Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Zmienil sie sposob w jaki korzystamy z aut to i zmienil sie interfejs, sugerowanie, ze jest to spowodowane oszczednoscia 20$ na przyciskach jest narazaniem sie na smiesznosc.

 

Znajdź mi dostawce który za 20 dolcow wykona kilka paneli z przyciskami plus ze 2 manetki także z przyciskami za 20 dolcow i to dobrej jakości. To jest kilkaset dolarow na każdym aucie a mówimy o produktach sprzedawanych w milionach. 20 dolcow to kosztuje ekran u chińczyka. Z ta mnogości funkcji w aucie to prawda ale na codzień ile z nich używasz? Radio, spotify, nawigacja, klima, wycieraczki, kierunkowskazy i zmiana kierunku jazdy. Ewentualnie włączanie wyłączanie asystentów. W bmw akurat wszystkomto zrobisz praktycznie z zamknietymi oczami nie odrywając wzroku od drogi i artykuł ma racje. Tak przyciski są lepsze bo je wymacasz, wyczujesz i klikniesz cały czas patrząc na drogę.


@rkmi09 na razie słabo to wyglada jeśli chodzi o są,obchód jako magazyn energii. Na dzień dzisiejszy nie ma takiego auta który byłby w stanie zasilić dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Znajdź mi dostawce który za 20 dolcow wykona kilka paneli z przyciskami plus ze 2 manetki także z przyciskami za 20 dolcow i to dobrej jakości.

Chinskie fabryki robia te panele w milionach sztuk w cenach hurtowych liczonych w centach, nie dolarach, tym bardziej ze te same panele/przyciski przewijaja sie w kilku segmentach danej marki (czy wrecz grupy!) i sa wykorzystywane nierzadko w nowych generacjach.

Manetki sa we wszystkich autach, mowimy o zamianie GUI z plastikowych przyciskow na dotykowy tablet.


I tablet ktory ma moc obliczeniowa zeby uciagnac gry, FSD, plynna nawigacje, Netflix w HD etc etc kosztuje DUZO wiecej niz 15 przyciskow na desce rozdzielczej :duh:

W najnowszych Teslach sa Ryzeny z moca obliczeniowa PS5, o czym my w ogole mowimy.

Wejdz na allegro i zobacz ile kosztuje oldskulowa miniwieza Panasonica napakowana fantazyjnymi przyciskami - za 100$ masz komplet. Za cala wieze - aktywne kolumny, jednostke sterujaca etc :roll:

A pozniej wejdz w dzial najnowszych Ipadow czy Iphonow i sprawdz ile kosztuje elektronika najnowszej generacji - to jest przebitka x5 czy x10.

 

Z ta mnogości funkcji w aucie to prawda ale na codzień ile z nich używasz? Radio, spotify, nawigacja,

Tyle wystarcza by duzy, dotykowy ekran byl 5x wygodniejszy od tego co bylo 10 lat temu, Kowalski korzysta czesciej z radia, nawigacji czy Spotify niz z kasowania licznika km czy sciemniania ekranu.


Klimatyzacja dla przykladu?

Kto sie tym w ogole bawi na codzien, mam nastawione 21C i nie ruszalem tego od roku czasu :roll:


Edit.

Fizyczny przycisk obiegu zamknietego klimy by mi sie przydal, czasem jak czlowiek trafi na jakiegos janusza w ICE z wycietym DPFem ktory dodatkowo jezdzi na oleju po frytkach to jest lekka panika w GUI :norty:

I knob do glosnosci, najlepiej taki jak w G20, ten suwak w menu to rzeczywiscie gow**

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Poczekaj. Czy ty porównujesz używany zajeżdżony kilkunastoletni sprzęt do nowego? To może sprawdź po ile chodzą kilkunastoletnie telefony, komputery i wtedy pogadamy?


Zdjecia z wypadku niewiele mówią bo to mogła straż dach odciąć zeby wydostać pasażerów. Może być tez problem ładowania ogromnego szkła na dachu które przy byle puknięciu kruszy się w drobny mak ale nie wyglada to zaciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

tu link do arta chyba z tego samego wypadku: https://www.euronews.com/next/2022/08/16/bmw-test-car-involved-in-crash-that-killed-1-and-injured-9-wasnt-self-driving-says-automak

 

A 33-year-old woman was killed and nine other people, including the 43-year-old driver of the BMW and his 18-month-old passenger, were seriously injured.


After brushing an oncoming Citroen, the BMW hit a Mercedes-Benz van head-on, resulting in the death of its passenger.

 

Ci z BMW i tak mieli wiecej szczescia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im auto się bardziej poskłada, tym więcej energii wytraci i mniej zostanie dla pasażerów. Dlatego nie buduje się pancernych samochodów, tylko dodaje się strefy kontrolowanego zgniotu.


Tymczasem w Szwecji:

https://portalkomunalny.pl/rekordowe-ceny-pradu-spowodowaly-uruchomienie-rezerwowej-elektrowni-na-olej-opalowy-w-szwecji-525873/

"Podczas bezwietrznych i mroźnych tygodni, cena za kilowatogodzinę może osiągnąć nawet 11-12 koron – zauważył ekspert."


5 pln za kwh - czyli tania jazda elektrykiem przestaje być tania - przy 15 kwh/100km to daje 75 pln/100km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@rkmi09 na razie słabo to wyglada jeśli chodzi o są,obchód jako magazyn energii. Na dzień dzisiejszy nie ma takiego auta który byłby w stanie zasilić dom.



Zdaje się, że KIA EV6 i Hyundai Ioniq 5 mają: Technologia V2X umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) i pojazdów (V2V) mocą do 3.6 kW

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy moc jest wystarczajaca zeby zasilic caly dom, czy zeby tylko zagrzac wode w czajniku elektrycznym?

 

W razie awarii zasilania albo blackoutu można się ratować ale całego domu nie pociągnie. Temat rozwojowy.., podobnie jak to:


https://autogaleria.pl/bmw-m-ev-cztery-silniki

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Popalisz elektronikę nic więcej. Blackout jest nieprzewidywalny i Jak wystąpi w momencie dużego obciążenia np chodzi pralka, lodówki zamrażarki klima czy tez inne urządzenia może być nieciekawie. Co do 4 silników to żadna nowość. Najszybszy elektryk na świecie rimac nevera ma ich 4, notabene firma przynależy do Porsche czyli VAG.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popalisz elektronikę nic więcej. Blackout jest nieprzewidywalny i Jak wystąpi w momencie dużego obciążenia np chodzi pralka, lodówki zamrażarki klima czy tez inne urządzenia może być nieciekawie. Co do 4 silników to żadna nowość. Najszybszy elektryk na świecie rimac nevera ma ich 4, notabene firma przynależy do Porsche czyli VAG.

 

Ale podpinasz auto dopiero jak będzie brak prądu. Mam przygotowaną instalację w domu pod zewnętrzne źródło (czekam na agregat) ale moje i4 nie ma opcji V2H(ma tylko gniazdko 12V w bagażniku a to starczy tylko na latarkę) :( , chyba że bmw coś jeszcze wykombinuje i da to się zrobić przez aktualizacje (tak jak w VW).

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Mam przygotowaną instalację w domu pod zewnętrzne źródło (czekam na agregat)

 

Jaki agregat zamowiles/jakie parametry? Ja wlasnie tez zastanawiam sie nad zakupem przed zima tak na wszelki wypadek. Jeszcze pytanie w jaki sposob przygotowales instalacje pod ten agregat? gdzie pojdzie agregat? Ja bym go chyba postawil pod PV (chyba go nie gwizdna? :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do samego meritum artykulu/testu - redaktorzy chyba mentalnie zyja w latach 90-tych niestety.

Wspolczesne auta sa tak naszpikowane elektronika i funkcjami/opcjami dodatkowymi, ze bez duzego ekranu sie po prostu nie da wygodnie obslugiwac auta.

Fizyczne przyciski byly fajne jak byl jeden tryb jazdy i 10 ulubionych stacji radiowych i w sumie tyle.


Dzisiaj masz ksiazke serwisowa na duzym ekranie, 10 trybow jazdy w pelni indywidualizowanych, nastawy nadwozia, pneumatyki, ukladu kierowniczego, 100 ambientow, radia internetowe czy spotify, strony internetowe czy wrecz gry w samochodzie.

Nawigacja pokazuje gdzie sa korki, gdzie restauracja, gdzie ladowarki. Zamiast wozic instrukcje obslugi auta masz na ekranie graficznie HELP/FAQ co robic jak cos nie bangla jak trzeba.


Reset trip computera? Panie, w TM3 jest licznik od odstatniego startu, licznik od ostatniego ladowania, licznik calkowity - gdzie to pomiescic na 128x128 monochromie jak VW kiedys probowal? Nie dziekuje.

Ogrzewanie siedzen? W TM3 jest tryb auto, jak jest zimno to komp je sam wlacza/wylacza, nawet klikac/gadac nie trzeba jak komus sie nie chce 2-3 klikow wykonac.


Przepraszam bardzo, ja nie ustawiam na codzien licznika trasy czy nie sciemniam ekranu za to korzystanie z duzego ekranu w nawigacji czy spotify wykorzystuje CODZIENNIE.


Zmienil sie sposob w jaki korzystamy z aut to i zmienil sie interfejs, sugerowanie, ze jest to spowodowane oszczednoscia 20$ na przyciskach jest narazaniem sie na smiesznosc.

Kurde, ja nadal robie ręczny reset tripu, bo tryby automatyczne nigdy nie przewidują wszystkiego, np. tygodniowego wyjazdu w Alpy, gdzie chce zmierzyć ile zrobiłem. Albo ile zrobiła osoba biorąca ode mnie V-klasę, a nie wiem ile tras/odpaleń zrobi.

Ogrzewanie siedzien gdyby bylo w moim aucie automatyczne, byłaby to pierwsza opcja, którą bym deaktywował. Przecież to nie ma żadnego sensu, jeśli moja żona chce ogrzewanie siedzie jak temperatura spadnie poniżej 20, a ja jak spadnie poniżej -10, jednocześnie nie siedzimy w tych samych miejscach w samochodzie i są pasażerowie inni jeszcze.

Tryby jazdy w samochodach współczesnych, to najbardziej wkurzająca rzecz. 2.0 diesel, 15KM, 20sek do 100 i tryb sport. PO CO? Nienawidzę tych trybów.

Z książki serwisowej na dużym ekranie nie można korzystać podczas jazdy, znalezienie czegoś tam nigdy mi nie pomogło, bzdura straszna.

Mając do wyboru samochód z fizycznymi przyciskami klimatyzacji bez nawigacji, a taki z nawigacją bez przycisków, 100% wybrałbym ten pierwszy, jako wygodniejszy, praktyczniejszy, dający mi to czego potrzebuję. Przecież nawigacji w samochodzie się nie używa, od tego jest telefon i tak jest w każdym aucie, jeśli nie używa map googla online. I ostatecznie i tak android auto jest rozwiązaniem ostatecznym, bo technologia w samochodach jest zawsze 10 lat do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam przygotowaną instalację w domu pod zewnętrzne źródło (czekam na agregat)

 

Jaki agregat zamowiles/jakie parametry? Ja wlasnie tez zastanawiam sie nad zakupem przed zima tak na wszelki wypadek. Jeszcze pytanie w jaki sposob przygotowales instalacje pod ten agregat? gdzie pojdzie agregat? Ja bym go chyba postawil pod PV (chyba go nie gwizdna? :D )

 

Słonik40, zmówiłem agregat Hondy EAT7000, potrzebowałem trójfazowy o mocy min. 7kW bo w domu mam wszystko na prąd. Co do instalacji to mój elektryk coś mi instalował w skrzynce (muszę zapytać) i na etapie budowy założyłem dodatkową instalacje specjalnie do agregatu albo baterii zewnętrznej w przyszłości.


A tu ciekawy test odnośnie ekranów dotykowych:


https://moto.pl/MotoPL/7,88389,28803473,fizyczny-przycisk-kontra-ekran-dotykowy-to-porownanie-nie-zostawia.html

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Kurde, ja nadal robie ręczny reset tripu, bo tryby automatyczne nigdy nie przewidują wszystkiego, np. tygodniowego wyjazdu w Alpy, gdzie chce zmierzyć ile zrobiłem. Albo ile zrobiła osoba biorąca ode mnie V-klasę, a nie wiem ile tras/odpaleń zrobi.

Z ciekawosci sprawdzilem - w TM3 sa 4szt - od ostatniego odpalenia auta(aut), od ostatniego ladowania(aut), trip(manualny) i calkowity(aut) - ciezko by to bylo zrobic imho na przyciskach, na jednym ekranie jest to uber wygodne i czytelne.

 

Ogrzewanie siedzien gdyby bylo w moim aucie automatyczne, byłaby to pierwsza opcja, którą bym deaktywował. Przecież to nie ma żadnego sensu, jeśli moja żona chce ogrzewanie siedzie jak temperatura spadnie poniżej 20, a ja jak spadnie poniżej -10, jednocześnie nie siedzimy w tych samych miejscach w samochodzie i są pasażerowie inni jeszcze.

Imho dziala dokladnie tak jak powinno :cool2: Jest osobno konfigurowane dla kierowcy i pasazera, a auto ustawia sie samo pod kierowce/profil wiec zawsze masz tak jak lubisz.

Ale jezeli nie lubisz auto - nie ma problemu, wrzucasz ikonki do "quick menu" i masz zawsze dostepne na wierzchu na ekranie po jednym kliku zupelnie jak przycisk fizyczny.

 

Tryby jazdy w samochodach współczesnych, to najbardziej wkurzająca rzecz. 2.0 diesel, 15KM, 20sek do 100 i tryb sport. PO CO? Nienawidzę tych trybów.

Zgadzam sie w 100% procentach. Ale wiadomo - sa rozne auta i niektore "daily" potrafia tez miec "sportowa zajawke" i wtedy sie przydaja te tryby.

BMW w ogole strzela (badz strzelalo, nie wiem jak w serii G) sobie w kolano bo tych trybow nie zapamietuje :duh:

Ja lubie sport, zawsze jezdze w sport ale moje obie BMW w serii F wiedzialy ode mnie lepiej i zawsze startowaly od komfortu. IT soft level expert :cool2:

 

Z książki serwisowej na dużym ekranie nie można korzystać podczas jazdy, znalezienie czegoś tam nigdy mi nie pomogło, bzdura straszna.

Ksiazka serwisowa, historia serwisow etc etc - to czy dziala podczas jazdy czy nie nie ma nic wspolnego z przydatnosci - wywala jakis blad, mozesz sie zatrzymac w trasie i wszystko sprawdzic w GUI.

 

Mając do wyboru samochód z fizycznymi przyciskami klimatyzacji bez nawigacji, a taki z nawigacją bez przycisków, 100% wybrałbym ten pierwszy, jako wygodniejszy, praktyczniejszy, dający mi to czego potrzebuję.

1. Nie miales w takim wypadku auta z dobra fabryczna nawigacja (po tym co widzialem w V klasie czy e-Golfie tez mi rece opadly, w BMW sa calkiem nienajgorsze na tle konkurencji)

2. Wiekszosc producentow/klientow niestety sie z Toba nie zgadza, historia zupelnie identyczna co w smartphonach vs male ekraniki/fizyczna klawiatura w telefonach

 

Przecież nawigacji w samochodzie się nie używa, od tego jest telefon i tak jest w każdym aucie, jeśli nie używa map googla online. I ostatecznie i tak android auto jest rozwiązaniem ostatecznym, bo technologia w samochodach jest zawsze 10 lat do tyłu.

Ja odkad mam TM3 przestalem uzywac w 99% nawigacji w telefonie. Android Auto jest super ale tylko wtedy jezeli jest w 100% zintegrowany w GUI auta - cos ala Polestar, te nakladki na system danego samochodu to tragikomedia - zacina sie, przerywa polaczenie, nie jest w pelni zintegrowane z headup - zawsze cos nie tak.


Ja nie jestem przeciwnikiem fizycznych przyciskow, wrecz przeciwnie, kiedys je bardzo lubilem (jak byly dobrze poukladane na desce) ale wspolczesnymi autami (daily) wygodniej sie po prostu jezdzi z duzym tabletem na codzien.

Nie dodaje im to splendoru premium bo wygladaja "biednie" jak sa powylaczane ale podczas jazdy sa po prostu wygodne - :cool2:

 

Im auto się bardziej poskłada, tym więcej energii wytraci i mniej zostanie dla pasażerów. Dlatego nie buduje się pancernych samochodów, tylko dodaje się strefy kontrolowanego zgniotu.

Oczywiscie, rozumiem teorie :cool2:

Tylko czy to na pewno sa strefy "kontrolowanego" zgniotu jezeli pasazerowie nie sa w stanie wyjsc z samochodu sami a musza czekac na strazakow z narzedziami hydraulicznymi?

Nie chcialbym byc uwieziony w aucie po wypadku - dym czy delikatny pozar i przez kilka ostatnich minut swojego zycia obserwujesz jak Ty i Twoja rodzina sie dusza badz pala zywcem :roll:


bmw-ix-accident.jpeg

 

Tymczasem w Szwecji:

https://portalkomunalny.pl/rekordowe-ceny-pradu-spowodowaly-uruchomienie-rezerwowej-elektrowni-na-olej-opalowy-w-szwecji-525873/

"Podczas bezwietrznych i mroźnych tygodni, cena za kilowatogodzinę może osiągnąć nawet 11-12 koron – zauważył ekspert."

5 pln za kwh - czyli tania jazda elektrykiem przestaje być tania - przy 15 kwh/100km to daje 75 pln/100km.

Fundamentalne niezrozumienie tematu.

1. Energia w Szwecji czy Norwegii ma cene dynamiczna/gieldowa - rano moze kosztowac 1 PLN, po poludniu 10 PLN a w weekend 2 grosze. W artykule jest przywolana teoretyczna, maksymalna cena ergo --> clickbait

2. "Moze osiagnac" to dzis wrozenie z fusow, poki co ludzie w PL laduja sie po 30-40gr w G12 czy za darmo z fotowoltaiki.

3. Jezeli srednie ceny energii beda w okolicach 10 PLN to ladowanie elektryka bedzie najmniejszym problemem Kowalskiego bo gospodarka doslownie stanie badz bedziemy mieli hiperinflacje.

I sceny rodem z "The Purge" czy "Mad Maxa" :norty:

Myslisz, ze benzyna rosnie na stacji benzynowej? Wiesz ile energii elektrycznej jest potrzebne do wydobycia ropy, jej rafinacji a pozniej transportu na stacje benzynowe?

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wiesz ile energii elektrycznej jest potrzebne do wydobycia ropy, jej rafinacji a pozniej transportu na stacje benzynowe?

 

A ty wiesz ze wszystkie te oil rigi i statki sa samowystarczalne w prąd i Maja go ze spalania ropy? :D armagedon już się robi w Europie jesli chodzi o ceny prądu https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/dont-pay-campaign-energy-bills-b2140993.html z ropy wyprodukujesz prąd, z prądu ropy nie.


Rozdmuchujesz temat dzwona Ix. Na drodze spotkały się na czołówkę 2 duże auta. Prędkość zapewne niemała, praktycznie zero hamowania. Jest jeden trup w vanie. Czego ty zes się spodziewał, ze będzie wyglądał jak po wyjeździe z salonu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
@rkmi09 rozkminiam temat z moim elektrykiem\podzwonilem tez po sklepach i co do tej hondy ktora ty zamowiles to elektryk mi napomknal ze nie bardzo sie nadaje poniewaz nie ma stabilizacji napiecia. Jak sobie radzisz z tym tematem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.