Skocz do zawartości

tomek evo

Zarejestrowani
  • Postów

    25
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Informacje osobiste

  • Moje BMW
    nie BMW ale może kiedys

Osiągnięcia tomek evo

Praktykant

Praktykant (3/14)

0

Reputacja

  1. Ravenol VMP 5W30 to faktycznie bardzo dobry olej o doskonałych parametrach. Baza w większości to IV grupa czyli PAO. Mogę polecić jeszcze 2 inne oleje, które wprawdzie nie maja oficjalnie LL04 a tylko VW 504/507 ale świetnie w praktyce sprawdzają sie w dieslach BMW i to zarówno tych 2 jak i 3 litrowych : - Eurol Synthence FS 0W30 - Ravrnol VSW 0W30 oba też z przewagą baz grupy IV o bardzo wysokich parametrach. Na papierze trochę lepszy jest Ravenol w praktyce różnice się zacierają a Eurola jest dokładnie przebadany i ma bardzo stabilny skład, z czym niestety w przypadku produktów Ravenola różnie bywa (ale ewentualne zmiany w składzie nigdy nie powodują, ze olej jest zły). Wspomniana płukanka Oilema jest produktem wyróżniającym się zdecydowanie pośród innych płukanek ponieważ jest zrobiona w oparciu o technologię estrową i ma bardzo wysoki TBN - nie ma nic wspólnego z produktami na nafcie czy na rozpuszczalnikach. Działanie jest bardzo skuteczne (podobno ok 4 x skuteczniejsze od dobrej jakości tradycyjnej płukanki) a jednocześnie bardzo bezpieczne. Na Rynku pojawiła się również wersja long life tej płukanki, która dodaje się do oleju na co najmniej 1 tys km (można nawet na cały interwał) i wówczas czyszczeni jest jeszcze bardziej skuteczne i bezpieczne.
  2. Tak dal uściślenia to niższa tzw. lepkość zimowa nie oznacza z automatu, że olej jest bardziej "płynny" przy zimnych startach. Lepkość "zimowa" 0W, 5W itd określa jaki jest zakres lepkości danego oleju przy jego temperaturze 40 stopni. I tak to, że olej x o lepkości 0W40 w temperaturze 40 stopni ma niższą lepkość niż olej Y 5W40 nie oznacza, że będzie się on lepiej zachowywał podczas odpalania przy temperaturze otoczenia 0 stopni ani -20 stopni. Oczywiście ze względu na charakterystykę olejów najczęściej 0W40 będzie lepsze niż 5W40 czy 5W30 ale nie zawsze tak się dzieje. Parametrem lepiej oddającym jak olej zachowuje się przy tzw zimnych startach jest lepkość strukturalna CCS podawana zwykle w temperaturze -30 lub -35 stopni. Im niższa wartość CCS tym lepiej. Kolejny chyba równie istotny parametr to MRV - graniczna temperatura pompowalności. No i na koniec temperatura płynięcia. Bardzo ważna w kontekście tych parametrów jest zastosowana baza olejowa. Oleje bazujące na IV grupie (lub jeszcze bardziej na V) lub z dodatkiem (im większy tym lepiej) baz IV/V grupy mają "naturalne" bardzo dobre właściwości w niskich temperaturach. I często olej o lepkości 5W30, 5W40 lub nawet 5W50 na odpowiedniej bazie potrafi mieć lepsze parametry niskotemperaturowe niż przeciętne jakościowo 0W40. Przykłady? Repsol Carrera 5W50 rozkłada wiele olejów 0W. Tani Eurol Fluence 5W40 dzięki ok 30% zawartości PAO w niskich temperaturach ma parametry zbliżone do olejów 0W40 (lub nawet lepsze od niektórych) i lepsze od większości 5W30 opartych wyłącznie na bazach HC. Są oleje 5W30 czy 5W40 o parametrach w niskich temperaturach dużo lepszych niż większość olejów 0W.
  3. Penrite robi naprawdę bardzo dobre oleje. W większości nie są wybitne ale co do ich jakości nie można mieć zastrzeżeń. Sprzedaje oleje z 20 rożnych marek i mam też dobre informacje zwrotne i wiem, że Klienci sa z tych olejów bardzo zadowoleni. Faktycznie nie są to tanie oleje ale nie dla każdego kwestie finansowe są najważniejsze. Jak ktoś wydaje kilkaset złotych za wymianę oleju+ kompletu filtrów to często czy wyda 400 zł czy 450 zł czy nawet 500,00 zł nie ma dla niego jakiegoś większego znaczenia. Cena Penrie nie odbiega znacząco od cen innych mocnych konkurentów.
  4. Vavloline dość przyzwoite oleje ale są to oleje raczej takie standardowej jakości niczym szczególnym się nie wyróżniające. Po prostu nie ma się absolutnie czym podniecać ale za te pieniądze to nie jest zły wybór.
  5. Shell stosuje GTL oraz bazy HC a także z tego co wiem prawdopodobnie w ograniczonym stopniu sięgają po bazy PAO-syntetyczne. GTL to bardzo dobre bazy i w normalnym użytkowaniu sa zupełnie wystarczające tak samo zresztą jak dobre bazy HC. Jednak lepsze jest wrogiem dobrego a jednak oleje na bazach PAO czy PAO-estrowych sa po prostu pod wieloma względami lepsze choć zwykle też zauważalnie droższe dlatego, żę sam koszt oleju bazowego PAO jest dużo wyższy od baz HC (czy GTL) i nie mówimy tu o kilku czy kilkunastu procentach tylko czasem nawet kilkuset. Niektóre normy w praktyce wymuszają stosowanie lepszych baz i użycia większej ilości PAO. Ale jak nie trzeba to do standardowych eko-olejów producenci zazwyczaj nie pakują drogiego PAO.
  6. Ravenol VST 5W40 Eurol Fluence 5W40 to lepsze opcje od ww. Archoila zawsze można dodać, szczególnie do oleju z C3.
  7. Uważam osobiście, ze dobry. Jak nie masz ekologii to rozsądny full saps nie zaszkodzi a oleje w lepkosci 0W40 w większości są na dobrych bazach z dużą zawartością PAO. Podniesienie (delikatne) lepkosci w 100 stopniach w przypadku zmodyfikowanego silnika i jazdy z wykorzystaniem osiągów silnika jest jak najbardziej uzasadnione. OW40 zapewni też zwykle bardzo dobre parametry w niskich temperaturach wiec wg. mnie to dobry wybór.
  8. Co do filtrów to korzystnie w relacji cena jakość wypadają filtry UFI (komplet z węglowym , bez paliwa ok. 170,00 zł).
  9. Sporo tego jest : Amsoil, Eurol, Millers, Penrite , Ravenol ............
  10. Można spróbować dobrego 0W40 i ewentualnie dla lepszej akustyki dodać dobry modyfikator (ja polecam Archoila). Odnośnie tego silnika to w jednym przypadku przypasuje 0W40 a jeszcze innym inna lepkość. Myślę, że dużo zależy od konkretnego egzemplarza i konkretnego oleju a w warunkach zimnych startów w niskich temperaturach 2 różne olej o tej samej nominalnej lepkości mogą dawać zupełnie inne odczucia. I trzeba pamiętać, ze olej PAO-syntetyczny nie koniecznie musi dawać jakieś super wrażenia akustyczne a często wręcz przeciwnie.
  11. Trzymając się normy LL04 to powinien być zalany FST C3 jak dobrze kojarzę ale w sumie FST LL też może być i nawet może będzie lepszy, choć oba te oleje do "tych lepszych" zaliczyć nie sposób.
  12. Bardzo dobry i wzglednie tani olej to Meguin Super Leichtlauf 5w40, który jest na pełnej bazie syntetycznej a kosztuje dużo mniej od Amsoila.
  13. tomek evo

    Olej silnikowy SORT

    Trudno się z Kolegą nie zgodzić odnośni Valvolina.Ich oleje Racingowe sa Racingowe tylko z nazwy i do zastosowań profesjonalnych się kompletnie nie nadają. SORT to trochę zagadka ale ich sposób prezentacji produktu i sprzedaży jest dla mnie "wątpliwie uczciwy" a mylenie norm emisji spalin z klasyfikacją oleju w informacjach reklamowych zakrawa na kpinę. Być może są to odpowiednie oleje do zastosowań w sporcie.
  14. tomek evo

    Jaki olej 5w30 cz 5w40

    Lepkość powinna być przede wszystkim dopasowana do konstrukcji danego silnika. Dalej liczą się szeroko pojęte warunki eksploatacji. Często norma dopuszcza kilka lepkości i wtedy należy zastanowić się na czym nam zależy. Ale żeby nie było tak prosto to oleje silnikowe potrafią różnić się od siebie tak znacznie, że to nie klasa lepkości musi być wyznacznikiem przy wyborze oleju tylko całokształt tego co olej oferuje. Bo nie jest tak jak Kolega pisze , ze jak jest 5w to nie ważne czy 30 czy 40 a może 50. Pierwsza liczba określa nam przedział w jakim znajduje się lepkość oleju w temperaturze 40 stopni. Natomiast jeśli chodzi o temperaturę płynięcia, CCS, pompowalnośc w naprawdę niskich temperaturach to 2 oleje mające 5w mogą się od siebie różnić diametralnie. Oleje na dobrych PAO-syntetycznych bazach będą zachowywały bardzo dobre parametry w niskich temperaturach oraz odpowiednia odporność w wysokich temperaturach. Nie chce Koledze burzyć jego wizji ale wybór nie najwyższej jakości oleju o lepkości 5w50 wcale nie musi być taki dobry i w wielu przypadkach właśnie nie jest. Jeśli producent zaleca 5w30 cz 5w40 to lanie 5w50 ma bardzo wątpliwy sens tym bardziej, ze produkt nie jest najwyższych lotów. Korzyść z wyższej lepkości przy wyższej temperaturze oleju jest niewątpliwa tylko czy ta wyższa lepkość jest naprawdę potrzebna? Owszem margines bezpieczeństwa jeśli chodzi o spadek lepkości jest większy ale z drugiej strony nie tylko grubość filmu olejowego się liczy ale przede wszystkim jego jakość a w przypadku Valvolina VR1 zastosowane oleje bazowe nie są najwyższej jakości i taki olej podczas mocnego upalania może dużo szybciej stracić swoje właściwości niż oleje o niższych lepkościach ale na lepszych bazach. Poza tym tego typu oleje 5w50 mają tendencje do znacznego gubienia lepkości i po kilku tysiącach mamy w silniku de facto zmęczony mineralny olej 5w40. Inny aspekt, na który chciałbym zwrócić uwagę to fakt iż oleje o wyższych lepkościach stawiają wyższe opory (zwłaszcza jak silnik projektowany jest pod niższą lepkość) przez co krążą w silniku wolniej tym samym gorzej odprowadzając ciepło i grzejąc się do dużo wyższych temperatur. I jak olej złapie podczas szybkiej jazdy na 5w50 temperaturę 120 stopni zamiast 110 stopni na 5w30 cz 5w40 to korzyści z tej wyższej lepkości są wątpliwe bo może okazać się, ze będzie ona nie dużo wyższa (jeśli w ogóle). Kolejny aspekty to ochrona silnika przez olej. Zdecydowana większość zużycia silnika następuje w czasie tzw. zimnych startów i podczas jazdy na niedogrzanym silniku. I tu generalnie i w uproszczeniu im wyższa lepkość tym gorzej. Chronimy wiec (teoretycznie) lepiej silnik w wysokich temperaturach, w których procentowe zużywanie się silnika jest stosunkowo niewielkie kosztem gorszego zabezpieczania silnika w warunkach, w których zużywa się on zdecydowanie najbardziej. Nie twierdze, że niższa lepkość jest lepsza ale należy się zastanowić czy na pewno wlewanie oleju o wyższej lepkości niż rekomenduje producent ma sens w naszym przypadku bo często widzę przypadki, gdzie sensu to nie ma. I przede wszystkim wybierać lepsze produkty bo np. wśród olejów 5w50 też są takie, które mają super właściwości w niskich temperaturach wynikające z zastosowania baz syntetycznych bardzo wysokiej jakości i wtedy taki olej ma o wiele większy sens.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.