Skocz do zawartości

jaki układ dokładnie odpowiada za płynną regulacje nawiewu ?


scorpion

Rekomendowane odpowiedzi

Przestała działać płynna regulacja nawiewu i niemogę nawet wyłączyć go, bo w pozycji zerwej pokrętła nawiew nadal działa ze stałą prędkością. Przypuszczam że to coś ze sterownikiem gdzieś tam pod tunelem. Ale czy ktoś mógł by bliżej określić jaki układ i w czym mógł sie uszkodzić, jak to sprawdzić. Każda pomoc mile widziana, za co z góry dziękuje.
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przestała działać płynna regulacja nawiewu i niemogę nawet wyłączyć go, bo w pozycji zerwej pokrętła nawiew nadal działa ze stałą prędkością. Przypuszczam że to coś ze sterownikiem gdzieś tam pod tunelem. Ale czy ktoś mógł by bliżej określić jaki układ i w czym mógł sie uszkodzić, jak to sprawdzić. Każda pomoc mile widziana, za co z góry dziękuje.

 

W E38/E39/E46 jest tzw stopien koncowy dmuchawy. Modul z zalana

elektronika i duzym radiatorem w ktorym jest pare rezystorow i tranzystory mocy sterujace bezposrednio silnikiem dmuchawy. W E34

jest albo "miecz" ktory spelnia podobne funkcje tyle ze jest nieco inaczej

zbudowany, albo po prostu pakiet rezystorow o duzej mocy. Sadze ze

w e32 bedzie kombinacja lub jedno z tych rozwiazan. Ps te stopnie

koncowe z powodu takiego ze przewodza bardzo duze prady i wydziela

sie na nich sporo ciepla sa znanym awaryjnym punktem w BMW.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem to samo parę lat temu w 730i. W serwisie nieautoryzowanym elektryk wymienił taki przedziwny układ elektroniczny faktycznie w kształcie miecza, znajdujący się mniej więcej za pokrętłami głęboko w desce rozdzielczej. Dostać się do tego można z prawej strony po wyjęciu schowka. Układ ten po regeneracji kosztował mnie wówczas 250 zł z wymianą. Działa do dziś. Obecnie znów w 750ce jest to samo, ale tutaj od czasu do czasu ta płynna regulacja uruchamia się sama z siebie, więc przyczyna być może jest gdzieś indziej. Na razie z tym jeszcze nie walczę :?, ale też będę wdzięczny za ew. sugestie.

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem to samo parę lat temu w 730i. W serwisie nieautoryzowanym elektryk wymienił taki przedziwny układ elektroniczny faktycznie w kształcie miecza, znajdujący się mniej więcej za pokrętłami głęboko w desce rozdzielczej. Dostać się do tego można z prawej strony po wyjęciu schowka. Układ ten po regeneracji kosztował mnie wówczas 250 zł z wymianą. Działa do dziś. Obecnie znów w 750ce jest to samo, ale tutaj od czasu do czasu ta płynna regulacja uruchamia się sama z siebie, więc przyczyna być może jest gdzieś indziej. Na razie z tym jeszcze nie walczę :?, ale też będę wdzięczny za ew. sugestie.

 

 

Jesli to "miecz" to wiem jak go zregenerowac i to za stanowczo mniejsze

pieniadze, ewentualnie jesli ktos ma pojecie o elektronice i wprawna reke (odrobina mechaniki precyzyjnej) to mozna zrobic za przyslowiowa garsc monet.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@psychop :) :) :) Jak zwykle mnie zaskakujesz, z czego sie bardzo cieszę oczywiście, bo to ty 90% moich problemów na forum z betką pomagasz mi rozwiązać :clap: . Ale wracając do sprawy Według wszelkich dotąd sprawdzeń wynika właśnie że będzie to miecz, bardzo bym Cię prosił o pomoc jak z tym sobie poradzić i jak go zregenerować. Lutownica nie jest mi obca, i trochę tranzystrokami się bawiłem, ale nie mając żadnego schematu i informacji praktycznych, trudno mi się z tym uporać, dlatego jeżeli możesz i chcesz to podeślij na forum lub na PW co i jak z tym zadziałać żeby było dobrze :). Nadmuch nie reaguje na regulację prędkości i nie pozwala się wyłączyć całkowicie, gdy gałka regulacji jest w pozycji ZERO, działa jednak MAX prędkość nadmuch i przekaźnik w mieczu wyraźnie się wówczas załącza. Działa regulacja temperetaury i działa regulacja kierunku nawiewu tj. na szybę na nogi itd. Po odłączeniu przewodu od miecza oczywiście nadmuch się zatrzymuje, co świadczyło by że on jednak za to odpowiada. Z góry wielkie THX za każdą pomoc :cool2: i ukłony :modlitwa:
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@psychop :) :) :) Jak zwykle mnie zaskakujesz, z czego sie bardzo cieszę oczywiście, bo to ty 90% moich problemów na forum z betką pomagasz mi rozwiązać :clap: . Ale wracając do sprawy Według wszelkich dotąd sprawdzeń wynika właśnie że będzie to miecz, bardzo bym Cię prosił o pomoc jak z tym sobie poradzić i jak go zregenerować. Lutownica nie jest mi obca, i trochę tranzystrokami się bawiłem, ale nie mając żadnego schematu i informacji praktycznych, trudno mi się z tym uporać, dlatego jeżeli możesz i chcesz to podeślij na forum lub na PW co i jak z tym zadziałać żeby było dobrze :). Nadmuch nie reaguje na regulację prędkości i nie pozwala się wyłączyć całkowicie, gdy gałka regulacji jest w pozycji ZERO, działa jednak MAX prędkość nadmuch i przekaźnik w mieczu wyraźnie się wówczas załącza. Działa regulacja temperetaury i działa regulacja kierunku nawiewu tj. na szybę na nogi itd. Po odłączeniu przewodu od miecza oczywiście nadmuch się zatrzymuje, co świadczyło by że on jednak za to odpowiada. Z góry wielkie THX za każdą pomoc :cool2: i ukłony :modlitwa:

 

scorpio wysylam ci na pw detale

generalnie potrzebujesz dwa MOSFETy BUZ-71A albo podobne

w obudowie TO-220, lutownice, i dremela albo podobne narzedzie

do precyzyjnego szlifowania. plus jakies podkladki i srubki zeby

to razem poskrecac

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladna instrukcja po angielsku jest tu, jakby ktos potrzebowal

tlumaczenia to zapraszam,opisze

 

 

http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/Electrical/Sword.htm

 

Zamiast tranzystorow BUZ71A proponuje uzyc jakiegos bardziej

nowoczesnego i lepszego parametrami komponentu np

 

IRF540 (22Amp, Rdson=0.065Ohm, 100V) parametry prawie dwa razy

lepsze od tego co oryginalnie pakowali. albo podobny. IRF530 tez da rade

dowolny mosfet z kanalem typu N co najmniej 50V i 12-15A pradu

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W mojej e32 na mieczu jest 1 tranzystor w obudowe TO8 (sterowanie siemens). Jest to tranzystor pnp 30A.... nie bede sie rozpisywal.

Posiadam regulacje płynną a nie skokową 1,2,3,4.

Z tej racji, że jest to dość duży tranzystor mialem kłopoty z kupieniem, w końcu zalożylem 20A i dzialal 2 miesiace ;). Teraz znowu mam problem.

jeśli posiadasz miecz z pojedynczym tranzystorem napisz co wsadziles (typ tranzystora).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

W mojej e32 na mieczu jest 1 tranzystor w obudowe TO8 (sterowanie siemens). Jest to tranzystor pnp 30A.... nie bede sie rozpisywal.

Posiadam regulacje płynną a nie skokową 1,2,3,4.

Z tej racji, że jest to dość duży tranzystor mialem kłopoty z kupieniem, w końcu zalożylem 20A i dzialal 2 miesiace ;). Teraz znowu mam problem.

jeśli posiadasz miecz z pojedynczym tranzystorem napisz co wsadziles (typ tranzystora).

 

Pozdrawiam

 

Mialem w reku tylko miecz z MOSFETami.

 

Masz na mysli prawdopodobnie obudowe TO-3 (metalowy "kapturek"

z dwoma uchami na sruby) jaki jest oryginalny tranzystor ?

 

Jesli to nie jest darlington to mozna wlozyc np 2N6330 (ew 6329,6331)

 

mam nawet taki tranzystor

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest @psychop w większości pisze się że na mieczu jest dwa tranzystory BUZ71A MOSFET. U mnie mam cztery tranzystory MOSFET BUZ71S3, czy jest tyle rodzaji tych mieczy w samej E32 ??? Faktycznie jeden z tranzystorów mam uszkodzony, wogóle nie wzmacnia, nie mam jeszcze jednak żadnych na zamiane więc nie wiem czy to tylko to będzie :) jutro wybiore się po jakieś zamienniki i zobaczymy. Mam jeszcze takie pytanie, czym zastąpić zastosowaną pastę (klej) którą są zalane te tranzystory na mieczu ?? niemogę rozpoznać co to za pasta a niechciałbym użyć czegoś złego :( i czym zastąpić te spiłowane nity którymi były przymocowane tranzystory, czy mogą być jakieś śrubki i czy mogą one przewodzić, czy też muszą być izolatorami. Z góry THX za pomoc !!!
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, można powiedzieć że wszystko wróciło do normy :clap: ........ Tak dla potomnych, opiszę co było u mnie: Otóż jak wiadomo padła regulacja płynna wentylatora nawiewu. Przyczyną tego stanu rzeczy okazał się uszkodzony jeden z tranzystorów na sterowniku, czyli na tzw. mieczu który zamontowany jest głęboko pod tablicą rozdzielczą tuż za filtrem przeciwpyłkowym klimatyzacji. Na moim mieczu zamontowane były cztery tranzystory MOSFET typu - N BUZ71S3 obudowa TO-220 napięcie 50V obciążenie 13A. Trochę słabe te tranzystory i nieco trudne do zdobycia, zastąpiłem je więc zgodnie z sugestią bardzo pomocnego kolegi @psychop-a tranzystorami IRF540 100V i 30A TO-220 i wszystko zadziałało jak należy. Do tego wszystkiego potrzeba jeszcze trochę pasty silikonowej i w ten sposób za naprawdę małe pieniądze, zregenerujemy sterownik nawiewu, za którego naprawę w warsztatach chcą 250 PLN :mad2: ZDZIERCY !!!!! koszt jednego tranzystora to ok 3,50 do 4,00 zł więc łatwo policzyć co się bardziej opłaca :cool2: ................. Dzięki @psychop za pomoc THX
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest @psychop w większości pisze się że na mieczu jest dwa tranzystory BUZ71A MOSFET. U mnie mam cztery tranzystory MOSFET BUZ71S3, czy jest tyle rodzaji tych mieczy w samej E32 ??? Faktycznie jeden z tranzystorów mam uszkodzony, wogóle nie wzmacnia, nie mam jeszcze jednak żadnych na zamiane więc nie wiem czy to tylko to będzie :) jutro wybiore się po jakieś zamienniki i zobaczymy. Mam jeszcze takie pytanie, czym zastąpić zastosowaną pastę (klej) którą są zalane te tranzystory na mieczu ?? niemogę rozpoznać co to za pasta a niechciałbym użyć czegoś złego :( i czym zastąpić te spiłowane nity którymi były przymocowane tranzystory, czy mogą być jakieś śrubki i czy mogą one przewodzić, czy też muszą być izolatorami. Z góry THX za pomoc !!!

 

Tak naprawde nie mam pojecia ile rodzajow "mieczy" wystepuje ale poki co z lektury dokumentacji i forum internetowych wychodzi, ze co najmniej 4. Nity mozesz zastapic po prostu srubkami M3. Pod tranzystorami uzyj

pasty termoprzewodzacej np takiej jak od procesowow w pececie.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam a jak sie dostać do tego miecza? jakoś z fotek nie kojarze tego miejsca:) ... a wiecie gdzie jest sterownik klimatyzacji w E34? podbno tam siedzi jakiś komputerek ... u mnie jest tak ,że nie ma pierwszego biegu i płynnej regulacji niskich obrotów... 2,3,4 jest... tak jak kolega opisywał czasem samo zaskakuje... i działa pierwszy bieg wraz z płynną regulacją...

Pozdrawiam

kupie silnik 2,5 L bądz 2.0 litra albo zestaw do swapa na 3l ,3,5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Przestała działać płynna regulacja nawiewu i niemogę nawet wyłączyć go, bo w pozycji zerwej pokrętła nawiew nadal działa ze stałą prędkością. Przypuszczam że to coś ze sterownikiem gdzieś tam pod tunelem. Ale czy ktoś mógł by bliżej określić jaki układ i w czym mógł sie uszkodzić, jak to sprawdzić. Każda pomoc mile widziana, za co z góry dziękuje.

 

W E38/E39/E46 jest tzw stopien koncowy dmuchawy. Modul z zalana

elektronika i duzym radiatorem w ktorym jest pare rezystorow i tranzystory mocy sterujace bezposrednio silnikiem dmuchawy. W E34

jest albo "miecz" ktory spelnia podobne funkcje tyle ze jest nieco inaczej

zbudowany, albo po prostu pakiet rezystorow o duzej mocy. Sadze ze

w e32 bedzie kombinacja lub jedno z tych rozwiazan. Ps te stopnie

koncowe z powodu takiego ze przewodza bardzo duze prady i wydziela

sie na nich sporo ciepla sa znanym awaryjnym punktem w BMW.

Witam. Pojawił mi się podobny problem w e36, 1,8 z1997 r z AUC - samoczynnie zmienia się prędkość dmuchawy (nie jest to wina sterownika !). Może podpowiesz, czy można ten "stopień końcowy jakoś zregenerować (naprawić) w e36.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam e32 92 r

zrobiłem u siebie miecz-przelutowany cały,zmienione kondensatorki---w liczniku padły więc prawdopodobnie tu ich koniec też był bliski :idea:

miecz działa poprawnie od 0 do max obrotów

:?: :?: :?: te 4 kleksy co były na ostrzu miecza odnowiłem na koniec roboty bezbarwnym klejem --- takim ciągnącym się jakiego używają do klejenia CD gratisów w gazetach

 

czy rodzaj preparatu jakim odnawia się oryginalne kleksy ma jakieś znaczenie :?: myślałem,że jest to tylko izolacja lutów przed otoczeniem :idea:

 

MAM TEŻ 2 SPRAWĘ ::::::::::::::::

TZN.Z JAKIEGOŚ POWODU wszystkie nawiewy w samochodzie działają poprawnie z wyjętkiem TYCH NA TWARZ PASAŻERA---ten środkowy i ten przy lusterku jakby się jakoś zawiesił :mad2: :mad2: :mad2: bo jak ustawię na 28 to leci z niego LETNIE/CHŁODNE POWIETRZE

JAK USTAWIĘ NA 16 TO LECI SYBERIA---OK.

ALE jak zwię kszam temp to tak jakby odmawiał posłuszeństwa gdzieś na oko 20 -22 st .C :?: :?: :?:

 

JAKI MOŻE BYĆ TEGO POWÓD :?: :?: :?:

1.ELEKROZAWORY odpadają bo by cała strona wiała tak samo :idea:

2.jakiś CZUJNIK temp.się schrzanił :idea: albo jest brudny,jest mu ciepło i stopuje nawiew :?:

3.kiedyś ta regulacja CIEPŁO/ZIMNO na środkowym nawiewie na twarz czasem puszczała ustawienie ciepło i leciało zimne---ale na twarz zarówno kierowcy i pasażera---musiałem mocno docisnąć pokrętło na ciepłym i się trzymało przeważnie :idea:

4.panel sterowania klima/nawiewy/temp. nie kontaktuje gdzieś :?:

5.czasem jak wjadę w jakąś dziurę to załapuje i działa poprawnie :?:

6.po odpaleniu auta słyszę jakieś cykanie :?: PRZEKAŻNIK :?: jak tak to gdzie i który

 

7.DODAM ,ŻE JAJA Z OGRZEWANIEM ZACZĘŁY SIĘ PODCZAS MROZÓW JAK MI SPOD KLAMRY ZWIAŁO SPORO PŁYNU CHŁODZĄCEGO

 

I Z POCZĄTKU NA PASAŻERA WIAŁA SYBERIA,PO KTÓRYMŚ TAM Z KOLEI ODPOWIETRZANIU NA NOGI LECI OK. A RESZTA NIE

 

8.TAPICERKĘ MAM ŚCIĄGNIĘTĄ :?: W NOGACH PASAŻERA TĄ CO SIĘ ZDEJMUJE PRZY WYMIANIE FILTRA---DAŁEM JĄ KUMPLOWI NA WZÓR ŻEBY MI ZAŁATWIŁ MATERIAŁ TAPICERSKI POD KOLOR DO ODNOWY BOCZKÓW I PODSUFITÓWKI czy jej brak ma jakieś znaczenie :?: w działaniu nawiewów ---chodzi o czujniki temp.

 

9.jak padł któryś z nich to stawiacie na który,gdzie on jest :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Słuchajcie, jeżeli ktoś ma problem z regulacją nawiewu i pewność, że chodzi o zrypany miecz, to mogę pomóc. Jestem elektronikiem i mieszkam na Śląsku. Wymiana tranzystora, dobór odpowiednika z marginesem bezpieczeństwa - no problem. Pomyślcie...

 

BTW, wzmacniacze samochodowe też mogę zrobić. Inny sprzęt, typu nieczytające CD, czy głupiejące radia - z braku czasu na siedzenie, nie chwytam się.

Kai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
MAM TEŻ 2 SPRAWĘ ::::::::::::::::

TZN.Z JAKIEGOŚ POWODU wszystkie nawiewy w samochodzie działają poprawnie z wyjętkiem TYCH NA TWARZ PASAŻERA---ten środkowy i ten przy lusterku jakby się jakoś zawiesił bo jak ustawię na 28 to leci z niego LETNIE/CHŁODNE POWIETRZE

JAK USTAWIĘ NA 16 TO LECI SYBERIA---OK.

Mam to samo w swojej E32. Jezeli ktos tez to mial to i uporal sie z tym to niech opisze.

BMW - Like No Other
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chłopaki ratujcie,przeleciałem różne forum bmw i jestem w kropce

 

miecz zrobiony-nowe 4 sztuki,pasta,zlutowane i skręcone na max

1 .próba-regulacja wróciła,wszystko

2.-klapki/silniczki działają pięknie/reg.ustawienia kierunku nawiewu i temp działa

3.raz reg chodzi lecz przed samym 0 jak jest ten przeskok na b.wolno i dopiero potem 0 ,to słychać mini zwiększenie obrotów

4.dzień kolejny-małą trasa i testowanie:

-grzeje OK,mam na 26,w pewnej chwili czuć,ze daje sporo chłodniej

-reg działa-ale dam na 0 kalpki się zamykają,diody świecą i nawiew "wieje"-słychać,że chodzi nadal-nie max ale chodzi

...poleciały joby...

-włanczam znów i tak na środkowej prędkości do końca trasy

-postał z 3 godziny,wracam do domu,działa normalnie

 

no i zgłupiałem całkiem(stare tranzystory )miały sporo różne wskazania więc były faktycznie skopane

 

mój miecz jest firmy Behr

 

stare były 4 sztuki BUZ 71A

 

 

miecz skręcony śrubkami,z tym,że 2 mm nie miałem pod ręką,to dałem 3 mm(prawie wchodziło na styk w ucho tranzystora to zdeka pilniczkiem powiększyłem otwór) i zamiast tego aluminiowego nitu jest w środku śrubka,a tranzystor opiera się na podkładkach,+pasta termoprzewodząca

 

 

czyżby sam panel co w nim jest za cholerstwo,które może takie cyrki odstawiać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Winowajca znaleziony:---Panel.

Podczas kręcenia pokrętłem w prawo i w lewo zauważyłem ,że ruszając góra dół,zaskakuje i działa ok.

 

Rozkręcony,potencjometry zmierzone i ten od nawiewu inaczej wskazywał od pozostałych,wypsikane spreyem do styków+kręcenie w prawo i lewo aby dobrze się rozprowadziło.

Po odparowaniu ponowne mierzenie i OK.

Dodatkowo czyszcenie czujnka temperatury-byłw kurzu+sprey do tapicerki :oops:

 

Regulacja już działa :cool2: ,zawsze się włancza/wyłancza :mrgreen:

 

A dane tranzystorów tak przy okazji:

oryginał: - BUZ 71 A... MOS-N-FET 12A/50V/40W

nowe: - IRF 540...N-MOS 28A/100V/150W

 

Działa więc zostają IRF 540,jeśli kiedyś jakieś cyrki będą spróbuję wstawić takie jak oryginał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.