Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W AutoADAC z 1989 roku znalazłem interesujące szkice projektowe E31, datowane na 1985 rok. Za design odpowiedzialny był Claus Luthe. 6 lat trwało tworzenie tego auta, zespół projektowy liczył 120 osób, według słów Clausa Luthe rok spędzili na rysowaniu, przymiarkach i próbach ("Ein Jahr durfen wir ganz locker zeichnen, spielen, probieren").

Oto wyrywkowe przykłady tych prób:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img218.imageshack.us/img218/4930/skanuj0001fz7.jpg

%5B640%3A392%5Dhttp%3A//img206.imageshack.us/img206/1374/skanuj0002iy0.jpg

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img206.imageshack.us/img206/1199/skanuj0003ct3.jpg

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img218.imageshack.us/img218/5218/skanuj0004kl3.jpg

%5B640%3A465%5Dhttp%3A//img206.imageshack.us/img206/767/skanuj0005cl0.jpg

 

A oto jeden z pierwszych rysunków silnika V12, z roku 1983 lub 1984.

Jak widac, efekt końcowy jest diametralnie różny, w zasadzie to co na rysunku konstrukcyjnie niewiele przypomina znany nam silnik BMW.

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img218.imageshack.us/img218/8210/skanuj0006pk4.jpg

 

A tak z grubsza wygląda nasz V12:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img221.imageshack.us/img221/357/skanuj0007sn6.jpg

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Opublikowano

Oto artykuł w całości:

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img411.imageshack.us/img411/4661/skanuj0008dc4.jpg

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img45.imageshack.us/img45/5373/skanuj0009yk3.jpg

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img45.imageshack.us/img45/6092/skanuj0011vz7.jpg

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img45.imageshack.us/img45/1647/skanuj0012ba6.jpg

 

A oto opis krótki opis silnika V12 z wyszczególnieniem wyjatkowych cech konstrukcyjnych, dzięki którym jest to wciąż bardzo nowoczesna jednostka napędowa (drive-by-wire, stosunkowo niewielki ciężar 529 funtów czyli 240kg).

 

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img413.imageshack.us/img413/3701/skanuj0001oo9.jpg

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Opublikowano
Bardzo fajny artykuł, poza tym powinien odpowiedzieć mistrzowi1, że to jest jednak 2x2.5l i nie chce być inaczej, jak coś masz jeszcze to dajesz. Pozdro.

BMW - Broń Masowego Wrażenia


Moja 850i

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=26&t=120911

http://img121.imageshack.us/img121/5670/pasek2e.jpg

detailing http://www.funkyking.eu

Opublikowano

Pierwszy ze szkiców przypomina rysunki Opla, no i widzę również na nim "rekina" :)

 

Bez wątpienia e31 to najlepszy design BMW w czasach powiedzmy nowożytnych, i nie potrzebowali do tego nawiedzonego amerykańca.

Opublikowano
kokpit taki sam jak w planach szkicowych, a co do karoserii to real wyglada najlepiej. Fajny artykuł :reading: :D
Opublikowano
Pierwszy ze szkiców przypomina rysunki Opla.....

 

Przy okazji Opla, to niektóre modele z początku lat 80-tych mogły być wzorem dla całego motoryzacyjnego świata, mam na myśli zwłaszcza mało znany model o nazwie MONZA. Pierwszy projekt został zrealizowany już w 1978, a po lifcie w 1983 roku powstało wg mnie nadwozie i_d_e_a_l_n_e.

Gdyby nie 6 E24, które ratowało honor, to BMW nie miałoby czegokolwiek, czym mogłoby sprostać tak świetnej estetyce w tamtym czasie. Modele 5 E28 i 7 E23 to jednak przeżytek stylistyczny nawet w latach 80-tych.

Dopiero E34 dorównało takiemu wyglądowi Monzy po lifcie, a zdarzyło się to już wtedy, kiedy Monza od dwóch lat nie była produkowana.

Po Monzie i Senatorze rozpoczął się czas tandety w Oplu, ale na szczęście w BMW wręcz przeciwnie - okres świetności i zrealizowania tego, co wg mnie jest o_p_t_i_m_u_m w stylistyce nadwozia i wnętrza limuzyny (E34, potem E38) i nadwozia sportowego (8 E31). Celowo pomijam E32, bo to dla mnie design przeprowadzający stylistykę BMW z tej E28/E23 do E34/E38.

(to pierwsze zdjęcie, to egzemplarz, który przez 10lat od 1983 był w mojej rodzinie, niestety byłem za młody, żeby go „przejąć”. Na szczęście moje E34 rekompensuje mi to w pełni)

http://marekczaja.dlawas.com/marek_bmw520i/img/monza01%20500.jpg

 

http://marekczaja.dlawas.com/marek_bmw520i/img/monza02%20500.jpg

 

http://marekczaja.dlawas.com/marek_bmw520i/img/monza03%20500.jpg

 

Tak na marginesie, pewne podobieństwo: długość E34=4720mm i długość Monzy=4720mm.

pozdrawiam, marek

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Oj tak Monza jak i Senator A1 i A2,a także Commodore no i nieodżałowana Manta... :roll: Opel miał to coś w sobie :cool2: późniejsze wynalazki przemilczę.

Co do archaiczności E28 i E23 to się nie zgodzę :nienie: E23 debiutowało w 77r.porównując np.do Forda Granady,czy Opla Senatora to napewno nie widać po niej że jest bardziej archaiczna,ba nawet jest bardziej "zaokrąglona" a o wnętrzu to już wogóle nie powiem,bo zjada obydwa te modele na śniadanie nowoczesnością.

Co do E28 to trzeba pamiętać że był w pewnym sensie rozwinięciem myśli designerskiej E12 stąd E28 po kilku latach produkcji wydawało się już lekko trącić myszką porównując do choćby zaprezentowanego w 85r Forda Scorpio :wink: Ale z całą pewnością nie były na starcie przeżytkiem stylistycznym :cool2:

http://www.iv.pl/images/16876943185426216561.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.