Skocz do zawartości

Rozwiązanie - Drgania Kierownicy - Tuleje wahaczy górnych


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

 

Chciałbym się podzielić ze wszystkimi moimi doświadczeniami w często spotykanym temacie – Drgania kierownicy. Założyłem ten wątek aby temat przypomnieć i zebrać informację z kilku starszych wątków.

U mnie problem drgań występował przy prędkościach najpierw 80-100 potem przeniósł się na 90-110. Miałem wrażenie, jakby kierownica skakała góra-dół, a w kulminacji drgań trzęsło wręcz całym autem.

Początkowo wymieniłem 1 górny (lewy) wahacz i 2 dolne, ale nie pomogło na drgania. Oczywiście zawieszenie pracowało dużo lepiej, ale nie idealnie. Okazało się, że tuleja w lewym górnym wahaczu jest niebieska (stara), a w nowym (lewym) zielona (nowa). Jak mi sprawdzali zawieszenie, to oczywiście stwierdzili, że tuleja (niebieska) jest w stanie bardzo dobrym i nie potrzeba jej wymieniać, a różnica kolorów nie jest istotna (informacja tak na przyszłość, gdyby ktoś z was usłyszał tego typu bzdury, nie wierzyć pod żadnym pozorem).

 

Ostatnio podczas przejeżdżania przez progi zwalniające i przejazdy kolejowe z prędkością większą niż 10km/h zacząłem słyszeć stuki. Z ciekawości przejechałem kilka razy przez próg, aby zdiagnozować skąd stuka.

 

Najpierw powoli przez próg (10km/h) obydwoma kołami, potem jednym kołem powoli (P/L), obydwoma szybko (20km/h), jednym szybko (P/L).

 

Okazało się, że stuka prawa strona przy szybkich przejazdach, łączniki stabilizatorów sztywne, dolne wahacze świeżynki, został prawy górny wahacz.

 

Osobiście uważam, że ta metoda można dużo lepiej sprawdzić zawieszenie, niż na popularnych szarpakach, ale trzeba trochę znać swoje autko.

 

Od dawna nosiłem się też z wymianą drążka środkowego i tulejki wspornika, a także tylnego łącznika wahacza (ósemki), więc skompletowałem części i pojechałem na wymianę. Wszystko wymienione i skręcone na podniesionym aucie (oczywiście każdy mechanik, u którego byłem z niezmąconą pewnością twierdzi, że tak się robi i kto mi głupot naopowiadał, żeby skręcać na postawionym). Ponadto twierdził, że zawieszenie jest super, nie ma żadnych luzów i gumy też są ok.

 

Po wymianie:

1. Samochód jedzie jak prosto, koleiny zdecydowanie mniej go znoszą (myślę, że zasługa nowej ósemki).

2. Kierownica nie drga (tuleją górnego wahacza + tuleja wspornika drążka)

3. Przy przejazdach przez progi zwalniające żadnych stuków nie ma, czuć, że guma pracuje (tuleja górnego wahacza).

4. Auto lepiej reaguje na ruchy kierownicą (drążek środkowy)

 

Oczywiście nie mogłem zostawić faktu, że tuleje były skręcone na podniesionym aucie, więc podjechałem do znajomego na kanał i poluzowałem śruby mocujące tuleje, ponaciskałem przód auta góra-dół, żeby tuleja się ułożyła i jest super.

Auto dużo swobodniej wybiera wszelkie nierówności w jezdni, oczywiście nie ma drgań kierownicy, a przejeżdżanie przez progi nie stanowi najmniejszego problemu i tylko czuć jak pięknie pracuje silentblok.

 

Chcę się także podzielić metodą sprawdzenia, czy tuleje były skręcone na stojącym aucie, czy podniesionym. Ma to kluczowe znaczenie, gdyż tuleja skręcona na podniesionym aucie po postawieniu samochodu na ziemi, jest już dość mocno napięta, przez co raczej nie pracuje jak powinna, a z pewnością szybciej umrze.

 

Mamy tu zdjęcie tuleji:

http://img259.imageshack.us/img259/6273/tulejagrnaze1.th.jpg

 

Czerwonymi liniami zaznaczyłem jakie powinno być położenie wypustki gumy tulei względem mocowania plastikowego. Te powierzchnie mają być do siebie równolegle (guma nie jest naprężona) jak samochód stoi.

Żółtą linia zaznaczyłem, w jakiej pozycji była guma po tym, jak tuleje skręcili mi na podniesionym aucie.

Jeżeli zatem guma nie jest równolegle do mocowania, to warto jak najszybciej poluzować tuleję, aby zlikwidować naprężenie gumy. Niestety u mnie po tym zabiegu szlag trafił zbieżność, co prawda minimalnie, ale już zbieżności nie ma.

 

Wszystkie te informacje przewijają się w różnych wątkach, ale mam nadzieję, że ktoś doceni zebranie ich w 1 miejscu.

Pozdrawiam i życzę owocnej walki z zawieszeniem,

/Andrzej

Edytowane przez vodka40

"Gdyby wybory miałyby coś zmienić, to dawno zostałyby zakazane" - JKM

!!! ZOBACZ MOJE AUKCJE !!!

Opublikowano
Wniosek oczywisty -jak wymieniać to nie jeden tylko parami i dotyczy to nie tylko wahaczy :cool2:
Ja tez mam drugi pojazd z klasycznym napedem R1100R
Opublikowano
...Wszystkie te informacje przewijają się w różnych wątkach, ale mam nadzieję, że ktoś doceni zebranie ich w 1 miejscu...

 

Myślę, że każdy doceni bo naprawdę warto :cool2: (zwłaszcza, że nie każdy z nas dzieli się w tak rzetelny sposób wnioskami po rozwiązaniu jakiegoś problemu – a to jest najcenniejsze).

 

Swoją drogą, znów widzę uzasadnienie dla mojego kompletnego braku zaufania do mechaników i warsztatów samochodowych. Nie wiem jak Wy, ale ja jestem już od jakiegoś czasu na drodze do zdobycia drugiego mojego zawodu – specjalista naprawiak własnego E34 (obok zdobytego wcześniej zawodu architekta) :) Widzę Andrzej, że też wkraczasz na taką drogę :) :cool2: :clap:

 

Pozdrawiam, marek

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Po ostatniej walce z cewkami i widokiem co zrobił wcześniej mechanik, podjąłem już decyzję, że co mogę to zrobię sam, koniec ze wspieraniem partaczy.

Szkoda, że nie mam warunków i sprzętu do zawieszenia, bo już dawno bym zrobił to co opisałem.

Co do wymiany elementów parami, to uległem wcześniej "autorytetowi" mechanika i wymieniłem tylko jeden :(.

 

Pozdrawiam,

Andrzej

"Gdyby wybory miałyby coś zmienić, to dawno zostałyby zakazane" - JKM

!!! ZOBACZ MOJE AUKCJE !!!

Opublikowano

:cool2: Kolejny kolega który dba o swoją Bunię. Tak trzymać!

 

Jestem dzisiaj świeżo po wyminie tulei tylej belki i łaczników stabilizatorów. Jesio tylko gumki mocujące stabilizatori tył bedzie idealny :) Jutro zawożę koła na wywazenie i pomalu montuję lato. Czarne Helle juz są na aucie. Okazało sie ze moje soczewki z Boscha nie dadzą się do nich zamontować... Szkoda bo odblaski na nich świecą lepiej niz nowe lampy. Udało mi się załatwić soczewki Hella i wszystko nabiera kształtu. Jeszcze tylko nowa kratka która poszła do malowania wraz z delikatnymi listwami progowymi Hammana i na swieta Bunia bedzie wygladać bardziej świezo.

Bandite Motor Wagen
Opublikowano

Dziękuje za otwarcie tematu... pierwsze pytanie, dlaczego tylko tuleje a nie całe wahacze? Ja planuje od razu zmienić komplet (4 z przodu) z tulejami. Dzięki temu powinien być spokój na jakiś czas.

 

Druga sprawa... czy u Was też były bicia przy prędkościach około 160-170 km/h?

 

 

 

Pozdrawiam

Opublikowano
czy ta nakladke na tym "gwincie" zaznaczona strzalka trzeba sciagnac???

 

Wrona,

 

Ten plastik można zdemontować, ale poprawnie zamocowana tuleja powinna być z tym plastikiem. Z moich oględzin wynika, że ona ogranicza zakres pracy tulei i jak ktoś tak wymyślił to niech tak zostanie, nie poprawiajmy tego, co wymyślili w Monachium.

Ważne, aby opisane przeze mnie powierzchnie po skręceniu, na stojącym aucie były do siebie ustawione równolegle.

 

Michael,

 

dlaczego tylko tuleje a nie całe wahacze?

 

Jak wahacze są w dobrym stanie, to można tylko wymienić tuleję, bo to one głównie pracują w zawieszeniu.

Jak sworznie są powybijane, to już wtedy na pewno trzeba cały wahacz.

Ja u siebie również wymieniłem cały wahacz, aby całe zawieszenie było z 1 kompletu i jest super, choć wystarczyłoby pewnie tylko tulejkę.

Jak wymienisz cały komplet to z pewnością pojeździsz, zwłaszcza jak wsadzisz Lemfordera :)

 

czy u Was też były bicia przy prędkościach około 160-170 km/h?

 

Zazwyczaj jeżdżę z prędkością nie przekraczająca 150km/h, ale czasami jak była dobra droga, to przy 160 faktycznie jakieś dziwne drgania się pojawiały. Jeszcze po wymianie nie jeździłem tak szybko, więc nie mogę nic powiedzieć.

Natomiast przy okazji tulei polecam się zainteresować tuleją wspornika drążka środkowego, bo ona też może dawać takie objawy. Nr. 15 na poniższym schemacie:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HJ61&mospid=47393&btnr=32_0334&hg=32&fg=25

 

pozdrawiam,

Andrzej

"Gdyby wybory miałyby coś zmienić, to dawno zostałyby zakazane" - JKM

!!! ZOBACZ MOJE AUKCJE !!!

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Wibracje przy dużych prędkościach?

Winne za to mogą byc:

- źle wyważone koła

- krzywe felgi

- wypaczone opony

- uszkodzony przegub łączący wał ze skrzynią

tyle z mojego doświadczenia.

Nie chcem, ale muszem... jeździć na gazie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.