Skocz do zawartości

Jaki olej 5w30 cz 5w40


Marzec39

Rekomendowane odpowiedzi

Witam od dawna zastanawia mnie temat oleju, który lepszy 5w30 czy 5w40. Jedni zachwalaja w30 drudzy w40 wiadomo że na w40 cięższy rozruch będzie zima znowu lepsze smarowanie latem i nieznaczne większe spalone ale pomijając fakty bo zbliża mi się wymiana w 2.0d M47T2 przebieg ponad 300tys

Marzec39




Posty: 347

Dołączenie: 01 Sie 2014 09:02

Moje BMW: E60 2.0 163

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też miałem taki dylemat i postawiłem na w30 może z tego względu że często jeżdżę na krótkich dystansach i częściej auto musi się nagrzewac i startować. W40 wybrałbym gdybym jeździł na długich dystansach. Nie wiem czy moje rozumowanie jest poprawne ale tak mam i tyle. Co do oleju wybrałem valvoline i auto o wiele wiele ciszej chodzi (wcześniej Castrol)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zacytuję ciekawy fragment ze strony Castrol.




Podsumowując. Który olej będzie lepszy? To wiedzą tylko pracownicy laboratoriów, w których prowadzi się bardzo zaawansowane badania olejów. Pamiętamy też, że nie każdy olej sprawdzi się w każdym silniku. I tu jest pies pogrzebany.


Świat olejów nie jest czarno-biały. Olej zawsze musi być dobrany do wymagań producenta silnika i sposoby eksploatacji auta.


Myślę, że ciągnące się latami, internetowe dyskusje o wyższości jednych olejów nad drugimi są trochę stratą czasu. Żeby pozwolić sobie na żonglowanie olejami w silniku, trzeba mieć już sporą wiedzę. Najlepszym przykładem niech będzie coś, co przeczytałem na forum pewnej japońskiej marki. Otóż, kilku użytkowników pochwaliło się stosowaniem olejów o wysokiej lepkości. Problem jest taki, że do tych silników wymagane są oleje o niskiej lepkości. Wynika to z konstrukcji tych silników.


Stosowany przez nich olej, skąd inąd, bardzo wysokiej jakości, nie sprawdzi się. Po pierwsze, będzie wolniej przepływał przez węzły tarcia, a to spowoduje gorsze odprowadzanie z nich ciepła. Po drugie, to może być nawet ważniejsze, jeśli zastosujemy olej o zbyt dużej lepkości to będzie on narażony na przegrzanie.


Dlaczego? Lepkość charakteryzuje tarcie wewnętrzne płynu. Jeśli płyn o dużej lepkości będzie poddawany ścinaniu, to co powstanie? Otóż to! Powstanie ciepło. Olej będzie się szybciej utleniał. A tego nie lubimy w węzłach tarcia. Pomijam utrudnioną pompowalność oleju. Nie kombinujcie z olejami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dobrze powiedziane, że świat olejów nie jest czarno biały. Tak samo tolerancja wg normy to też może mieć rozbieżność. Warto poobserwować temperaturę oleju. Czyli jeżeli jeździsz na krótkich dystansach bardzo delikatnie to 5w30 jest ok. Ale jak lubisz pociągnąć obroty do czerwonego pola to 5w40 będzie lepszy.

Im mniejsza lepkość tym mniejsza odporność na zużycie termiczne oleju i jednocześnie mniejsze opory w silniku. W nowych autach gdzie stosuje się oleje 0w20 temp oleju teoretycznie nie przekracza 80stopni C. Jednak przekroczenie tej temp powoduje, że taki 0w20 traci swoje wymagane właściwości smarne. Ale mało pali na stanowisku badawczym. Już chcą wprowadzić oleje o jeszcze niższej lepkości.

Czy każdy jeździ na takich samych oponach na jakich auto wyjechało z fabryki?

Ja do moich wszystkich silników leję 5w50 Valvo vr1. I działają i mają się dobrze. Wg normy przedrostek 5w będzie tak samo smarował w 5w30 jak i 5w40 i 5w50. Jednocześnie mając najwyższą odporność na utratę lepkości w wysokiej temperaturze. I nie przejmuję się lecąc w upale 30 stopni na autostradzie 180 na tempomacie, że temperatura oleju przekroczy temperaturę krytyczną.

A i zmieniam co 10tyś max olej. To, że ktoś chciałby, żeby olej wytrzymał 30 tyś od wymiany do wymiany nie oznacza, ze tyle wytrzyma.

Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Lepkość powinna być przede wszystkim dopasowana do konstrukcji danego silnika. Dalej liczą się szeroko pojęte warunki eksploatacji. Często norma dopuszcza kilka lepkości i wtedy należy zastanowić się na czym nam zależy. Ale żeby nie było tak prosto to oleje silnikowe potrafią różnić się od siebie tak znacznie, że to nie klasa lepkości musi być wyznacznikiem przy wyborze oleju tylko całokształt tego co olej oferuje. Bo nie jest tak jak Kolega pisze , ze jak jest 5w to nie ważne czy 30 czy 40 a może 50. Pierwsza liczba określa nam przedział w jakim znajduje się lepkość oleju w temperaturze 40 stopni. Natomiast jeśli chodzi o temperaturę płynięcia, CCS, pompowalnośc w naprawdę niskich temperaturach to 2 oleje mające 5w mogą się od siebie różnić diametralnie. Oleje na dobrych PAO-syntetycznych bazach będą zachowywały bardzo dobre parametry w niskich temperaturach oraz odpowiednia odporność w wysokich temperaturach. Nie chce Koledze burzyć jego wizji ale wybór nie najwyższej jakości oleju o lepkości 5w50 wcale nie musi być taki dobry i w wielu przypadkach właśnie nie jest. Jeśli producent zaleca 5w30 cz 5w40 to lanie 5w50 ma bardzo wątpliwy sens tym bardziej, ze produkt nie jest najwyższych lotów. Korzyść z wyższej lepkości przy wyższej temperaturze oleju jest niewątpliwa tylko czy ta wyższa lepkość jest naprawdę potrzebna? Owszem margines bezpieczeństwa jeśli chodzi o spadek lepkości jest większy ale z drugiej strony nie tylko grubość filmu olejowego się liczy ale przede wszystkim jego jakość a w przypadku Valvolina VR1 zastosowane oleje bazowe nie są najwyższej jakości i taki olej podczas mocnego upalania może dużo szybciej stracić swoje właściwości niż oleje o niższych lepkościach ale na lepszych bazach. Poza tym tego typu oleje 5w50 mają tendencje do znacznego gubienia lepkości i po kilku tysiącach mamy w silniku de facto zmęczony mineralny olej 5w40. Inny aspekt, na który chciałbym zwrócić uwagę to fakt iż oleje o wyższych lepkościach stawiają wyższe opory (zwłaszcza jak silnik projektowany jest pod niższą lepkość) przez co krążą w silniku wolniej tym samym gorzej odprowadzając ciepło i grzejąc się do dużo wyższych temperatur. I jak olej złapie podczas szybkiej jazdy na 5w50 temperaturę 120 stopni zamiast 110 stopni na 5w30 cz 5w40 to korzyści z tej wyższej lepkości są wątpliwe bo może okazać się, ze będzie ona nie dużo wyższa (jeśli w ogóle).

Kolejny aspekty to ochrona silnika przez olej. Zdecydowana większość zużycia silnika następuje w czasie tzw. zimnych startów i podczas jazdy na niedogrzanym silniku. I tu generalnie i w uproszczeniu im wyższa lepkość tym gorzej. Chronimy wiec (teoretycznie) lepiej silnik w wysokich temperaturach, w których procentowe zużywanie się silnika jest stosunkowo niewielkie kosztem gorszego zabezpieczania silnika w warunkach, w których zużywa się on zdecydowanie najbardziej.

Nie twierdze, że niższa lepkość jest lepsza ale należy się zastanowić czy na pewno wlewanie oleju o wyższej lepkości niż rekomenduje producent ma sens w naszym przypadku bo często widzę przypadki, gdzie sensu to nie ma. I przede wszystkim wybierać lepsze produkty bo np. wśród olejów 5w50 też są takie, które mają super właściwości w niskich temperaturach wynikające z zastosowania baz syntetycznych bardzo wysokiej jakości i wtedy taki olej ma o wiele większy sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ja ostatnio wlałem do swojego X3 F25, 28i, silnik N20 oryginalny olej BMW 0W30. Taki był lany w USA już 4 razy, mój jest 5 raz. W wykazie olejów jako preferowany dla tego silnika podają 0W20, 0W30 jest jakby kolejny. Zdecydowałem się na 0W30 (nie na 5W30 jaki leją w ASO) ponieważ jeżdżę najczęściej na krótkie dystansy (po mieście) - silnik nie zdąży się porządnie rozgrzać.

Piszecie o różnych olejach ale zawsze na początku z 5W - a co z olejami 0W? One są właśnie najlepsze na zimę i nierozgrzany silnik. Literka "W" po pierwszej cyfrze oznacza winter czyli właściwości oleju w warunkach zimowych. Druga cyfra to właściwości na wyższe temp. otoczenia (czyli letnie). Są też takie oleje jak 0W40 ale podobno ciężko dostępne takie spełniające wymagania BMW.

A co do 5W50 to z tego co wiem większość to półsyntetyk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.