Skocz do zawartości

E90 - Spalanie rzeczywiste vs wg komputera, spostrzeżenia


adobry

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w zwyczaju notować zakupione paliwo i w exel przeliczać na średnie zużycie. I tu niespodzianka, wyliczane w ten sposób średnie spalanie jest większe niż to wyświetlane na komputerze samochodowym. Choć czasami jest podobnie. I tu ciekawe spostrzeżenie, jeśli założyć że litr to 0.95 litra :evil: to jest OK. Czyli albo wyjątkowo tanie paliwo w sieci A.... nie jest za tanie, albo nie wiem jak działa liczenie średniej w komputerze autka. Dla dociekliwych: robię to w exel bo na tej podstawie można wyczuć że coś się zaczyna składać i można przed zgonem wymienić.

 

w mojej np komputer zawyża o jakieś o,4 l/100 sprawdzane kilka razy w następujący sposób: tankowanie do pełna, reset spalania w komputerze i licznika odległości po wyjechaniu całego baku znowu tankowanie do pełna dzielimy zatankowane litry przez setki kilometrów i porównujemy z komputerem auto bez chipa, jako ciekawostkę w moim poprzednim samochodzie Skoda Octavia 2.0TDI z chipem na 170km komputer pokazywał dokładnie tyle ile wychodziło z dzielenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 242
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

U mnie np. delikatnie zawyża (jakieś 5-7%)

 

jak ktoś napisał wczesniej jest możliwość ustawienia wskaznika korekty, jeżeli ktoś chce idealnie wyskalować.

 

Pomiar na zasadzie lanie do pełna jazda i znów lanie do pełna też jest obarczony błędem ponieważ nie każdy dystrybutor odbija w tym samym momencie. Raz wleje się litr więcej raz litr mniej. A to już 4% różnicy przy 60 litrowym baku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar jest ok, wystarczy tankować zawsze - a przynajmniej przez jakis czas na potrzeby testu - na jednym dysstrybutorze. Możliwość korekty niby jest, ale jak fabrycznie jest na maxa, to nic już nie skorygujesz. Tak jest u mnie.

Ogólnie to nie jest to problem życia, ale skoro temat poruszono, fajnie byłoby te nędzne wskazania wyprowadzić na prostą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar jest ok, wystarczy tankować zawsze - a przynajmniej przez jakis czas na potrzeby testu - na jednym dysstrybutorze. Możliwość korekty niby jest, ale jak fabrycznie jest na maxa, to nic już nie skorygujesz. Tak jest u mnie.

Ogólnie to nie jest to problem życia, ale skoro temat poruszono, fajnie byłoby te nędzne wskazania wyprowadzić na prostą.

 

wystarczy że trochę inaczej włożysz końcówkę albo że danego dnia inaczej pieni się paliwo, nigdy to nie będzie apteka.

4% błędu przy spalaniu 8 litrów to 0,3l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, ale nam nie chodzi o aptekę, przykładowo raz zalejesz 60 ltr, drugi raz 61, trzeci 62. Nie ma się to nijak do przekłamywania na poziomie 1,5 ltr.

Chyba nikt w tym temacie już nic nie wniesie, trzeba pogadać z Rogerem :8) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, troche logiki i eksperymentów nie zaszkodzi...

 

Odnośnie spalania na postoju

Proponuje zresetować licznik i odpalić samochód, zaobserwujecie, że spalanie dochodzi do 39l/100km, wiecej komputer nie przewiduje

 

i jest to logiczne, ponieważ średnia spalania L/100km jest brana przez BC (jak pisałem w 1 poście) z 2 składowych, czyli przepływu paliwa i pokonanego dystansu

jeżeli stoisz 1h z zapalonym silnikiem, to oczywiste jest ze komputer zawyży spalanie bo w tym momencie przy zużyciu np 4l paliwa pokonałeś dystans 0km, wiec wg. takiego obliczenia, ze wzoru (również z pierwszego mojego postu) wyjdzie zawyżony wynik spalania na 100km.

 

Zwróćcie uwagę i obliczcie sobie ile czasu na przestrzeni 100km samochód stoi z uruchomionym silnikiem (światła, czekanie na kogoś, skrzyżowania itd..)

a wszystkie te dane są brane pod uwagę przy wyliczaniu średniego spalania, nie mowiąc już o odpalaniu rano na zimno (zwłaszcza w niskich temeraturach) gdzie silnik zużywa 2-3x wiecej paliwa niż stojąc w pełni rozgrzany.

Najlepszym parametrem do sprawdzenia realnego spalania byłoby jechanie non stop przez 100km, jednak normalnie tak sie nie zdarza, trzeba wziąć to pod uwagę.

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, tylko każdy stoi czasem w korku, na pewno na światłach...

Jeśli rozmawiam z kolegą, który jak każdy normalny użytkownik zalicza raz 100 km jazdy ciągłej, raz miasto i światła i jakoś mu komp pokazuje normalnie, a ja jeżdżę tak samo i zaniża mi 1,5 litra, to ja tu nie widzę logiki, o której mówisz, że nie zaszkodzi. Tym bardziej, że to, o czym mówię, to nie przypadki jednostkowe, wystarczy przejść się po znajomych na jakimś spocie i pogadać o wskazaniach kompa.

Miałem nadzieję na merytoryczną dyskusję i jakieś ciekawe rozwiązania w temacie wskazań kompa. Bo jakie są najlepsze parametry do sprawdzenia reanego spalania, to my wiemy. Ja odpuszczam temat i jednocześnie przepraszam ewentualnych urażonych moją w nim aktywnoscią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje mi się, że merytoryka w tym topicu jest, moze faktycznie u Ciebie jest jakiś problem z przeliczaniem, moze ktoś coś kombinował z softem itd...

spójrz na temat otwarcie, jak komputer miałby przekłamywać podawane mu liczby? to tak jakbyś z mnożenia na komputerze 2*2 otrzymał wynik 4.5

nie da się, komputery tak nie działają, bmw nie stworzyło urządzenia które liczy inaczej niż reszta komputerów na świecie, wiec jeżeli uważasz ze wyniki masz inne niż realne, to nie jest to tak, że komputer przekłamuje, tylko problem leży gdzieś indziej, wg mnie oczywiscie

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Dobre paliwo i dystrybutor, w wyniku różnica pomiędzy Exel a komputer pokładowy spadła do 0.1l/100km czyli akceptowanie. Jeszcze jedno spostrzeżenie, jazda na dobrym paliwie i komputer wypisuje że wymiana oleju po 30tyś. km, ciekawe że i tu oszczędność. :8)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak 0,1 litra na 100 jest dla was frustrujące jestem w stanie wam skorygować wartość średniego spalania na komputerze +/- 5%.

 

Ale tak ode mnie to cieszcie się bo ja mam różnice 1 litra i nic z tym więcej nie zrobię :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+/- 5% daje przedział 10% czyli 0.1 z 1l daje -> 0.1 litra. Zgadza się że lepiej nie będzie. Problem jest taki że 1l w dystrybutorze nie koniecznie jest 1l. Moim zdaniem regułą jest 0.02l zawyżenie wskazań. Korekcja do błędnych odczytów z dystrybutora jest nieporozumieniem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta cała dyskusja jest trochę bez sensu :) Komputer w naszych samochodach, to nie jest legalizowane urządzenie mierzące. Wyznaczenie zużycia paliwa odbywa się pośrednio na podstawie innych danych, które też mierzone są z określonym błedem. Ma na to wpływ tyle różnych czynników, że oczekiwanie jakichś super dokładności jest śmieszne. U mnie na przykład w lecie komputer zaniża spalanie w stosunku do rzeczywistego o 2,0 do 8,5 %. W zimie natomiast jest zupełnie odwrotnie. Komp zawyża spalanie o mniej więcej tyle samo.

Co do porównania do wskazań dystrybutora, to raczej bym się właśnie tym sugerował. Bo to dystrybutor służy do odmierzania, do tego celu jest przeznaczony i legalizowany. Dokładność odmierzania przeciętnego dystrybutora wynosi +/- 0,25%, a błąd bezwzględny 0,01 l. Łatwo policzyć, przy naszych 60 l w baku, rzeczywista ilość paliwa musi się zawierać w widełkach +/- 0,15 l (a więc pojemność przeciętnej szklanki). Dla mnie to wystarczająca dokładność, żeby się próbować do niej zbliżyć z ustawieniem komputera. Ja osobiście i tak mierzę zużycie "z dystrybutora" od tankowania do tankowania i komputer traktuję bardzo orientacyjnie :) Jednym słowem, nie ma se co głowy komputerem zawracać... :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja rowniez licze tylko z dystrybutora ... i w 80% przypadkow tankuje na tej samej stacji i na tym samym dystrybutorze :D . Wyniki... na poczatku mi komp pokazywal ze spalam 6.7 a spalalem 7.6 :D po wyregulowaniu pokazuje identycznie z tym ze... ja nie jestem jakos bardzo zadowolony ze spalania w E91 320d ... Kapcie 225/17/R50 . Trasa 60% miasto 40% spalanie 7.4l - 7.5l . Nie jestem emerytem i jezdze dosc dynamicznie ale bez przesady nie odkrecam non stop. Wg mnie bez rewelacji to spalanie. Podobnie mialem w A4 2.5V6 TDI :whistle: .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opony i inne czynniki zewnętrzne nie mają żadnego wpływu na to jak komputer przelicza spalanie

przykład...? zresetuj licznik i holuj samochód 20 km i zobacz czy bedzie to normalny wynik jaki uzyskujesz zawsze po zresetowaniu licznika, dlatego uważam, że komputery sie nie myla jak zresztą zawsze mówiłem, chodzi o wiele więcej czynników, chociażby jakośc paliwa

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ECU szacuje średnie spalanie na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy (co powinno przekładać się na ilość podanego paliwa). Nie ma na przewodach paliwowych zamontowanego wodomierza, tak więc będzie to zawsze tylko i wyłącznie przybliżona wartość.

 

Chwilowe spalanie liczone jest co kilka metrów. ECU sumuje czasy otwarcia wtryskiwaczy, po przejechaniu X metrów robi proste dzielenie, resetuje czasy i znowu liczy przez X metrów, chyba, że samochód się zatrzyma to z automatu wskazuje na 0. Dlatego w korku można zauważyć że wskazówka potrafi bardzo szybko skakać od 0 do 20 litrów. Natomiast w trasie przy większych prędkościach, wskazówka reaguje znacznie szybciej na zmianę położenia pedału gazu.

 

Podobnie spalanie nie chwilowe, tylko średnie. Suma czasu otwarcia wtryskiwaczy podzielone przez dystans (algorytm w mocnym przybliżeniu). Zróbcie doświadczenie. Odmierzcie metr, mierząc po centymetrze linijką (tak liczby ECU w samochodzie) a następnie użyjcie metra mierząc cały dystans na raz (tak mierzy się spalanie metodą na dystrybutor). Z uwagi na fakt nakładania się bardzo małych błędów w pomiarze, wynik mierzenia odcinkami wyjdzie niedokładny.

 

Efekt znany każdemu programiście. Komputer ma skończoną dokładność i mierząc czasy otwarcia wtryskiwaczy najprawdopodobniej zaokrągli tą wartość. Teraz dodajcie setki tysięcy jak nie milony takich wartośći ... nie ma szans, to musi po prostu być niedokładny nawet w kilku % pomiar.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.. chyba, że samochód się zatrzyma to z automatu wskazuje na 0. Dlatego w korku można zauważyć że wskazówka potrafi bardzo szybko skakać od 0 do 20 litrów. Natomiast w trasie przy większych prędkościach, wskazówka reaguje znacznie szybciej na zmianę położenia pedału gazu.

 

Nie do końca się zgadzam.

Zgłębiając temat, w ukrytym menu masz równiez taka wartośc jak spalanie litrów/godzine, mozna sobie to uruchomic i obserwować, w N52 3.0 jest to ok 2l/h

te wartości też są brane do obliczeń, wiec wskazówka owszem, pokaże 0, ale komputer liczy, dowodem na to jest eksperyment w postaci zresetowanego licznika, odpalenia samochodu i nic nie robienia

średnia spalania pokazana na komputerze bedzie rosła do 40l, przynajmniej tak jest u mnie, wiec stanie w korkach i czekanie na światłach równiez wlicz sie do wskazań komputera, mimo ze nie przekłada sie na przejechane kilometry, stąd różnica kilku % w stosunku do wyliczeń wlanie/przebieg

zwłaszcza w takim mieście jak gdańsk, gdzie dzieki euro i głupocie polityków, fizycznie nie jest mozliwe przejechanie w centrum miasta 10km w mniej niż godzine

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalmi, ależ to się zgadza z tym co piszesz. Samochód uaktualnia to co pokazuje kierowcy co kilka metrów, czasy wtrysków sumowane są przez cały czas nawet jak samochód stoi. Wystarczy ruszyć delikatnie i wskazówka opiera się o wartość maksymalną a za moment opada. Jednak po zatrzymaniu kierowca widzi 0 - inżynierowie zdecydowali, że lepsze to niż ostatnia wartość.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorry, przeczytałem Twoją wcześniejszą wypowiedź i ok, zgadza się

przepraszam, zasugerowałem się tą wskazówką na 0 :oops:

 

wczesniej miałem e28 i było tak ze jak samochód stał to ekonomizer rósł do nieskończoności

przepraszam, mój błąd :)

Czarna Eta (SOLD)................Granatowy Mieczysław (LIVE!).......................Czarna Szmata

http://www.gimnastycy.pl/avatar.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Panowie, a da się jakoś skalibrować ten ekonomizer i wyliczanie średniego spalania, bo mój komputer zgłupiał chyba, na trasie jadąc dynamicznie w 5 osób komputer pokazuje średnie spalanie pomiędzy 6,8 - a 7,3l ( resetowane 3 razy co 80km ), a rzeczywiste spalanie wyszło ok 9l ( wyliczone z tankowania ), natomiast jak jeźdzę koło domu, i po mieście spalane na kompie wychodzi w granicach 9,3 - 9,7l w rzeczywistości spalan w granicach 8l.

 

Pzdr

Sprzedam Graty po Aucie :


- Wybierak ( Joystik ) Zmiany biegów zwykły do F10-tki - cena 200zł ! ( stan idealny )

- Licznik Europejski F10 ( stan BDB ) - cena 200zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pokazywane jest średnie spalanie na pewnym odcinku trasy co nie równa się spalaniu chwilowemu na odcinku np. 50 km. po mieście lub po trasie .

U mnie też pokazuje średnie już z chyba 350 km. i spalanie 9,9 l/100 a przy tankowaniu wychodzi ,że spalił 8,2 l /100 km.

 

Jezeli jednak jadę po samej trasie ok. 450 km. i przed jazdą wykasuję wszystkie parametry to po dojechaniu na miejsce i porównaniu średniego spalania i zatankowanego paliwa wychodzi prawie to samo . Rozbiezność w granicach 0,2 l/100km. Przy sredniej 85 km /h ok. 7,6 l/100km

Domek nad najczystszym jeziorem na Mazurach - Wakacje - Święta - Ferie - Weekendy - Sylwester -http://domkinarty.spanie.pl/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie przeciętnie zaniża około 5% - jakieś 0,3-0,4 L/100km.

W trasie jednak wskazania kompa są bardziej zbliżone do realnego. Nie wiemy też, na ile dokładne są wskazania dystrybutora.

W E46 320d komp bardzo zaniżał mi spalanie: około 4,8 L do realnego 6,3 L/100km. Wiele osób w e46 ma tak duże odchyłki w spalaniu komp-realne. W E9x jest o wiele dokładniej.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajefajna dyskusja :mrgreen:

Najpierw kupujemy BMW- najlepiej jakby miało 500 kM, dokładamy kołka- najlepiej 255...a póżniej dyskutujemy czy pali 7, czy 7,5 l

I jaki to komputer zły bo zaniża- zawyża zużycie...

Schodzicie na poziom fiata- bo po to ludzie fiata kupują- ma mało palić....

Więc może zamiencie- jeszcze wam kasa zostanie z zamiany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.