pokroju TM3P to dzisiaj zapowiada juz nawet KIA :norty:

I w EV te KM jakos nie sa problemem - 500, 700, 1000 czy 2000KM.

W ICE przeciez BMW jakos nikt nie zabrania dokoksowac i do 700HP M3 a jednak z jakiegos powodu tego nie robia - czy to masa ktora juz dzis jest zblizona do TM3P (~70kg roznicy raptem) czy to cena (M3 jest raptem o kilkadziesiat tys PLN tansza od Plaida, za to prawie 200k PLN drozsza od TM3P)

 

Adam proszę Cię nie traktuj nas jak nieświadomych i nie mieszaj wszystkiego ze wszystkim. To porównanie BMW M3 X drive z Teslą 3 P. jest idealne i wzorcowe wręcz. Co nam mówi, że mamy 2 samochody osobowe, o takich samych wymiarach, mocy, momencie obr i masie i napędzie na 4 koła. Wnioski: samochód spalinowy jest szybszy od 0-200 o ponad 3 s. W świecie motoryzacji to przepaść. Adam takie są fakty, więc pytam, gdzie ta przewaga technologii. To po prostu wrażenie, że jest szybciej, nic więcej. Przez przypadek dowiodłem swego, czyli brak przewagi elektryka. Co innego plusy, które juz znamy, ale przewagi nie ma, bo auto szybsze ją ma, a nie wolniejsze.

Zadziwiajace jest jak mozna wysuwac rozne wnioski na podstawie tych samych danych :)

Moje wnioski sa inne np - zeby te 3s szybciej pojechac 100-200km/h trzeba dolozyc 200k PLN.

A jezeli porownasz 500k PLN za M3 z 550k PLN za Plaida to wyglada to tak: (minuta 10:35) - warczace przez glosniki M3 wyglada jakby stalo w miejscu :)

Edytowane przez adamjttk

"Sprzedaż najdroższych modeli BMW pikuje do góry" - słonik40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Adam sedno sprawy to jest to co napisalem:

"mamy 2 samochody osobowe, o takich samych wymiarach, mocy, momencie obr i masie i napędzie na 4 koła. Wnioski: samochód spalinowy jest szybszy od 0-200 o ponad 3 szybszy". Jesli Tesla dołozy mocy to wiadomo, że będzie szybsza niz jest, a chodzi o to, że przy tej samej mocy nie jest. Pytanie dlaczego??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
3 sekundy to jest przepaść a im wyżej mierzysz tym tym więcej dopłacasz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam proszę Cię nie traktuj nas jak nieświadomych i nie mieszaj wszystkiego ze wszystkim. To porównanie BMW M3 X drive z Teslą 3 P. jest idealne i wzorcowe wręcz. Co nam mówi, że mamy 2 samochody osobowe, o takich samych wymiarach, mocy, momencie obr i masie i napędzie na 4 koła. Wnioski: samochód spalinowy jest szybszy od 0-200 o ponad 3 s. W świecie motoryzacji to przepaść. Adam takie są fakty, więc pytam, gdzie ta przewaga technologii. To po prostu wrażenie, że jest szybciej, nic więcej. Przez przypadek dowiodłem swego, czyli brak przewagi elektryka. Co innego plusy, które juz znamy, ale przewagi nie ma, bo auto szybsze ją ma, a nie wolniejsze.

Odkryłeś, że przewagę ma auto kosztujące 178000 więcej. Przypomnę, co już było tu pisane: M3 CS X-drive jest cenowo bliżej do Plaid niż do TM3P. To porównanie jest po wielkości auta, ale nie po cenie, więc sens ma no taki sobie.

Edytowane przez Filip13
Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No właśnie i teraz wyszło o co chodzi w tych elektrykach, a no oto, żeby mieć osiągi takiego M3, ale nie zapłacić tyle za zakup tylko znacznie taniej i jeszcze tanio jeździć... stąd takie parcie na i4, bo można mieć osiągi jak w M3 o wiele taniej itd itp. Nie piszę tego z jakąs satysfakcją i tak naprawdę nie było moim celem udowadnianie komuś czegoś ( mimo, że chwilę wczesniej uzylem tego słowa), ale chciałem wiedzieć na czym polega ten zachwyt, ta zagadka. Już wiemy wszystko :nana: :handshake:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.