Skocz do zawartości

320d M47 adaptacja przepływomierza - instrukcja


kameleon3000

Rekomendowane odpowiedzi

witam.

temat adaptacji przepływomierza był kilkakrotnie poruszany, ale i tak sporo osób ma wątpliwości czy potrzeba robić adaptacje czy też nie.

Dodajmy że z tego co mi wiadomo są dwie opcje. Sama adaptacja to wpisanie manualnie ( zaprogramowanie) odpowiedniego numeru przepływomierza do ecu. Ale czasem wymagana jest zmiana i wgranie całego nowego softu. Druga opcja wiadomo tylko w ASO lub u jakiegoś tunera, gdyż nikt na forum nie podzieli się taką wiedza jak wgrać cały soft, a tym bardziej nie udostępni nam aktualnego softu, więc nic sobie nie wgramy bo nie mamy co :) Ale jeśli chodzi o tzw adaptację, można to zrobić samemu DIS-em.

Poniżej tabela - tyczy się silnika M47 w e46 ( do silnika np M57 jest inna). Sprawdzamy sobie np INPA jaki mamy numer czyli ZUS.-Baunummer i porównujmy z tabelą czy jest on po lewej stronie ( czyli stary) czy po prawej( czyli nowy). Wiadomo jeśli stary należy manualnie wpisać nowy numer instrukcja poniżej ale niestety tylko po angielsku. Jak widać u mnie jest wpisany nowy numer czyli 7789553

ale idąc dalej tym tropem, skoro mam przepływomierz bosch nr bmw 13627787076 to czy nie powinno się wpisać właśnie tego numeru 7787076 nie jestem do końca pewien, ale może wypowie się ktoś bardziej znający temat ? czy można lub czy się wręcz powinno ten numer z najnowszego przepływomierza wpisać ? Zauważyłem też że u niektórych w polu Zus.-baunummer jest numer przepływki, którego nie ma w ogóle w tej tabeli, i co wtedy? Ale moim zdaniem w tym polu powinniśmy mieć wpisany numer z przepływomierza który posiadamy zainstalowany czyli ostatnie 7 cyfr z numeracji przepływomierza bmw.

Edytowane przez kameleon3000
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 242
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

No to chyba wiem gdzie u mnie lezy pies pogrzebany. Jak kupilem mialem przpelywke 468. Kupilem nowa 527 i poprawy brak a soft mam D5.

Ale z tego co widze to:

 

http://img375.imageshack.us/img375/9018/info2copy.png

 

Chyba nie zmienili tego numeru czesci. Chyba DISem da rade to zrobic samemu.

 

Moze ktos cos doradzi. Moze ktos to juz robil? Co wpisal pod basic control unit (stary numer), co pod vehicle unit (vin samochodu) ??

kameleon3000 czy masz soft D5??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak soft mam D5, da radę to zmienić DIsem jak najbardziej według tej instrukcji, tylko trzeba to sobie jakoś dokładnie przetłumaczyć na polski.

Ja jak na razie boję się to zrobić u siebie :) ale w sumie wydaje mi się że tu nie można nic skopać, najwyżej się nie zapisze nowy numer, ale auta nie unieruchomimy w razie czego. chociaż kto wie... w końcu to programowanie, więc jakieś ryzyko zawsze jest.

Edytowane przez kameleon3000
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie ja tez sie boje. Z tlumaczeniem to proste ale gorzej co tam wpisac. Basic component code to wezmiemy z tego co odczyta DIS a vehicle code to chyab VIN.

Jak Ci chodzi to po co masz grzebać ale jak mam spadek mocy tochu i ekonomizer nie dochodzi do 20l na 4 biegu pomimo ze nowy przeplywomierz to przydało by sie zainteresować problemem. Jak pojadę do serwisu to tez nic więcej nie zrobia a zawołają z 400zl.

Szkoda ze nikt wiecej sie nie wypowie.

 

W kazdym razie dzieki za posta. Mam i TIS i DISa/INPE a jakos nie skojarzylem tych wersji pomimo ze czytalem o tym :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jak pojadę do serwisu to tez nic więcej nie zrobia a zawołają z 400zl.

Szkoda ze nikt wiecej sie nie wypowie.

 

W kazdym razie dzieki za posta. Mam i TIS i DISa/INPE a jakos nie skojarzylem tych wersji pomimo ze czytalem o tym :/

 

W moim przypadku wizyta w ASO i reprogramacja bardzo pomogła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod temat.

 

Właśnie wymieniłem przepływomierz (był bosch 527) na zamiennik pierburga 7.22684.09.0

 

efekt - samochód lepiej idzie + zamyka ekonomizer na 4 biegu czego wcześniej nie było

 

parametr luftmasse na biegu jałowym zmienił się z !41,5 na !32 kg/h - o czym to świadczy?

 

dodam ze wersja softu to D5 natomiast wdg numeru z tabelki jest to stary soft

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Trwało to ok 30-45 min. w BMW Misiak i na fakturze było opisane co zrobili dlatego wiem ze wgrywali nowe oprogramowanie. Zaplacilem ok 250 zł w styczniu 2007 r.

 

Kolego Frisbi miałes Boscha z koncowka 527 czyli ta nowsza przeplywke przy ktorej wymagana jest reprogramacja i jesli nie miales nowego oprogramowania to mogło byc przyczyna zle pracujacego silnika. Aha i na oficjalnej stronie BOSCH.PL tam jest katalog i cennik online czesci i gdy wybierzecie swoj model autka i wejdziecie na przepływomierz masy powietrza to tam tez jest napisane ze wymagana jest reprogramacja w autoryzowanym serwisie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak masz BMW 320d 136ps to lepiej nie kupowac BOSHa zadnego a zamiennik Mercedesa i jest ok. Co za samochod problematyczny...

 

TIS nic nie mowi o zmienie softu. Mowi tylko aby uzyc DISa. Sam juz nie wiem co o tym sadzic. Moze sprzedac 527 a kupic zamiennik i po problemie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba na to wychodzi

 

Poza tym dzwonilem przed chwila do Inchcape WWA z zapytaniem o przeprogramowanie ECU pod nową przepływkę.

 

Podałem VIN i po 30 min. oddzwonili mówiąc że żadne programowanie nie jest potrzebne

 

A nr softu mam stary - wyszczególniony w w/w tabelce po lewej stronie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Chyba na to wychodzi

 

Poza tym dzwonilem przed chwila do Inchcape WWA z zapytaniem o przeprogramowanie ECU pod nową przepływkę.

 

Podałem VIN i po 30 min. oddzwonili mówiąc że żadne programowanie nie jest potrzebne

 

A nr softu mam stary - wyszczególniony w w/w tabelce po lewej stronie

 

A z ktorego roku masz autko ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mnie tez dziwi juz to wszytko. I sa 3 opcjie:

1. Jak chce sie zmienic przeplywke to trzeba zrobic reprogramowanie (serwis) a pozniej aktywowac nowy numer w DIS

2. W sofcie BMW jest zestaw map pod rozne przeplywki pomimo ze niektore z nich powstaly pozniej niz soft sam w sobie. Wystraczy aktywacja DISem.

3. DIS ma gotowe mapy i je zaprogramuje ( w koncu trochu zajmuje ten program).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Auto jest z lutego 2001 (tak wychodzi po VIN'ie w realoem)

 

To chyba dltego panowie z BMW powiedzieli ze nie potrzebna jest reprogramacja bo autka produkowane od 1998 do konca 2000 r. miały stare przeplywki i stare oprogramowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

guziro2 - masz moze screena z INPY. Trzeba ten problem rozwiazac koniecznie. Czy update softu odbywa sie w BMW rowniez poprzez zlacze diagnostyczne np. przy chip tuningu???

Niektorzy tunerzy modyfikuja soft zdalnie. Mam jednego kolesia w pracy co ma taka modyfikacjie.

Czy DIS sluzy tylko do diagnozy?? Czy to program do wszystkiego??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się ostatnio dowiadywałem trochę o aktualizacji softu w DDE odbywa się normalnie przez złączę diagnostyczne, do tego to podstawa naładowany prostownikiem przez noc akumulator :) Co do tego numeru Zus.-Baunummer to ja mam 7794715 nie widzę nigdzie takiego tu w tabelce, przepływka bosch 527. Zrobiłem reset ustawień map paliwa itd. za pomocą DIS-a i przy pomocy wskazówek kolegi kameleon3000 no i powiem jak wcześniej było czuć że tak naprawdę się zbiera to były okolice 2300obr. teraz maks jest okolice 1900-2000obr. A jedzie dobrze już od 1500obr.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra to pisz jaki miale soft przed grzebaniem z DISem. Co wpisywales kolejno w DISie?

Jak dlugo to ci zajelo? Czy mailes jakies problemy? Ogolnie opisz jak to robiles kolejo. Uzywales tylko instrukcji co jest w tym poscie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw male wyjasnieie i sprostowanie w sprawie adaptacji/programowania. Ludzie uzywaja tych dwoch pojec zamiennie do opisania tego samego i czasami nie wiadomo o co chodzi. Adaptacja jest to proces przyuczania/dostosowywania do panujacych warunkow – przeplywomierz (a raczej DDE) podlaga ciaglej adaptacji, wplyw na to ma np. styl jazdy, warunki otoczenia, starzenie sie elementow itp. W niektorych modelach (np. M47N/57N i nowszych) ta adaptacje mozna skasowac – tzn. wyzerowac i wtedy ten proces ‘uczenia’ rozpoczyna sie od nowa. Robi sie to np. podczas wymiany przeplywomierza – w DISie ta procedura dostepna jest w service functions. W M47/M57 takiej opcji nie ma, chociaz o ile pamietam to uzywajac carsofta mozna bylo ‘cos’ skasowac(?)

Zarowno w starszych modelach jak i w nowszych moza wgrac nowszy soft (o ile istnieje) i wtedy powinno sie to nazywac programowanie. W pewnym sensie programowanie zeruje wszystkie parametry i moze dlatego niektorzy nazywaja to rowniez adaptacja. Podczas programowania wgrywa sie nowy soft (mapy) i zwykle numer softu sie zmienia (chyba ze wgrywamy ten sam program), natomiast podzas kasowania adaptacji numery pozostaja te same.

 

Wracajac do tematu, w przypadku programowania M47/M57 nie polega to tylko na zapisaniu nowego numeru lecz fizyczna zmiane programu. Numer jest tylko informacja ze nowszy/inny soft jest wgrany. Soft=mapy sa dostepne np. w DISie lub SSS. Tunerzy dodatkowo modyfikuja taki soft by wiecej wycisnac z silnika. Numer softu jest niezalezny od numeru przeplywomierza, np. ten sam przeplywomierz moze byc stosowany w automacie i manualu ale rozne numery/programy beda w tych samochodach bo te dwa napedy maja rozna charakterystyke pracy.

 

Caly proces programowania zajmuje kilkanascie minut. Najlepiej robic to w DISie, tzn. najpierw zidentifikowac stary program oraz numer DDE – tzw. ‘basic controle module’ - numer ten bedzie potrzebny podczas wgrywania nowego programu. Numer samego programu mozna odczytac z tabeli w TISie (SI 13 01 01 690). W moim przypadku stary soft byl: (1361) 7785033 a basic DDE control unit: (1361) 2249970.

 

http://img191.imageshack.us/img191/4810/pic1zp.jpg

 

Wedlug tabeli po wymianie na nowy typ przeplywomierza, nowy numer softu powinien byc (1361) 7794709

 

http://img408.imageshack.us/img408/6941/pic2aw.jpg

 

Po programowaniu numer ten jest zapisany, jak rowniez nowy numer DDE: (1361) 7786887

 

http://img529.imageshack.us/img529/4779/pic3z.jpg

 

kameleon,

twoj numer jest nowy ale nie najnowszy – tabela ktora zamiesciles pochodzi ze starszej wersji TISa. W miedzy czasie bmw wprowadzilo nowszy program: (1361) 7794715. Soft ten powinien byc dostepny w DISie v44 ktory jest z 2005r

 

fornal,

twoj numer tez nie jest najnowszy

 

maciek06 - is the winner

 

http://img526.imageshack.us/img526/4964/pic4fy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to sie duzo wyjasnilo :)

Soft A5 jednak istnieje. Napisz jeszcze trochu jak przebiegalo to programowanie.

Kluczyk na zaplon i dzialamy. Wpisales tylko basic numer z tego co odczytales, vehicle (to VIN) i nowy numer z tabeli??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra to pisz jaki miale soft przed grzebaniem z DISem. Co wpisywales kolejno w DISie?

Jak dlugo to ci zajelo? Czy mailes jakies problemy? Ogolnie opisz jak to robiles kolejo. Uzywales tylko instrukcji co jest w tym poscie??

 

Soft miałem cały czas D5 odkąd zakupiłem auto, tyle że miałem pokombinowane z przepływką siedział Pierburg wcześniej i podejrzewam że na tej przepływce był tez robiony chip ale to chyba znacząco nie wpływa na prace silnika ? co do procesu resetowania ustawień mapy paliwa itd. Zajęło to jakieś 5min. Mogę tu prze kleić instrukcje jeśli tylko kolega kameleon3000 wyrazi na to zgodę :) No i jak coś to chętnie służę lapkiem i kablem jak ktoś jest z Warszawy lub okolic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK to proszę bardzo :)

 

Potrzeba do tego Dis-a łączysz się z samochodem i po kolei "Jak juz masz konkretny swój model samochodu, po podłączeniu interfejsu już program sam zidentyfikuje model i silnik, a jak nie to manualnie wybierasz. i potem wchodzisz w FUNCTION SELECTION ( PIERWSZY GUZIK W MENU NA DOLE PO LEWEJ, JAK BĘDZIE NIEAKTYWNY TO NAJPIERW ROBISZ SHORT TEST. i potem jest aktywny. i potem. service function - drive - diesel electronic DDE 3.0 - calibrations - program all calibrations i wybierasz test plan w menu na dole. i wtedy on wchodzi już do tej funkcji. i potem tam będzie do wyboru już nie pamiętam 1 lub 2 reset klikasz ok już tam zgodnie dalej z prostymi komunikatami jakie się wyświetla" Tyle że pokazuje się tam komunikat " Switch of terminal 15 and terminal R. " i wychodzi chyba na to że na tym kroku trzeba stacyjkę wyłączyć na pozycje 0 i kliknąć dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez updatu softu chyba sie i tak nei obedzie w tych naszych 320stkach. Gdymym byl w Polsce to bym sie juz bawil w to a tak trochu mam obawy. Wiec sprobuje wyczyscic te wartosci przyuczone, wymienie wezyki podcisnienia i bede planowal aktywacjie softu w przyszlosci.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.