Skocz do zawartości

E39 530d - scina tylne opony od srodka - pomocy!


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie.

5 miesięcy temu pojechałem na ustawienie zbieżności, bo auto lekko ściągało na lewo.

Oto wyniki pomiarów.

 

http://img577.imageshack.us/img577/1728/zbieznosc.jpg

 

Teraz auto jeździ prosto ale po 3000km zdarło mi opony aż do drutów od wewnętrznej strony(TYLKO TYL), ok 2cm od początku opony :(

Wymieniłem opony, zrobiłem 1500km i widzę e znowu zbiera opony w taki sam sposob:( Kupilem nowe opony za ok 3500zl...:(

Auto jest na 19" felgach z tylu opony 255/30/19 a przód 235/40/19.

Opony nie ocierają o inne elementy

Pomiar byl robiony dla felg 18" ponieważ w systemie dla e39 nie było 19".

1. Czy te wartości są prawidłowe dla mojego auta? ( E39 530d 2001r, felgi 19", zawieszenie normalne, seryjne, nie M-Tech)

2. Co możne być przyczyna darcia opon od środka jeśli zbieżność jest prawidłowa?

 

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

Opublikowano
Jakie masz felgi? Może et nieodpowiednie i opony leżą za "głęboko". To po pierwsze, a po drugie wydaje mi się, że 255/30/19 są zbyt wysokimi oponami jak na e39 (co do tego pewien nie jestem). Z tego co pamiętam w sedanie przy 18 opona powinna mieć rozmiary 265/35 wg zaleceń producenta, więc nie wiem jak z tą 19.
Opublikowano
ET mam 20. Wydaje mi się ze przed zbieżnością było wszystko OK z oponami.... Nie zauważyłem nic niepokojącego. Mam to auto od lipca 2010 i od zawsze było na 19". Zrobiłem nim ok 15000km. Aha, wcześniej miałem opony 265/30/19 i było OK...nie mam pomysłu co się dzieje teraz.
Opublikowano
Witam serdecznie.

5 miesięcy temu pojechałem na ustawienie zbieżności, bo auto lekko ściągało na lewo.

Oto wyniki pomiarów.

 

http://img577.imageshack.us/img577/1728/zbieznosc.jpg

 

Teraz auto jeździ prosto ale po 3000km zdarło mi opony aż do drutów od wewnętrznej strony(TYLKO TYL), ok 2cm od początku opony :(

Wymieniłem opony, zrobiłem 1500km i widzę e znowu zbiera opony w taki sam sposob:( Kupilem nowe opony za ok 3500zl...:(

Auto jest na 19" felgach z tylu opony 255/30/19 a przód 235/40/19.

Opony nie ocierają o inne elementy

Pomiar byl robiony dla felg 18" ponieważ w systemie dla e39 nie było 19".

1. Czy te wartości są prawidłowe dla mojego auta? ( E39 530d 2001r, felgi 19", zawieszenie normalne, seryjne, nie M-Tech)

2. Co możne być przyczyna darcia opon od środka jeśli zbieżność jest prawidłowa?

 

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

Ogólnie rzecz biorąc to bmw z racji tylnego napędu ma tendencję do zbierania opon od ich wewnętrznej strony. Ma to związek z fabrycznym ustawieniem tylnych kół w tzw "negatyw" - czyli koła są delikatnie odchylone od pionu, tak jakbyś miał np mocno załadowane auto. Negatyw sprawia, że właściwości jezdne są dzieki temu tak dobre w BMW. Mimo tego u Ciebie jest coś nie do końca ok bo aż takie zdzieranie opon jest już zdecydowanie za duże.

Osobiście obstawiam to, ze przyczyną są niewłaściwe opony. Co do rozmiarów to dopiero od modelu e60 fabryka dopuszcza opony w rozmiarze 19'. Podejrzewam, że u Ciebie konieczne byłoby trochę inne ustawienie "negatywu", odbiegające nieco od zakresu zalecanego przez fabrykę. Tylko musiałby to zrobić ktoś kumaty aby nie przedobrzyć. Być może takie skorygowanie "negatywu" skompensowałoby nie do końca zalecany rozmiar opon kół.

Nie wiem jak jest w przypadku e39 ale w e60 zalecanymi przez fabrykę rozmiarami opon 19' są:

- 245/35R19

- 275/30R19

Nie wiem tylko jakie jest odniesienie rozmiarów z e60 do e39 - czy można się tym tak w prostej linii sugerować w modelu e39.

Dodatkową sprawą, która może Ci nieco zagmatwać problem jest fakt zrobienia pomiarów według rozmiaru 18' podczas kiedy auto jest na 19'. Daje to pewne przekłamania i według tego geometria może być ok a gdyby była zrobiona według szablonu 19' mogłoby się okazać, że nie jest już ok. No ale tu jest już problem, że w e39 taki rozmiar kół nie był zalecany przez fabrykę. Niestety ale z takimi ponadstandardowymi rozmiarami kół zawsze może być problem bo co prawda ładnie to na pewno na aucie wygląda ale ciężko to dobrze ustawić aby nie darło opon.

Pzdr.

Opublikowano

Manolito77 dziekuje za zainteresowanie i tak obszerny post.

Dziś byłem ponownie na zbieżności, wyszło ze znowu jest rozregulowana. Ustawiłem ponownie i mam wrócić po przejechaniu 750km i sprawdzić.

Oto wyniki jakie zmierzyli w warsztacie i jakie ustawili...

Co dziwne z pomiaru wynika, ze opony powinno zdzierać od zewnętrznej strony....a zdziera od wewnętrznej i to strasznie mocno.

http://img151.imageshack.us/img151/8656/zbieznosc150311.jpg

Opublikowano

Kolejna informacja. Ustawiłem laser 180 stopniowy na ziemi, na dole na krawędzi opony przy styku z ziemia i mierzyłem odchylenie kol od pionu.

Kolo prawe jest pochylone 12mm do środka a kolo lewe 27mm do środka...(os wygląda jak odwrócona literka V)to chyba nie jest normalne??

Mam nadzieje ze w miarę zobrazowałem to co chciałem przekazać ;)

Opublikowano
Kolejna informacja. Ustawiłem laser 180 stopniowy na ziemi, na dole na krawędzi opony przy styku z ziemia i mierzyłem odchylenie kol od pionu.

Kolo prawe jest pochylone 12mm do środka a kolo lewe 27mm do środka...(os wygląda jak odwrócona literka V)to chyba nie jest normalne??

Mam nadzieje ze w miarę zobrazowałem to co chciałem przekazać ;)

 

 

 

witam, spróbuj obciążyć tył i wykonaj pomiary i porównaj jak zachowują się koła może to ma wpływ

Opublikowano
Kolejna informacja. Ustawiłem laser 180 stopniowy na ziemi, na dole na krawędzi opony przy styku z ziemia i mierzyłem odchylenie kol od pionu.

Kolo prawe jest pochylone 12mm do środka a kolo lewe 27mm do środka...(os wygląda jak odwrócona literka V)to chyba nie jest normalne??

Mam nadzieje ze w miarę zobrazowałem to co chciałem przekazać ;)

 

 

 

witam, spróbuj obciążyć tył i wykonaj pomiary i porównaj jak zachowują się koła może to ma wpływ

 

OK spróbuje wieczorem tak zrobić. Dziś przejechałem ok 200km i opony były aż gorące od środka. Podjechałem na inny warsztat to facet popatrzył i powiedział ze cale tylne zawieszenie plus amory i sprężyny muszę wymienić i wtedy zobaczy czy uda się ustawić zbieżność...Ale moim zdaniem skoro nie ma luzów ani bić na zawieszeniu to chyba nie muszę tego wymienić?

Opublikowano

Hmmmm... a może Ty masz tylne koła ustawione pod jakimś małym kątem względem do linii wzdłużnej auta? W sensie takim, że koła idą lekkim pługiem np w kierunku jazdy do przodu bądź są lekko rozwarte i stąd dodatkowe tarcie bieżnika opon o nawierzchnię i ich rozgrzewanie. Nawet jeśli na tylnych kołach jest ustawiony za duży lub za mały negatyw (koła za bardzo pochylone w głąb auta lub stojące idealnie pionowo) to mimo wszystko w takeij sytuacji bieżnik idzie równolegle do podłoża więc nie ma jakichś olbrzymich tarć aby gumę tak bardzo rozgrzewało.

Pzdr.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Pamiętajmy że w tym zawieszemiu z tyłu jest pełna regulacja wszystkiego,czyli kąty pochylenia kół(góra/dół tylnych kół)i zbieżnośc(przód/tył tylnych kół)o czym wspomniał kol. Manolito.

W programie komputerowym nie ma takiego rozmiaru kół przez co możesz miec błędne ustawienia.Przedewszystkim nie może byc luzów w zawieszeniu zarówno przód jak i tył bo efekt końcowy będzie równie fatalny,a ustawienia osi są zależne od siebie.Za każdym razem po regulacji i ewentualnej jeździe po niej,po ponownym podpięciu pod urządzenie diagnostyczne wynik będzie znów zły.Amortyzatory nie wpływają na regulację geometrii,bo są tylko od tłumienia nierówności a nie od nastaw.Dlatego na wstępie trzeba pousuwac wszelkie niesprawności zawieszenia proponuję również założyc koła 225/55R16(chociażby pożyczyc od kogoś na czas regulacji) i dopiero ustawic geometrię.Pamiętac trzeba też,że w E39 ustawiamy po obciązeniu auta i pełnym zbiorniku.Obecnie używane maszyny diagnostyczne wyświetlają nastawy po wprowadzeniu modelu auta i wersji silnikowej,roku produkcji,rozmiaru kół(niektóre nie uwzględniają TDS-a :!: ) i trzeba w miarę precyzyjnie wyregulowac aby mieściły się w granicach tolerancji(a te są bardzo małe).

Co do szerokich opon zawsze będzie w nich szybciej zużywac się wewnętrzna krawędz w porównaniu do opon węższych i to jest normalne, ale nie w takim tempie jak u ciebie.

ec2Wze6.jpg
Opublikowano
Manolito i CiHY obrazowo to naświetlili,nasuwa się jeden wniosek, że opony są za szerokie :( i trudno ustawić geometrię,tym bardziej gdyby dodatkowo były jakieś nawet nie wielkie luzy w zawieszeniu.
Opublikowano
bogi124, bylem wczoraj w firmie tuningowej, która tez buduje auta od podstaw i facet powiedział mi ze na 19" w bmw e39 powinny być jeszcze szersze opony. Przód 245/40/19 a tył 275/35/19 i nie mogę mieć run flatow bo zawieszenie nie jest dostosowane i nawet jak ustawia zbieżność to i tak za chwile ja rozreguluje bo runflat jest za twardy. Co o tym myślicie? PS. Założyłem moje stare 16" a 19" z oponami mam do sprzedania. Mogę wysłać kurierem do Polski jeśli ktoś reflektuje. Cena zestawu 550 fontów.
Opublikowano

Chłopaki mięliście racje, założyłem oryginalne 16" felgi opony 225/55 i jak postawiłem auto po zmianie to była katastrofa. Przednie kola odchylone strasznie od auta, górą prawie wystawały poza obrys, z tylu kola szły "pługiem" zbieżnie patrząc od przodu auta, prawe tylne kolo głęboko schowane a lewe praktycznie na równi z nadkolem. Bunia wygląda jak by ja coś przetraciło ;( Teraz pracuje i nie mam czasu jechać na zbieżność, ale na dniach dam znać co dalej. Aha, planuje kupić 18"x8J felgi i opony 235/40/18/95w. Czy na tych felgach z takimi oponami będę mógł spokojnie jeździć?

Jeszcze raz śliczne dzięki za wyczerpujące informacje. :cool2:

Opublikowano

Jeśli kupisz felgi 18" i do tego odpowiednie rozmiary, takie jak fabryka zaleca (235/40/18 i 265/35/18) + ustawisz odpowiednio zbieżność to nie powinno Ci już tak intensywnie drzeć opon. Musisz jednak pamiętać, że bieżnik po wewnętrznej stronie opon ZAWSZE będzie trochę bardziej brany niż na reszcie opony ale nie jest tak, że opona po 3 tys km się kończy.

Pzdr.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja mam swoje 18" szerokie 8,8" ET 15.Nie jest żle opony 225/45 przód i 245/40 tył.Jest całkiem znośnie nie chciałem zbytnio szerokich kapci ze względu na wyjątkowośc naszych dróg.Ale na tylnych minimalnie widac zużycie wewnętrznych kantów opon bardziej niż całej reszty,no ale to norma.Co do opon typu Runflat moje tylne 245 są właśnie tego typu,zauważyłem to dopiero po kupnie opon :duh: .Ale nic nie dzieje się na nich prócz tego że jest bardziej twardo.
ec2Wze6.jpg
Opublikowano
to jak jest z tymi runflatami.... planuje zalozyć 255/40/17 na tyl do 9 calowej felgi mam bridgestone potenza RFT RE50A.. juz kupione.... bedą "tłukły" ?

______________

champion

e53 3.0dA 2005

e53 3.0dA 2004

Opublikowano

Z tego co pisali ludzie, którzy jeździli na RF to jest odczuwalna różnica - bardziej twardo. Pól biedy jeśli zawieszenie jest standardowe to tego się aż tak nie czuje ale jeśli masz M-Technikowy zawias to odczucie większej twardości będzie jeszcze wzmocnione. Ale tu przytaczam tylko opinie, które czytałem na forach bo sam się nigdy w RF-y nie pchałem.

Pzdr.

Opublikowano
zawieszenie mam standardowe bez nivo .. jeszcze parę dni i montaż.... letniego felunku.

______________

champion

e53 3.0dA 2005

e53 3.0dA 2004

Opublikowano
Jak zalozylem RF 19 na profilu 30 to bylo tak jak bym na gwincie jezdzil, bardzo bylo slychac w srodku i twardo jak cholera ale moze na wiekszym profilu bedzie znosnie, czego Ci zycze. Jak narazie sprzedaje 19" i szukam 18" z normalnymi gumami i wtedy ustawie jeszcze raz wszystko. Jak narazie jezdze na 16" 225/55 i zdziera je ostro ale opony i tak do wymiany wiec nie szkoda. Dam znac jak juz bedzie po wszystkim.
Opublikowano

No to jeśli nawet na 16' Ci drze ostro opony to masz tylko kolejne potwierdzenie tego, że musisz mieć coś sporo namieszane z geometrią tylnego zawieszenia. Jak to ogarniesz, będziesz miał spokój i nic ponad standardowe zjadanie wewnętrznych stron opon nie będzie dolegało Twojej Bumie. Ja w swoim egzemplarzu widoczne zużycie wewnętrznego bieżnika miałem po ściągnięciu w listopadzie opon letnich - jeździłem na nich od kupna auta (2,5 roku) i zrobiłem przez ten czas w sumie około 70 tys km.

Pzdr.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.