Skocz do zawartości

Żaluzje chłodnicy w F15


Piotr 1968

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...

Ja nie wymieniałem tych klap,a jedynie byłem zdziwiony ich działaniem:
- kiedy robiłem krótką trasę w korkach (niskie prędkości) klapa się otwierała

- kiedy robiłem długą trasę z prędkością 130 km/h klapa zamknięta.

Ale jak doczytałem później od jednego z forumowiczów, sterowane są elektromagnesem:

 

Aktywne sterowanie klap powietrza

Wprowadzenie:

Aktywna kontrola klap powietrza służy do poprawy właściwości aerodynamiczne pojazdu z czym wiaze sie osiagniecie obniżenia emisji CO2. Przestrzeń wymagana do sterowania zaluzji nie można łączyć w przypadku wiekszosci modeli z opcjonalnym wyposazeniem jak: xDrive, pakiet sportowy, AFS lub ACC. Sterowanie dolnymi klapami powietrza odpada w pojazdach z turbodoładowaniem.

funkcje systemowe

Przepływ powietrza przez chłodnicę powoduje wysoki opór powietrza wraz ze wzrostem prędkości jazdy. W związku z tym zamknięta klapa powietrza w normalnych warunkach jazdy uniemożliwia przepływ powietrza przez chłodnicę.

Sterownik silnika stale oblicza wymaganą wydajność chłodzenia i otwiera zawór tylko wtedy, gdy rzeczywiście wymagana jest zwiększona ilość powietrza chłodzącego.

Inną zaletą sterowania klapami powietrza to szybsze rozgrzewanie silnika, ponieważ temperatura w zamknietym otoczeniu jest szybciej osiągnięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zostaje ci sprawdzić jakie wartości  ma twoje auto w czasie jazdy,  parametry do sprawdzenia są  wypisane  poniżej 

Jaki masz kod silnika ? Może bezpiecznik ci szwankuje ? Czy masz jakieś błędy? 

Do sterowania klapami powietrza stosowane są następujące kryteria oceny:

  • Temperatura płynu chłodzącego (czujnik temperatury płynu chłodzącego i czujnik temperatury na wylocie chłodnicy, jeśli występuje)
  • Temperatura oleju w skrzyni biegów
  • Temperatura oleju silnikowego
  • Zasilanie prądem charakterystycznego termostatu mapy (jeśli występuje)
  • Sygnał obciążenia
  • Prędkość silnika
  • Prędkość jazdy
  • Prędkość wentylatora elektrycznego
  • Wykrywanie przyczepy

 

_________________________________________

 

Żaluzje/rolety otwierają się jeżeli jeden z ponizszych warunków zostanie spełniony:

• temperatura płynu wzrośnie powyżej 100°C (po spadku poniżej 95°C, rolety ponownie się zamkną),

• prędkość pojazdu przekroczy 180 km/h (poniżej 140 km/h ponownie się zamkna).

• sterownik silnika (DDE) zażąda prędkości obrotowej wentylatora powyżej 1600 obr/min (ponownie się zamkną przy prędkości poniżej 1380 obr/min),

• sterownik klimatyzacji (IHK lub IHKA) zażąda prędkości obrotowej wentylatora powyżej 1600 obr/min (ponownie się zamkną przy prędkości poniżej 1050 obr/min),

• temperatura oleju w skrzyni automatycznej przekroczy 115°C /(tylko w autach z automatyczną skrzynią biegów),

• podczas holowania przyczepy ale tylko w przypadku podaczenia oświetlenia.

oraz gdy:

- wycieraczki szyby czołowej są włączone, prędkość pojazdu

- pomiędzy 65 km/h a 125 km/h, temperatura otocznia -8°C do +2°C (wszystkie 3 warunki muszą być spełnione).

Edytowane przez Burza1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kod silnika B47, bezpiecznik sprawdzony i profilaktyczne wymieniony,a z błędów to takie

2BA100

Particle sensor, diagnostic feedback: meander

temperature measurement, electrically defective

27AB00

Internal DDE control unit (cyclical authentication): data

record check not OK

2BA100

Particle sensor, diagnostic feedback: meander

temperature measurement, electrically defective

27AB00

Internal DDE control unit (cyclical authentication): data

record check not OK

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

 

 

Rezystancja czujnika temperatury spalin przed DPF B315 jest zależna od temperatury i waha się od 96 kΩ do 32 Ω. Odpowiada to temperaturze od -40°C do 800°C.
 
Screenshot_20240301_115557_Chrome.thumb.jpg.34733c5478c4dd0ac0be71726372326b.jpg
 
Jeśli błędy  dotycz tego czujnika to ja osobiscie sprawdził bym jakość przewodów jak i sama kość czy umieszczone w niej konektory nie są porozginane ( brak dobrego styku z pinami ). Jeśli wszystko będzie OK to podłącz do kości czujnika miernik elektroniczny z nastawieniem na pomiar rezystancja. Odpal auto i obserwuj miernik czy rezystancja spada najpierw z kOHM do OHM. Jeśli wraz ze wzrostem temperatury spalin rezystancja będzie spadała to najprawdopodobniej czujnik jest sprawny. Oczywiście dobrze by było  to sprawdzić gdy temperaura spalin byla by dużo wieksza  aby mieć 100% pewność.  Jesli wszystko bedzie ok to należało by szukać userki głębiej,  chodzi o przewody które dochodzą do kości A460*11B pin nr. 12 ( szaro - biały ) i pin nr. 13 ( brązowo - zielony ).
 
Screenshot_20240301_120648_Chrome.thumb.jpg.ec4d8e7af548c789b03491beadd8185e.jpgScreenshot_20240301_121043_Chrome.thumb.jpg.6bc25eb149d3a0a8cbe05e5091a01634.jpg
 
 
Jest jeszcze łatwiejszy sposób tylko z taką różnicą, że nie potwierdzisz czy czujnik jest do wymiany czy istnieje usterka w okablowaniu?
Jest aplikacja BTool na androida.  W niej można ustawić odczyt temperatury przed DPF. W czasie jazdy można zrobić podgląd na ten parametr aby ocenić prawidłowe działanie czujnika temperatury. 
Przykładowe temperatury spalin po rozgrzaniu silnika...
- stojąc w miejscu 100 - 150°C
- jadąc że stałą prędkością  300 -400°C
- wypalanie DPF 500 - 700°C ( najczęściej jest w okolicach 600°C )
 
 
Moim zdaniem,  najprawdopodobniej proces wypalania DPF masz zablokowany....
 
 
Screenshot_20240301_113909_Chrome.thumb.jpg.9df4959d78112c3d72e8bf9a5885e59a.jpgScreenshot_20240301_114024_Chrome.jpg.c4a05b039e4bff71310baaa72f00c692.jpg
Edytowane przez Burza1234
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano (edytowane)

Jak miałem wypalanie i podpięty byłem pod BimmerTool to temperatura jest w granicach od 400 do 500 stopni, nigdy nie było 600 

Dzisiaj jest potwierdzenie, zaplanowane wypalanie na aplikacji, więc udam się w trasę i będę monitorował 

Edytowane przez Piotr 1968
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak myślę, ale po wypalaniu jutro jadę w trasę sprawdzę oporność czujnika tego co zaznaczyłeś na zdjęciu. Ale zawsze mam podłączony telefon z aplikacją BimmerTool i sprawdzam, zobaczę jutro i dam znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

W aplikacji usuń jak najwięcej parametrów do odczytu aby  była jak najszybsza. Żeby nie skupiać się nad ekranem telefonu włączam nagrywanie. Później na spokojnie sprawdzam parametry rzeczywiste auta.

Edytowane przez Burza1234
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem trasie na autostradzie i pokazywało mi temperaturę od 470 do 560 stopni, tak skakała temperatura. Wypalanie ukończone, zero sadzy, 12,9 g popiołu i sprawdziłem jeszcze błędy i tu coś takiego;                                       2024-03-02 10:26:18
X5/F15/2017/Auto / D75BX7A0
------------------------------------------------------------
MOTOR (!)  [Silnik]
  279800    Aktywna klapa powietrza chłodzącego, diagnostyczna informacja zwrotna: Otwarte zatrzymanie zostało rozpoznane zbyt wcześnie
  282E00    Sonda lambda za katalizatorem, sterowanie ogrzewaniem: zwarcie do plusa
  283400    Sonda lambda za katalizatorem, aktywacja grzania: przerwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Screenshot_20240302_121431_Chrome.thumb.jpg.44f45ce94485c46c9d790d53c696850f.jpgScreenshot_20240302_121303_Chrome.thumb.jpg.46a8f713f5e94f9d2191d4c7107335c8.jpgScreenshot_20240302_121540_Chrome.thumb.jpg.992dd9c88e4839c4a2552b6c371755c7.jpg

 

Po kolei.....

Zgodnie z opisem sprawdź czy uda Ci się ręcznie otworzyć rolety chłodnicy. Zrób to gdy masz wyłączony zapłon jak i z włączonym.  Rolety dostają zasilanie gdy jest włączony zapłon ( magistrala 15N . )

Może mechanizm rolet jest uszkodzony i pęd powietrza zbyt mocno chłodzi komorę silnika?

 

Druga sprawa.....

Sondy  .... w aplikacj BTool masz parametr napięcie sond. Gdy silnik się rozgrzewa to jedna z sąd zaczyna powolutku pracować.  Nie pamiętam,  która ale druga z nich włącza się nie co później.  Gdy rozgrzeje ci się silnik to napięcie na sondach powinno wynieść ok. 850mV .

Trzecia sprawa....

Wcześniej wspominany czujnik temperatury jak i sondy są blisko siebie. Zobacz czy jakiś gryzoń nie uszkodził Ci przewodów ? Zwróć również uwagę czy we wtyczkach od tych czujników nie ma oleju napędowego ON? Na pewno należało by sprawdzić czujnik temperatury I ciśnienia oleju napędowego ponieważ ma on wadę i przepuszcz ON  który dalej idzie do komputera auta zalewając go i dalej innymi przewodami ON le i do czujników. Muszę sprawdzić czy czujnik temperatury I ciśnienia ON jest w tej samej kości co reszta czujników opisanych w tym temacie. 

Jeśli ten czujnik temperatury I ciśnienia puszczą to oeracja naprawy może być bardzo kosztowna.  Jest mnóstwo filmików na ten temat na YouTube. 

 

20240302_124904.thumb.jpg.f3791c79f69864a11cc5da199cd27b71.jpg

 

 

 

Edytowane przez Burza1234
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

20240302_125654.thumb.jpg.85f0482bedc5a527faeb946368914a29.jpg

 

Tak wiec, wszystkie wcześniej wpomniane czujniki wraz z nieszczęsnym czujnikiem temperatury I ciśnienia ON wchodzą to tej samej kości komputera auta . Jest ona pokazana na początku tematu A460*11B

 

 

 

Edytowane przez Burza1234
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Piotr 1968 napisał(a):

A te rolety to z jaką siłą próbować zamknąć, bo u mnie trochę jej użyłem i nic, one swobodnie chodzą wraz z silniczkiem?

Nie mam pojęcia....

W aplikacji BToll można wysterować działanie rolet chłodnicy.

Edytowane przez Burza1234
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
21 minut temu, Piotr 1968 napisał(a):

U mnie ten czujnik ciśnienia ON jest w tym samym miejscu co na filmiku?

Tak, zdjęcie poglądowe masz już w tym temacie . Przejrzyj na spokojnie jeszcze raz wszystkie zdjęcia .

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do czujnika to już wiem, a w aplikacji BimmerTool weszłam w sekcję funkcje serwisowe i sterowanie klapami chłodnicy. Ustawiłem i potwierdziłem sterowanie klapami i nic się nie działo. Ciekawe co to może być, a niedawno się zamknęły. Ręcznie nie idzie ich ruszyć,byłem sprawdzić, będę musiał trochę więcej rozebrać, na parkingu przed blokiem trochę nie bardzo. Poczekam jak pojadę do rodziny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak wyżej napisane, szybko kontrolować czujnik. U mnie przy 220tyśkm kostka była zapocona, nic się nie działo. Po prostu trafiłem przypadkiem na filmik na YT. sprawdzenie to 5 minut bez żadnych narzędzi, tylko do kostki dojść :classic_laugh:
Nowy przewód z czujnikiem tylko ASO, około 700zł. Wymiana około 1h, przed odpaleniem auta dla bezpieczeństwa puściłem odpowietrzanie układu paliwowego

  • Lubię to 1
Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozpiąć jest problem, bo jest taki języczek wysuwany, a kostka jest za silnikiem po stronie kierowcy, więc ciężko też tam dostać, no chyba, że masz 2 metry wzrostu to pójdzie łatwiej :classic_laugh:

  • Lubię to 1
Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Aby zwolnić kostkę musisz wykonać dwa ruchy. U mnie jest biały jezyczek,  który przesowasz do tyłu a nastepnie naciskasz na niego ( naciskasz na niego aby przeciwna jej część uniosła się do góry,  coś podobnego do  ruchu  chustawki dla dzieci ).

 

 

Screenshot_20240303_062036_Chrome.jpg.a806b4c394b15b158592d64afa9b3f08.jpg

 

https://youtu.be/9hBn6w_2RFc?si=9X6czOxJwxexZgBT

 

 

 

 

Edytowane przez Burza1234
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.