Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adam przez całe życie ja i moja rodzina w smartfonach, laptopach itp nie zuzyjemy tylu baterii co potrzebuje jedna tesla. Problem który powstał z wydobyciem i sposobem tego wydobycia jest spowodowany typowo przez auta elektryczne. Nagły skokowy wzrost zapotrzebowania spowodował braki w surowcach co doprowadziło do powstawania kopalni dosłownie wszędzie i nikt nie zwraca tam uwagi na warunki wydobycia i zdrowie. To jest niezaprzeczalny fakt. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
3 godziny temu, słonik40 napisał(a):

Jeśli te duże baterie się upowszechnia to nasze auta czeka podobny los

Eee tam, magia gwiazdy, 4 pierscieni czy bialo-niebieskiego smigla bedzie jeszcze zywa przez dekady 😆

Nawet jak sie troche mala bateria zdegraduje i zostanie 150-200km zasiegu, otoczka niemieckiego premium bedzie wciaz sie tlila i do kosciola czy pracy bedzie mozna podjechac nadal z szykiem.

Chinskie marki beda musialy sobie wypracowywac taka renome przez dlugie, dlugie lata, same kWh to nie wszystko.

Mnie w Chinczykach poki co odrzuca GUI/soft przede wszystkim, jest naprawde slabej jakosci (i hardware i software) - mowie na podstawie BYD.

31 minut temu, --maly-- napisał(a):

Adam przez całe życie ja i moja rodzina w smartfonach, laptopach itp nie zuzyjemy tylu baterii co potrzebuje jedna tesla. Problem który powstał z wydobyciem i sposobem tego wydobycia jest spowodowany typowo przez auta elektryczne. Nagły skokowy wzrost zapotrzebowania spowodował braki w surowcach co doprowadziło do powstawania kopalni dosłownie wszędzie i nikt nie zwraca tam uwagi na warunki wydobycia i zdrowie. To jest niezaprzeczalny fakt. 

Ciezko mi sie z Toba zgodzic, na dzis elektryki to ~30% zapotrzebowania na baterie na swiecie, jeszcze kilka lat temu to bylo <10% a proceder ktory opisujesz trwa odkad pamietam.

A wtedy ciezko uzywac tego typu argumentow - cos ala - ja ukradlem 100 PLN to nic sie nie stalo bo tamten ukradl 2000 PLN i to on jest zlodziejem a nie ja, ode mnie sie odczepcie.

Tego typu argumenty mozesz tez pisac o diamentach, tekstyliach, gastro - nie chce byc hipokryta ale calego swiata nie uratujesz.

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

w przypadku taryfy G11 będzie to 41 gr/kWh netto za zakup energii, do tego 32 gr netto za dystrybucję i 17 gr podatku VAT. Łącznie 90 gr/kWh brutto.

Kto przekroczy limit, zapłaci cenę maksymalną - niecałe 70 gr/kWh netto i pełne koszty dystrybucji - 49 gr zamiast 32 gr/kWh netto. "Ze względu na nieznaczny wzrost stawek dystrybucyjnych, łączne koszty zmienne w taryfie G11 po przekroczeniu limitu ustawowego wynosić wyniosą 1,34 zł/kWh brutto w przypadku PGE 

Niektórzy odczują spadek kosztów

I zwraca zarówno uwagę, że takich osób nie będzie wiele, bo odbiorcy zużywający dużo energii korzystają raczej z innych taryf, na czele z G12 i G12w. Oni też mają zamrożone ceny do ustawowego limitu, a jeśli go przekroczą, to w przypadku taryfy G12 zapłacą 81 gr/kWh brutto za energię i jej dystrybucję, podczas gdy w tym roku płacili 99 groszy.

https://www.money.pl/gospodarka/tyle-polacy-zaplaca-za-prad-w-2024-r-oto-co-kryja-w-sobie-nowe-taryfy-6975113227254592a.html

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W dniu 20.12.2023 o 15:04, adamjttk napisał(a):

Do czego sie przydaja dotacje na elektryki?

Ano do tego np:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=333213309

 

4-letni e-tron (wciaz na rocznej gwarancji producenta), z przebiegiem 55k km, od pierwszego wlasciciela, 2 zestawy 20" kol, pneumatyka, headup, panorama, elektryczne siedzenia za .. 140k PLN

Ok, bateria jest mikro jak na segment, raptem 70kWh, ale do jezdzenia po miescie/poza miastem (200-250km) wokol komina za ta cene? Pasuje jak ulal do tych mitycznych zimowych 5km odcinkow 😜

W Norwegii etronow wiecej niz w PL Passatow 2.0 TDI

309_957335160.jpg

 

309_314695601.jpg

309_970463183.jpg

 

 

 

 

Niech sobie dotują kraje takie jak DE albo Francja bo mają ogromny przemysł samochodowy i wtedy wspierają swoje miejsca pracy. My powinniśmy dotować to co produkujemy u siebie jeżeli cokolwiek albo coś co nas uniezależnia typu fotowoltaika. Albo Kraby 🙂

  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli Niemcy i Francuzi wspierają swój przemysł samochodowy to wspierają też podwykonawców czyli i nas Polaków. Krab nie jest nasz. Podwozie jest koreańskie, wieża brytyjska a armata niemiecka 🙂 Koreańczycy uwalą Kraba, który jest konkurencją dla K9.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
41 minut temu, bambaryla napisał(a):

Niech sobie dotują kraje takie jak DE albo Francja bo mają ogromny przemysł samochodowy i wtedy wspierają swoje miejsca pracy. My powinniśmy dotować to co produkujemy u siebie jeżeli cokolwiek albo coś co nas uniezależnia typu fotowoltaika. Albo Kraby 🙂

Nie zebym byl przeciwko Krabom ale wbrew pozorom pomimo braku wlasnych aut galaz moto (elektromobilnosc!) u nas w gospodarce kwitnie nadzwyczaj dobrze 😆

https://www.wnp.pl/energetyka/polska-swiatowa-potega-w-produkcji-baterii-do-samochodow-elektrycznych,695947.html

 

"Polska zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem wielkości produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu. A produkcja baterii w Polsce ma jeszcze szansę mocno wzrosnąć.

Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r."

 

A z przymruzeniem oka:

 - szefie jak duzy montujemy ten table w nowym Passacie?

- tak

^^ ciekawe od kogo inspiracje czerpali 😉

na plus za to widze kierownica wraca do normy, ta ich haptyka w id3 to byl jakis horror i dramat w jednym

volkswagen-passat-variant-b9-2025-24.jpe

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

@Kriss33z karta BMW charging 1kwh na mieście kosztuje 1.07. Lol prąd ze słupka na greenwayu jest tańszy jak w domu. W tym roku widziałem pod Ikea na ac jednego sympatycznego pana który kilka razy na przemian spał/pracował w aucie. W przyszłym roku w miastach taki widok będzie powszedni.

 

@adamjttkprzrnysl moto w PL to nie tylko baterię ale min ogromne fabryki vw pod Poznaniem, mercedesa czy też fiata i olbrzymie rzesze podwykonawców. Jak upadną europejskie marki to olbrzymia część polskiego przemysłu się zwinie.

 

wczoraj jechałem a1 no i stwierdzam że infrastruktura IONITY z konkurencją nadgoniły a w wielu miejscach przegoniły superchargery tesli. Plug &charge jest, nawigowanie z uwzględnieniem ładowarek jest, pokazywanie w aucie ilość  słupków online/offline/zajętych jest z wyszczególnieniem który jest ok jest, no i przykładowo na trasie wawa-Gdańsk IONITY bije superchargery lokalizacja.IMG_0106.thumb.jpeg.1787a097e4f9649a0c404f83ba45ec14.jpegIMG_0103.thumb.jpeg.c0a224d5b410cc446ccf87e6067bb847.jpeg

 

 

 

 

 

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
10 godzin temu, Borsuczek napisał(a):

Jeśli Niemcy i Francuzi wspierają swój przemysł samochodowy to wspierają też podwykonawców czyli i nas Polaków. Krab nie jest nasz. Podwozie jest koreańskie, wieża brytyjska a armata niemiecka 🙂 Koreańczycy uwalą Kraba, który jest konkurencją dla K9.

No ale jednak zarówno wieża, podwozie i lufy są produkowane w Polsce. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak kogoś interesuje to Tauron podał stawki dystrybucji. 

Mnie interesuje taryfa G12W, w nocy i weekendy jest 6 gr brutto za każdą kWh, co daje 47 gr netto za 1 kWh+Vat+ dystrybucja=63 gr za 1 kWh za ładowanie auta. 

Słonik to jeszcze na słupki AC nie musze jechać 🙂 

 

https://www.tauron-dystrybucja.pl/uslugi-dystrybucyjne/stawki-oplat-dystrybucyjnych

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@Kriss33 wklejone przez ciebie stawki to jak na moje oko jakaś ściema jest. Według zamieszczonej na stronie tauryna tabeli Całodobowa g11 jest najtańsza a dzienna g12 tańsza od g12w?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jaka ściema? To jest na stronie Tauronu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

@adamjttkprzrnysl moto w PL to nie tylko baterię ale min ogromne fabryki vw pod Poznaniem, mercedesa czy też fiata i olbrzymie rzesze podwykonawców. Jak upadną europejskie marki to olbrzymia część polskiego przemysłu się zwinie.

1.  Apropo elektromobilnosci w PL odpowiedzialem w kontekscie czy sie nam oplaca czy nie oplaca dotowac elektryki w kraju.

Wg mnie BARDZO oplaca, jest to w naszym zywotnym interesie zeby elektromobilnosc wjechala do Europy na pelnej i te pieniadze to nie jest darowizna dla bogatych, te auta za kilka lat wroca na rynek (tansze) i beda cieszyc kolejnego posiadacza i kolejnego.

2. Mnie "upadek" europejskich marek w ogole nie martwi (calkowity i tak jest nierealny). Takie zaklady VW pod Poznaniem - fabryki gotowe masz, linie produkcyjne masz, wykwalifikowana kadre masz, logistyke (drogi, tory, pomieszczenia socjalne, hotele etc etc) masz - a czy zarzad bedzie niemiecki czy za chwile chinski - nie ma ZADNEGO znaczenia. Szwedzi na wykupie Volvo przez Geely zle nie wyszli, Slowacy na wykupie Skody przez Niemcow zle nie wyszli, ot bedzie "under new management" i tyle (z punktu widzenia podatkow dla PL czy pracownika fabryki).

Wiadomo ze w marzeniach czlowiek chcialby zeby to wszystko bylo polskie ale jest jak jest, na dzis jest to nierealne, Izera to byla mrzonka i mis od poczatku.

 

1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

wczoraj jechałem a1 no i stwierdzam że infrastruktura IONITY z konkurencją nadgoniły a w wielu miejscach przegoniły superchargery tesli. Plug &charge jest, nawigowanie z uwzględnieniem ładowarek jest, pokazywanie w aucie ilość  słupków online/offline/zajętych jest z wyszczególnieniem który jest ok jest, no i przykładowo na trasie wawa-Gdańsk IONITY bije superchargery lokalizacja.

Mnie to autentycznie cieszy jezeli tak jest, nie jestem ortodoksyjnym wyznawca "Tesla albo nic" - Tesla pokazala droge innym firmom, ze trzeba sie wziac za infrastrukture DC jezeli elektryki maja byc w mainstreamie, jezeli konsorcjum Ionity wzielo sie do roboty - chyle przd nimi czola.

Bo taka Toyota i jej myslenie typu - my zbudujemy auta na wodor, a Wy (panstwa) zbudujcie stacje wodorowe - to widzimy ze nie ma to na dzisiaj zadnego sensu i nic z tego poki co nie bedzie.

Jezeli Ionity dziala jeszcze plug&play i jest zintegrowane z GUI auta jak w Tesli - bije czola podwojnie bo tak powinno to wygladac od poczatku jezeli Kowalski ma jezdzic bezstresowo elektrykiem.

Predzej czy pozniej bede chcial sie przesiac na cos innego niz Tesla i wtedy takie ionity, jezeli bedzie dzialalo dokladnie jak SC, to bedzie dla mnie swietna sprawa.

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Słonik wg mnie to jest tak. Cena 1 kWh jest zamrożona na poziomie 85 gr brutto w każdej taryfie.

Do tego dochodzą koszty dystrybucji. 

Myk polega na tym, że w G11 są wysokie koszty dystrybucji 43 grosze brutto, a w G12 i G12W 6 gr czy tam 8 gr, bo to niby stawki brutto, ale raczej netto tej dystrybucji .

To oznacza,  że w taryfach G12 i G12Wkoszta całkowity pradu będzie mniejszy niż zamrożona ceną. Tak to rozumiem. 

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No ale według tych stron całodobowa taryfa g11 jest najtańsza i kosztuje 30 groszy, kiedy URE zatwierdził stawki dla wszystkich na poziomie niecałych 70 groszy. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Nieeee, to są koszty dystrybucji tylko. 

Gole stawki za prąd podał 15 grudnia prezes URE.

Edytowane przez Kriss33
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@słonik40 Skoro tyle lat tu plules na elektryki i przede wszystkim trasy - zdaj prosze relacje jak sobie radzisz na dzis.

Interesuje mnie przede wszystkim:

- czy jak masz jechac w trase 300-500 czy ile km - bierzesz z wypozyczalni auto spalinowe czy tam pozyczas od tescia (jak mowiles) czy jednak bierzesz swoje BEV z garazu?

- czy jezdzisz 90km/h za ciezarowkami czy w miare normalnie na ile przepisy pozwalaja?

- jezeli w trasy jezdzisz BEV to co robisz na postojach? Patrzysz sie bezczynnie w niebo pol godz czy moze godzine kontemplujac jak marnujesz sobie zycie bezczynnie z powodu tragicznej technologii, doktoryzujesz sie z hotdogow na Orlenie czy znajdujesz jakies zajecie? Bylo tu na forum duzo problemow i niejasnosci w tym konkretnym temacie.

 

Konkretnie i na temat zeby czytelnicy wiedzieli na co sie pisza jezeli mysla o zakupie BEV w PL.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

1. Nie jeżdżę w trasy dalsze jak 250km -350km w jedną stronę. Po prostu inaczej organizuje wolny czas. Urlop zagraniczny  = samolot. Największy problem będzie z nartami i raczej pożyczę auto na wyjazd.

2. często taką trasę (około 500km razem) robię w dwie strony jednego dnia, wtedy ładuje się 2x15 minut w każdym kierunku. Po 5 minutach żona już zaczyna kręcić nosem że się nudzi, stąd na najczęściej pokonywanej przezemnie trasie zainstalowałem wallboksa także w second home coby te 15 minutowe przerwy omijać. 

3. Jadę jednak sporo wolniej niż kiedyś. W g30 na autostradzie poniżej 180 jak nie było konieczności nie schodziłem. Teraz to w zależności od stanu baterii. Jade tak aby po przyjeździe zostało kilka procent. Czasami szybciej, czasami wolniej. Poniżej 120-130 staram się nie schodzić. To jest największy ból elektryków, szczególnie na polskich autostradach i zdarza mi się patrzeć z zazdrością na podróżujących szybciej. Tak jak napisał @BMFun przesiadka do spaliny to tak jakby ci ktoś kaganiec zdjął. Szybka jazda przynajmniej mi daje dużą przyjemność, teraz ustawiam asystentów i gapię się w telefon spoglądając na drogę.  Przy realnej oszczędności rzędu 200k za podobnej klasy auto spalinowe jestem w stanie to przeboleć. Coś za coś.
 

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Passat akurat dostał fizyczne guziki do klimatyzacji bo tego chcieli klienci to fajnie że słuchają chociaż trochę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z opisu Słonika nie wynika, że auta elektryczne są w czymś lepsze niż spalinowe,  a wręcz odwrotnie.  Chyba Adam nie tego się spodziewałeś  😀

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Spodziewalem sie dokladnie takiego opisu bo przez gardlo ciezko przechodzi ze sie jednak czlowiek mylil 😉

Kazdy oczywiscie wyciagnie wnioski samemu z opisu ale co ja slysze:

1. Slonik przez ostatni rok jak ma elektryki nie wypozyczyl auta spalinowego czy to z wypozyczalni czy to od rodziny, jezdzi tylko BEV, czy to w trasy czy na codzien (jego pitstopy na trasie 500km dziennie to 2x15min czyli mysle ze w tym czasie mozna sie czyms zajac, jakas kawa czy kanapka czy przejrzeniem maili)

2. Zamiast jezdzic 180km/h (nieprzepisowo bardzo) jezdzi przepisowo (120-130 km/h czyli jak 90% ludzi w PL na autostradach) - z pozytkiem dla bezpieczenstwa swojego, jego rodziny i przede wszystkim innych uczestnikow ruchu drogowego

3. Nie rozumiem tylko tej oszczednosci 200k PLN - wielokrotnie tu pisal, ze w trasie sie jedzie BEV max 120-130km/h wiec wystarczy nawet 100KM, w miescie limit 50km/h wiec wystarczy 100KM - wiec po co AMG jak mozna bylo kupic slabszego ICE i te trasy nadal 180 km/h smigac tak jak sie lubi.

Dla oszczednosci na benzynie w przypadku auta za pol banki? Utrata wartosci jest przeciez 5x wieksza 😉

No nijak sie nie kalkuluje, tyle razy bylo tu o to bicie piany, zadnych innych zalet elektryki podobno nie maja, wiec czemu nie 1 BEV a druga hybryda, 1 BEV a drugi diesel etc. Czemu 2 elektryki? W imie 500 PLN miesiecznie oszczednosci na paliwie ale w nagrode znaczek AMG na klapie? 😉

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jedną z zalet auta elektrycznego jest tańsza eksploatacja, w tym koszty ładowania vs paliwa.  Czas poświęcony na ładowanie w trasie jest straconym czasem dla osób, dla których ta zaleta nie ma znaczenia. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Samochód elektryczny jest lepszy od spalinowego pod każdym względem poza czasem ładowania. Odpadają czynności serwisowe w rodzaju wymiany płynów i filtrów. Są znacznie mniejsze straty mocy, ponieważ nie potrzeba wału napędowego i skrzyni rozdzielczej przy napędzie na cztery koła. Załatwia to elektronika. Nie trzeba skomplikowanych części układu rozrządu i głowicy. Odzysk energii przy hamowaniu załatwia odwrócone działanie samego silnika i obecność dużej baterii. Bez skomplikowanego sterowania alternatorem i akumulatorem. Nie trzeba importować takiej ilości ropy naftowej, ani dowozić paliwa regularnie na stację ciężarówkami, które też spalają paliwo. Jeśli technologia pozwoli funkcjonować gospodarce w oparciu o elektromobilność i z czasem pojawią się tanie regenerowane akumulatory albo ich zamienniki to samochód spalinowy będzie kompletnym skansenem jak lokomotywa parowa 🙂

  • Dziękuję 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Korzystajac z podłej pogody porobiłem trochę testów wczoraj i dziś na swojej standardowej trasie. Poniżej:

1. Około 40 km przejazd krajówkami który pokazał zużycie 20.7 kWh/100

2’. Dołożone do tego 160km autostrady ze znikomym ruchem, tempomat całą trasę na 130km/h, praktycznie zero zwolnień i przyspieszeń, temperatura około 5-6 stopni, bardzo silny wiatr i opady przy zjeździe z autostrady poskutkowało zużyciem 30kwh/100 (trasa robiona wczoraj wieczorem)

3. tempomat ustawiony na 140km/h ale ruch większy więc czasami trzeba było zwolnić, ale patrząc po średniej było tego stosunkowo niewiele. Duża wichura i opady, temperatura 1-3 stopnie (trasa robiona dzisiaj po południu) i zużycie z przejazdu tylko autostradą na odcinku 150km to 36kwh/100

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.