Skocz do zawartości

320D Swap skrzyni biegów 5 -> 6 manual


yansvanhorn

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Przymierzam się powoli do swapu skrzyni biegów (08.2004r) w E46, 320D z 2002r. Udało mi się zdobyć skrzynię biegów wraz z osprzętem + wał. Pozostaje kwestia sprzegła oraz koła dwumasowego. Z tego co mi wiadomo, zmianie uległ frez na wale skrzyni, zatem na 100% konieczne jest zamontowanie sprzęgła >03.2003r. Pytanie natomiast:

 

1) Czy moje obecne koło dwumasowe będzie współpracować z nowszym (>03.2003) sprzęgłem ?

 

2) Na jakie inne elementy należy zwrócić uwagę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale tak szczerze to brakuje tego 6 biegu.....

 

Dokładnie. Stąd wzieło mnie na zmianę :-) Kolejny etap na długiej liście zmian :-)

 

Ja jeżdżę 320d z 5 biegową skrzynią i powiem szczerze, że 6 biegu...wcale mi nie brakuje.

 

Po wymianie nie licz na zmniejszone spalanie, będzie prawdopodobnie raczej minimalnie większe (w najlepszym wypadku takie samo).

Proponuję przewertować katalogi i sprawdzić spalanie w E46 od 09.2001 i od końca 2003, jest większe o ok 0,2 litra na niekorzyść skrzyni 6-biegowej).

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szkoda rzeźby

mam 6b i rzadko z niego korzystam, trzeba jechać minimum te 110

aczkolwiek dzieki 6 w zimę poza miastem zszedłem do 5,2l wg kompa (a on mi zawyża)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi akurat bardziej chodzi o sprawne poruszanie się z prędkościami autostradowymi (poza krajem). Przy ~150km/h przy 5-tym biegu mamy ~3000rpm, 180km/h - ~4000rpm

 

Ponadto:

- 6-tka będzie 4-ry lata młodsza

- 6-tka to ta sama skrzynia co w 330D zatem przystosowana do większego momentu - trwalsza.

- i tak prędzej czy później trzeba wymienić sprzęgło

- znacząco niższe prędkości obrotowe silnika przy wysokich prędkościach podróżnych.

- nowe elementy wybieraka biegów <- większa precyzja działania.

 

Wady:

- większa nieco masa ?

 

Jakie inne wady dostrzegacie ?

 

Ponadto instalacja jest plug & play - dokładnie tyle pracy co przy zmianie sprzęgła. Jedyna niejasność to dwumasa - po dodatkowych konsultacjach narazie mam info, że obecna powinna pasować do nowego sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W końcu znalazłem trochę wolnego czasu aby dokonać zmiany jak w temacie. Nie mam niestety zdjęć, ale rzucę garścią informacji

dla tych którzy ew. rozważają podobną zmianę:

 

Do swapa potrzebne jest:

- skrzynia 6-tka ;-)

- mechaniżm wybieraka (poza drążkiem zmiany biegów gdyż jest on ten sam). Warto przy okazji wymienić: koszyczek drążka zmiany biegów, podkładki plastikowe, owalne gumy, zatrzaski są to tanie elementy a różnica w pracy mechanizmu zmiany biegów bardzo duża.

- obejrzeć sprzęgło elastyczne i ew. zaopatrzyć się w nowe (to z piątki pasuje jak najbardziej)

- krótszy wał od 6-tki

- nowe sprzęgło (konieczna jest wymiana gdyż 6-tka posiada inny frez)

- olej do skrzyni (warto przy okazji zmienić pomimo iż jest to niby "lifetime" :-)

 

Reszta elementów pasuje bez problemowo. Skrzynie podwiesza się dokłądnie w tych samych punktach co 5-tka. Jedyny drobny problem to konieczność przedłużenia przewodu do czujnika biegu wstecznego.

 

Thats it!

 

Reszta to już typowa operacja jak przy zmianie sprzęgła + ew. wymiana podpory wału.

 

Niedługo dogłębne testy. Po krótkiej jeździe muszę powiedzieć, że nowa skrzynia działa pięknie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie na długich trasach fajnie mieć 6 skrzynię .... ostatnio jechałem na wakacje do Włoch ok. 2100 km w jedną stronę i powiem wam że przy prędkościach autostradowych trochę szkoda auta .... i bardzo się zastanawiam nad skrzynią 6 ......

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jasne, ze 6-tka sie przydaje. Przy ~180 bedziesz mial ~3250 obrotow, wiec poruszajac sie po autostradach na pewno zaoszczedzisz sporo paliwka, Twoje oczekiwania beda spelnione :]

 

Przed osądem dotyczącym spalania proponuję zapoznać się z danymi dotyczącymi obydwu skrzyń begów.

Ja osobiście szczerze wątpię że to spalanie będzie niższe (nawet w długich trasach).

 

 

Przykład: BMW E46 Touring, silnik CR Diesel 2.0 110kW/150kM; Miasto, Trasa , Średnie

 

Rok 2002, skrzynia 5-biegowa: 7,8 - 4,5 - 5,7 CO2-Emission:ca. 153 g/km

 

Rok 2004, skrzynia 6-biegowa: 8,1 - 4,7 - 5,9 CO2-Emission:ca. 159 g/km

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko zauważ że pod pojęciem trasa jest prędkość podróżna rzędu 110 czy 130 km/h a my mówimy o prędkościach rzędu 180 km/h i to chyba jest logiczne że przy mniejszych obrotach przy tej samej prędkości spali mniej.....

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Powinno tak być jak piszecie, jednak opory powierza przy 180km/h są 2xwiększe i aby utrzymać szybkość trzeba trzymać głębiej gaz mimo niższych obrotów silnika,

Czekamy na jakieś twarde dane :D

Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chris, skad te dane są? Nie moze byc tak, ze przy tej samej predkosci (niech pozostanie ta predkosc 180) przy 3250 obr palil wiecej czy tyle samo co 4000 obr.

 

moze kiedys jakis maniak z innym, przejada kawalek po autobahnie na 5 i 6 i wszelkie spory zostana rozstrzygniete :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chris, skad te dane są? Nie moze byc tak, ze przy tej samej predkosci (niech pozostanie ta predkosc 180) przy 3250 obr palil wiecej czy tyle samo co 4000 obr.

 

moze kiedys jakis maniak z innym, przejada kawalek po autobahnie na 5 i 6 i wszelkie spory zostana rozstrzygniete :D

 

Te dane o spalaniu są z katalogów/instrukcji obsługi BMW E46 oraz ze stron internetowych pewne w 100%

Mnie też kiedyś dziwiło że spalenie w skrzyni 6-biegowej jest większe, ale to fakt no i czemu bmw miałoby kłamać w oficjalnych danych na swoją niekorzyść.

Ważną rzeczą jest to, jakie jest przełożenie biegu ostatniego/bezpośredniego w obydwu skrzyniach. Myślę że jest bardzo zbliżone.

Myślę że skrzynia 6-biegowa ma krótsze przełożenia które służą lepszej elastyczności, ale zdecydowanie niekorzystnie wpływają na spalanie.

Dłuższe przełożenia przekładni głównej = mniejsze spalanie.

W E90/91 wyszedł silnik 2.0d o mocy 163 kM i mniejszym spalaniu średnim o ok. 0,7 litra w porównaniu z silnikiem 2.0d 177 kM. Niższe spalanie zostało osiągnięte min. przez dłuższe przełożenie przekładni głównej oraz koło zamachowe dwumasowe z innowacyjnym rozwiązaniem – wahadłem odśrodkowym.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jasne, ze 6-tka sie przydaje. Przy ~180 bedziesz mial ~3250 obrotow, wiec poruszajac sie po autostradach na pewno zaoszczedzisz sporo paliwka, Twoje oczekiwania beda spelnione :]

 

Przed osądem dotyczącym spalania proponuję zapoznać się z danymi dotyczącymi obydwu skrzyń begów.

Ja osobiście szczerze wątpię że to spalanie będzie niższe (nawet w długich trasach).

 

Przykład: BMW E46 Touring, silnik CR Diesel 2.0 110kW/150kM; Miasto, Trasa , Średnie

 

Rok 2002, skrzynia 5-biegowa: 7,8 - 4,5 - 5,7 CO2-Emission:ca. 153 g/km

 

Rok 2004, skrzynia 6-biegowa: 8,1 - 4,7 - 5,9 CO2-Emission:ca. 159 g/km

 

Kolega andreus ironizował mocno :-)

 

Ja napiszę kontrargument. Dla każdego silnika wyznaczyć trójwymiarowy wykres sprawności silnika. Np. taki jak tutaj:

 

http://expha.com/articles/10/

 

Jeśli chcemy jechać ekonomiczne na autostradzie, to chcemy być możliwie najbliżej wyspy o najwyższej sprawności silnika ... mając więcej biegów do wyboru, staje się to łatwiejsze. Prędkość ~150 wydaje się granicą ekonomiczności 5-tki (obroty ~3000rpm), przy 6-tce możliwe jest uzyskanie podobnego spalania przy prędkości większej ...

 

Postaram się to obiektywnie porównać przy najbliższej podróży...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Ważną rzeczą jest to, jakie jest przełożenie biegu ostatniego/bezpośredniego w obydwu skrzyniach. Myślę że jest bardzo zbliżone.

Myślę że skrzynia 6-biegowa ma krótsze przełożenia które służą lepszej elastyczności, ale zdecydowanie niekorzystnie wpływają na spalanie.

Dłuższe przełożenia przekładni głównej = mniejsze spalanie.

 

Przełożenia 1-5 w obu skrzyniach są praktycznie identyczne. 6-tka posiada nadgieg 0.83 w stosunku do 5-tki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Witam.

Podepne sie pod temat.

zrobilem swapa skrzyni z 5 biegow na 6, moj samochodzik to e46 330d 2001 m57 184km.

i wszystko dziala biegi ladnie

ale podczas jazdy od 1 do 5 biegu tempomat dziala ale po wbiciu na 6ke niestety tempomat nie dziala.

powiedzcie mial ktos taki problemmoze?

kodowanie w ncs?

 

serdecznie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trasa 570 km moja 6 biegowa spalanie 5,3 z komputera, z kalkulatora 5,388.... 5 biegowa 2 lata młodsza 6,2 z kompa kalkulator 5,5 z jakimiś groszami ja na 17cali kolega na 16 ale szerokość oponek ta sama ,prędkości tak 130 na tempomacie raz tylko koledze uświadomiłem jak dużo daje chip i przegoniłem ja na ponad 230 ;) ale tak ogólnie spokojnie bo czesi mają bardzo drogie mandaty niestety sam się przekonałem...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.