Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ostatnio byłem na wykładzie odnośnie alternatywnych żródeł zasilania pojazdów (Politechnika Warszawska wydział Samochodów i Maszyn Roboczych). Wykład prowadził Gerard Bartłomiejczyk. Mówił o instalacji CNG czyli z ang. Compressed Natural Gas, na nasz to poprostu gaz ziemny taki jak płynie w rurach do kuchenek gazowych. Wykład zaczął się od historji żródeł innych niż benzyna używanych do napędu pojazdów, potem było o liczbach (na tym jeżdzi jakieś 5% Niemców i 15% Argentyńczyków, a około 20% a może i więcej Ukraińców) ten rodzaj paliwa jest uznany przez Unię Europejską za paliwo ekologiczne i jest dotowany jego udział w sektorze paliw do 2010 w Europie ma być na poziomie 10% w skali całego zapotrzebowania paliwa podczs gdy wodór jako paliwo będzie stanowić jakieś 2%.

Pomijając ekologię samochody na CNG spokojnie spełniają normę EURO5 już teraz a unia wprowadza ją dopiero w 2008r. to paliwo ma liczbę oktanową na poziomie 110-120 (bęzyna 95, 98, a LPG 100-110).

Wpływa na cichszą pracę silnika o jakieś 3 do 7 dB.

KOSZTUJE TYLE CO NIC CZYLI 1.22 ZA 1m3 I NIC TEGO NIE ZMIENI BO TO POLITYKA PAŃSTWA.

Problem w tym, że stacji jak na lekarstwo w Polsce, bo u Niemców infrastruktura rozwija się bardzo prężnie za kilka lat stacje mają być co 30 km na wsi i co 10 km w mieście.

Spalanie CNG to jakieś 15% więcej niż benzyny ale warto.

W europie Opel, Fiat, Volvo i wiele innych produkują samochody na CNG seryjnie a unas nawet na zamówienie ich niedostaniesz.

Tylko kilka z własnego importu i chyba 2 Fiaty Multipla sprowadzone przez Fiat Auto Poland do potrzeb prezentacji.

Apropos to nawet jelcz produkuje takie autobusy ale nie na nasz rynek.

Jak ktoś chciałby coś więcej wiedzieć to chętnie odpowiem o ile będe w stanie bo i moi pprofesorowie niewiele wiedzą o tym paliwie.

Opublikowano

Hmm kurcze nie powiem....ale zainteresowal mnie ten watek. Po tytule ciezko stwierdzic ale opis juz w miare konkretny.

 

A jak to wyglada odnosnie przerabiania samochodu na zasilanie tego typu paliwem. Tzn chodzi mi w ogole o instalacje czy rozni sie od lPG i jak wyglada trwalosc silnika? Rozumiem ze malo wiesz o tym ale jak juz zaczales watek to pytam tak stricte od strony technicznej.

 

No i of corzz jakie moga byc przewidywalne koszty dostosowania samochodu do tego typu paliwa.

Opublikowano
Słyszałem trochę o gazie ziemnym najczęściej spotykane są Multiple w warszawie jeżdzą napewno 2 stacja tankowania jest w centralnej rozlewni gazów technicznych w warszawie, instalacja taka kosztje ok 13 tyś pln tylko jest jeden problem - póki co nie może być instalowana przez byle kogo ponieważ gaz ziemny jest sprężony pod dużo większym ciśnieniem niż propan-butan, dokładnie nie wiem ale gróbo ponad 100 atm. więc chodzi tu o względy bezpieczeństwa, rówinież nie wiem jak regulują to przepisy. Poczekamy zobaczymy

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano

Cudów poza chwilowo niską ceną nie należy się spodziewać w porównaniu do LPG. CNG wymaga utrzymywania ok 10 razy większego ciśnienia przechowywania, więc osprzęt instalacji będzie cięższy i same butle o wiele wytrzymalsze (ale i przez to pewnie większe).

Co do osiągów to nie różni się dużo od LPG więc na to co zostało napisane należy patrzeć z przymróżeniem oka - o LPG też można wiele dobrego powiedzieć, ale ponieważ jest powszechnie używane słyszy się tylko o rozwalonych kolektorach i przepływomierzach.

A niska cena... no cóż żyjemy w gospodarce wolnorynkowej więc zwiększający się popyt wywinduje ceny i będzie jak z LPG i olejem napędowym.

Stworzą odmianę gazu ziemnego dla aut, dowalą akcyzę (hłe, hłe z definicji podatek od luksusu) i inne i na tym się skończy.

Jedyna różnica, że źródło gazu jest inne - nie jest to ekstrakt z ropy jak w przypadku LPG, więc kto inny będzie dyktował warunki. :?

Pozdrawiam

- Sim One -

Opublikowano

Wiatm od roku jezdze Sprinterem 314 z instalacja na gaz ziemny.....Auto zostalo zakupione z niemieckiej firmy logistycznej i jezdzilo tylko praktycznie po wielkich halach. W polsce zostala dołozona instalacja lpg z jednego prostego powodu.... brak stacji do tankowania ziemnym a umnie w bialej podlaskiej zadnej takiej stacji nie ma. Co do sczzegółów technicznych to merc nie posiada wogle zasilania benzyna brak pompy zbiornika itp.... zamiaste tego ma zainstalowane 4 butle wygladem przypominajace butle na acetylen. Różnicy w czasie jazdy pomiedzy ziemnym a butanem praktycznie nie ma, lata sie dobrze i dużo:)

Swoja droga to zostal on sciagniety na lawecie przez goscia który byl swiecie przekonanyze jest to zwykla instalacja lpg tylko koncówka do dystrybutora jest inna..... w polsce byl nie mile zdziwiony....

Opublikowano

No widzisz jaka niespodzianka . Za jakiś czas będziesz miał instalke jak znalazł . :wink:

Pewnie i CNG w niedługim czasie ruszy z miejsca zalewając Polske serwisami,stacjami obsługi .

Opublikowano
A jak jest z zasiegiem takiego samochodu? Tzn przy porownywalnej wielkosci butli do LPG ile mozna mniej (wiecej :) ) przejechac? Czy to wogole ma sens w osobowym sedanie?
Opublikowano
A jak jest z zasiegiem takiego samochodu? Tzn przy porownywalnej wielkosci butli do LPG ile mozna mniej (wiecej :) ) przejechac? Czy to wogole ma sens w osobowym sedanie?

 

tyle samo co na gazie propan butan, pisano juz o tym wczesniej ze pali podobnie jak LPG, czyli przy podobnych rozmiarach butli to ujedziesz tyle samo co na LPG.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano

ztym zasiegiem nie jest tak wesolo na butlach tych moge zrobic gora 200 km. niestety rozmiary uniemozliwiaja ich instalacje w osobówce mam porównanie gdyz do niedawna latalem e32 lpg.

butle na ziemny z racji bardzo wysokiego cisnienia tloczenia sa znacznej wielkosci poprostu musza byc wyrzymale.

sprinterem na codzien jezdze na lpg ziemny jest tylko na wszelki wypadek

mysle ze jeszcze duzo hektolitrów pb spala nasze beemki zanim ziemny bedzie powszechna alteranatywa dla innych zrodel energii w autach

Opublikowano

Jeżeli chodi o butle to są dostępne wykonane z tworzywa sztucznego, problem polega na tym, że z powodu ciśnienia muszą być sprawdzane w ciężkich warunkach i muszą spełniać normy z przed kilkunastu lat kiedy zbiorniki cienkościenne były w fazie badań. Jeżeli chodzi o zagospodarowanie zestawu w samochodzie to butle można ułożyć pod samochodem lub jak butlę LPG w bagażniku. Jeżeli ktoś był na Ukrainie to na pewno widział zbiorniki na dachach ciężarówek i autobusów. Często całe bagażniki mają wypchane butlami (takimi jak na acetylen).

Instalacja jest rzeczywiście droższ niż LPG, ale w Polsce przepisy uniemożliwiają jej instalację. Gaz ziemny jest lżejszy od powietrza a LPG jest cięższe więc słyszałem, że diagności chcą aby zrobić kominek na odpowietrzenie układu. Podobnych bzdur jest pełno.

Miłe panie w urzędach wbijają LPG a nie CNG a diagności jeżeli wiedzą z czym mają doczynienia to marudzą o wpisie w dowodzie.

Pozatym te instalacje są seryjnie montowane przez fabrykę w samochodach.

Opublikowano
Co do tego że na CNG jeździ się tanio to nie bardzo chce mi się wieżyć owszem 1m3 gazu ziemnego kosztuje ok 50gr (tyle płacę w domu bez opłat przesyłowych itp.)tylko jest jedno ale, nie mam dokładnych danych ale aby uzyskać 1kg ciekłego gazu ziemnego należy sprężyć 13m3 tego gazu. Czy mam rację :?:

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano
Mam autobus na CNG we Wrocławiu jest stacja na ul. Gazowej bardzo wydajna siśnienie w butlach ok. 230 atm tanio jest jeżdze jak średnią osobówką na benzynke (taką mam) :D kolejne otwierają na Śląsku więc się to rozwija byłem w Niemcach i widziałem jak instalację na CNG do smarta (tego starego a nie forfour) zakładali, u Niemców to 4000E za taką instalacje . Zasięg autobusu to 600 km a gazu za ok 300PLN
Opublikowano

Ja robię autobusy na CNG, jeździłem też na CNG w osobowych i dostawczych.

Podaje trochę danych:

FIAT DUCATO 2.0 spalał 10 m3 CNG/100 km

Polonez 8 m3/100 km

autobus JELCZ 120M 46 m3/100 km (w ruchu miejskim).

cena gazu sprężonego 1,22 brutto /m3 - gwarantowana (nie wiadomo jak długo)

Cena instalacji wtrysku sekwencyjnego CNG z 2 butlami stalowymi (24m3 razem) do małego dostawczego 4 cylindry - 8 tys. + VAT.

Wszystko przeliczamy w m3 gazu rozprężonego do warunków normalnych.

Ciśnienie w butlach - 200 atmosfer.

Grzesiek740 - (kiedyś było jeszcze 735 i 750)

http://img136.imageshack.us/img136/3693/mojeauta034podpisgo3.jpg

Opublikowano
Mam autobus na CNG

A co myślisz o "moich" JELCZACH z silnikiem z Mielca?

Grzesiek740 - (kiedyś było jeszcze 735 i 750)

http://img136.imageshack.us/img136/3693/mojeauta034podpisgo3.jpg

Opublikowano
FIAT DUCATO 2.0 spalał 10 m3 CNG/100 km

Polonez 8 m3/100 km

autobus JELCZ 120M 46 m3/100 km (w ruchu miejskim).

...

Wszystko przeliczamy w m3 gazu rozprężonego do warunków normalnych.

 

Nie wiem czy to przejęzyczenie, 10 m3/100km to strasznie dużo (10tyś litrów, jeśli się nie myle).

Tak z ciekawości zapytam ile waży w takim razie 1m3 CNG?

Opublikowano
FIAT DUCATO 2.0 spalał 10 m3 CNG/100 km

Polonez 8 m3/100 km

autobus JELCZ 120M 46 m3/100 km (w ruchu miejskim).

...

Wszystko przeliczamy w m3 gazu rozprężonego do warunków normalnych.

 

Nie wiem czy to przejęzyczenie, 10 m3/100km to strasznie dużo (10tyś litrów, jeśli się nie myle).

Tak z ciekawości zapytam ile waży w takim razie 1m3 CNG?

 

Myśle że tu chodzi o 10m3 gazu rozprężonego

Tylko BMW jest ważne...


http://ot.mklub.net - Ciemna strona wpływu BMW na umysł człowieka :-]

Opublikowano
2 zbiorniki w ktorych sie miesci 24 m3 gazu. Przy spalaniu 10 m3/100 km to lekki dramat a zasiegiem. Na razie to chyba ma tylko sens w ciezarowkach i nie wiem gdzie, chyba na statkach. :?
Opublikowano
2 zbiorniki w ktorych sie miesci 24 m3 gazu. Przy spalaniu 10 m3/100 km to lekki dramat a zasiegiem. Na razie to chyba ma tylko sens w ciezarowkach i nie wiem gdzie, chyba na statkach. :?

Tak to jest 200 do 300 km zasięgu i jest to niewiele mniej niż dla LPG z małą butlą w kole i samochodzie z dużym silnikiem.

A tak wogóle to na razie CNG eksploatują samochody miejskie, np. samochody techniczne gazowni. W Czechach np w Brnie jeździ taxi i policja.

Grzesiek740 - (kiedyś było jeszcze 735 i 750)

http://img136.imageshack.us/img136/3693/mojeauta034podpisgo3.jpg

Opublikowano

Nie wiem czy to przejęzyczenie, 10 m3/100km to strasznie dużo (10tyś litrów, jeśli się nie myle).

Tak z ciekawości zapytam ile waży w takim razie 1m3 CNG?

 

10m3 po sprężeniu do 200 atmosfer zajmuje ok. 50 litrów.

1 m3 rozprężony waży niecałe 1,5 kg.

Pomyślcie - samochód osobowy ze średnim silnikiem spala 9 m3/100 km, kosztuje to 11 zł i odpowiada 3 litry benzyny na 100 km :!:

Grzesiek740 - (kiedyś było jeszcze 735 i 750)

http://img136.imageshack.us/img136/3693/mojeauta034podpisgo3.jpg

Opublikowano

Grzesiek 740 silniki z mielca są OK ich żywotnośc nie odbiega znacząco od Mercedesa i innych a części są śmiesznie tanie w porównaniu do MAN. jJa mam Mieleckie diesle i nie mogę nic złego o nich powiedzieć. Niezawodność dzięki prostocie. :lol:

 

Pozdrawiam

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Jest jakiś domowy sposób na sprężenie gazu ziemnego z kuchenki gazowej do butli. Czy wiecie jak to zrobić? Są kolesie którzy w kilku składają się na jakąś sprężarkę i ładują sobie gaz do samochodów.

 

Czytałem o specjalnych urządzeniach po 14 tys. zł jakiś strasznie skomplikowanych ale jest pewnie jakis prostszy sposób.

 

Mam u siebie w aucie instalacje wtrysku gazu na 6 cylindrów i jest mozliwość wyboru zasilania w ustawieniach oprogramowania z LPG na CNG, tak więc obawiam się że butla do LPG nie wytrzyma ciśnienie ma cienką ściankę metalową więc pewnie by strzeliła po napełnieniu i trzeba by zmienić na butle takie jak do spawania palinikem acytylenowo tlenowym.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.